کد خبر: ۳۳۳۱۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
چهارمین «عصر هنر انقلاب» ویژه نکوداشت عکاس دفاع مقدس «علی فریدونی» برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598، در ابتدای این مراسم یوسف قوجق - نویسنده - یادداشتی را با محوریت کتاب علی فریدونی خواند. سپس احمد خادم‌المله - مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران - برای سخنرانی دعوت شد.

تاریخ دفاع مقدس بدون تاریخ رسانه‌ای آن ابتر است

خادم‌المله با بیان این‌که ما باید دین خود را به فریدونی ادا کنیم، گفت: من 30 سال با علی فریدونی، تلخ و شیرین‌هایی را تجربه کرده و در زمینه دفاع مقدس نیز کتاب‌های زیادی را خوانده‌ام؛ اما کمتر کتابی، چه کتاب‌های داستانی و چه کتاب‌های خاطره‌محور را دیده‌ام که فصل تاریخ رسانه‌ی آن کامل باشد. در حالی که تاریخ دفاع مقدس، بدون تاریخ رسانه‌ای آن ابتر است.

او ادامه داد: تاریخ دفاع مقدس، با تاریخ هنر و تاریخ رسانه دفاع کامل می‌شود.

مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با اشاره به مظلومیت رسانه‌ها در دوران دفاع مقدس، گفت: در هشت سال دفاع مقدس، مظلوم‌ترین گروه در میان تمام گروه‌ها رسانه‌ها بودند که هیچ سازمانی نداشتند و دوستان خبرنگار و عکاس بدون حمایت هیچ ستادی، داوطلبانه فعالیت می‌کردند. همچنین در میان اصحاب رسانه، مظلوم‌ترین گروه عکاسان بودند، زیرا بعدها به خبرنگاران، دفتری پشت خط مقدم تعلق گرفت، اما عکاسان باید در خط مقدم و زیر گلوله‌های آتش عکس می‌گرفتند.

خادم‌المله بیان کرد: اگر قرار باشد پاداشی به افراد فعال در حوزه رسانه دفاع مقدس داده شود، علی فریدونی باید به‌واسطه ویژگی‌هایش مانند تفکر و ایده‌ها، شجاعتش، مسوولیت‌پذیری، ایثار و از خود گذشتگی، «ژنرال و سرلشکر» حوزه‌ی جنگ نرم می‌شد. علی فریدونی نمونه جامع و کامل یک عکاس مسلمان حرفه‌ای است.

او افزود: علی فریدونی که چنین خدمت بزرگی به این کشور کرده، حالا باید وضع زندگی‌اش این‌گونه باشد؟! او نباید حتی یک ماشین پیکان داشته باشد؟ آدمی که اسوه و مدل یک عکاس کامل برای این مملکت است، باید امروزش این‌چنین باشد؟ مسوولان فرهنگی در این کشور کجا هستند؟ صاحب رسانه کیست؟ امروز برای علی فریدونی بزرگداشت گرفته شده، اما ما از این دست افراد مانند شهید علی گودرزی‌کیا، سعید صادقی و ... فراوان داشته‌ایم که باید زیرساخت‌های فرهنگی‌مان را براساس آن‌ها بسازیم.

خادم المله در جمله آخر خود، از علی فریدونی به‌عنوان همکارش، حلالیت طلبید و برای تمام عکاسان آرزوی موفقیت کرد.

پس از پخش کلیپی شامل تصاویر گرفته‌شده توسط علی فریدونی، یادآوری کرد که 16 هنرمند برجسته کشور به رسم تقدیر و برای این‌که نشان دهند به آرمان‌های امام مومن و کماکان به شهدا وفادارند، آثارشان را به علی فریدونی تقدیم کردند.

نسل ما برای ادامه راه علی فریدونی‌ها زنده است

حسین قرایی - شاعر - نیز در این مراسم ابتدا پرسید: چرا تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در قالب کتاب منتشر نمی‌شود؟

او در ادامه اظهار کرد: علی فریدونی‌ها کار خود را کرده‌اند و حال که چند دهه از آن تجربه‌ها می‌گذرد، باید از آن‌ها در جهت‌دهی به فعالیت‌های‌مان استفاده بهینه کنیم. باید تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با هدف معرفی الگوها تدوین شود.

قرایی گفت: نسل ما برای ادامه راه علی فریدونی‌ها در عرصه‌های مختلف زنده است و در هر زمانی در این رستا به پا می‌خیزد، چون ما عهد بسته‌ایم.

عکس‌های فریدونی میراث بشری‌اند

در ادامه، محسن راستانی - عکاس - نیز اظهار کرد: من خیلی خوشحالم که در جمع عکاسان دوران جنگ هستم؛ اما واقعیت این است که اگر من نسل جدید عکاسی را می‌دیدم، خیلی خوشحال می‌شدم. ما 35 سال است فقط خودمان هستیمو کسی به جمع‌مان اضافه نشده است. حق این بود که در این بزرگداشت، چهره‌های نسل جدید عکاسی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در این 35 سال، برای فرهنگ ایران و فرهنگ انقلاب اتفاقی نیفتاده است و ما متوقع هستیم که امروز اتفاق‌های بزرگ‌تری برای فرهنگ ایران بیفتد.

این عکاس معتقد است: بسیاری از همین بزرگداشت‌ها، ضعف‌های هنری را رونق می‌بخشند، زیرا صرفا جنبه تشریفاتی دارد.

او ادامه داد: ما در یک فقر فرهنگی در زمینه آسیب‌شناسی هستیم و هنرمندان، توانایی اجرایی ندارند و این اتفاق، یک خسارت فرهنگی است.

وی با بیان این‌که نباید عکس‌های فریدونی را به انقلاب اسلامی محدود کنیم و این‌ها میراث بشری هستند، افزود: می‌دانید علی فریدونی کار عکاسی‌اش را تعطیل کرده است؟ در واقع، عکاسی او را تعطیل کرده‌اند. اگر می‌خواهید از او پاسداشت کنید، به فریدونی پروژه بدهید. علی فریدونی الان باید 35 کتاب می‌داشت و نه فقط یک کتاب، این افتخار نیست بلکه یک موضوع کاملا تراژیک است.

حتی دفاع مقدس هم به ابتذال کشیده شده است

محمود جوانبخت - نویسنده کتاب خاطرات علی فریدونی - نیز در سخنانی اظهار کرد: امروزه در رسانه‌ها حتی دفاع مقدس هم به ابتذال کشیده شده و مثلا تمام مفهوم دفاع مقدس را با بازیگری که فقط دو تجربه بازیگری داشته است، محدود می‌کنند.

او افزود: علی فریدونی اهل تاریکخانه عکاسی نبود و خیلی زودتر فهمید، آفتاب از غرب این سرزمین می‌تابد.

در ادامه‌ی این مراسم، قسمت دوم کلیپ معرفی برخی آثار علی فریدونی پخش شد و سپس محمدحسین حیدری - معاون انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس - سخن گفت.

فریدونی با یک عکس می‌توانست الگو شود

حیدری بیان کرد: حدود 25 هزار فریم به علی فریدونی تعلق دارد. در حالی که حتی اگر تنها اثر او، همان یک عکس از رباینده هواپیما در سال‌های جنگ بود، در هر کجای جهان برای چند نسل بعد خود، به واسطه همان تک‌فریم الگو می‌شد. از سوی دیگر، تمام تلاش ما این است که باید نسبت به عکس‌های این حوزه با دیدی عاری از جنبه‌های احساسی نگاه کنیم.

فریم‌هایم را مانند فرزندانم دوست دارم

در بخش پایانی این مراسم که 25 مردادماه در نخلستان سازمان هنری - رسانه‌ای اوج برگزار شد، علی فریدونی - عکاس دوران دفاع مقدس، سخنانی را مطرح کرد.

او با تشکر از مهمانان و استادانش، دل‌نوشته‌ای را خواند که در بخش‌هایی از آن آمده بود: برای نسل آینده حضور عکاسان، جنگ و ثبت حماسه‌های آن‌ها نعمت بود. عکس های ما روح زنده دارد و یاد آن روزهای جنگ را به یاد هر بیننده‌ای می‌آورد. تنها خواسته من از مسوولان این است که برای انتشار ابعاد بزرگ و عاشوراگونه دفاع مقدس تلاش کنند که متعلق به نسل آینده است. همه ما مدیون رزمنده‌های دیروز هستیم. من فریم‌هایم را مانند فرزندانم دوست دارم و همیشه سعی کرده‌ام در آن‌ها حرفی داشته باشم و البته هیچ اغراقی صورت نگیرد.

او در پایان، با از تشکر از انجمن عکاسان دفاع مقدس و سازمان هنری - رسانه‌ای اوج، قدردانی صمیمانه‌ای از همسرش کرد برای تمام سختی‌هایی که در طول سال‌ها به ‌دوش کشیده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها