کد خبر: ۳۳۳۲۴۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
اعتراض به گرانی لبنیات با کاهش خرید
ماجرای کاهش شدید مصرف شیر و فرآورده‌های آن به‌دنبال بی‌توجهی‌های دولت در ساماندهی قیمت این کالا موجب شده تا اکنون صنایع لبنی و دامداران هرکدام دراین مسیر پرسنگلاخ بناچار راهی را انتخاب کنند که خروجی آن به زیان جامعه مصرفی کشور منتهی شود، چرا که دولت طی این 2 سال نتوانسته است عمده نیازهای چنین بخش مهمی را برآورده کند.
به گزارش پایگاه 598، اگر به بخش تولید شیر نگریسته شود خواهیم دید فعالان آن (دامداران) از افزایش هزینه‌های تولید و عدم حمایت دولت برای تامین نهاده‌های دامی ارزان قیمت نالانند از طرفی چنانچه به وضعیت تولید شیر و فرآورده‌های آن در کارخانجات لبنی نگاه شود آنها نیز به موجب کاهش بازار مصرف و عودت محصولات بشدت گله‌مندند. در چنین شرایطی اما این مردم بویژه قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند که با حذف لبنیات از سبد مصرفی قربانی بی‌تدبیری و سیاست‌های غلط دولت می‌شوند، چرا که دولت اکنون به چشم بچه سرراهی به شیر و مصرف‌کنندگان آن می‌نگرد اما در این شرایط اکنون مردم و برخی مسؤولان با یکدیگر همدل و همصدا شده‌اند تا شاید زورشان بچربد و بتوانند قیمت لبنیات را پایین بیاورند.

حکایت شیر مثنوی هفتادمن است که فصل اول داستانش را گرانی ننوشت؛ همین مرداد سال 93 بود که وزیر بهداشت با صراحت اعلام کرد، در صنایع لبنی از روغن پالم استفاده می‌شود و این پرده‌برداری از یک تخلف بود که جرقه اعتراض را زد. در آن روزها همه رسانه‌ها پر بود از مطالبی درباره مضرات روغن پالم، کارشناسان می‌گفتند گرفتگی عروق را سبب می‌شود و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

آمارهای گمرک نیز نشان می‌داد میزان واردات روغن پالم بشدت افزایش یافته است. حالا که روند استفاده از روغن پالم به دست فراموشی سپرده شده و مردمان ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که کمتر از سرانه استاندارد جهانی شیر مصرف می‌شود، بناچار باز هم تن به کاهش مصرف داده و از ترس پالم و گرانی ترجیح می‌دهند به پوکی استخوان پناه ببرند.  این روزها در شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام تحریم شیر دهان به دهان می‌چرخد، ظاهرا مردم ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند و از رفتارهای چندگانه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارخانه‌های تولید لبنیات به ستوه آمده‌اند و با استفاده از تکنولوژی‌های روز، شیر و سایر لبنیات را تحریم کرده‌اند. 

در یکی از این پیام‌ها آمده است؛ از آنجا که هیچ ارگانی درباره استفاده از روغن پالم در لبنیات پاسخگو نیست و همچنین بدون هیچ توجیه منطقی قیمت لبنیات افزایش یافته، روزهای پایانی مردادماه لبنیات نخرید تا روی دستشان بماند و دولت و وزارتخانه‌ها متوجه شوند که به جای گران کردن لبنیات به راه‌حل‌هایی همچون تخصیص یارانه به لبنیات فکر کنند. براساس این گزارش، این در حالی است که اکثر کارشناسان این حوزه نیز با نظر مردم موافق هستند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره افزایش قیمت لبنیات می‌گوید: شرایط بازار و قدرت خرید مردم به‌گونه‌ای نیست که قیمت این کالاها افزایش پیدا کند، در تیرماه سال 93 طبق اعلام بانک مرکزی به کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید لبنیات اجازه داده شد که قیمت این کالاها را حداکثر 15 درصد افزایش دهند و ما در آن موقع شاهد افزایش 14 درصدی قیمت‌ها بودیم و از سال گذشته تاکنون ثبات نسبی قیمت کالاهای اشاره‌شده در بازار حاکم است.  باکری با بیان اینکه بعد از تفاهمنامه ایران و گروه 1+5 این انتظار در بین مردم ایجاد شده است که اگر قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند قیمت فعلی ثابت بماند و افزایشی نداشته باشیم، بر اهمیت حمایت دولت از تولیدکنندگان فعال در این عرصه تأکید کرد.

محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرآورده‌های لبنی کشور نیز  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: دولت باید صنعت لبنیات را مورد حمایت قرار دهد زیرا با رونق بازار و استقبال مصرف‌کنندگان قطعا کارخانه‌های لبنی شیر خام را به نرخ مصوب خریداری می‌کنند، و دولت با پرداخت مشوق‌های صادراتی و یارانه به صنایع لبنی می‌تواند سرانه مصرف را افزایش دهد زیرا دهک‌های پایین جامعه توان خرید محصولات لبنی به قیمت بالا را ندارند که در نهایت افزایش قیمت محصولات لبنی منجر به رکود اقتصادی و عدم استقبال بازار از تولیدکننده خواهد شد.  سعید سلطانی‌سروستانی،

مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثرات افزایش قیمت لبنیات تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس مخالف این افزایش قیمت هستم و معتقدم لبنیات باید با یک قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، چرا که به نظر من لبنیات تنها یک ماده غذایی نیست بلکه به‌عنوان یک منبع دارویی نیز به شمار می‌رود. وی همچنین اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته که سرانه مصرف لبنیات بالاست، سرانه مصرف دارو کمتر است و با توجه به نقش لبنیات در رشد جسمی و فکری کودکان و جلوگیری از عوارضی همچون پوکی استخوان که در میانسالی مردم در اثر کمبود مصرف لبنیات دچار آن می‌شوند، بالا بردن این سرانه در کشور بشدت احساس می‌شود. سلطانی افزود: دولت حتی باید شرایطی را فراهم کند تا سرانه مصرف لبنیات در کشور بالا رود. بر این اساس، امید می‌رود با اعتراضاتی که به صورت خودجوش در حال شکل‌گیری است، موجبات بیداری برخی مسؤولان مربوطه از خواب غفلت و کاهش قیمت لبنیات و بالا بردن سرانه مصرف لبنیات در کشور فراهم شود.

شیرخام ۱۴۴۰ تومانی را نمی‌خریم
مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران گفت: ما توانایی خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان را نداریم. علی رومی ۷۵ درصد قیمت تمام‌شده تولید محصولات لبنی را وابسته به قیمت شیر خام عنوان کرد و افزود: اینکه مسؤولان ما را اجبار می‌کنند شیر خام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران بخریم، اقدام اقتصادی و صحیحی نیست، چرا که در مقابل این مساله ما باید قیمت کالاهای خود را افزایش دهیم و در این صورت اهداف مورد نظر ما نقض خواهد شد. وی درباره سخنان اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه صنایع لبنی درباره اجرای مصوبه خرید شیر خام به نرخ ۱۴۴۰ تومان از دامداران لجبازی می‌کنند، گفت:  اگر جلوگیری از زیان ناشی از فروش شیر ارزان، لجبازی است، ما لجباز هستیم. هزینه‌ها بالا رفته و دولت توقع دارد که ما ضرر کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها