کد خبر: ۳۲۶۶۶۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۲۴ تير ۱۳۹۴
اسناد نشان می‌دهد که شرکت ملی پالایش و پخش برخلاف ادعاهای مطرح شده برای جبران کسری بنزین مورد نیاز خود از ریفرمیت پتروشیمی‌ استفاده می‌کند.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، ضعف های مدیریتی در حفظ نگهداشت تولید بنزین و پالایش نفت خام در پالایشگاه‌های وابسته به دولت - امام خمینی ( ره ) شازند و آبادان- ضمن کاهش عملکرد پالایش نفت خام به میزان 200 هزار بشکه در روز - کاهش 24درصدی حجم پالایش- موجب واردات بنزین‌های نامنطبق با استاندارد‌های ملی کشور شده است.

علاوه بر این اسناد و شواهد نشان می‌دهد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین نیاز داخل به بنزین، علی‌رغم ادعای وزارت نفت مبنی بر اینکه ریفرمیت پتروشیمی‌ها سرطان‌زاست و موجب آلایندگی هوا می‌شود دوباره به تولیدات پتروشیمی متوسل شده است.

در سند ذیل مشخص است که ریفرمیت تولید شده در واحد پتروشیمی بندر  امام خمینی (ره) با اولویت شرکت پخش ( شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) به فروش می‌رسد. همچنین بخشی از رونوشت آن خطاب به شهاب‌الدین متاجی کجوری؛ مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است.

 

 

 در حالی به بهانه آلایندگی زیست محیطی از خردادماه سال گذشته استفاده از ریفرمیت در تولید بنزین داخل متوقف شد که روند واردات بنزین به کشور رشد چشمگیری یافته است. در واقع ریفرمیت پتروشیمی تولید داخل توسط دلال‌ها خریداری، به امارات متحده عربی صادر و در مخازن ساحلی بندر فجیره به بنزین تبدیل و درباره به کشور وارد می‌شود.

اگرچه این اسناد نشان می‌دهد، کیفیت تولیدات پتروشیمی به مراتب از بنزین‌های وارداتی بهتر است اما در ساخت بنزین‌‌های وارداتی به کشور از مؤلفه‌های ممنوعه وخطرناک برای سلامتی انسان استفاده شده است، همچنین هزینه‌ گزافی برای تأمین بنزین مورد نیاز از طریق واردت به کشور تحمیل می‌شود.

این شرایط در حالیست که که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی بازرسی کیفیت بعد از گذشت یک سال از واگذار شدن وظیف کنترل کیفیت واردات فرآورده‌های نفتی و آماده بودن آزمایشگاه مورد نیاز در بندرعباس همچنان در اجرای این امر تعلل می‌کند.

قطعاً اگر وزارت نفت و سازمان محافظت محیط زیست در بخش بنزین به سیاسی‌کاری روی نمی‌آوردند، همچنان نیاز بنزین کشور از طریق اعتماد به متخصصان و کارشناسان ایرانی تأمین می‌شد.

نتیجه آنالیز نمونه ارسالی ریفرمیت از پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها