کد خبر: ۳۳۰۱۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
حمايت محتاطانه شيخ‌نشين‌ها از توافق هسته‌اي در ازاي تضمين‌هاي امنيتي و فروش سلاح
در شرايطي که کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس از جمع بندي مذاکرات ايران و 1+5 «برجام» ابراز نگراني کرده بودند و خواستار تضمين‌هاي بيشتري از واشنگتن در مقابل ايران بودند سرانجام ...
به گزارش پایگاه 598، در شرايطي که کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس از جمع بندي مذاکرات ايران و 1+5 «برجام» ابراز نگراني کرده بودند و خواستار تضمين‌هاي بيشتري از واشنگتن در مقابل ايران بودند، سرانجام در ديدار با وزير خارجه امريكا در ازاي وعده‌هاي دريافت کمک‌هاي دفاعي واشنگتن به صورت محتاطانه توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را مورد تأييد قرار دادند. به گفته جان کري، امريكا درباره قراردادهاي فروش اسلحه، برگزاري آموزش‌هاي مشترک نظامي در منطقه، آموزش نيروهاي ويژه و نيز همکاري اطلاعاتي و ادغام سامانه‌هاي دفاعي منطقه‌اي با موشک‌هاي بالستيک با اعراب به توافق رسيده است.  اينها همه در حالي است كه امريكا و اروپا پس از «برجام» آن را عامل  «جهان‌امن‌تر» معرفي كردند؛ جهاني كه ظاهراً با فروش اسلحه امريكا امن‌تر مي‌شود!

پس از آنکه تضمين‌مقام‌هاي امريكايي از قلب واشنگتن نتوانست نگراني عرب‌هاي شيخ نشين حاشيه خليج فارس را نسبت به توافق هسته‌اي با ايران قانع کند، امريكا تصميم گرفت همراستا با مانور رسانه‌اي، براي برخي مقام‌هاي عالي‌رتبه خود سفر منطقه‌اي به خاورميانه درنظر بگيرد تا شايد بتواند با دادن تضمين‌هاي امنيتي به آنها، موافقت متحدان عربش را به توافق هسته‌اي با ايران جلب کند. پس از سفر اشتون کارتر، وزير دفاع امريكا به عربستان سعودي و ديدار با «ملک سلمان» پادشاه اين کشور، وليعهد و جانشين وليعهد سعودي، اين بار نوبت جان کري، وزيرخارجه امريكا بود تا ديپلماسي خود را مورد آزمون قرار دهد. جان کري در نشست عصر دوشنبه با کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس با دادن وعده‌هاي امنيتي به متحدان عربي واشنگتن، توانست موافقت محتاطانه آنها را به توافق هسته‌اي با ايران جلب کند.

به گزارش فارس، روزنامه نيويورک‌تايمز روز سه‌شنبه نوشت: خالد العطيه، وزير خارجه قطر که ميزبان نشست شوراي همکاري خليج‌فارس با حضور جان کري بود، درباره توافق هسته‌اي ايران و 1+5 گفت: «اين بهترين گزينه در بين ديگر گزينه‌ها بوده است.» وزير خارجه قطر گفت: «جان کري به ما اجازه داد تا بدانيم يک نظارت مستمر بر ايران وجود دارد. اين مسئله منطقه را مطمئن خواهد کرد.

کشورهاي عربي در نهايت خواستار ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي در کل خاورميانه هستند.»

 بر اساس اين گزارش، هدف اصلي سفر جان کري به کشورهاي عربي پيگيري نشست «باراک اوباما» رئيس‌جمهور امريكا در کمپ ديويد با رهبران کشورهاي منطقه بوده است. اوباما در آن نشست قول داد همکاري امنيتي با کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس را ارتقا دهد تا برابر تهديد احتمالي ايران از آنها دفاع کند.

   تضمين‌هاي امنيتي به عرب‌ها

گفت‌وگوهاي جان کري با همتايان خود در شوراي همکاري خليج فارس، تلاشي براي از بين بردن نگراني‌هاي متحدان واشنگتن در منطقه پس از توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي بزرگ درباره برنامه هسته‌اي اين کشور در ماه گذشته بوده است. به گزارش بي بي‌سي عربي، در اين نشست جان کري بر اهميت کمک نظامي و امنيتي امريكا به متحدان خود در منطقه و همچنين مقابله با تروريسم و اقدامات بي ثبات‌ساز تأكيد کرد. اين همکاري‌ها شامل تلاش براي ايجاد سامانه موشکي براي مقابله با موشک‌هاي بالستيک و تمرين‌هاي نظامي مشترک است. کري همچنين به کشورهاي عربي وعده داد دفاع موشکي آنها را تقويت کند و رزمايش‌هاي نظامي مشترک با آنها را افزايش دهد و به نيروي دريايي اين کشورها کمک کند تا توانمندي خود را در برابر اقدامات ايران تقويت کنند.

ايران و 1+5 در ۱۴ ژوئيه در «وين» در خصوص موضوع هسته‌اي ايران به يک جمع‌بندي رسيدند اما کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي تأکيد داشتند اين يک توافق خوب نبوده است و درباره آن ابراز نگراني کرده بودند و از آن روز مقامات امريكايي، به دنبال جلب رضايت متحدان منطقه‌اي خود هستند. کشورهاي عربي نگران اين هستند که اجراي توافق هسته اي، نقش و قدرت منطقه‌اي ايران را افزايش دهد. عربستان و متحدان عربي‌اش درحالي نگران توافق 1+5 با ايران هستند که بيش از چهار ماه است يمن را آماج حملات ظالمانه خود قرار داده‌اند و تنها نتيجه آن کشتار مردم بي دفاع يمن است که قرباني زياده خواهي هاي سعودي ها شده‌اند.

براي کري حمايت کشورهاي عربي، يک پيروزي ديپلماتيک براي وزارت خارجه امريكا و يک پيروزي سياسي براي کاخ سفيد است که تلاش مي‌کند حمايت کنگره را براي توافق ايران جلب کند زيرا در ماه‌هاي گذشته يکي از مهم‌ترين استدلال‌هاي مخالفان توافق هسته اي در امريكا اين نکته بوده که متحدان عرب امريكا در منطقه از اين توافق احساس نگراني دارند و با اين توافق همراه نيستند.  نيويورک‌تايمز در ادامه گزارش خود درباره تأييد محتاطانه توافق هسته‌اي ايران و 1+5 توسط عرب‌ها نوشت: کشورهاي عربي برخلاف رژيم صهيونيستي به جاي آنکه برجام را مورد حمله خود قرار دهند، محاسبه کردند از انتقاد آشکار از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 که احتمال تأييد آن با وجود مخالفت کنگره وجود دارد، مي‌تواند دستاورد کمي براي آنها به همراه داشته باشد و چيزي از اين انتقاد عايدشان نشود. طبق اين گزارش، کشورهاي عربي خليج‌فارس تصميم گرفتند به جاي انتقاد از توافق هسته‌اي ايران، بر جلب حمايت امريكا از کشورهاي عربي متمرکز شوند.

   قطر: خواهان تعامل عميق‌تر با ايران هستيم

پس از تضمين هاي جان کري، وزير خارجه قطر در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس در آستانه اجراي توافق هسته‌اي تهران با قدرت‌هاي جهاني خواهان تعامل عميق‌تر با ايران شده و عنوان کرد براي حل چالش‌هاي پيش‌روي منطقه به «گفت‌وگويي جدي» نياز است. خالد العطيه در اين مصاحبه گفت که يک «توافق مستحکم بين بازيگران عمده و ايران» بهترين راه براي حل اين موضوع است. وي همچنين عنوان کرد: هم‌اکنون تلاش گسترده‌اي براي همکاري با ايران در مورد موضوعات ديگر وجود دارد. وي گفت: «ما بايد گفت‌وگويي جدي با همسايگان خود از جمله ايراني‌ها داشته باشيم و با همديگرنگراني‌ها را حل کنيم. ايران همسايه ما در منطقه است. ما مجبور هستيم با همديگر زندگي کنيم.»



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها