کد خبر: ۳۳۱۶۶۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۶     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
نشست صمیمی خبرنگاران قمی به مناسبت روز خبرنگاران قم با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که اهالی رسانه همچنان از وضعیت معیشتی و کاری خود گلایه‏‌‏مند بودند.
به گزارش پایگاه 598، نشست صمیمی خبرنگاران قمی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز خبرنگار، ظهر امروز در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برخوردهای سلیقه‌ای و نگاه غیر حرفه‌ای در این مراسم که ویژه خبرنگاران و برای آنها بود باز هم به چشم می‌خورد، از همان ابتدا که از مدیران رسانه‌ها خواسته شده بود اسامی خبرنگاران را بر اساس سهمیه‌هایی از پیش تعیین شده برای حضور در این مراسم اعلام کنند و البته استقبال از این نشست هم چندان زیاد نبود و از خیل عظیمی از خبرنگاران قمی که در خانه مطبوعات عضویت دارند تعداد بسیار کمتری به تالار شهید آوینی آمده بودند.

مراسم با صحبت‌های چهار نفر از خبرنگاران و مدیران رسانه‌ به نمایندگی از روزنامه‌های محلی، نمایندگی‌های خبرگزاری‌ها، عکاسان خبری و سایت‌های خبری شروع شد.

هر یک از این افراد در مورد مسائل و مشکلاتشان سخن گفتند، از درگیری با تیم حفاظت تا تعرفه‌های مطبوعاتی و گلایه از عدم وجود کمک‌های مالی و معنوی ارشاد در قم برای رسانه‌ها و اما علیرضا یعقوبی مدیر سایت خبری «فردو» سخنان جالبی را در این نشست مطرح کرد.

او گفت: هر ساله در آستانه روز خبرنگاران و چند روزی پس از آن، هندوانه‌های بزرگی زیر بغل خبرنگاران می‌گذارند ولی می‌خواهیم همین جا بگوییم نیازی به این کار نیست زیرا هزاران میوه‌فروش دوره‌گرد به قیمتی بسیار ارزان در قم هنداونه می‌فروشند و خبرنگاران هم از آنها خرید می‌کنند.

وی افزود: از خانه مطبوعات هم وقتی درخواست کمک کردیم دو جعبه پفک برای ما در نظر گرفتند.

این مباحث با واکنش جالب لاریجانی در آغاز صحبت‌هایش روبه‌رو شد؛ رئیس مجلس گفت امیدواریم دفعه بعد به شما به جای پفک، چیپس بدهند.

لاریجانی در ادامه به مباحث دیگری هم اشاره کرد و در عین اینکه خبرنگاران از وضعیت معیشتی خود به شدت گلایه‌مند بودند گفت: در عوض لذت کار خبری هم زیاد است چه اینکه می‌بینید نتیجه کارتان به سرعت در مقابل دیدگان همه قرار می‌گیرد.

البته به نظر نمی‌رسید اینکه نتیجه یک کار در مقابل دید همه باشد، دردی از مشکلات همیشگی خبرنگاران از جمله عدم بیمه بودن آنها دوا کند.

در این بین اما صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم جالب‌تر از همه بود که پیش از لاریجانی به سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام عباس دانشی با اینکه بر مشکلات خبرنگاران صحه گذاشت و خواهان حل آنها شد، سعی کرد از آب گل آلودی که فراهم شده بود، یک ماهی درشت هم برای اداره کل ارشاد بگیرد چه اینکه در میانه صحبت‌هایش بحث ارتقا درجه ارشاد قم را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر درجه اداره کل فرهنگ و ارشاد قم سه است که انتظار داریم این درجه ارتقا یابد.

مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم هم در این مراسم حضور داشت؛ او دو بار محور بحث قرار گرفت هرچند خودش سخنرانی نکرد.

یک بار دانشی از او خواست مکانی برای استقرار خانه مطبوعات در نظر بگیرد و بار دیگر هم لاریجانی با اشاره‌ای به گذشته‌ها گفت: شهردار قبلی هم همین جا نشسته بود و وعده‌ای در این زمینه داد ولی عملی نشد، از آقای سقائیان‏‌‏نژاد انتظار داریم این قضیه را محقق کند.

آخرین مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با حضور رئیس یکی از قوای سه‌گانه که دست بر قضا نماینده مردم قم در مجلس هم هست خاتمه یافت ولی دریغ از نکوداشت واقعی زحمت خبرنگاران قمی که در روزهای مختلف سال، در پوشش اخبار ملی و بین‌المللی نهایت تلاش را دارند و کیفیت کارشان را نمی‌توان با بسیاری از دیگر شهرها مقایسه کرد. دقت و سرعت در انتشار اخبار و گاهی منتشر کردن خبرهای لحظه‌ای در کسری از دقیقه، آنها را در قله کار خبرنگاری قرار داده ولی هنوز، نه مدیران رسانه‌ها و نه مسئولان ارشاد تمایل ندارند فکری به حال این قشر کنند و حداقل اینکه خبرنگاری را به عنوان یک شغل در نظر بگیرند و مزایایی را که هر فرد شاغلی از آنها بهره‌مند است به اهالی رسانه اختصاص دهند.

به نظر می‌رسد اگر لاریجانی نماینده هر شهر دیگری بود و در جایگاه کنونی قرار داشت، نهایت استفاده از این ظرفیت مهم ملی صورت می‌گرفت ولی مسئولان ارشاد قم و خانه مطبوعات نه تنها برنامه‌ای برای این امر ندارند بلکه تمایلی هم به حرکت به سمت پیشرفت در آنها دیده نمی‌شود.

در این بین وضعیت خانه مطبوعات قم بسیار وخیم است، چه اینکه مدت زیادی است از تصویب اساسنامه جدید آن می‌گذرد ولی هنوز خبری از برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای هیئت مدیره آن نیست.

==============

گزارش از صدرالدین فلاح


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها