کد خبر: ۳۲۶۷۰۳
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۲۴ تير ۱۳۹۴
گزارش تفصیلی پایگاه ۵۹۸ از متن سند و ضمائم برجام:
طی مدت زمانی که مذاکرات در دولت یازدهم به طول انجامید، دو طرف (ایران و غرب به سرکردگی امریکا) تلاش می نمودند تا خطوط قرمز خود را تا حد ممکن حفظ نمایند ولی قاعدتا و به دلیل تفاوت های بنیادین در خط و مشی سیاسی و جهان بینی طرفین، این مسئله امری بسیار دشوار می نمود؛ زیرا خطوط قرمز هرکدام از دو کشور، نافی خطوط قرمز طرف مقابل بود.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، سرانجام و پس از کشمکش های فراوان که حدودا 22 ماه به طول انجامید، در تاریخ 23 تیر 1394 ایران و 5+1 به جمعبندی مشترک درخصوص چگونگی برنامه هسته ای ایران رسیدند. بدین ترتیب و در صورت اینکه همه چیز به خوبی پیش رفته باشد، در قبال امتیاز های متقابل، از طرفی جهان حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت خواهد شناخت و از طرف دیگر تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو خواهند شد.

طی مدت زمانی که مذاکرات در دولت یازدهم به طول انجامید، دو طرف (ایران و غرب به سرکردگی امریکا) تلاش می نمودند تا خطوط قرمز خود را تا حد ممکن حفظ نمایند ولی قاعدتا و به دلیل تفاوت های بنیادین در خط و مشی سیاسی و جهان بینی طرفین، این مسئله امری بسیار دشوار می نمود؛ زیرا خطوط قرمز هرکدام از دو کشور، نافی خطوط قرمز طرف مقابل بود. با این وجود خبرها حاکی از رسیدن مذاکره کنندگان به یک جمعبندی مشترک است که باید دید تا چه حد بر خطوط قرمز نظام منطبق هستند.

در ادامه فهرستی از خطوط قرمز ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی را مرور کرده و طبق جزئیات منتشر شده از متن جمعبندی، بررسی می کنیم که تیم ایران تا چه حد توانسته است در رعایت خطوط قرمز موفق باشد:

الف- عدم پذیرش محدودیتهای بلند مدت

اهمّ خطوط قرمزى هم که وجود داشته اینها است که من عرض میکنم. ما یک چیزهایى را به‌عنوان نقاط اصلى ذکر کردیم؛ مهم‌ترین‌هایش اینها هستند؛ البتّه غیر از اینها هم چیزهایى هستند.

یکى اینکه آنها اصرار دارند بر محدودیّت بلندمدّت؛ ما گفتیم ما محدودیّت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ده سال یک عمر است؛ همه‌ى آنچه ما در این مدّت به دست آوردیم، در حدود ده سال طول کشیده است! بله، سابقه‌ى هسته‌اى در داخل کشور بیش از اینها است که بعضى اوقات هم گفته میشود در بعضى از بیانات، لکن در آن سالهاى اوّل در واقع کارى انجام نگرفته بود؛ کار اساسى و عمده مال همین حدود ده پانزده سال اخیر است. محدودیّت ده‌ساله را ما قبول نداریم؛ ما مقدار سالهاى معیّنى را که مورد قبول ما است به مجموعه‌ى هیئت مذاکره‌کننده گفته‌ایم که چه مقدار، محدودیّت را قبول کرده‌ایم، امّا تعداد سالهاى محدودیّت را گفته‌ایم ده سال و دوازده سال و این چیزهایى که این حضرات میگویند قبول نداریم.

توافق نهایی:

1- ایران طی مدت 10 سال سانتریفیوژهای IR1 را از دور خارج خواهد کرد. در این مدت ایران ذخایر غنی سازی خود را در نطنز تا حد ظرفیت غنی سازی 5060 سانتریفیوژ نسل یک حفظ خواهد کرد. سانتریفیوژ ها و زیرساخت های اضافی مربوط به غنی سازی در نطنز تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهند شد.

2- ایران به نحوی به تحقیق و توسعه در غنی سازی ادامه خواهد داد که منجر به انباشت اورانیوم غنی شده نشود. تحقیق و توسعه غنی سازی طی مدت 10 سال فقط شامل سانتریفیوزهای IR4، IR5، IR6، و IR8 خواهد بود و ایران در هیچ فناوری جداسازی ایزوتوپ به منظور غنی سازی اورانیوم فعالیت نخواهد کرد. ایران به آزمایش درباره ی سانتریفیوژهای نسل 6 و 8 ادامه خواهد داد. و آزمایش کردن 30 سانتریفیوژ نسل 6 و 8 را بعد از 8 سال و نیم آغاز خواهد کرد.

3- طبق برنامه ی بلند مدت ایران، این کشور به مدت 15 سال فعالیت های مربوط به غنی سازی را در نطنز و فقط با غنای ارانیوم 3.67% ادامه خواهد داد و در فوردو از هرگونه غنی‏ سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی‏ سازی اورانیوم و از نگاهداری هرگونه مواد شکافت‏ پذیر خودداری خواهد ورزید.

4- به مدت 15 سال، هیچ راکتور آب سنگین دیگری و یا انباشت آب سنگین در ایران وجود نخواهد بود. همه آب سنگین اضافی برای صادرات در بازارهای بین‏‌المللی عرضه خواهد شد.

5- ایران تا 15 سال حق داشتن هیچ تاسیسات آب سنگین دیگری را ندارد و باید آب سنگین مازاد خود را به بازارهای بین المللی بفروشد.

6- تا 15 سال ایران نه بازفرآوری خواهد داشت و نه حتی قصد آن را!

7- ایران به مدت 15 سال وارد بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که قادر به بازفرآوری سوخت مصرفی باشند، یا فعالیت های تحقیق و توسعه‏ی بازفرآوری که منتج به ایجاد قابلیت بازفرآوری سوخت مصرفی شود، نگردیده و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد، فقط فعالیت های جداسازی با هدف تولید رادیو ایزوتوپ های پزشکی و صنعتی از نمونه های تابش دیده‏ی اورانیوم غنی‏شده را انجام میدهد.

8- آژانس به مدت 20 سال بر تمامی فرآیند تولید و ساخت سانتریفیوژها نظارت خواهد داشت.

ب‌- ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدودیت

در همین مدّتِ محدودیّت هم که ما قبول میکنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه پیدا کند، که این هم از جمله‌ى خطوط قرمزى است که مسئولین محترم روى آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با اینها است. در طول این سالهاى محدودیّت هم، بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها حرف دیگرى میزنند؛ آنها میگویند شما ده سال دوازده سال یا بیشتر هیچ کارى نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف زور مضاعفى است، حرف غلط مضاعفى است.

توافق نهایی:

1- برنامه ی بلند مدت ایران شامل محدودیت های مورد توافق و مشخصی بر تمام فعالیت های غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با غنی سازی شامل محدودیت های مشخص بر فعالیت های خاص تحقیق و توسعه به مدت 8 سال، به شکل تکامل تدریجی و با یک سیر منطقی برای [رسیدن به] مرحله ی بعدی فعالیت های غنی سازی به منظور اهداف کاملا صح آمیز خواهد بود.

2- ایران طبق پروتکل الحاقی، به تمامی تعهدات داوطلبانه ی خود درخصوص غنی سازی طولانی مدت و برنامه ی تحقیق و توسعه پایبند خواهد بود.

3- ایران در هیچ فعالیت ولو در سطح تحقیق و توسعه که به تولید ابزار هسته ای انفجاری مربوط می شود شامل فعالیت های مربوط به متالورژی هم اورانیوم و هم پلوتونیوم شرکت نخواهد داشت.


ج‌- لغو فوری تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی هنگام امضای موافقتنامه و سایر تحریم‌ها در فواصل معقول

ازجمله‌ى نقاط مهم این است: بنده تصریح میکنم، تحریمهاى اقتصادى و مالى و بانکى، چه آنچه به شوراى امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره‌ى آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضاى موافقت‌نامه لغو بشود؛ بقیّه‌ى تحریمها هم در فاصله‌هاى معقول [لغو بشود]. البتّه آمریکایى‌ها در زمینه‌ى تحریمها یک فرمول پیچیده‌ى چند لایه‌ى عجیب و غریبى را مطرح میکنند که اصلاً اعماق آن معلوم نیست؛ از انتهاى  آن چه در مى‌آید هیچ معلوم نیست. عرض کردم بنده بیانم بیان صریح است، تعبیرات دیپلماسى را بنده خیلى بلد نیستم؛ آنچه ما میگوییم صریح و همین [است‌] که گفتیم؛ این مورد نظر ما است.

توافق نهایی:

1- تمامی تحریم های شورای امنیت پس از تاییدیه ی آژانس در خصوص اجرای تعهدات توسط ایران لغو خواهند شد.



2- تحریم های اتحادیه ی اروپا 8 سال پس از روز پذیرش توافق خاتمه خواهند یافت!



3- تحریم های ایالات متحده ی امریکا متوقف خواهند شد [و نه منقضی]! ...



و صرفا 8 سال پس از روز پذیرش توافق یا بعد از حصول جمعبندی نهایی آژانس، امریکا قانونی را پیگیری خواهد کرد که به خاتمه ی تحریم ها یا آماده شدن برای خاتمه ی تحریم ها بیانجامد.



د‌- منوط نشدن لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران

یک نکته‌ى اساسى دیگر اینکه لغو تحریمها منوط به اجراى تعهّدات ایران نیست؛ نمیشود بگویند: شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن‌وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهى کند که شما راست میگویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریمها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم؛ لغو تحریمها منوط به اجراى تعهّداتى که ایران میکند نیست. البتّه لغو تحریم یک مراحل اجرائى‌اى دارد، ما این را قبول داریم؛ اجرائیّات لغو تحریم با اجرائیّاتى که ایران به عهده میگیرد، باید متناظر باشند؛ بخشى از این در مقابل بخشى از آن، بخش دیگرى از این در مقابل بخش دیگرى از آن.

توافق نهایی:

مورد 1 از بند ج

ه‌- مخالفت با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس

یک نکته‌ى اساسى دیگر این است که ما با موکول کردن هر اقدامى به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون ]بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌اى در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولى است. خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنى چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جورى میشود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقى است، نه عادلانه است.

توافق نهایی:

مورد 1 از بند ج

و‌- مخالفت با بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیتهای ایران و بازرسی از مراکز نظامی

با بازرسى‌هاى غیر متعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوى از شخصیّت‌ها را هم به‌هیچ‌وجه قبول ندارم و موافق نیستم؛ بازرسى از مراکز نظامى را هم نمیپذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم؛

توافق نهایی:

1- بازرسان آژانس تا 25 سال از تمامی معادن اورانیوم ایران بازرسی خواهند داشت.

2- ایران به آژانس اجازه خواهد داد که بر اجرای اقدامات داوطلبانه فوق الذکر برای دوره های زمانی مربوطه و نیز اجرای تدابیر شفافیت ساز به شرح مندرج در این برجام و پیوست های آن نظارت نماید. این اقدامات شامل: حضور بلندمدت آژانس در ایران؛ نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت 25 سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورزها و بیلوزهای سانتریفیوژ به مدت 20 سال؛ استفاده از فنآوری های مدرن تائید شده و گواهی شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش میزان غنی‏سازی به صورت مستقیم، و مهر و موم های الکترونیک؛ و یک سازوکار قابل اتکا برای اطمینان از رفع سریع نگرانی های آژانس در زمینه دسترسی به مدت 15 سال، به شرح مندرج در پیوست 1.

ي‌- مخالفت با زمانهای ۱۵ و ۲۵ سال برای اتمام برخی موضوعات

زمانهاى ۱۵ سال و ۲۵ سال - که مدام میگویند ۱۵ سال براى فلان چیز، ۲۵ سال براى فلان چیز - و این زمانهاى این‌جورى را هم ما قبول نداریم؛ مشخّص است، این زمان اوّل و آخرى دارد و تمام خواهد شد.

اینها موارد عمده و مهمّى است که روى آن تکیه داریم؛ البتّه خطوط قرمز فقط اینها نیست؛ دوستان مذاکره‌کننده در جریان نظرات ما هستند؛ جزئیّات را با آنها در میان گذاشته‌ایم؛ [البتّه ]جزئیّات مورد نظر و آن چیزهایى که بنده وارد میشوم؛ در خیلى از جزئیّات هم ما وارد نمیشویم.

توافق نهایی:

1- تمامی موارد بند الف

2- مورد 1 و 2 از بند و

برخی دیگر از امتیازاتی که ایران به 5+1 داده است:

· ایران مجاز است هر سانتریفیوژ IR1 خراب را فقط با یک سانتریفیوژ از همان نوع جایگزین کند. ایران اجازه دارد سانتریفیوژ های پیشرفته را فقط برای اهدافی که در برنامه جامع اقدام مشترک تعیین شده اند تولید کند. پس از پایان هشت سال، ایران تولید تعداد مورد توافق ماشین ها (سانتریفیوژها) در نطنز را تحت نظارت مداوم آژانس ... آغاز خواهد کرد.

· ایران تأسیسات فردو را به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فنآوری تبدیل خواهد کرد. همکاری بین‏‌المللی از جمله به شکل سرمایه‏ گذاری‏‌های مشترک علمی در حوزه‏‌های تحقیقاتی مورد توافق ایجاد خواهد شد. 1044 ماشین IR-1 در قالب 6 آبشار در یک بال در تاسیسات فردو باقی خواهد ماند. دو عدد از این آبشارها به همراه زیرساخت های مربوطه بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد و از جمله از طریق اصلاح مقتضی زیرساخت‏‌ها، برای تولید ایزوتوپ‏‌های پایدار منتقل خواهد شد. چهار آبشار دیگر به همراه کلیه‏ زیرساخت‏‌های مربوطه به صورت ساکن باقی خواهند ماند. کلیه سانتریفیوژهای دیگر و زیرساخت‏‌های مرتبط با غنی‏ سازی جمع‏ آوری و تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشخص شده در پیوست 1 انبار خواهد شد.

· طی مدت 15 سال و همچنان که ایران به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین‏‌المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در ایران حرکت می‏‌کند، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 67/3 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود خواهد کرد. مقادیر اضافه بر این میزان بر اساس قیمت‏‌های بین‏‌المللی و در عوض دریافت هگزافلوارید اورانیوم طبیعی تحویل داده شده به ایران، به فروش رسیده و به خریدار بین‏‌المللی تحویل داده خواهد شد، یا به سطح اورانیوم طبیعی‌ رقیق خواهد شد.

· ایران برنامه ریزی می کند همه سوخت مصرف شده کلیه راکتورهای هسته ای تحقیقاتی و قدرتی فعلی و آینده خود را برای پسمانداری یا اقدامات بعدی، آنگونه که در قراردادهایی که به نحو صحیح با طرف دریافت کننده منعقد خواهد شد، از کشور خارج کند.

· ایران «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته» مورد توافق با آژانس، شامل ترتیباتی برای پرداختن به مسائل مورد نگرانی حال و گذشته‏ی مربوط به برنامه هسته ای‏ ایران مندرج در ضمیمه گزارش مورخ 8 نوامبر 2011 آژانس (GOV/2011/65)، را کاملا اجرا خواهد نمود. اجرای کامل فعالیت هایی که ایران بر اساس این نقشه راه برعهده می گیرد تا 15 اکتبر 2015 تکمیل خواهد شد و متعاقبا مدیرکل تا 15 دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقی مانده‏ی گذشته و حال را به شورای حکام ارائه خواهد نمود، و فارغ از صلاحیت شورای حکام، کشورهای پنج بعلاوه یک به عنوان اعضای شورای حکام قطعنامه ای را برای اتخاذ اقدامات لازم، با هدف بسته شدن این موضوع، به شورای حکام ارائه خواهند کرد.

· فوردو به یک مرکز [علمی] فیزیک، هسته ای، و فناوری تبدیل خواهد شد.

· ایران همچنانکه طی یک دوره ی 15 ساله به مرور به سمت استانداردهای بین المللی برای سوخت هسته ای تولیدی داخلی سوق پیدا می کند، ذخایر اورانیوم غنی شده ی خود خود را زیر 300 کیلو و با غنای نهایتا 3.67% به شکل اورانیوم هگزافلوراید و یا به اشکال شیمیایی دیگر حفظ خواهد کرد. مازاد آنها باید طبق قیمت های بین المللی فروخته شوند!

* ترجمه و تنظیم از فاطمه کوره پز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مربی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۰
۱
لطفا این رو به صورت متن و تصویر در اینستا منشر کنید
پاسخ
مصباحی سرشت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۴۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
بابا اصل داستان چیز دیگریه .....باید تمایز خود را در انتخابات92 اثبات میکردند.....والآن میگن اگر این توافق بشه چی میشه ؟فقط باید به مجلسی رأی بدید که این توافق رو بفهمه و خرابش نکنه تازه 96 هم باید به ادامه اعتدال رإ بدید والا این توافق خراب میشه اگه خراب شه تشنه میمونیما........
ناشناس
SWEDEN
۱۶:۰۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۶
۱
.... ! شیرینیش را هم خوردند و جشن گرفتند! همان مردم فقیر شمال تهران که از تحریم داشتند می مردند!!
پاسخ
حسین
ROMANIA
۱۶:۵۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۱
۲
ممنون عالی بود....چرا رهبر جلوشون رو نمیگره؟؟؟ دیگه شورشو درآوردن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
قرار نیست همیشه رهبر همه کار کنه خوبه مردم به دولت نشون بدن چنین توافقی رو قبول ندارن
رسول طاهری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۴
۱
من هم از دیشب تا حالا چند بار متن توافق را خوانده ام و احساس می کنم تقریبا تمام خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده ؛ به جز بازجویی از دانشمندان و مقامات ایرانی و بازدید از تاسیسات نظامی ( که این مورد البته در باره پارچین لغو شده است )
البته توی این فضای سنگین رسانه ای انگار کسی جرات مخالفت با این جمع بندی و توافق را ندارد پ1 حتی در این مقاله هم نویسنده جرات نکرده به صراحت زیر پا گذاشتن خطوط قرمز را در این توافق بیان کند .انگار جریان ما شبیه داستان پادشاه لختی شده که هیچ کس جرات گفتن برهنه بودن ان را ندارد . عیب ندارد بگذار به من بگویند برهنه ای اما من فریاد می زنم "این پادشاه برهنه است "
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
اصلاحیه: عیب ندارد بگذار به من بگویند دیوانه ای اما من فریاد می زنم "این پادشاه برهنه است "
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۶
۰
توهین سایت فرارو به رهبری به بهانه توافق

http://meybodema.ir/?p=22196
پاسخ
مصباحی سرشت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۳۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
آخه به چیه این نظر مثبت میدید ؟..... حاتون چطوره؟......
خسروايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۹
۰
... .شوخي شوخي هسته اي را حل كردند.بطور كامل حل شد و هيچ اثري نماند.فقط خدا رحمت كند شهداي هسته اي را.
اگر ملت ملت است سر كار نميماند و با بي اعتنايي به اين شوها ....
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۰:۰۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۷
۰
اگر قرار بود هر چه آمریکا می گوید بگوییم چشم چه نیازی به این مذاکرات بود؟ و اصلا چرا طول کشید؟ ظاهرا هدف از مذاکرات این بوده که مردم ایران آرام آرام با حقیقت روبه رو شوند و یکهو دچار شوک نشوند. اگر دو سال پیش چنین قراردادی امضا می شد ایران منفجر می شد.
پاسخ
کریم
ROMANIA
۲۱:۴۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۱
۰
فقط عاقلان می فهمند این یک باخت بزرگ برای ایران است.و جمله هیچ وقت یک ایرانی تهدید نکنید توسط ظریف برای فریب افکار عمومی بود تااحساسات مردم را جریحه دار کنند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
۱۱
۰
... که ذلت را جشن گرفتن
پاسخ
دختر ایران
-
۰۴:۴۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۱۱
۰
متاسفم...
پاسخ
محزون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۱۱
۰
به راستی راز تبریک نگفتن رهبر معظم انقلاب اسلامی پس توافق هسته ای چیست ؟؟ واقعا ... چه بر سر این مملکت آورد؟
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۸
۰
گزارش عالی بود
ممنون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۸
۰
جام زهر تکرار شد
وقتی بی رقی کشیدن اون وقت می فهمن انرژی هسته ای برای چی خوب بوده
پاسخ
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۷
۰
سازش کاری یعنی چه؟
پاسخ
mostafa
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۴
۳
چرا رهبری در مورد توافق ....و عبور از خطوط قرمز تعیین شده توسط ایشان، سکوت کرده اند؟ حجه الاسلام پناهیان پاسخ می دهند.
❓سکوت رهبر برای چیست؟

❓چرا رهبری که مشکلات را میداند کاری نمیکند؟
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۷:۳۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
رهبری به کسانی تذکر و دستور می دهد که می داند حرفشان را گوش می کنند. اما اگر خدای نکرده رهبری دستور علنی بدهد و این دستور اطاعت نشود خطرات جدی داخلی و بین المللی برای کشور خواهد داشت و معنای بسیار بدی به خارج منتقل خواهد کرد.
ضمنا طرف حساب ما شخص ظریف یا روحانی نیست. الان اکثریت قاطع رجال سیاسی کشور خواستار توافق به هر قیمت هستند و دیدید که از این توافق حمایت می کنند تا شما بفهمید احمدی نژاد چه می گفت.
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۰
۱
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
۳
۰
متاسفم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۴
۰
واقعا داریم کجااااا میریم؟؟ برخی از مردم ایران!!! واقعا ما با این قدمت تاریخی و افتخارات کوروش کبیر و عزت شهدا و ازجان گذشتگی شهدای هسته ای و... چه کرده ایم؟؟ این بود جواب تمام زحمت های اونا؟؟؟
برخی ها تو سایت فرارو بجایی رسیدند ک ب..... توهین میکنند؟؟
میدونستید از 19 خط قرمز رهبری هیچیش رعایت نشده تو توافقات و مطمئن باشید آیندگان ب بدترین شکل ممکن از ما یاد میکنن؟؟؟
بقول یکی از دوستان: برخی ها شیرینیش را هم خوردند و جشن گرفتند! همان مردمان فقیر شمال تهران که از تحریم داشتند می مردند!!
پاسخ
بانو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۲
۰
.... ه راست ميگين و خعلى غيرتتون گل کرده..مخالفتتون رو اعلام کنين جار زدن تو فضاى مجازى هيچ مشکلى رو حل نميکنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۰۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۴
۰
دقیقا عین قرار داد .... میشه توی آینده
مهم این نیست
مهم اینه ک چرا ما عقب موندم خودمونو جشن میگیریم وقتی بازم ۲۰ سال عقب انداختنمون
چرا مردم هنوز هم جاهل هستن و هیچ چیز رو با اطلاعات نميخوان
پاسخ
حسین
GERMANY
۰۷:۵۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۳
۰
نگران نباشید دسترسی به دانشمندان و مراکز نظامی رو هماجازش رو ددادند
برید پیش نویس قطعنامه ای که در شورای امنیت قراره تصویب بشه بخونید
گفته ایران باید همکاری کامل با آژانس برای حل مسائل باقیمانده داشته باشه
حالا مسائل باقی مانده چیه دسترسی به افراد و اشخاص
همچنین دسترسی به مراکز نظامی
پاسخ
تاریخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۳
۰
توجه دوستان را به داستان عزل بنی صدر ملعون جلب میکنم
در آن زمان امام خمینی صراحتا اعلام موضع نفرمودند و اعلام نظر را به مجلس واگذار کردند پس از اعلام عدم کفایت سیاسی توسط مجلس امام نظرشان را بیان کردند
اکنون مجلس شورای اسلامی باید هوشیاری خود را نشان دهد
اگر رهبری اعلام موضع کنند بعضی ها ایشان را تخریب و متهم به مخالفت با توافق میکنند و میگوین ما توافق کردیم و رهبری نگذاشت
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۴
۰
دوستان پس این صدونود هزار سو غنی سازی مورد نیاز کشور چی شد؟
این هم جزء خطوط قرمز مطرح شده بود.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۱
۵
همه میدونن امتیازات خوبی نداده ایم و نگرفته ایم.علت این فشارها رو باید از ۸ دولت احمدی نژاد سوال کرد که اعتباری برای کشور در جامعه بین المللی نذاشت.
نکته بعدی اینکه ما نباید فقط خودمان رو ببینیم قشر مستضعفی که دارن زیر فشار این تحریم‌ها داغون میشن رو هم باید دید
هر چیزی قیمتی داره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۴
اگر دستاوردهای دولت دکتر احمدی نژاد و 20000 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصد نبود اینها بر سر چه چیزی میخواستن با غرب مذاکره کنند اما افسوس که ...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
۶
۱
سلام: اگر می خواستند حرف رهبری را گوش کنند اصلا توافقی صورت نمی گرفت. این همان هر توافقی بهتر از عدم توافق است می باشد. خدا به خیر کند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴
۲
۱
خلاصه هیچکدام از خطوط قرمز تعیین شده رعایت نشده است و مجلس محترم نباید این توافق رو تصویب نماید .
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴
۴
۰
سلام من چند تا سوال دارم، اگر 100%تحریمها یک جا و یک روزه برداشته شود، آیا 1%در زندگی قشر کم درآمد و ضعیف جامعه تاثیر خواهد داشت!!!!؟؟؟؟
این توافق به نفع که خواهد بود!!!؟؟
آیا این دولت دلش به حال مردم مستضعف سوخته است!!!؟؟؟
بعد از تحریمها چه اتفاق مهمی در این کشور رخ خواهد داد!!؟؟؟
....
مگر ضرب‌المثل‌ها نداریم که آدم عاقل از یه سوراخ 2 بار گزیده نمي‌شد، حالا ما.....
ما تا کی باید به مسولین اعتماد کنیم ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۴
۶
۰
حالا ضعف خو دتو ن رو هم می خو این به دو. لت قبل نسبت بدین
شما مگر نمی گفتید با تعا مل با کد خدایان نه تنها چر خ سا نتر یفیو ژ ها را می چر خا نیم بلکه چر خ زنگی مردم را هم خو اهیم چر خاند او لا دو سال است که چز گرانی و بی کار ی چیز ی برای مردم به ارمغان نیا و ردهاید
در ثانی مگر مردم مستعف در این تو افق سهمی دارند
و در ثانی کجا شما تحر یم ها را بر داشتید و انرا به شرایط دیگر ی گره زدهاید که حد اقل چند ین ماه زمان می برد و در طو ل ایتن مدت با ید دو باره امانو اامریکا بله بگو یند و شاید و اگر و پس چیز ی قطعی نیست
در ثانی مگر حضرات علا مه اقتصا دی راستگو یان نمی گو یند که پس از تو افق چند سال زمان می برد تا و ضعیت اقتصا دی بهبو د یا بد مبنی بر اینکه بز ک نمیر بهار میاد !!
پاسخ
اکبر ی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۴
۵
۰
این همه دست او رد ارزشمند را داد ن رفت هیچ
دارند با امنیت و دفا ع کشو ر هم باز ی می کنند و انرا به خطر می اندازند
پاسخ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۴
۰
۰
دولت ورسانه های وابسته و اشخاصی که فقط قلبشان به عشق امریکا می زند با حجمه تبلیغاتی فراوان اجازه نفس کشیدن به افراد دلسوز ومنتقد را نمی دهند
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
۰
۰
به گذشته ایران نگاه کنید.ما به غیر از باج دادن به دولتهای زور کار دیگه ای نکرده ایم.خدا اقای خامنه ای را نگه دارد.که اگر ایشان نبودند بدتر از اینها را سر ما مردم می اوردند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها