کد خبر: ۳۳۱۴۶۷
زمان انتشار: ۰۸:۲۹     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
محلی که برای تدفین دو شهید غواص گمنام در نظر گرفته شده بود مقابل مسجد آیت‌الله خامنه‌ای داخل حوضی زیبا قرار داشت. جایگاه تدفین با داربست هایی که از اطراف بسته شده بود، محافظت می‌شد تا مراسم تدفین به دور از ازدحام جمعیت به صورت مناسبی برپا شود.
به گزارش پایگاه 598، مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر دو شهید غواص گمنام در حوزه هنری انقلاب اسلامی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. این مراسم با حضور مسئولین حوزه هنری و هنرمندان از جمله مجید مجیدی،احمدرضا درویش, مومنی شریف، حبیب احمدزاده،حجت الاسلام شهاب مرادی، فاضل نظری، علیرضا قزوه، محمد رجبی دوانی، حسین مسافرآستانه، راضیه تجار، ناصرفیض، سعید بیابانکی، داوود امیریان، حبیب ایل بیگی، سعید ابوطالب، وحید یامین‌پور و جمعی از خانواده شهدای هسته‌ای برگزار شد.

* ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه 20 مرداد ماه است. ایستگاه‌های صلواتی، بنرهای بزرگ مزین به تصاویر شهدا و پوسترهایی با عنوان«سوره اخلاص»، نوای مداحی و سیاهپوش شدن میدان فلسطین همه خبر از آمادگی برای برگزاری مراسم تشییع غواصان گمنام دفاع مقدس را می‌داد.

از ناصر فیض و قزوه تا مجید مجیدی و احمدرضا درویش

* بعد از زیارت عاشورا طنین «لااله الا الله» میدان فلسطین را فراگرفت و تابوت شهدا از مسجد امام صادق(ع) به میان جمعیت تشییع کننده آمد. گروه موتور سواران با پرچم های سیاه رنگ و منقش به اذکار اهل بیت(ع) پیش رو جمیعیت تشییع کننده مسیر را برای عبور مردم به شکلی منظم و هماهنگ آماده می‌کرد. این موتورسواران تا پایان مسیر تشییع جلوی انبوه جمعیت حرکت می‌کردند.

* هنرمندان انقلابی این مرز و بوم در میان جمعیت حضور داشتند. از شاعرانی همچون ناصر فیض و علیرضا قزوه تا سینماگرانی همچون مجید مجیدی و احمدرضا درویش. هنرمندان هم قطراتی در میان دریای بیکران مردم تشییع کننده تمام خیابان طالقانی را پوشاندند. برخی از ابتدای مراسم تشییع در مقابل مسجد امام صادق(ع) حضور داشتند و برخی دیگر در میانه راه به جمعیت پیوستند.

* ناصر فیض شاعر انقلابی، با اشاره به تشییع و خاکسپاری شهدا در حوزه هنری می‌"وید: حوزه هنری جایی است که سابقه‌اش در انقلاب درخشان بوده است.محل تجمع و مراجعه کسانی است که به گونه ای با هنر انقلاب نسبت دارند. چه جایی بهتر از اینجا برای تدفین شهدا. هرچند دفن شهدا قطعا چیزی را به حوزه هنری اضافه می‌کند. ولی این اضافه کردن می‌تواند منجر به این اتفاق مبارک باشد که به کسانی که آنجا رفت و آمد می‌کنند و احتمالا کمتر اطلاع دارند، یکبار دیگر تذکر داده شود. یکبار دیگر می‌توانند تاریخ هشت سال دفاع مقدس را با این اتفاق مرور کنند و ببینند چه مسائلی بر سر این مردم آمده تا بتوانند رفاه و آزادی امروز را به دست بیاورند و به قدرتی که در جهان دارند، برسند.

* کشورهای مختلف دنیا بیایند. خودشان به جان هم بیفتند. کسانی که زمانی هر روز ما را تهدید به جنگ می‌کردند این ها مجبور شوند در حالیکه موافق و مخالف یکسری مسائل هستند، بنشینند پای میز مذاکره و حرف‌های ما را بشنوند. این‌ها کسانی نبودند که بخواهند حرف ما را بشنوند. این ها فقط زور و قدرت و سلاح و نابود کردن را می شناختند. به اعتقاد من این‌ها همه از برکات خون شهداست که به ما جرأت و شجاعت می‌دهد که با این صدای بلند بتوانیم در دنیا حرف بزنیم. یک هنرمند اگر این را بداند می‌تواند در دنیا حرف بزند.

پیام شهیدان؛چنین گشته تعلیم/ که در پیش دشمن؛نه سازش نه تسلیم

* بروشورها و برگه‌های مختلفی که با مضامین فرهنگی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) و برگزاری تشییع شهدای غواص تهیه شده بود میان جمعیت توزیع می‌شد. مداح در ابتدای شروع تشییع شعری را که برگه های آن میان جمعیت توزیع می‌شد، می‌خواند و مردم هم همراهش آن را زمزمه می‌کردند:

دوباره شکوه ارادت/ دوباره نسیم سعادت

که بر شامه جان یاران/رسیده شمیم شهادت

دل ما به چشمان گریان/شور و نوای خدایی

به یاد شهیدان غواص/دوباره شده کربلایی

به یاران رهبر/به جای خمینی

بگوییم خوش آمد/به شور حسینی

یا حسین یابن الزهرا(ع) یابن الزهرا(ع)...

به دل های ما قبر این ها/دهم شرحی از صدر این‌ها

من المومنین رجال/بود جلوه قدر این‌ها

زدند از وفا دل به دریا/که دریا دلی‌ها بماند

به فریاد اهل ولایت/طنین یا زهرا بماند

پیام شهیدان/چنین گشته تعلیم

که در پیش دشمن/نه سازش نه تسلیم

یا حسین یابن الزهرا(ع)...

* در میانه مسیر تشییع نماز میت بر پیکر این دو غواص شهید 19 و 20 ساله که در عملیات کربلای 4 در ام الرصاص به شهادت رسیده‌اند و در یک گور دسته جمعی در ابوفلوس کشف شده‌اند، بعد از گذشت 29 سال از شهادتشان در خیابان نجات اللهی با حضور عموم مردم تشییع کننده اقامه شد.

* محلی که برای تدفین دو شهید غواص گمنام در نظر گرفته شده بود مقابل مسجد آیت‌الله خامنه‌ای داخل حوضی زیبا قرار داشت. جایگاه تدفین با داربست هایی که از اطراف بسته شده بود، محافظت می‌شد تا مراسم تدفین به دور از ازدحام جمعیت به صورت مناسبی برپا شود.

* در ابتدای این مراسم مومنی شریف رئیس حوزه هنری متن پیام امام خامنه‌ای درباره خاکسپاری شهدای غواص در حوزه هنری قرائت کرد. متن پیام رهبری در پاسخ به نامه حوزه هنری در مورد تدفین شهدا این چنین بود:

بسمه تعالی

کار شایسته‌ای است. امید است هنر بزرگ این مردان خدا و مجاهدان راه حق، مایه برکت و الهامِ آن مرکز هنر انقلابی باشد.

والسلام علی عباد الله الصالحین

سیدعلی خامنه‌ای

حوزه هنری این اقبال را یافته است که جگرگوشه‌های این سرزمین را در آغوش بگیرد

* سپس فاضل نظری بیانیه هنرمندان به مناسبت تشییع و تدفین شهدای غواص در حوزه هنری را قرائت کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:

«شهادت هنر مردان خداست هنر جان‌های شیفته و دلهای زلال، هنر سبک‌بالان عاشق و پرندگان آفاق و ملکوت، سلام خدا بر دلیرمردانی که حماسه حقیقت آفریدند و درود بر هنرمندانی که با روایت حقیقت آن به دفاع آمدند. دفاع مقدس یک حقیقت است یک سرمایه معنوی و گنجی تمام نشدنی. اقیانوسی ژرف و خروشان که از رود که می‌گذرد کرانه‌های تازه‌ای پدیدار می‌سازد. اکنون حوزه هنری این اقبال را یافته است که جگرگوشه‌های این سرزمین را در آغوش بگیرد. مرواریدهای بی‌نشانی که غواصان پهنه آسمان هستند. مسافران غریبی که سال‌ها منتظر بازگشتشان بودیم.

تشییع و تدفین این ستاره‌های درخشان در حوزه هنری مجالی است برای تجدید بیعت هنرمندان انقلاب با شهیدان ایران اسلامی. هنرمندان انقلاب بار دیگر در برابر پیکر مطهر شهیدان این مرز و بوم عهد می‌بندند که تا واپسین نفس خون پاک ایشان را پاس بدارند. پیمان می‌بندند که راویان راستین حقیقتی باشند که این خاک‌بازان شهید ومحبان صادق جان خود را برسر آنها که در قهقهه مستانه خود عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ اند.

کسی چون تو طریق پاکبازی نگرفت/با زخم نشان سرفرازی نگرفت

زین پس دلاورا، کسی چون تو شگفت/کیفیت مرگ را به بازی نگرفت»

سرفرود آرید یاران پیش غواصان عشق

* علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم شعری در رثای غواصان شهید دفاع مقدس و مراسم خاکسپاری آنان خواند. متن شعر او در ادامه می‌آید:

با وضویی تازه از سرچشمه‌ جوشان عشق

سوره اخلاص می‌خوانیم از قرآن عشق

مقتلی نو می‌نویسم در رسای کشتگان

صبح صادق می‌دمد از مطلع دیوان عشق

امر، امر توست، ما جان بر کف مهر توییم

حرمت این خیمه‌ها با توست یا سلطان عشق

سربلندی، پاکبازی، صبر، آزادی، شرف

آبرو آورده سوغات سفر مهمان عشق

حوزه از عطر شهادت روضه‌ رضوان شده است

در بهار بندگی در ظهر تابستان عشق

سر فروبردن در اینجا اوج سربر کردن است

دست بیعت می‌دهد دل با سرافرازان عشق

هر هنر دارید جز شوق شهادت وانهید

سرفرود آرید یاران پیش غواصان عشق

ما که عمری با درستی و درشتی زیستیم

از درشتی‌ها نمی‌ترسیم در میدان عشق

هر چه عید و هر چه شادی، هر چه سوگ و هر چه داغ

نذر دیدار شهیدان جملگی قربان عشق

ما نمی‌کوبیم پا جز پیش سلطان ازل

ما نمی‌بازیم سر جز در خط فرمان عشق

این دو مروارید غلتان یادگار کربلاست

ای جوانان وطن جان شما و جان عشق

هنرمندانی که غواصان گمنام را به خاک سپردند

* حجت الاسلام سعید فخر زاده تلقین شهدای گمنام را پشت میکروفون با صدای بلند خواند و بعد هم سعید حدادیان شعر نوستالژیک « یاد امام و شهدا، دل و میبره کرببلا..» را در زمان تدفین پیکرهای مطهر به همراه مردم زمزمه کرد.

* گروه دمام زنی با فریادهای «یا حیدر» فضای مراسم تدفین را روحی تازه بخشید. هنرمندان هم در کنار بچه های گروه تفحص شهدا دست به کار شده و در خاکسپاری شهدای گمنام مشارکت می‌کنند.

* حجت الاسلام شهاب مرادی سخنرانی نمی‌کند اما به روایتی از امام صادق(ع) زمان شهادتش در باره اهمیت به نماز اشاره می‌کند و چند خطی به این شیوه روضه خوانی می‌کند و بعد هم دعاهای که برای حسن ختام مراسم بلند می‌خواند و مردم آمین می‌گویند. از جمله آنکه میگوید: «خدایا در مقاطع مختلف کسانی که اردات، علاقه و غیرت به خون شهید ندارند را نگذار بر مسند کاری بمانند...»

* نماز جماعت در مسجد دانشگاه امیرکبیر اقامه می‌شود و مردم کم کم برای زیارت شهدایی که حالا بعد از 29 سال در خاک کشور خود تدفین شده‌اند و فضای حوزه هنری را با وجودشان معطر ساخته‌اند، نزدیک مزارها می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها