کد خبر: ۳۲۸۴۹۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
مقاومت چهار شهرک‌ شیعه‌نشین در سوریه که کاملا محاصره هستند و اکثریت مردم آن در شهر باقی مانده‌اند و از شهر خود دفاع می‌کنند، لابه‌لای اخبار جنگ سوریه گم شده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مقاومت چهار شهرک‌ شیعه‌نشین در سوریه که کاملا محاصره هستند و اکثریت مردم آن در شهر باقی مانده‌اند و از شهر خود دفاع می‌کنند، لابه‌لای اخبار جنگ سوریه گم شده است و تاکنون از توجه رسانه‌ای و خبری شایسته‌ای بهره‌مند نشده‌اند.

پیامدهای جنگ در شمال غرب سوریه همچنان ادامه دارد و گروه‌های تروریستی در سایه مقاومت ستودنی ساکنان شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» در ادلب و «نبل» و «الزهراء» در حلب، همچنان رؤیای تصرف این شهرک‌ها را فقط در سر دارند و توان عملی کردن آن را ندارند.

این روزها که پیشروی ارتش سوریه و مقاومت لبنان (حزب‌الله) در غرب سوریه و شرق لبنان و مشخصا در شهر مهم «الزبدانی»‌ سرعت گرفته است، و تروریست‌های النصره موفقیتی در متوقف کردن حزب‌الله نیافته‌اند، تلاش کردند با فشار بر شهرکهای محاصره شده شیعه، عامل فشاری بر حزب‌الله بیابند.

شلیک 60 موشک در نیم ساعت به شهرک‌های نبل و الزهراء و چند حمله خمپاره‌ای و راکتی شدید طی 10 روزگذشته به الفوعه و کفریا، بخوبی نشان‌دهنده حجم وسیع فشار تروریستی به این شهرک‌هاست و از سویی دیگر، نشان دهنده مقاومت و ایستادگی درخشان شیعیان محاصره شده است.

وبگاه خبری «العهد» لبنان نیز در مطلبی به بررسی مقاومت مردم این شهرک‌ها پرداخت و نوشت: گروه‌های تروریستی «جبهه النصره» و «جیش الفتح» همچنان به محاصره ظالمانه شهرک‌های فوعه و کفریا ادامه می‌دهند و به صورت گسترده دست از بمباران این مناطق و کشتار افراد غیر نظامی ساکن آن برنمی‌دارند.

 

محاصره تحمیلی این شهرک ها از وقوع یک فاجعه انسانی هشدار می‌دهد؛ فاجعه‌ای که معلول کمبود کمک‌های غذایی و پزشکی خواهد بود. از سوی دیگر همچنان بیم نفوذ گره تکفیری جیش الفتح به این مناطق می‌رود؛ خاصه اینکه گروه تروریستی جبهه النصره نیز ایست بازرسی‌هایی را نزدیک به این مناطق ایجاد کرده است.

شهرک فوعه از سمت جنوب به روستای «بنش» و از شمال غرب به شهرک «رام حمدان» متصل است. کمیته‌های مدافع این دو شهرک کنترل بلندی راهبردی «العانون» را که در جنوب غرب فوعه قرار دارد در دست دارند؛ مسئله‌ای که سبب می‌شود این کمیته‌ها از این محورها بویژه از سوی شهرک «طعوم» بتوانند در برابر حملات تروریست‌ها ایستادگی کنند.

 

این جغرافیا حقایق نظامی را بر این دو شهرک تحمیل کرده است که با رخدادهای «نبل» و «الزهراء» در ریف حلب تفاوت دارد؛ مناطقی که پیشتر توسط جبهه النصره محاصره بود؛ زیرا شهرک‌های فوعه و کفریا پس از ورود گروه‌های تروریستی به شهر حلب مهمترین راه کمک‌رسانی خود را از دست داده‌اند ولی برخی راه‌های کمک‌رسانی به سوی نبل و الزهراء همچنان باز است.

نبل و الزهراء اکنون چیزی در حدود 4 سال است که در محاصره قرار دارند و مردم الفوعه و کفریا نزدیک به 4 ماه است که به صورت کاملا جدی محاصره شده‌اند و تنها راه امدادرسانی به آنان از هوا و آسمان است.

گروه‌های تروریستی دائما با بمباران گسترده و بی‌وقفه حملاتی را علیه افراد غیر نظامی فوعه و کفریا انجام می‌دهند ولی ساکنان این منطقه استوار ایستاده‌، در برابر این گروه‌ها متحد شده‌اند و این دو منطقه به یک هسته فعالیت منظم نظامی تبدیل شده است. برخی از ساکنان نیز دست به بازسازی منازل مخروبه می‌زنند. گروه‌های امدادرسانی نیز نظارات بر پخش مواد غذایی و پزشکی به شهروندان را بر عهده دارند، آن هم درست زمانی که دولت سوریه از طریق هوایی کمک‌های غذایی و پزشکی به ساکنان این منطقه می‌فرستد و سبب می‌شود که ایستادگی مردم افزایش یابد. این میزان از توانمندی بالا در تنظیم امور در داخل این دو منطقه بیانگر توانایی ساکنان آن برای رویارویی با جیش الفتح و جبهه النصره است؛ گروه‌هایی که به مدد ترکیه از سلاح و مهمات چیزی کم ندارند.

 

فوعه و کفریا که در شمال ادلب قرار دارند و طی چند ماه گذشته در معرض تجاوزات بی‌شماری قرار گرفته‌اند و ساکنان آن نیز تحت محاصره ظالمانه‌ای هستند که به موجب آن حتی برخی از مردم آن نیز اجازه ورود به خاک خود را ندارند.

ایستادگی اسطوره‌ای ساکنان فوعه و کفریا در واقع بخشی از تصویر بزرگ مقاومت مردم سوریه در برابر تروریسم جهانی است. وبگاه العهد در پایان نوشت: اینها با مقاومت بی چون و چرای خود به همگان نشان داده‌اند که اراده مبارزه و پایبند بودن به خاک میهن خود یک از مهمترین مؤلفه‌های مقاومت است.

اما مهم اینجاست که چنین مقاومتی در رسانه‌ها به آن اشاره‌ای درخور نمی‌شود و حتی مانند آنچه کوبانی از توجه رسانه‌ای بهره‌مند شد، بهره نبرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها