کد خبر: ۳۳۱۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۱۱ دی ۱۳۹۰
تحلیل یک مجله آمریکایی از محتوای جزوه‌های آموزشی یک دانشکده آموزش نظامی آمریکا نشان می‌دهد در این جزوه‌ها، شکنجه، ارعاب، اخاذی و قتل و ترور آموزش داده شده بود.
تصویر تعدادی از افرادی که توسط فارغ‌التحصیلان دانشکده قاره‌های آمریکا کشته شدند؛ این تصویر در محل برگزاری شب زنده داری سال ۲۰۰۷ سازمان نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا نصب شده بود.
 
به گزارش فارس، مجله «نیوزویک» در تحقیقی که در تاریخ ۱۵ آوریل ۱۹۸۳ به چاپ رساند، به بررسی فارغ التحصیلان یک دانشکده آموزش نظامی در آمریکا، موسوم به «دانشکده قاره‌های آمریکا» مستقر در پادگان « فورت بنینگ» پرداخت. این تحقیق آشکار ساخت تا کنون صدها نفر از دیکتاتورهای منطقه آمریکای لاتین که هر یک در کشور خود جوخه‌های ترور راه انداخته بودند، فارغ‌التحصیلان این دانشکده بودند. به عنوان مثال، هر ۶  افسر کشور پرو که در سال ۱۹۹۲، ۹ نفر دانشجو و یک استاد دانشگاه از دانشگاهی در نزدیکی شهر «لیما» (پایتخت پرو) را به قتل رساندند، از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین ۴ نفر از ۵ افسر ارشد هندوراس که به راه‌اندازی یک چوخه ترور مخفی در هندوراس موسوم به گردان ۳۱۶ در اوائل دهه ۱۹۸۰  متهم شده بودند نیز از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده بودند. (برای دیدن لیست کامل‌تری از فارغ‌التحصیلان این مرکز این لینک و این لینک را ببینید)
 
*آموزش شکنجه در جزوه‌های آموزشی مدرسه قاره‌های آمریکا  
 
در سپتامبر ۱۹۹۶، پنتاگون تحت فشارهای شدید عموم مجبور شد جزوه‌های آموزشی «دانشکده قاره‌های آمریکا» را منتشر کند؛ تحلیل این جزوه‌ها آشکار ساخت در این جزوه‌ها، شکنجه، ارعاب، اخاذی و قتل و ترور آموزش داده می‌شد؛ «دینا پریست» خبرنگار «واشینگتن پست» در تاریخ 21 سپتامبر، راز این دانشکده را افشا کرد؛ وی نوشت:
 
* خلاصه محرمانه وزارت دفاع از محتوای آموزشی این مدرسه 
 
«طبق خلاصه محرمانه‌ای که وزارت دفاع در سال ۱۹۹۲ به هنگام تحلیل محتوای آموزشی دانشکده قاره‌های آمریکا تدوین کرده است، در  این جزوه آموزشی آمده است مأمورین سازمان ضد جاسوسی برای استخدام یا کنترل مخبرها، می‌توانند به ترس، جایزه تعیین کردن برای جسد دشمن، ضرب و شتم، توقیف غیر قانونی، اعدام و ... متوسل شوند.»
 
* تاکید نماینده دموکرات بر بسته شدن این دانشکده 
 
در آن زمان، «جوزف کندی»، نماینده دموکرات‌ها و از افراد طرفدار بسته شدن «دانشکده قاره‌های آمریکا»، گفت که جزوه‌های آموزشی این دانشکده «همان چیزی را نشان می‌دهد که ما در تمام مدت به آن مشکوک بودیم؛ این که پول مالیات مردم خرج شکنجه‌های جسمی می‌شود. «دانشکده قاره‌های آمریکا» که یادگار جنگ سرد است باید بسته شود.»
 
* کاهش حجم گزارش‌های مربوط به این دانشکده
 
در دهه 1990، بررسی‌های گسترده از اعمال غیرقانونی فارغ‌التحصیلان این دانشکده و ارتباط آن با دیکتاتورهای بی‌رحم پرده برداشت. اما در طول دهه‌های گذشته، حجم چنین گزارش‌هایی به شدت کاهش یافته است. علی‌رغم آن که تلاش‌ها برای بستن «دانشکده قاره آمریکا» ادامه دارد، اما این موضوع به ندرت در گفتگوهای ملی در مورد شکنجه و سیاست‌های خارجی آمریکا مطرح می‌شود.
 
* کاهش حجم فعالیت برای تعطیلی این دانشکده به خاطر ۱۱ سپتامبر بوده است
 
«جک نلسون پالمیر»، استادیار مطالعات حقوق و صلح دانشگاه «سنت توماس» در ایالت «مینه‌سوتا» و نویسنده کتاب «دانشکده ترور: اسلحه، طمع و جهانی‌سازی»، معتقد است که عدم وجود گزارش در این زمینه، عمدتاً تأثیر وقایع 11 سپتامبر است که این موضوع را از تب و تاب انداخت. 
 
*  اوباما به بسیاری از تعهداتش و از جمله تعهدش در مورد این دانشکده عمل نکرده است
 
وی می‌گوید: «ما اندکی پیش از 11 سپتامبر، تا وادار کردن پنتاگون به بستن «دانشکده قاره‌های آمریکا» فاصله‌ای نداشتیم و با این دانشکده در ارتباط بودیم. اکنون دیدگاه موجود دولت آمریکا این است که «ما می‌توانیم هر کجا بخواهیم، هر کاری را بخواهیم انجام دهیم.» و به نظر من گزارش‌های خبری انتقادی خاموش شده‌اند؛ نه تنها در مورد «دانشکده قاره‌های آمریکا»، بلکه همچنین در مورد بسیاری مسائل مربوط دیگر؛ شاید ضعف تحقیقات در این حوزه با نشستن رئیس جمهوری دموکرات در مسند قدرت به نام باراک اوباما، شدت بیشتری به خود گرفت؛ رئیس جمهوری که به بسیاری از تعهدات خود و از جمله به همین تعهد خود برای تعطیل کردن این دانشکده وفا نکرد.»
 
* افزایش نظامی‌گری در آمریکا بعد از روی کار آمدن اوباما  
 
«نیکو اودو گاما»، مدیر منطقه‌ای عضو «نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا» (سازمانی مستقل که برای بستن این دانشکده فعالیت می‌کند و در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است، از راه شب‌زنده‌داری گرفته تا اعتصاب غذا و تظاهرات) می‌گوید: «با روی کار آمدن دولت اوباما، تغییرات زیادی صورت نگرفته است. نظامی‌گری در آمریکای لاتین افزایش یافته است، بسیج‌های مردمی تشکیل شده است، اما شما در خبرها چیزی در مورد آن نمی‌شنوید.»
 
* دستگیری دهها فعال معترض به ادامه فعالیت این دانشکده 
 
در آوریل سال ۲۰۱۰ صدها فعال حقوق بشر مقابل کاخ سفید جمع شدند تا از اوباما بخواهند «دانشکده قاره آمریکا» را ببندد. «اودو گاما» و 26 فعال دیگر پس از آن که به نشانه اعتراض و برای بالا بردن آگاهی عمومی از صدها نفر از مردم آمریکای لاتین که توسط فارغ‌التحصیلان این دانشکده کشته، شکنجه، ناپدید شده و مورد تجاوز قرار گرفته بودند، شبیه مرده‌ها روی پیاده‌روی مقابل کاخ سفید دراز کشیدند، دستگیر شدند؛ 
 
* نامه ۶۹ عضو کنگره به اوباما برای تعطیلی این دانشکده
 
در تاریخ 15 آگوست، 69 عضو کنگره نامه‌ای را به اوباما نوشته و از او درخواست کردند تا دستور دهد «دانشکده قاره‌های آمریکا» تعطیل شود؛ اما اوباما عموماً در این مورد سکوت اختیار کرده است.
 
* صرفه‌جویی ۱۸ میلیون دلار در هر سال در نتیجه تعطیلی این دانشکده
 
امضاکننده‌های این نامه، از جمله «دنیس کوچینیچ (نماینده دموکرات «اوهایو»)،«ماکسین واترز (نماینده دموکرات «کالیفرنیا»)» و «شلی پینگری» (نماینده دموکرات «مین»)، نوشته‌اند که بستن این دانشکده منجر به صرفه‌جویی 18 میلیون دلاری در هر سال می‌شود.»
 
* تغییر نام دانشکده، پاسخ به اعتراضات برای تعطیلی آن 
 
در این نامه آمده است: «در سال 1999، هنگامی که مجلس نمایندگان آمریکا رای به تعطیلی دانشکده قاره‌های آمریکا داد، پنتاگون سال بعد، یک روز صبح بالاخره این دانشکده را تعطیل کرد، اما صبح روز بعد، «مرکز همکاری‌های امنیتی در نیمکره غربی» را در همان مکان و با شباهت‌های زیاد به همان دانشکده قاره‌های آمریکا تاسیس کرد. » 
 
* تغییر نام دانشکده، تکنیکی رسانه‌ای برای منحرف کردن اذهان عمومی
 
 «مرکز همکاری‌های امنیتی در نیمکره غربی»، نام جدید «دانشکده قاره‌های آمریکا» شد. «اودو گاما» می‌گوید: «پنتاگون پیش از تعطیلی «دانشکده قاره آمریکا» گفته بود که این نام دیگر لکه‌دار شده است. نام جدید یک تاکتیک رسانه‌ای به منظور منحرف کردن توجه عمومی بود. «مرکز همکاری‌های امنیتی در نیمکره غربی» همان دانشکده قبلی، در همان ساختمان و با همان مربی‌های قبلی است.»
 
* حرکت هوشیارانه‌ای که در واقع نابخردانه است 
 
پروفسور «نلسون پالمیر» می‌افزاید: « پنتاگون گمان می‌کرد حرکت بسیار هوشیارانه‌ای انجام داده است، اما در واقع این حرکت بسیار نابخردانه بود؛ زیرا اگر سیاست‌گذاران خارجی آمریکا می‌گذاشتند این دانشکده بسته شود، این ماجرا توجه مردم را از موضوعات گسترده‌تر سیاست‌های خارجی آمریکا منحرف می‌کرد؛ از جمله این که آمریکا مدت‌ها از دیکتاتورها در نقاط بسیاری از جهان حمایت کرده است.»
 
* آموزش بیش از ۶۴ هزار نیروی نظامی آمریکای لاتین در این دانشکده
 
«دانشکده قاره‌های آمریکا» در ابتدا در سال 1946 توسط ارتش آمریکا در کانال «پاناما» تأسیس شد؛ این دانشکده در سال 1984 به پادگان نظامی «بنینگ» در ایالت «جورجیا» انتقال یافت. «دانشکده قاره‌های آمریکا»، از آغاز تأسیسش بیش از 64000 سرباز آمریکای لاتین، از جمله 10000 سرباز از کلمبیا را آموزش داده است.
 
* تأثیرات مخرب «دانشکده قاره‌های آمریکا» در کلمبیا
 
«اودو گاما» که چهار سال در کلمبیا زندگی کرده، می‌گوید: «تأثیرات این دانشکده در کلمبیا بی‌نهایت مخرب و تکان‌دهنده است. از 33 فرمانده تیپ‌های ارتش کلمبیا، 30 نفر در «دانشکده قاره‌های آمریکا» آموزش دیده‌اند؛ آمار نشان می‌دهد تعداد اعدام‌های بدون محکومیت قضایی در مناطق عملیاتی افسران آموزش دیده در این دانشکده تقریباً دو برابر سایر مناطق بوده است.»
 
* دو سوم ناقضان حقوق بشر فارغ‌التحصیل این دانشکده بوده اند 
 
پروفسور «نلسون پالمیر» (استاد دانشگاه آمریکا و از جمله کاندیداهای مجلس سنا در سال ۲۰۰۸) معتقد است که رابطه‌ای مستقیم میان فارغ‌التحصیل‌های «دانشکده قاره آمریکا» و نقض حقوق بشر در آمریکای لاتین وجود دارد. بیش از دو سوم ناقضان حقوق بشر که در گزارش کمیسیون سازمان ملل از آن‌ها نام برده شده است، رئیس جوخه‌های ترور و پلیس مخفی در گواتمالا، رهبر نظامی مسئول ناپدید شدن 20 تا 30 هزار آرژانتینی، و بسیاری از افسران نظامی مرتبط با «آگوستو پینوشه»، دیکتاتور سابق شیلی، از جمله فارغ‌التحصیلان این دانشکده بوده‌اند.
 
* امتناع اوباما از دیدار با خانواده قربانیان 
 
اعضای سازمان «نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا» در شیلی، که بیشتر آنها را خانواده‌های سیاست‌مداران ترور شده توسط فارغ‌التحصیلان این مدرسه تشکیل می‌دهند،خواستار دیدار با اوباما هنگام سفر اوباما به این کشور در ماه مارس شدند. سفارت آمریکا گفت که «درخواست آنها را بررسی می‌کند؛ اما برنامه کاری اوباما بسیار فشرده است.»
 
* موفقیت سال‌های اخیر کشورهای آمریکای لاتین در مقابل امپریالیسم آمریکا
 
پروفسور «نلسون پالمیر»، می‌افزاید: "در طول 15 سال اخیر، جنبش‌های مردمی در آمریکای لاتین با موفقیت در مقابل امپریالیسم و سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال آمریکا، از جمله توافقات تجارت آزاد، ایستادگی کرده‌اند. دولت‌های بولیوی، ونروئلا، شیلی، آرژانتین و کاستاریکا همگی روابط خود را با «دانشکده قاره آمریکا» قطع کرده‌اند."
 
* اعمال فشار بر دولت کاستاریکا برای لغو تصمیم خود
 
«ویکی‌لیکس» در ماه مارس ۲۰۱۱، تلگراف‌هایی را افشا کرد که در آن‌ها از کمپینی 6 ماهه پرده‌برداری شده بود؛ در این کمپین، سفارت آمریکا در کاستاریکا، پنتاگون و «دانشکده قاره‌های آمریکا» دولت کاستاریکا را تحت فشار قرار داده و خواستار  الغای تصمیم خود که موجبات «حیرت‌زدگی» مقامات امنیتی را فراهم آورده بود، شده بودند. 
 
* ۲۶۰۰ پلیس کاستاریکا آموزش دیده دانشکده قاره‌های آمریکا
 
کاستاریکا ارتشی ندارد؛ اما بنا به آمار سازمان «نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا»، حدود 2600 تن از افراد پلیس این کشور در «دانشکده قاره‌های آمریکا» آموزش دیده‌اند.
 
* دانشکده قاره‌های آمریکا مقیاسی کوچک از سیاست خارجی آمریکا
 
«اودو گاما» از اعضای سازمان «نظارت بر دانشکده قاره آمریکا» معتقد است «دانشکده قاره آمریکا» را مقیاسی کوچک‌شده از سیاست‌های خارجی آمریکا می‌داند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد زندگی خود را وقف تغییر فرهنگ نظامی‌سازی، افشای اقدامات «دانشکده قاره‌های آمریکا»، و نهایتاً بستن این دانشکده کرده‌اند. «روی بورژواز»، کشیش کاتولیک، در سال 1990 سازمان «نظارت بر دانشکده قاره آمریکا» را در یک آپارتمان بسیار کوچک خارج از دروازه‌های اصلی پادگان نظامی «بنینگ» تأسیس کرد. امروز، این جنبش، دانشجویان، اساتید، مهاجران، سربازان بازنشسته وجامعه‌های مذهبی، و بسیاری دیگر را گرد هم جمع کرده است.
 
* اقدامات مفید سازمان نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا
 
سازمان نظارت بر دانشکده قاره‌های آمریکا تا کنون اقدامات مفیدی در این خصوص انجام داده است؛ در تظاهرات سال ۲۰۰۸ این سازمان مقابل پادگان «فورت بنینگ» در ایالت جورجیا، جمعیّتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر حضور یافتند. این سازمان امسال نیز از 18 تا 20 نوامبر با برگزاری مراسمی در مقابل پادگان بنینگ در ایالت جورجیا، مخالفت خود را با ادامه فعالیت «مرکز همکاری‌های امنیتی در نیمکره غربی» اعلام کرد. در این مراسم که نزدیک به ۶۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی و شهروندان عادی حضور داشتند، این سازمان با نشان دادن فیلم هایی در مورد نظامی‌گری آمریکا و روشهای آموزش تروریسم در این مرکز، مجددا بر درخواست خود مبنی بر تعطیلی این مرکز تاکید کرد.   
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها