کد خبر: ۳۲۷۹۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
مهندس غرضی وزیر نفت: ما همان گونه که در میدان جنگ تحمیلی انتقام خود را از صدام می گیریم ، همان گونه در بازار نفت با اقدامات پادشاهی عربستان سعودی به مقابله خواهیم پرداخت.

رخدادهای 3 مرداد 1361

چکیده

  • معاون وزارت نفت ضمن اعلام لغو قراردادهای ایران با شرکت های عضو کنسرسیوم بین المللی نفت ، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال این شرکت ها توضیح داد .

 

  • نیروهای اسلام متشکل از سپاه پاسداران و ارتش و نیز نیروهای بسیج در ادامه عملیات رمضان موفق شدند خطوط دفاعی اولیه دشمن را در هم بشکنند .   

 

  • نخست وزیر : برادرمان معادیخواه  وزیر ارشاد از نظر جسمی ناراحتی دارند و قادر به کار نیستند و چون وزارت ارشاد از نظر تبلیغات کار زیادی دارد می بایستی هرچه زودتر مسئولی برایش تعیین شود .

 

  • از سوی مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر طی حکمی ابوالفضل اجاره دار به عنوان سرپرست جدید سازمان بهزیستی منصوب شد . 

 

  • دکتر حسن غفوری فرد وزیر نیرو  : وزارت نیروی ایران دارای چندین کارخانه سازنده لوازم برق است که ضمن داشتن کیفیت مرغوب قابل رقابت با کالاهای ساخته شده خارج نیز هست .

 

  • مهندس غرضی وزیر نفت : ما در اوپک ثابت کردیم که عربستان نمی تواند در این سازمان شاهنشاهی ایجاد کند و با تولید بیشتر و قیمت ارزان در مقابل سایر اعضا بایستند .

 

  • بشیر جمیل فرمانده شبه نظامیان مسیحی لبنان رسما نامزدی خود را برای احراز مقام ریاست جمهوری اعلام کرد.

معاون وزیر نفت تشریح کرد ؛ چگونگی لغو قراردادهای استعماری ایران با شرکت های بین المللی

دکتر عباس هنر دوست معاون وزارت نفت در امور بین المللی بعد از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی شرکت کرد و ضمن اعلام لغو قراردادهای ایران با شرکت های عضو کنسرسیوم بین المللی نفت ، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال این شرکت ها توضیح داد .

وی ابتدا ضمن اشاره به سابقه بهره برداری غیرفنی و استعماری از منابع نفت کشورمان توسط 27 شرکت فعال نفتی که از 17 شرکت آمریکایی از جمله 7 شرکت طراز اول نفای آمریکا و 9 شرکت نفتی اروپایی و یک شرکت نفتی متعلق به آسیا تشکیل می شود گفت : در دی ماه سال 1358 طبق مصوبه شورای انقلاب اسلامی به وزیر نفت اجازه داده شد تا کمیسیونی مرکب از افراد منتخب را برای بررسی قراردادهای نفتی تشکیل دهد و آن دسته از قراردادها که به ضرر ما است لغو شود و در ضمن برای حل و فصل اختلافات و دعاوی ناشی از کان لم یکن شدن قراردادهایی که به ضرر کشورمان بوده نیز یک کمیسیون خاص تشکیل شود .

هنردوست افزود : ما پس از اعلام لغو این گونه قراردادها در مقر کنسرسیوم در لندن حاضر شدیم و ضمن بیان مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم که نمی گذاریم ذره ای از حقوق امت مسلمان ایران حتی به مقیاس یک سنت پایمال شود و برای اعضای کنسرسیوم توضیح دادیم که ایران هیچ دادگاه یا مرجعی را برای رسیدگی به اختلافات و دعاوی ناشی از لغو قراردادهای مذکور به رسمیت نمی شناسد ، مگر کمیسیون خاص که ذکر آن رفت .

وی گفت : در این چهارچوب ضمن مذاکره با شرکت های «اجیپا» ایتالیا ، «هیسپانویل» اسپانیا و «پتروفینا» ی بلژیک به تفاهم نامه رسیدیم و موافقت نامه حل و فصل نهایی با آن ها به امضا رسید و به موجب این موافقت نامه ، شرکت های مذکور اعلام کردند که هیچ ادعایی در ارتباط با قراردادهای کان لم یکن شده ندارند و از این پس به عنوان مشترهای عادی نفت خام ایران با ما طرف خواهند بود . هنر دوست گفت : از سایر شرکت ها انتظار داریم با تبعیت از این سه شرکت برای انجام مذاکرات حاضر شوند.(1)

رزمندگان اسلام از خطوط دفاعی دشمن در محور شلمچه – بصره گذشتند

پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی آبادان و حومه دیروز با گشودن آتش بر روی مواضع دشمن بعثی در منطقه سیبه در آن سوی اروند رود در خاک عراق ضمن انهدام یک قبضه تیربار هوایی و سه پست دیدبانی حداقل ده تن از قوای دشمن را به هلاکت رساندند .

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش نیز در اطلاعیه مشترکی تاکید کردند :  نیروهای اسلام در ادامه عملیات رمضان در منطقه عملیاتی شلمچه – بصره علیرغم پیش بینی های شدید پدافندی دشمن جهت جلوگیری از نفوذ نیروهای اسلام ، موفق شدند با گذشتن از موانع پدافندی زیاد و نیز میادین گسترده مین ، خطوط دفاعی اولیه دشمن را در هم شکسته و از کانال های متعددی که دشمن در این محور ایجاد کرده بود عبور کنند و خسارات و تلفات سنگینی را بر نیروهای پیاده گردان های تیپ 49 از لشکر 11 عراق وارد آورند . »(2)

صحنه های تصنعی جنگ برای خبرنگاران خارجی !

رژیم بعث عراق به دنبال اجرای عملیات نفوذی ضربتی رزمندگان اسلام که به قصد انهدام نیروهای دشمن صورت گرفت به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست های مکرر خود در جبهه های نبرد دست به یک ترفند زده و با دعوت از خبرنگاران خارجی سعی می کند تا با کمک جو رسانه ای و خبری بار دیگر از شکست خود پیروزی بسازد .

رسانه های ایرانی در این زمینه طی گزارشی تاکید کردند : ما با آن که ایمان داریم که صدام هرگز این فرصت را در اختیار خبرنگاران خارجی قرار نخواهد داد تا از خطوط مقدم جبهه بازدید کنند و همچنان مانند سلف خود گوبلز بر این اعتقاد است که با گفتن بزرگترین دروغ ها می تواند افکار عمومی را بفریبد ، اما ما برای آن که صداقت خود را بار دیگر به جهانیان اثبات کنیم از خبرنگاران خارجی می خواهیم که این بار از صدام بخواهند که برخلاف گذشته که تنها اجازه فیلمبرداری از پشت جبهه واز صحنه های تصنعی به آن ها داده می شود به آنان فرصت بازدید از خطوط مقدم جبهه از مقابل کوشک تا محور شلمچه داده شود . (3)

توضیحات میرحسین موسوی در مورد تلاش های میانجیگرانه در جنگ

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر پس از بازگشت از مسافرت به الجزایر و لیبی و به دنبال دیدار با امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی توضیحاتی درباره تلاش های میانجیگرانه در جنگ داد.

وی گفت : از جمله مسائلی که به ویژه برای امام مطرح و خدمتشان توضیح دادم تلاش برادران الجزایری برای ایجاد صلح بود که موضع ما در الجزایر این بود که گفتیم : شما اگر جهت تحقق شروط ما تلاش بکنید ما هم استقبال می کنیم زیرا آن ها عنوان می کردند که چه خوب است که تلاش های بن یحیی ادامه پیدا کند و ما گفتیم که راه ادامه این تلاش ها همین است .

وی در رابطه با تغییرات کابینه نیز گفت : در حضور حضرت امام در رابطه با تغییرات کابینه نیز مسائلی را خدمت امام عرض کردم که عبارت بودند از تغییرات وزرای : ارشاد ، معادن و فلزات و سرپرست سازمان بهزیستی . البته متذکر می شوم که برادران وزیر در وزارتخانه های مذکور به علت این که می خواهند در سنگرهای دیگر فعالیت داشته باشند ، تغییر می کنند . برادرمان معادیخواه هم از نظر جسمی ناراحتی دارند و قادر به کار نیستند و چون وزارت ارشاد از نظر تبلیغات کار زیادی دارد می بایستی هرچه زودتر مسئولی برایش تعیین شود . (4)

از سوی مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر طی حکمی ابوالفضل اجاره دار به عنوان سرپرست جدید سازمان بهزیستی منصوب شد . (5)

ایران وسایل برقی به الجزایر صادر می کند

دکتر حسن غفوری فرد وزیر نیرو که در سفر کشورهای شمال آفریقا میرحسین موسوی نخست وزیر را همراهی می کرد در گفت و گویی پیرامون مذاکرات خود با مقامات الجزایری اظهار داشت : در این سفر موافقتنامه ای امضا شد که قسمت عمده این موافقتنامه مربوط به بخش انرژی است و بخصوص ایران در زمینه ساخت و صدور وسائل برقی نظیر کابل ، ترانسفورماتور ، کنتور و ...با الجزایر همکاری خواهد کرد زیرا وزارت نیروی ایران دارای چندین کارخانه سازنده لوازم برق است که ضمن داشتن کیفیت مرغوب قابل رقابت با کالاهای ساخته شده خارج نیز هست . به علاوه وزارت نیرو از لحاظ کمیت نیز در آستانه صدور این تجهیزات به خارج است . (6)

وزیر نفت : با اقدامات عربستان در بازار نفت مقابله خواهیم کرد

مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان اظهار داشت : ما در اوپک ثابت کردیم که عربستان نمی تواند در این سازمان شاهنشاهی ایجاد کند و با تولید بیشتر و قیمت ارزان در مقابل سایر اعضا بایستند و قبولاندیم که سطح تولید به مقدار 5/17 میلیون بشکه در روز تثبیت شود و سعودی ها بایستی روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت خام کمتر تولید کند .

وی ادامه داد : زکی یمانی در پاسخ گفت به اوپک کمک می کنیم ولی عربستان نمی تواند تولیدش را به میل بعضی کشورها کم و زیاد کند و ایران در موضع محکم خود در مقابل عربستان ایستاد. وزیر نفت در پایان گفت : ما همان گونه که در میدان جنگ تحمیلی انتقام خود را از صدام می گیریم ، همان گونه در بازار نفت با اقدامات پادشاهی عربستان سعودی به مقابله خواهیم پرداخت.(7)

بشیر جمیل نامزد ریاست جمهوری لبنان شد

بشیر جمیل فرمانده شبه نظامیان مسیحی لبنان رسما نامزدی خود را برای احزاز مقام ریاست جمهوری اعلام کرد . فرمانده شبه نظامیان مسیحی ضمن نطقی که از رادیو صدای لبنان (صدای فالانژیست ها) پخش شد گفت : نامزدی اش برای احراز مقام ریاست جمهوری یک مانور سیاسی یا فشار روانی نیست بلکه کاملا جدی است .

دوران ریاست جمهوری الیاس سرکیس در 23 ماه سپتامبر اول مهر پایان می یابد و قبل از پایان این مدت باید یک رئیس جمهور جدید از میان مسیحیان لبنان به جانشینی وی انتخاب شود.

بشیر جمیل پس از اعلام نامزدی خود اظهار داشت که اگر فلسطینی ها جایی برای اقامت در خارج از لبنان پیدا نکنند با حضور غیرنظامیان فلسطینی در لبنان موافقت خواهد کرد اما به فلسطینی های مسلح و ارتش های خارجی اجازه اقامت در کشور را نخواهد داد . جمیل تصریح کرد : هیچ سرباز خارجی نباید در لبنان باقی بماند و تنها ارتش لبنان باید مسئولیت امنیت کشور را بر عهده بگیرد.(8)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 1
 2- اطلاعات ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 3
3- اطلاعات ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 3
 4- اطلاعات ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 3
5- کیهان ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 2
6- کیهان ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 3
7- کیهان ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 3
8- اطلاعات ، 3 مرداد 1361 ، صفحه 12 در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲، بشیر جمیل ، ۹ روز پس از تصدی مقام ریاست جمهوری لبنان و قبل از ادای سوگند رسمی ، به همراه ۲۵ نفر از همراهانش، در مقر حزب فالانژ لبنان در منطقه اشرفیه ، بیروت به وسیله انفجار بمب ، به قتل رسید. کشته شدن بشیر جمیل ضربه بزرگی بر حزب فالانژ بود.

پس از دو روز از این رخ داد ، در ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۸۲ میلادی ارتش رژیم صهیونیستی با همراهی شبه نظامیان فالانژ لبنانی به انتقام ترور بشیر جمیل، رئیس جمهور لبنان و رهبر حزب فالانژ به دو اردوگاه صبرا و شتیلا در بیروت غربی حمله کردند و نزدیک به ۳۵۰۰ فلسطینی را به خاک و خون کشید.

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها