کد خبر: ۳۳۰۷۹۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۳     ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به نظر می‌رسد ارائه وام با حجم و زمان بازپرداخت مناسب گره بیشتری از کار صادرکنندگان بازخواهد کرد تا جوایز نقدی و یا کمک سود
به گزارش پایگاه 598، در خرداد ماه سال جاری ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت، در سخنان خود اعلام کرد که این سازمان بنا دارد رویکرد جدیدی در حمایت از صادرکنندگان اتخاذ نماید و عنوان کرد «تلاش می شود تا از این پس مشوق های صادراتی که در اختیار این سازمان قرار می گیرد را به جای ارایه جوایز نقدی، در قالب کمک سود به صادرکنندگان برتر و واحدهایی که صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و دارای فناوری روز دارند و یا خدمات فنی و مهندسی صادر می کنند، اهدا کنیم.»[۱]

گرچه پرداخت کمک سود به صادرکنندگان برتر در مقایسه با پرداخت جوایز نقدی روش مناسبتری است، ولی می‌توان گفت این روش نیز روش بهینه استفاده از منابع دولتی جهت حمایت از صادرات نیست و این روش نیز نقاط ضعف قابل توجهی دارد.

مسئولین امر توسعه صادرات در سازمان توسعه تجارت باید به این سئوال پاسخ دهند که صادرکنندگان به چه چیزی نیاز بیشتری دارند و در واقع چه اقدامی می‌تواند به صادرکنندگان در افزایش صادرات غیرنفتی خود ثبات بیشتری ببخشد.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به نظر می‌رسد ارائه وام با حجم و زمان بازپرداخت مناسب گره بیشتری از کار صادرکنندگان بازخواهد کرد تا جوایز نقدی و یا کمک سود. در واقع صادرکنندگان نیاز به حجم بالایی از تسهیلات با دوره بازپرداخت مناسب دارند که منابع سازمان توسعه تجارت کفاف آن را نمی‌دهد.

پیشنهاد می‌شود از منابعی که به منظور مشوق صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرد جهت ایجاد یک صندوق استفاده شود و منابع این صندوق در ازای پرداخت وام‌های با حجم و زمان بازپرداخت مناسب در یک بانک تجاری سپرده‌گذاری شود. به این ترتیب علاوه بر اینکه می‌توان مبالغی بسیار بیشتر از منابع سازمان توسعه تجارت، تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرارداد، منابع این صندوق برگشت پذیرند و هرساله با تخصیص بودجه مربوطه به میزان آن افزوده خواهد شد. همچنین می‌توان منابع حاصل از عوارض اعمال شده بر برخی کالاهای وارداتی را نیز به این صندوق واریز کرد و از آن جهت پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان استفاده کرد.

[۱] http://www.irna.ir/fa/News/81630880/
منبع:عیار آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها