کد خبر: ۳۳۲۲۷۰
زمان انتشار: ۰۱:۱۲     ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
رحیم پورازغدی درجمع دانشجویان دوره خط امام(ره):
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کل حکومت شاهنشاهی از دل دانشگاه بیرون آمد و بسیاری از مقامات حکومت شاه جزو دانشگاهیان بودند که تلاش داشتند مملکت را به ارزانی به بیگانگان بفروشند.

به گزارش پایگاه 598، حسن رحیم پور ازغدی در جمع دانشجویان دوره خط امام در مسجد امام رضا (ع) دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در جواب کسانی که می گویند علم خداشناسی منافی مناسبات اجتماعی و علوم تجربی است باید گفت: این عده در گمراهی کامل به سر می برند.

 

وی افزود: عده ای در جهان معتقدند علم تنها علم تجربی است و علم خداشناسی، مناسبات اجتماعی، حقوق و اخلاق علم نیست و دارای اهمیت نمی باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند صنعت و تکنولوژی از اساس محصول جامعه مدرن و پیشرفته است و جامعه دینی حتی الامکان باید غیرصنعتی باشد و در صورتی که توان صنعتی پیدا کند دیگر جامعه دینی نیست و سکولار خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به بیانات امام صادق (ع)متذکر شد: امام صادق (ع) در جواب این دو دسته می فرمایند خداوند این حق و امکان را به بشر داده است که راه رشد معنوی، عقلانی، اخلاقی و تکاملی به سوی خداوند را پیدا کرده و در این مسیر حرکت کند.

 

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید عدالت در موارد مادی و معنوی در همه امور رعایت شود، گفت: صنعت و تکنولوژی جزئی از علم دین است و شناخت ابعاد ماده، شناخت خداوند و دلایلی که بر خلق اشیا وجود دارد نیز نوعی حس تجربی به شمار می آید.

 

وی در ادامه تجربه و حس را نیازمند عقل دانست و تصریح کرد: بدون عقل نمی توان دین داشت و تجربه و حس احتیاج به عقل دارد، البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تنها به کمک حس نمی شود خداوند را شناخت.

 

این استاد دانشگاه با انتقاد از کسانی که نه ماده شناس هستند و نه توانایی درک خداشناسی را دارند، متذکر شد: امام صادق (ع) در جای دیگر می فرمایند علم قدرت، حکمت و مغفرت تنها از طریق خداشناسی میسر می شود و در صورتی که این شناخت در باطن ما شکل نگیرد در شناخت علم خداوند موفق نخواهیم بود.

 

رحیم پور ازغدی افسردگی و ابتلا به انواع صفات ناشایست انسانی را دلیلی بر دور بودن انسان از معنویت دانست و متذکر شد: جوامعی که اخلاقی تر زندگی می کنند از آثار دنیوی مانند خشونت، افسردگی، دعوا و دروغگویی به دور هستند و درک بسیار خوبی نسبت به خداوند به دست می آورند.

 

وی اصلاح رابطه خود با خدا را مقدمه درک علم خداوندی دانست و بیان داشت: دانشجویی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که با دائم ذکر بودن رابطه خود با خدا را اصلاح کرده و دیگر اینکه در حفظ حقوق دیگران و رعایت عدالت و رساندن امانت های امروز به آیندگان جانب انصاف را رعایت کنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو دیدگاه متفاوت در خصوص نگاه به خداوند اشاره کرد و افزود: یک دیدگاه معتقد است طبیعت مادر ما می باشد و انسان حق تصرف در زمین را ندارد و تفکری دیگر بر این اعتقاد است که بشر باید به لذات جسمانی و خوش گذرانی های دنیایی و پیشرفت بپردازد که این نیز نوعی تفکر سکولار است که اسلام هر دوی اینها را رد می کند.

 

رحیم پور ازغدی اسلام را دارای منطق و رحمانیت دانست و متذکر شد: اسلام معتقد است در زندگی بیماری و فقر نباید وجود داشته باشد و انسان براساس تعادل از علوم پایدار جهت رفاه خود استفاده کند.

 

وی ادامه داد: اگر در جامعه ای علم توسعه و پیشرفت در کنار علم عام با چاشنی روحیه اخلاقی و اجتماعی قرار گیرد ماحصلش علم دینی خواهد بود که تنها به شرط رعایت نگاه توحیدی در آن موفقیت را به دست خواهد آورد.

 

این استاد دانشگاه به نگاه امام در خصوص حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: دو تفکر در خصوص دانشگاه وجود دارد که یکی کاملا درست و دیگری بر پایه اشتباه استوار است.

 

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: یک تفکر معتقد است دانشگاه محل مدیحه سرایی و تملق بوده و دیگری بر این اعتقاد است که دانشگاه محل آموختن و تربیت می باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: همان گونه که پزشک دزد و خائن نسبت به بیمار داریم به همان اندازه نیز افراد فاسد در محیط دانشگاهی وجود دارند که البته این نکته نیز قابل توجه است که به همین میزان نیز افراد صالح، متدین و معتقد در این دو حوزه فعالیت می کنند.

 

وی دانشگاه های ایران در جهان را بی نظیر دانست و گفت: ایران دارای شایسته ترین دانشگاهیان در جهان است؛ زیرا نمی توان در هیچ کجای جهان دانشگاهی پیدا کرد که تا به این حد فضای کار جهادی در آن دیده شود.

 

این استاد دانشگاه گفت: اگر از من بپرسند مرکز سعادت و شقاوت ملت ها کدام است خواهم گفت دانشگاه موجبات سعادت و شقاوت هر ملتی را رقم خواهد زد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دوران شاهنشاهی و حکومت فاسد دوران قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: کل حکومت شاهنشاهی از دل دانشگاه بیرون آمد و بسیاری از مقامات حکومت شاه جزو دانشگاهیان بودند که تلاش داشتند مملکت را به ارزانی به بیگانگان بفروشند.

 

رحیم پورازغدی در پایان با بیان اینکه دانشگاهی که معنویت ندارد خطرناک است، یادآور شد: این انسانیت است که باید از دل دانشگاه خارج شود و اگر اجازه دهید عناصر کاذب و مکاتب انحرافی در دانشگاه نفوذ کنند از همان قدم اول کار را دچار خطا کرده اید پس مراقب باشید خطر ارتجاع به سراغ دانشگاه های ما نیاید.


منبع: دانشجو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها