کد خبر: ۳۳۲۳۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۵     ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
به نظر می‌رسد صادق خرازی از روایت «اشتباهات» یاران سیاسی‌اش عبور کرده است؛ او وارد منطقه ممنوعه و خطوط قرمز شده و «مگوهای» اصلاحات را بازگو می‌کند و راوی صادقی از خیانت‌های برخی اصلاح‌طلبان شده است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه سیاست روز نوشت: انتشار بخشی از صحبت‌های انتقادی صادق خرازی، چهره محوری حزب ندا با نشریه مثلث، نارضایتی‌های گسترده‌ای را در میان برخی از اصلاح‌طلبان برانگیخت و عکس‌العمل آنها نشان داد که آنها حتی تحمل یکدیگر را هم ندارند.

صادق خرازی درباره رفتارهای برخی اصلاح‌طلبان گفته بود: «کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارائه خواهم داد.»

به دنبال این اظهارات معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات، طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات حملات و ناسزاهای شدیدی را در فضای رسانه‌ای و مجازی متوجه خرازی کردند.

در واکنش به همین صحبت‌های خرازی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در صفحه فیس‌بوک خود طی اشاره‌ای تلویحی به علاقه صادق خرازی به مجموعه‌داری نسخ خطی، نوشته است: به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!

احمد پورنجاتی، اصلاح‌طلب دیگری است که در واکنش به صحبت‌های خرازی متنی به اصطلاح طنز نوشته و گفته است: اگه گفتی دوای درد او چیست؟ بیاد کاندید بشه، آن هم سر لیست!

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز که از بعد از حوادث سال 88 کمتر در عرصه اظهار‌نظرهای جنجالی حضور می‌یافت، با شدت به سخنان خرازی واکنش نشان داده و در صفحه فیس‌بوک خود در این‌باره نوشته است: صادق خرازی در ادامه حرف‌های شیرین! و متناقضش گفته که لیست اصلاح‌طلبانی که به دشمن‌گرا می‌دادند را در جیبش دارد. از این شیرین زدن‌ها قبلا هم در گفته‌هایشان بود.

از سوی دیگر سایت اصلاح‌طلب خرداد نیوز با حمله به خرازی نوشت: او عطش دارد تیتر یک باشد. این روزها همه جا هست، از آنتن صدا و سیما تا صفحه یک رسانه‌های تندرو و البته در کنار دیپلمات‌ها، نه آقای دوربینی است نه آن مرد کاپشن‌پوشی که علاقه وافری داشت که هر روز روی تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی جا خوش کند و با ادبیات و واژگان خاص می‌خواست این میل به برون‌نمایی را ارضا کند اما همانند این دو خیلی دوست دارد که همه به او توجه کنند و بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای باشد.

خرداد می‌افزاید: او یادش رفته که خود را دیپلمات می‌داند و دیپلمات بودن هم آداب و رسوم خاصی دارد، میل به خودنمایی او را دچار سردرگمی کرده و به فضاهایی کشانده که مشخص نیست در نهایت برای مردی که ژست اصلاح‌طلبی می‌گیرد اما در چندین و چند جبهه بازی می‌کند، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد. خرداد‌نیوز می‌نویسد: اگر تا دیروز کیهان و حسین شریعتمداری و تندترین منتقدان اصلاح‌طلبان به طور تلویحی اتهام جاسوسی و ارتباطات خارج از قاعده قانونی را متوجه اصلاح‌طلبان می‌کردند اکنون صادق خرازی به شکل علنی برخی از اصلاح‌طلبان را متهم به این موضوع کرده است.

 

عبور از خط قرمزها

به نظر می‌رسد صادق خرازی از روایت «اشتباهات» یاران سیاسی‌اش عبور کرده است؛ او وارد منطقه ممنوعه و خطوط قرمز شده و «مگوهای» اصلاحات را بازگو می‌کند و راوی صادقی از خیانت‌های برخی اصلاح‌طلبان شده است و حالا جریانی که از افشای نام افراد هراس دارد، حمله به سفیر اسبق ایران در فرانسه را در پیش گرفته‌اند.

صادق خرازی که تا پیش از این در میان اصلاح‌طلبان چهره‌ای قابل احترام و موجهی بود و جالب اینکه در میان اصولگرایان هم به دلیل مواضعش در حوزه سیاست خارجی و عدم همراهی با جریان تندرو اصلاح‌طلب در ماجراهای سال 88، از احترام خاصی برخوردار است و همین موضوع سبب واکنش تند اصلاح‌طلبان تندرو به وی و حزب ندای ایرانیان شده است. در حال حاضر این واکنش سبب شده است که پدر‌خوانده‌های اصلاحات تحمل ندای ایرانیان را نیز نداشته باشد و آن را خائن نسبت به آرمان‌های اصلاح‌طلبی دانسته و نشانه تفرقه در اصلاح‌طلبان عنوان کنند.

اصلاح‌‌طلبان از همان بدو تاسیس ندا، اتهاماتی نظیر قدرت‌طلبی، موازی‌کاری، سازش‌پذیری و شکاف‌اندازی را نثار موسسین و دست‌اندرکاران این حزب کردند؛ با ترور شخصیت و ارعاب و اتهام سعی کردند اعضای ندا را زیر بیرق افراطیون به صف کنند. آنها همچنین مدعی شدند خرازی برانگیخته نهادهای امنیتی است.

دلیل این واکنش این بود که ندایی‌ها از ضرورت بازنگری در مشی اصلاح‌طلبی و طرد تندروی‌های گذشته سخن گفتند؛ در واقع می‌توان چنین گفت که واهمه اصلاح‌طلبان از نقد درون گروهی موجب شد تا آن‌ها با گارد بسته به استقبال ندا بروند؛ شاید هم بتوان گفت، مدعیان اصلاح‌طلبی کماکان به طی طریق بر مشی رادیکال سابق تاکید دارند و از این‌رو ندایی‌ها نادم از تندروی را برنمی‌تابند.

این عدم پذیرش از آن رو صورت می‌گیرد که در حال حاضر در اردوگاه اصلاح‌طلبی دو گروه در حال فعالیت هستند از یک‌سو نسلی جدید از اصلاح‌طلبان که به نظام و اصول بنیادین آن و ولایت فقیه باور و اعتقاد داشته و تلاش می‌کنند از افراطی‌گری و حرکت‌های فتنه‌گونه و قرار گرفتن در مقابل نظام پرهیز کنند و به هیچ‌وجه طرفدار فتنه نبوده و از آن بیزاری می‌جویند و به نظر می‌رسد اگر ملاحظات پدرخوانده‌ها و ریش سفیدها و قدمای اصلاح‌طلب نباشد این عده، صراحتا نسبت به محکوم کردن علنی فتنه‌گران و اعلام بیزاری از آنان اقدام خواهند کرد.

و در مقابل اصلاح‌طلبان سنتی هستند که خود را اصلاح‌طلب ناب!! نامیده و تعریفی رادیکال از اصلاح‌طلبی ارائه کرده و اصلاحات را معادل اپوزیسیون می‌دانند، علاوه برمشی افراطی‌گری، به ‌شدت تمامیت‌خواه بوده و هیچ حقی برای دیگر احزاب و جناح‌ها قائل نیستند و در انتخابات مجلس آینده به دنبال تصاحب 290 کرسی مجلس، نه برای خدمت و رفع مشکلات مردم، بلکه به قصد پیگیری طرح‌های براندازانه خود هستند. آنها بر این باورند که اصلاح‌طلب کسی است که جسارت ایستادن تمام‌قد در مقابل نظام را داشته باشد.

 

تندروها پیرو سبک گذشته

با وجود این که افشای پشت پرده حوادث 88 این امیدواری را می‌داد که تندروهای اصلاح‌طلب از گذشته سیاه و پر‌فتنه و نکبت‌بار خود ناامید شده و با رفتارهای اصلاحی زمینه بازگشت خودشان را به عرصه‌های انتخاباتی فراهم کنند، اما متاسفانه اینگونه واکنش نشان می‌دهد که آنها هنوز در حال و هوای دیگری به سر می‌برند. نگرانی برخی از اصلاح‌طلبان معتدل این است که جریانات افراطی تندرو در بین اصلاح‌طلبان قطار اصلاحات را به سمت واگرایی کامل سوق داده و این جریان فکری، مانند خوارج کاملا مقابل نظام سنگر‌بندی کنند.

از این‌رو به نظر می‌رسد که این دو گروه در جریان اصلاح‌طلبی دیگر تحمل یکدیگر را ندارند به شکلی که سخنگوی حزب ندای ایرانیان می‌گوید بیشترین عاملی که درباره مشکل برخی گروه‌های اصلاح‌طلب با حزب ندای ایرانیان مطرح است، جنبه‌های شخصی و بیشتر کینه‌هایی است که برخی افراد از اعضای حزب دارند.

به گفته حسن یونسی بعد از اتفاقاتی که سال 88 و انتخابات سال 92 رخ داد، مجموعه مؤسسین حزب را بر آن داشت که با توجه و نیاز به نگاهی جدید در راه، روش و اندیشه اصلاح‌طلبی و با عنایت به تجربیات سال 88 و 92 آرمان‌های اصلاح‌طلبانه را دنبال کنند، با این امید که بتوان با یک روش، متد و اندیشه جدید فعالیت سیاسی کرد.

وی اظهار داشت: به نظر من در این ماجرا ظلمی به جریان اصلاحات شد. به دلیل اینکه وقتی نمی‌گذارید یک فضای شفاف و غیراحساسی ایجاد شود، افراد هم دیگر نمی‌توانند راحت ابراز نظر کنند و مواضع خود را اظهار کنند. اگر به شما بگویم خیلی از افراد شاخص اصلاح‌طلب که قبل از سال 88 در حزب مشارکت و یا جاهای مختلفی بودند، الان دارند مثل حزب ندا فکر می‌کنند شاید باور نکنید، ولی این واقعیت است.

یونسی همچنین پیش‌بینی می‌کند که این جریان از اصلاحات در انتخابات در ائتلاف با دولت قرار خواهد گرفت. وی درباره عضویت حزب متبوعش در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم تأکید می‌کند: حزب ندا اصراری به عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ندارد و هم‌اکنون پیگیر این موضوع هم نیست.

در نهایت به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در حال حاضر دچار اختلاف سلیقه بسیار با یکدیگر هستند و علی‌رغم آنکه تلاش می‌کنند تا نشان دهند که اصولگرایان دچار اختلاف برای انتخابات در مجلس هستند اما این اختلاف‌نظر‌ها در میان این گروه همچنان ادامه دارد و جالب آنجاست که آنها تحمل شنیدن حرف‌های یکدیگر را هم ندارند و تفاوت عقیده آنها بسیار است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها