کد خبر: ۳۳۰۱۱
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۱۰ دی ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از رسا، حجت الاسلام سیدابوالفتاح نواب، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور در نخستین همایش مشترک مدیران و معاونان ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها که صبح امروز دهم دی ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: شورای عالی حوزه های علمیه در دور پنجم، تلاش چشمگیری از خود نشان داده است و هم اینک در هفته دو جلسه با اعضای شورای در دبیرخانه برگزار می شود.

وی افزود: افزون بر جلسات متداول شورای عالی، چندین کمیته به صورت اقماری با اعضای شورای عالی جلسه دارند که شورای گسترش، کمیته اعطای مجوزها، کمتیه خاص، کمیته بودجه از جمله آن ها به شمار می آیند که تمامی این جلسات با حضور اعضای شورای عالی برگزار می شود.

حجت الاسلام نواب به مصوبات شورای عالی در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: در یک سال گذشته شورای عالی حوزه بازنگری سازمان حوزه و تدوین ساختار مدیریت و معاونان حوزه را در دستور کار داشتیم که شرح وظایف و برنامه های همه آن ها به تصویب و ابلاغ شد.

نقشه راه تحول حوزه تهیه و در اختیار مدیران مدراس قرار گرفته است

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحول حوزه و مدیریت آن، تصریح کرد: نقشه راه تحول حوزه تهیه شده و در اختیار مدیران مدراس علمیه قرار گرفته است و مدیران باید براساس همین نقشه راه عمل کنند، امیداوریم آنچه مد نظر رهبر معظم انقلاب و بزرگان و مراجع تقلید حوزه بود، محقق شود.

حجت الاسلام نواب، تصویب آیین نامه های مربوط به حوزه های علمیه برادران و خواهران و بررسی مجوزات نشریات حوزوی را از دیگرمصوبات این شورا دانست و افزود: تمام نشریات حوزوی از تصویب شورای عالی گذشته اند به غیر از مجوز چند نشریه که در حال بررسی است.

وی همچنین بررسی و تصویب انجمن های علمی حوزه، بررسی شورای عالی، مدیران و معاونان استان ها، بررسی و تصویب دوازده رشته تحصیلی در سطح دو و سه را از دیگر مصوبات سال گذشته شورای عالی حوزه های علمیه کشور برشمرد.

سطح یک حوزه بازنگری شد

این مسوول حوزوی همچنین از تصویب طرح بازنگری سطح یک حوزه خبر داد و گفت: سطح یک حوزه اشکالاتی داشته که پس از بررسی یکساله که با حضور معاونان صورت گرفت، این بررسی ها به پایان رسید، در این بازنگری محدوده زمانی برای قرآن کریم حدود سیصد ساعت پیش بینی شده است، این برنامه در سطح خوبی تصویب شده است و با این سطح طلبه در جامعه نقش آفرین می شود و این سطح هدفمند شده است.

وی همچنین بررسی تصویب و اساسنامه های مراکز حوزوی، نظارت و بازرسی از عملکردهای معاونان حوزه های علمیه، سرکشی به حوزه های علمیه استان ها و نظر سنجی عملکرد حوزه از سوی طلاب فاضل را از دیگر برنامه های انجام شده شورای عالی حوزه های علمیه یاد کرد.

حجت الاسلام نواب خاطر نشان کرد: همچنین کمیته موقوفات حوزه علمیه در شورای عالی فعال شده و این کمیته با حضور نماینده سازمان اوقاف تشکیل می شود و تلاش داریم با راه اندازی این کمیته از امکانات وقف در حوزه به خوبی بهره برداری شود.

وی ادامه داد: از جمله بهترین منابع تامین مالی حوزه موقوفات هستند و باید این فرهنگ را در حوزه ها توجه کرد اگر این کار انجام گیرد به یقین آینده ماندگارتری برای تامین منابع مالی حوزه خواهیم داشت.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در همین چند سال گذشته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه حوزه به موقوفات، در آمدی که حوزه از این بخش داشته از سال 85 تا 90 حدود 500 برابر شده و 244 درصد رشد را نشان می دهد.

خراسان رضوی بالاترین درآمد حوزوی را از ناحیه موقوفات دارد

وی با بیان این که هنوز برخی استان های کشور حتی یک موقوفه حوزه علمیه ندارند، افزود: خراسان رضوی بالاترین درآمد حوزوی را از ناحیه موقوفات دارد و استان گلستان در پایان ترین مرحله قرار گرفته است.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه در خصوص کمک های دولت به حوزه علمیه، گفت: در اوائل سال روزنامه ایران در خصوص کمک های دولت مطلبی را منتشر کرد که برخی تصورشان این بود که اعتبار سنگینی به حوزه های علمیه داده شده است، در حالی که گردانندگان آن از این مطلب استفاده داخلی کردند.

وی تاکید کرد: برای هیچ یک از مراکزی که اعلام کردند چند صد میلیارد تومان داده شده، این وعده محقق نشده است، زیرا دولت در پرداخت هزینه ها خود را متعهد صدرصد نمی داند. حداکثر هزینه در نظر گرفته شده برای حوزه از سوی دولت در سال جاری بین 85 تا 90 درصد پرداخت شده است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها