کد خبر: ۳۳۰۹۰۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
مرتضی سرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب «فرنگیس» گفت: ادبیات جنگ درهای جنگ را به روی مردم عادی بازی می کند

به گزارش پایگاه 598، آیین رونمایی از کتاب «خاطرات فرنگیس» خاطرات فرنگیس حیدرپور با حضور مهناز فتاحی خاطره نگار اثر، حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان تاریخ شفاهی امروز در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

مرتضی سرهنگی با اشاره به ادبیات جنگ در مورد جایگاه آن گفت: ادبیات جنگ درهای جنگ را به روی مردمان عادی باز می کند. این در حالی است که اتفاقات جنگی را نمی شود به راحتی باور کرد. مثلا در این کتاب اتفاقات بسیار بدیع و باورنکردنی رخ می دهد که باور کردنش بسیار سخت است.

وی با اشاره به زحماتی که مهناز فتاحی برای خاطره‌نگاری این کتاب انجام داده توضیح داد: اگر زحمات مهناز فتاحی و اعجاز واژه‌ها و ادبیات نبود، نمی شد بسیاری از رخدادهای این کتاب را باور کرد. مثل اینکه یک شخصیت دوست داشتنی مثل گرگین خان وقتی می شنود که فرنگیس در خردسالی به خانقین منتقل شده تا ازدواج کند سوار اسب می شود و می رود و فرنگیس را بر می گرداند. یا شخصیت های دیگری مانند قهرمان که تبر فرنگیس را ساخته است هر کدام در نوع خود شخصیت های تکرار نشدنی هستند که در این کتاب وجود دارند.

سرهنگی با بیان اینکه ادبیات جنگ درهای جنگ را به روی مردم عادی بازی می کند تصریح کرد: همان طور که وظیفه فرنگیس مبارزه و جنگ به وسیله تبر بود وظیفه فتاحی هم مبارزه و جنگ به وسیله قلم بود که در این کتاب به خوبی این مبارزه صورت گرفته است و فتاحی به وظیفه خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه خاطرات شمال غرب کشور دست نخورده باقی مانده است که امیدواریم بعد از این با همکاری حوزه هنری کرمانشاه و همین طور خانم فتاحی این مسئله رفع شود و زیر غبار فراموشی خاطرات بکر آن دیار از بین نرود.

در این مراسم راوی کتاب

در ادامه این مراسم «فرنگیس حیدرپور» طی سخنانی ابراز داشت: من فرنگیس حیدرپور هستم، از گیلانغرب ، فردی هستم که 8 شهید در خانواده ما هست، اما از زنان کشورم می‌خواهم تا انسانهایی مسلمان، با حجاب و بی اعتنا به تبلیغات کشورهای بیگانه بوده و راه مبارزه را در پیش بگیرند.

وی افزود: پیرامون این کتاب فیلم سینمایی ساخته نشده اما فیلم‌های بعضا کوتاه بسیار تهیه شده است.

مهناز فتاحی راوی این کتاب هم ابتدا با این جملات که من فتاحی هستم نویسنده ای که اولین نوشته‌اش را در 12 سالگی نوشت، زمانی که پدرش جبهه بود و می‌جنگید و در ادامه او را زود از دست داد، گفت: از آقای سرهنگی سپاسگزارم که با دلگرمی هایش ما را حمایت می کند. ایشان جمله ای جادویی دارد: تا مطرح کردم می‌خواهم درباره فرنگیس بنویسم گفت «مبارک باشد». وقتی این جمله را به ما می گوید حس می کنیم که کاری را که در پیش گرفته ایم و پیشنهادش را به او داده ایم می توانیم به پایان برسانیم.

این نویسنده با بیان اینکه فکر نمی‌کردم ان خاطره نگار کوچک بتواند خاطرات این شیرزن بزرگ را بنویسد، افزود: من گیلانغرب را با فرنگیس حیدرپور بیشتر شناختم البته منبع من برای نوشتن این کتاب تنها ایشان نبود من با همه مردم، خانواده و حتی کوهها صحبت کرده ام، مستندات کتاب همگی واقعی و قابل اعتمادند. من از شهری سخن گفتم که مردمشانش و حتی درختانش هم جانبازند، از روستایی سخن گفتم که ۸۰ شهید به انقلاب تقدیم کرده است و وظیفه خود می دانستم که این خاطرات را ثبت و روایت کنم.

فتاحی اضافه کرد: خوشحالم از اینکه کتاب منتشر شده ایمدوارم این اثر مظلومیت‌ها و رشادتهای مردم غیور کشورم خصوصا کرمانشاه و گیلانغرب را نمایان کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها