کد خبر: ۳۳۰۱۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
صبح دیروز پیکر مرحوم احمد علامه دهر با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده وی از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان تشییع شد.
به گزارش پایگاه 598، صبح امروز پیکر احمد علامه دهر بازیگر، نقاش و مجسمه‌ساز با حضور اهالی هنر و خانواده وی از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشییع شد.
 
* ایرج راد: در پشت صحنه سریال‌ها مراقبت بیشتری از هنرمندان صورت بگیرد
 
در ابتدای مراسم ایرج راد رئیس اداره تئاتر درباره علامه دهر گفت متاسفانه باز هم یکی از عزیزان و هنرمندان از میان ما رفت. علامه دهر کارهایش از کسی پوشیده نیست و همه افرادی که در این حوزه فعالیت داشتند این را می‌دانند که او فردی توانمند در عرصه هنرهای نمایشی و بازیگری بود.
 
 
 
وی با اشاره به اتفاقی که برای علامه دهر حین ضبط سریال «پرده نشین» افتاد بیان کرد: چندین ماه پیش ضایعه‌ای برای ایشان در پشت صحنه این سریال اتفاق افتاد و ایشان حدود ۸ ماه در بستر بیماری بسر می‌بردند و بعد از این مدت با تحمل سختی‌ها از دنیا رفتند.
 
راد ادامه داد: متاسفانه در اغلب موارد کمتر مراقبتی از هنرمندان ما سر صحنه سریال و فیلم‌ها به عمل می‌آید.
 
این بازیگر با اشاره به پر بودن ظرفیت قطعه هنرمندان افزود: متاسفم که مدتی است اگر فردی از عزیزان هنرمند ما از دنیا می‌رود باید او را در قبرهای دو طبقه به خاک بسپارند، به همین دلیل هم علامه دهر در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود. امیدوارم این مساله به زودی حل شود و ما بتوانیم هنرمندانمان را در همان قطعه هنرمندان به خاک بسپاریم. 
 
راد در پایان گفت: جا دارد همین جا از طرف خانه تئاتر این مصیبت را به جامعه هنری تسلیت عرض کنم.
 
 
 
* برخلاف قرار قبلی،علامه دهر در همان قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود
 
مجری این مراسم بعد از صحبت‌های ایرج راد با اشاره به مکان خاک‌سپاری علامه دهر گفت: با صحبت‌هایی که تا این لحظه صورت گرفته باید بگویم علامه دهر در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.
 
* اصغر همت: اسطوره سیاه‌بازی شیراز همیشه از علامه دهر تعریف می‌کرد
 
اصغر همت بازیگر در ادامه مراسم درباره علامه دهر گفت: بعد از اتفاقی که برای علامه دهر در صحنه سریال افتاد هیچ وقت نتوانستم خودم را راضی کنم که به عیادت او رفته و در شرایط و حالت رنجور او را ببینم. هنوز که هنوز است او برایم همان شادابی گذشته را دارد و ستاره قهوه‌خانه شیراز است.
 
 
 
وی با اشاره به سیاه‌بازی علامه دهر بیان کرد: زمانی که علامه دهر سیاه‌بازی می‌کرد یادم است یدالله صادقی اسطوره سیاه‌بازی شیراز که از اساتید وی بود همیشه این جمله را می‌گفت که احمد علامه دهر حتی بهتر از من سیاه‌بازی می‌کند. احمد شاگردی او را می‌کرد و در این زمینه استاد شد. 
 
وی ادامه داد: همین الان متوجه شدم که درست در چنین روزهایی در ۱۱ مرداد سال ۷۵ مجید افشاریان یکی از دیگران هنرمندان‌مان را از دست دادیم.
 
همت در ادامه با اشاره به سفر به شیراز و دیدن دست خط علامه دهر در ابتدای ورود به شهر تصریح کرد: در ورودی شهر شیراز قطعه‌ای با نام قبلی گل سرخ وجود داشت که با خط زیبای علامه دهر توجه همه را به خود جلب می‌کرد و افرادی که این موضوع را می‌دانستند همیشه بعد از دیدن دست خط وی از او به نیکی یاد می‌کردند.
 
در پایان اصغر همت متنی را که خود نوشته بود ایراد کرد: احمد اگر در این دهر به معنای رایجش نبود اما کم نمی‌دانست. بسیار داننده نبود اما خوب می‌دانست بازیگری زبردست به ویژه آنگاه که در قالب نمایش رو حوضی چهره شد و به واسطه خطش قابل اعتنا بود. تواضع داشت و به شدت به خانواده‌اش وابسته بود و به آنها عشق می‌ورزید.
 
در اواسط مراسم مجری با اعلام اهدای اعضای علامه دهر گفت: همین الان و مصادف با زمان خاکسپاری این عزیز تازه گذشته چشمان وی در حال پیوند قرنیه است.
 
* داوود فتحعلی بیگی: مدیران به هنرمندان توجه نمی‌کنند
 
داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره آیینی و سنتی در ادامه مراسم تشییع علامه دهر گفت: همه آنچه ایرج راد و اصغر همت درمورد علامه دهر گفتند به جا و درست بود و من صحبت اضافه‌ای نمی‌کنم.
 
وی ادامه داد: علامه دهر در شیوه بازیگری نمایش تخته‌بازی یک مکتب به جا بود دریغ که آنقدر فرصت‌های اجرا از این مرد و سبک و سیاقش گرفته شد و هر فردی به عنوان مدیر سالن‌ها سلایق خود را اعلام کرد و باعث شد علامه دهر نتواند در این صحنه حضور زیادی داشته باشد.
 
فتحعلی بیگی در ادامه افزود: مدتی است هنرمندان عرصه نمایش سنتی از میان ما می‌روند و من علی‌رغم احترامی که برای مدیریت نمایش کشور قایل هستم باید بگویم که متاسفانه هیچ کس به این موضوع توجه نمی‌کند.
 
وی بیان کرد: بنیان‌های تئاتر فعلی و سنتی ما به دوش علامه دهر بود می‌خواهم بپرسم چه زمانی باید به هنرمندان‌مان تا وقتی زنده‌اند توجه کنیم. من از همان ابتدا نمی‌خواستم صحبت کنم چرا که می‌دانستم از شدت ناراحتی ناچار گریزی به گلایه‌هایم خواهم زد. امیدوارم راه علامه دهر به همت افراد دیگری ادامه پیدا کند و مدیریت وزارت ارشاد این چراغ را روشن نگه دارد. علامه دهر به واقع یک انسان بود، انسانی پر از شادی که در مقابل سختی‌ها خم به ابرو نمی‌آورد.
 
* مهدی شفیعی: شوخ‌طبعی ایشان زبانزد بود
 
مهدی شفیعی مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه این مراسم گفت: در ابتدا به خانواده علامه دهر و همچنین نیمای عزیز پسر ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
 
وی ادامه داد: هر هنرمندی که از ایشان یاد می‌کرد بلافاصله از لبخند و شوخی‌‌ها و انرژی مثبت ایشان سخن می‌گفت و همه هنرمندان زمانی که متوجه شدند ایشان در بستر بیماری به سر می‌برند بلافاصله از هیچ کمکی دریغ نکردند که در این زمینه می توان از حمیدرضا نعیمی،‌نادر برهانی مرند و ... نام برد.
 
نیما علامه دهر: خداوند در این هشت ماه ما را برای رفتن پدر آماده کرد
 
در انتهای مراسم نیما علامه دهر پسر احمد علامه دهر در مورد پدر خود گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم چرا که امروز تلخ‌ترین روزی است که در این ۳۰ سال داشتم. یکی از آرزوهای پدرم دیدن من روی استیج بود که قسمتش نشد.
 
 
 
وی ادامه داد: همه ما با از دست دادن پدر بسیار ناراحت شدیم، اما تنها چیزی که در این بین قوت قلبی برای ما است این است که ایشان در حرم امام رضا (ع) این اتفاق برایشان افتاد و از امام رضا بسیار سپاسگزارم بابت اینکه ۸ ماه ما را آماده کرد و کاری نکرد که ما به یکباره پدرمان را از دست دهیم.
 
در پایان نیز نیما علامه دهر قطعه‌ای را خطاب به پدرش برای حضار خواند. همچنین در پایان مراسم حجت الاسلام محمود دعایی بر پیکر علامه دهر نماز میت خواند.
 
در ابتدای در ورودی تالار وحدت هنرمندان و خانواده علامه دهر ایستاده بودند و دخترهای وی به شدت بی‌تابی می‌کردند. اعلامیه‌های مراسم ختم و تشییع نیز در دست حضار بود.
 
همچنین یک سبد گل به همراه تابوت علامه دهر به داخل تالار وحدت هدایت شد. جلوی استیج نوشته شده بود:‌ استاد علامه دهر آخرین پرده از نقش زندگی خویش را بر صحنه زندگی اجرا کرد.
 
در این مراسم هنرمندانی چون: اصغر همت، ایرج راد، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، پیمان شریعتی، عباس عظیمی، جلیل فرجاد، داوود فتحعلی بیگی، داوود قچاق، شفیعی، محمود رضوی، زهرا سعیدی و ... حضور داشتند.
 
به گزارش فارس، مراسم ختم احمد علامه دهر جمعه ساعت ۵ بعدازظهر در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها