کد خبر: ۳۲۷۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۸ دی ۱۳۹۰
رئیس سازمان صدا و سیما آثار مستند را نزدیک‌ترین راه مشارکت منابع فکری و ارزشی در تلویزیون برشمرد و گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از طریق ساخت آثار مستند می‌توانند به راحتی به رسانه ملی نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما در بخشی دیگر از مراسم جشنواره تلویزیونی جام جم با تبریک به مناسبت میلاد مسیح (ع) و قدردانی از معاون سیما و دبیران جشنواره سه حوزه فیلم، مستند و پویانمایی را مهم خواند و افزود: اگر رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی وظیفه تربیت جامعه و هدایت افکار عمومی را بر عهده دارد، این اقدام در ساختارهای مختلف تلویزیون شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعضی از این ساختارها به دلیل شرایط خاص مخاطب استثنایی دارند، ولی بدون تردین این سه ساختار که مورد ارزیابی اجمالی قرار گرفته از پر مخاطب‌ترین ساختارهای تلویزیونی است.

رئیس سازمان صدا و سیما خطاب به هنرمندان گفت: وظیفه ما در تربیت جامعه و برقراری ارتباط با مخاطب و هدایت افکار عمومی سترگ است. بنابراین کار ما در این سه حوزه بسیار مهم است.

ضرغامی با اشاره به آیه‌ای از سوه ضحی گفت: اگر خودمان را به منبع ارزشمند وصل کنیم، کارمان برکت پیدا می‌کند. چرا قرآن می‌گوید شما را گمراه یافتیم؟ بزرگان تفسیر معتقدند مقایسه بین گمراهی و هدایت مقایسه عقل و وحی است. اگر خودمان را به موضوع‌های قرآنی که از وحی سرچشمه می‌گیرد، وصل کنیم، جای محکمی ایستاده‌ایم و تولیداتمان تاثیرگذار و ماندگار خواهد شد. در غیر این صورت کمتر دیده شده که کاری بدون بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی و فطری، کار ماندگاری شده باشد.

وی در ادامه یادآور شد: می‌توان از منابع و فرهنگ و داستان‌های قرآنی برای تمام این ساختارها استفاده کرد. خوشبختانه این منابع هم برای ما فراوان است. گاه برخی بسیار زحمت می‌کشند، ولی از خوان بی‌بدیل بی‌بهره‌اند و از هر کس که کار خوب می‌بینیم بهره‌ای از این ارزش‌ها برده است.

رئیس رسانه ملی با دسته‌بندی بخش‌‌هیا مختلف، مستند را مزیت نسبی تلویزیون عنوان کرد و گفت: در حوزه مستند هم کارهای خوبی به لحاظ کمی و کیفی انجام شده است. مستند، مزیت نسبی تلویزیون است که به خاطر نگاه واقعی و حقیقی‌اش باورپذیری، تاثیرگذاری و آگاهی‌بخشی بیشتری دارد. شبکه مستند تلویزیون هم در همین راستا راه‌اندازی شد تا به جریان مستندسازی در کشور رونق دهد.

ضرغامی یادآور شد: با افتتاح این شبکه، مستندسازان حرفه‌ای فعال شده‌اند و امیدواریم بستری برای کارهای مردمی فراهم شود. گرچه مستندهایی در سینماها اکران می‌شود، اما مولد اصلی مستند صدا و سیماست. در همه ژانرها همچون اجتماعی، علمی، طبیعی، انقلابی، دفاع مقدس و ... مستندهای خوبی تهیه و پخش می‌شود و ما سعی می‌کنیم در این باره سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

وی آثار مستند را نزدیک‌ترین راه مشارکت منابع فکری و ارزشی در تلویزیون برشمرد و گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از طریق ساخت آثار مستند به راحتی می‌توانند به رسانه ملی نزدیک شوند. بعد از حوادث سال 88 با پخش چند مستند سیاسی مثل "شاخص" و "بررسی سیره حضرت امام (ره)" آگاهی و بصیرت مردم زیاد شد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: این مستندها مسیر حرکت مردم را روشن کردند و نشان دادند که یک کار 10 دقیقه‌ای اگر آگاهانه و با تامل ساخته شود چه تاثیر گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد. همچنین بعد از حوادث عاشورای سال 88 مستند خوبی پخش شد تا مردم شناخت کافی پیدا کنند.

ضرغامی در زمینه تولید انیمیشن در سازمان صدا و سیما گفت: تولیدات سازمان صدا و سیما در زمینه انیمیشن از 10 درصد به 30 درصد رسیده است. سعی می‌کنیم برای کارهای بزرگتر در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری کنیم. البته در حوزه انیمیشن خیلی از مشکلات شرعی، قانونی و ... نیست. مثلاً ما می‌توانیم دختر بچه‌ای را بدون حجاب در انیمیشن نشان دهیم، چرا که اشکال شرعی ندارد. همچنین علما در این باره معتقدند عکس و نقاشی که روح ندارد، اگر تحریک ‌کننده نباشد می‌توان بدون حجاب هم باشد.

وی ادامه داد: اما ما برای اینکه فرهنگ‌سازی درستی داشته باشیم و بی‌حجابی ترویج پیدا نکند در انیمیشن حجاب هم رعایت می‌شود. امروز در حوزه انیمیشن شاهد هستیم جوانان در روستاها با کامپیوتر انیمیشن تولید می‌کنند و در این باره جوانان مستعد زیاد داریم.

رئیس رسانه ملی راه‌اندازی شبکه انیمیشن را از اهداف آینده صدا و سیما عنوان کرد و گفت: قرار است هشت شبکه تخصصی دیگر را روی سیستم دیجیتال قرار دهیم که یکی از آنها شبکه انیمیشن خواهد بود. در حوزه انیمیشن باید تولیدات‌مان را سه برابر کنیم و البته در تولیدات خوب خارجی را هم بر روی خودمان نمی‌بندیم.

وی با قدردانی از هنرمندان و خالقان آثار فیلم‌های تلویزیونی گفت: در دهه اول محرم امسال 24 تله فیلم خوب، ارزشمند و تاثیرگذار مرتبط با امام حسین (ع) و موضوع قیام عاشورا از شبکه‌های سیما پخش شده است. رسانه ملی در تولید انیمیشن، مستند و فیلم تلویزیونی به بلوغ رسیده است.

ضرغامی با اشاره به فیلم‌های "اتوبوس" یدالله صمدی و کیومرث پوراحمد گفت: امروز شاهد یک اثر خوب دیگر از یدالله صمدی با نام "شوق پرواز" هستیم. به یاد دارم خانه سینما فیلم "اتوبوس" یدالله صمدی را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب کرد. همچنین فیلم "اتوبوس" عسگرپور که از تولیدات سیمای مرکز قم بود جزو آثار خوب تلویزیون محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: سازمان صدا و سیما در حوزه تولید فیلم‌های تلویزیونی اقدامات خوب و تاثیرگذار انجام داده و تاکنون 800 تله فیلم از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد و امروز ما می‌توانیم با تله فیلم‌هایی که در مرحله تولید قرار دارند، جشن هزارمین تولید فیلم‌های تلویزیونی را بگیریم. امروز شبکه‌های نمایش و آی فیلم نیز در این راستا راه‌اندازی شدند.

رئیس سازمان صدا و سیما در پایان افزود: امیدواریم با بهره بردن از برکتی که خداوند به ما داده و تعهد هنرمندان عزیزمان و تلاش مدیران بتوانیم روز به روز رشد بیشتری داشته باشیم.

در بخشی از این مراسم یکی از داوران به نمایندگی از هر بخش بیانیه هیات داوران را قرائت کردند. همچنین مجید اخشایی و سالار عقیلی قطعاتی را اجرا کردند. همچنین شاهنامه‌خوانی جزو یکی از بخش‌های این مراسم بود.

*حاشیه:

- دکورهای مراسم جشنواره تلویزیونی جام جم نه تنها از جذابیت‌های بصری بهره نمی‌برد، بلکه شلختگی آن چشم هر بیننده‌ای را اذیت می‌کرد.

- قبل از اجرای سالار عقیلی زمان زیادی صرف شد تا صندلی‌ها برای گروه روی سن گذاشته شود.

- وقتی نام یوسف تیموری به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد خوانده شد، به همراه فرزندش به روی سن آمد. او در این مراسم گفت که نگاه سینما و تلویزیون هیچ وقت به من جدی نبوده و مثل نگاه من به پسرم بود. بعد در ادامه با صدای بلند و با لحنی طنزآلود گفت که من بهترین بازیگر ایران هستم و ترکیب از بازیگرانی همچون محسن تنابنده، آل پاچینو، مارلون براندو، امیر جعفری، سیروس دین‌محمدی و ... هستم.

- حسن فتحی نیز که عنوان کارگردان برگزیده را برای فیلم "دنده معکوس" به خودش اختصاص داد، بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: امیدوارم روز حق مولف و قانون کپی رایت رعایت شود. با وجود اینکه 50 سال از زمان راه‌اندازی تلویزیون در ایران می‌گذرد، اما در این باره اقدام اساسی صورت نگرفته است. در حالی که 150 سال از قانون کپی رایت در دنیا می‌گذرد.

در ادامه حسن فتحی جایزه خودش را با مردم قحطی زده سومالی تقدیم کرد.

- بیتا بادران که عنوان بهترین بازیگر زن را کسب کرد به دلیل بودن در سفر در این جشنواره حضور نداشت.

- در این مراسم هنرمندانی همچون محمدرضا فروتن و ... حضور داشتند که جزو نامزدها نبودند و به عنوان مدعو حضور داشتند. البته او وقتی در مراسم حاضر شد به دلیل نبود جا در صندلی‌های جلو در عقب سالن نشسته بود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها