کد خبر: ۳۳۳۱۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
وزیر نفت در صحن علنی مجلس با بیان این که پول فروش نفت بین ٣٠ تا ٩٠ روز دریافت می‌شود، گفت: این که گفته می‌شود پول نفت ١٨٠ روزه یا ٢٧٠ روزه دریافت می‌شود صحت ندارد
به گزارش پایگاه 598، بیژن زنگنه، امروز (سه شنبه، ٢٧ مردادماه) در صحن علنی مجلس در پاسخ به سئوال نادر قاضی پور، نماینده ارومیه مبنی بر این که چرا دریافت پول فروش نفت خام از ٣٠ روز به ٩٠، ١٨٠ و ٢٧٠ روز افزایش یافته است، گفت: زمانی که دریافت پول فروش نفت به صورت ال سی بود، ٣٠ روزه می‌توانستیم پول فروش نفت را بگیریم که این امر هم در منطقه متعارف بود. اما به دلیل تحریمها ناچار شدیم از روشهای دیگری برای دریافت پول فروش نفت استفاده کنیم.

زنگنه ادامه داد: به همین دلیل ناچار شدیم زمان دریافت پول فروش نفت را تا ٩٠ روز افزایش دهیم اما این که گفته می شود این دوره ١٨٠ روزه یا ٢٧٠ روزه  است، چنین چیزی نیست و صحت ندارد.

وی گفت: همچنین خریداران نفت، پول خرید نفت را به حساب ما واریز کرده و ما نیز به حسابی نزد بانک مرکزی واریز می‌کردیم، اما گاهی به دلیل تحریمها چنین امکانی میسر نبود و پول نزد شرکت خریدار باقی می ماند که بخشی از آن بعد از توافقهای ژنو به کشور برگشت داده شده است.

وزیر نفت گفت: با این حال اگر شر تحریمها به وضع کنندگان آن بازگردد دریافت پول ناشی از فروش نفت نیز به روال عادی خود بر می گردد.

بابک زنجانی تنها خریدار بدقول نفت ایران
زنگنه در پاسخ به سوال دیگر نماینده ارومیه مبنی بر بدقول بودن خریدارن نفت ایران برای پرداخت پول گفت: به جز مورد بابک زنجانی، ایران خریدار بدقولی نداشته است و مطمئن می شویم پول نفت فروخته شده از سوی خریدارن پرداخت می شود.

وی با بیان این که برای دریافت پول نفت از هند به دلیل آنکه باید بخشی از آن با یورو پرداخت شود مشکل وجود دارد، تصریح کرد: با برداشته شدن تحریمها این مشکل نیز حل خواهد شد و هندیها پول نفت ایران را پرداخت خواهند کرد.

وزیر نفت همچنین در خصوص استخدامهای تعهد شده در وزارت نفت نیز گفت: طبق ضوابط اجرایی بودجه سال ٩٤ استخدام ممنوع شده است که وزارت نفت نیز مصوبات دولت را اجرا می کند.

زنگنه در ادامه درباره دیگر دغدغه این نماینده مجلس درباره ساخت کالا و تجهیزات نفت در داخل کشور گفت: باید تلاش شود تا از ظرفیت و ساخت کالاهای داخلی استفاده شود؛ ساخت ١٠ قلم کالای صنعت نفت از سوی سازندگان داخلی در راستای حمایت از سازندگان کشور است.

وی با اشاره به این که در دیدار با شرکتهای خارجی نیز استفاده از توانمندی سازندگان داخلی مورد تاکید قرار گرفته است، تاکید کرد: در دیدارهای اخیرا با شرکتهای خارجی بر این موضوع تاکید شد که ایران با ١٢ سال گذشته تفاوتهای زیادی دارد و شرکتهای خارجی برای حضور در ایران باید با شرکتهای ایرانی بصورت مشترک کار کنند.

زنگنه تصریح کرد: تولید مشترک کالاهای مورد نیاز که با سرمایه گذاری شرکتهای خارجی انجام خواهد شد تنها برای تامین نیازهای داخلی نخواهد بود و به کل منطقه صادر خواهد شد.

وزیر نفت درباره واردات دکل حفاری با اشاره به این که اوایل امسال در نامه ای به وزیر صنعت، معدن، تجارت خواستار ممنوعیت واردات دکلهای خشکی و دریایی شده است که مورد تصویب نیز قرار گرفت، تصریح کرد: هرچند درگذشته دکلهای حفاری حسب نیاز وارد کشور شده است؛ اما اکنون کاملا موافق استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی در این حوزه هستم.
منیع:شانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها