کد خبر: ۳۲۸۱۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
همزمان با ادامه رجزخواني مقامات آمريكايي درخصوص جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5، ناخواسته اطلاعاتي بر زبان برخي از آنان جاري مي‌شود كه با تعمق در آنها مي‌توان به عمق سياست‌هاي منطقه‌اي واشنگتن بهتر پي برد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مراد عنادي مدير مسئول روزنامه جام‌جم طي يادداشتي در اين روزنامه نوشت: همزمان با ادامه رجزخواني مقامات آمريكايي درخصوص جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5، ناخواسته اطلاعاتي بر زبان برخي از آنان جاري مي‌شود كه با تعمق در آنها مي‌توان به عمق سياست‌هاي منطقه‌اي واشنگتن بهتر پي برد.

براي نمونه جان كري در جريان سخنراني در انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا و پرسش و پاسخ چهار ساعته با اعضاي شورا به بودجه نظامي 160 ميليارد دلاري دوستان آمريكا در خليج‌فارس اشاره و اعلام كرد اين رقم بيش از ده برابر بودجه دفاعي ايران است. همين‌طور اوباما در آستانه سفر به آفريقا و در جريان مصاحبه با خبرنگار بي.‌بي.‌‌سي اعلام كرد بودجه دفاعي شركاي ما در خليج‌فارس ده برابر بودجه دفاعي ايران است. هدف از طرح اين موضوع كالبدشكافي اتهامات چهارگانه آمريكا به جمهوري اسلامي ايران در سه دهه گذشته است كه براساس آن واشنگتن‌ايران را به حمايت از تروريسم، نقض حقوق بشر، كارشكني در روند صلح خاورميانه و تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي متهم مي‌كند. روساي جمهور آمريكا اعم از جمهوريخواه و دموكرات با اين اتهامات چهارضلعي سعي كرده‌اند با دامن زدن به ايران‌هراسي چهره‌اي منفي از ايران در منطقه و جهان ترسيم كنند.

پيگيري اين راهبرد در سطوح سياسي و رسانه‌اي از سوي واشنگتن در حالي است كه در پي جمع‌بندي مذاكرات وين و صدور بيانيه مشترك ايران و 1 + 5 و در دستوركار قرار گرفتن متن هسته‌اي در مراجع تصميم‌گيري ايران و آمريكا و در نتيجه حاكم شدن فضاي بحث و جدل ميان مقامات آمريكايي با يكديگر، افكار عمومي دنيا اعترافات ناخواسته‌اي را از زبان آنها شاهد است. در واقع مقامات آمريكا و اسرائيل‌ سال‌هاست ايران را به نظاميگري و برهم زدن نظم خاورميانه متهم مي‌كنند اما اكنون با اعلام بودجه 160 ميليارد دلاري نظامي دوستان آمريكا در منطقه كه بزرگ‌ترين خريداران سلاح‌هاي مرگبار از آمريكا و اروپا هستند، اين سوال مطرح است كه آيا ريشه‌هاي اصلي ناامني منطقه و تشكيل و تقويت گروه‌هاي تروريستي با اين سلاح‌ها به سياست‌هاي غلط آمريكا و دوستان منطقه‌اي‌اش باز نمي‌گردد؟ ترديدي نيست كه بخشي از سلاح هاي انباشته شده در زرادخانه‌هاي كشورهاي حاشيه خليج فارس در اختيار گروه‌هاي تروريستي نظير داعش، القاعده، احرار الشام، الشباب، النصره و بوكوحرام قرار مي‌گيرد. گروه‌هايي كه به هيچ يك از اصول انساندوستانه پايبند نبوده و كشورهاي سوريه، عراق، يمن، ليبي، سومالي و نيجريه را به نمايشگاه جنايات جنگي، جنايت عليه صلح و نسل‌كشي تبديل كرده‌اند.

اما اين همه ماجرا نيست چرا كه كشورهاي خريدار تسليحات خود نيز دست به كار شده، دست به اقدمات تجاوزكارانه زده‌اند. اكنون بيش از 100 روز است عربستان و امارات با انواع سلاح‌هاي مدرن خريداري شده از آمريكا و فرانسه و انگليس مردم بي‌گناه يمن را قتل عام مي‌كنند. به اين ترتيب ريشه اصلي بي‌ثباتي در خاورميانه و توليد و تكثير گروه‌هاي تروريستي به همين خريد بيمارگونه سلاح از آمريكا و اروپا بازمي‌گردد، اما در سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران قرار دارد كه به اعتراف رئيس‌جمهور و وزير خارجه آمريكا بودجه دفاعي‌اش 15 ميليارد دلار است. كشوري با جمعيت 80 ميليوني كه به استناد شواهد تاريخي در 200 سال اخير هيچ گاه دست به ماجراجويي نزده همواره از پيشگامان صلح و ثبات منطقه‌اي و جهاني بوده است. حتي در موضوع فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز نيز به‌‌رغم جنجال‌آفريني‌ها و تبليغات سوء، همواره آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده كه فعاليت هسته‌اي ايران دچار انحراف نشده است. اكنون نيز با تلاش طرفين براي تبديل جمع‌بندي مذاكرات به توافق، به نظر مي‌رسد جهانيان بيش از هر زماني به قدرت منطق و حقانيت ايران اسلامي پي برده، دريافته‌اند تهران برخلاف آدرس غلط غربي‌ها و برخي دوستان منطقه‌اي آنها، نه‌تنها همواره دنبال عادي‌سازي خاورميانه از سلاح‌هاي كشتار جمعي بوده كه از پيشگامان مبارزه با تروريسم محسوب مي‌شود. به اين ترتيب با دقت در اعترافات ناخواسته اوباما و جان كري مي‌توان نتيجه گرفت بودجه 160 ميليارد دلاري نظامي دوستان آمريكا در خليج فارس بودجه دفاعي نيست بلكه تبديل به بودجه تجاوزگري و حمايت از تروريسم شده كه خاورميانه را دچار آشوب و بي‌ثباتي كرده است. آشوب و جناياتي كه هزينه آن را مردم مظلوم يمن، عراق و سوريه مي‌پردازند و سود آن به جيب كمپاني‌هاي تسليحاتي آمريكا و اروپا سرازير مي‌شود و اين همه يعني حداقل نزد افكارعمومي منطقه و وجدان‌هاي بيدار جهان پروژه ايران هراسي از سكه افتاده و خريداري ندارد. لذا دوران اتهامات چهارضلعي به ايران سپري شده و معماران عمليات رواني ‌بايد به‌دنبال آدرس اصلي بروند. آدرسي كه يافتن آن دشوار نيست؛ چرا كه عربستان و اسرائيل رسما هم از تروريست‌ها حمايت مي‌كنند و هم از بي‌ثباتي خاورميانه ابايي ندارند. هر دو ناقض حقوق بشر بوده، يكي داراي سلاح‌هاي هسته‌اي است و ديگري نيز به در و ديوار مي‌زند تا آن را تهيه كند كه اين هم بر كسي پوشيده نيست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها