کد خبر: ۳۳۳۲۴۸
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
لایحه برجام به مصلحت نیست!
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی باز هم با ارائه لایحه برجام برای تصمیم‌گیری مجلس درباره توافق هسته‌ای مخالفت کرد.
به گزارش پایگاه 598، درحالی که 201 نماینده مجلس این هفته بیانیه‌ای را خطاب به دولت منتشر کردند و خواستار ارائه «لایحه برجام» شدند، دولت روحانی همچنان از اجابت کردن این خواسته قانونی خودداری می‌کند.

محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: همان‌طور که در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تاکید شده، مجلس اجرایی ‌شدن و اثربخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرده است. وی همچنین به شروط مجلس برای نتایج مذاکرات ایران و 1+5  اشاره و تصریح کرد: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای آمده است لغو تحریم‌ها باید به صورت یکجا باشد و اقدامات آژانس نیز باید تحت‌عنوان نظارت‌های متعارف‌ بوده و مصوبات شورایعالی امنیت ملی نیز رعایت شود که در این صورت نتایج مذاکرات معتبر خواهد بود.

به گزارش تسنیم، وی در همین زمینه افزود: مجلس در این قانون این 3 شرط را برای دولت گذاشت و گفت اگر این موارد رعایت شود، نتایج مذاکرات معتبر است و آن را نیز به شورایعالی امنیت ملی واگذار کرد به طوری که مصوبات این شورا پس از تصویب و با تایید مقام معظم رهبری لازم‌الاجرا و اتباع است و نیازی به تایید مرجع دیگری ندارد.

نوبخت با تاکید بر اینکه توافق‌های پاریس و سعدآباد نیازی به تایید مجلس نداشت، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی مصوبه قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را تایید کرده است که باید براساس آن نتیجه مذاکرات به تایید شورایعالی امنیت ملی برسد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش به اصل 125 قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: براساس این اصل از قانون اساسی عهدنامه‌ها، موافقتنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد به طوری که براساس این اصل از قانون اگر این پیمان‌ها، موافقتنامه‌ها و عهدنامه‌ها که توسط رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی وی امضا شده باشد، نیازمند تایید مجلس است و به همین دلیل ما لایحه پروتکل ‌الحاقی را به مجلس ارائه خواهیم داد. اما در برجام چیزی امضا نشده است که بخواهد به تایید مجلس شورای اسلامی برسد.

وی با بیان اینکه برجام یکسری محدودیت‌ها برای ایران و مجموعه‌ای از محدودیت‌ها برای طرف مقابل ایجاد کرده است، اظهار داشت: ما هیچ توافقنامه‌ای را امضا نکرده‌ایم. بلکه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های علیه ایران برداشته شد و هیچ کدام از کشورهای طرف مقابل ایران نیز غیر از آمریکا برجام را به مجلس‌شان نبردند که ما این اقدام را انجام دهیم، بنابراین ارسال لایحه برجام به مجلس به مصلحت نیست. نوبخت در ادامه تاکید کرد: اگر طرف‌های مقابل روزی تصمیم بگیرند توافق را زیرپا بگذارند، لزومی ندارد این توافق در مجلس به صورت قانون در بیاید، لذا نباید این توافق در مجلس به صورت قانون تصویب شود.


لایحه برجام تصمیم نظام است
استدلال‌های نوبخت البته در حالی است که پیش از این چندین حقوقدان از جمله عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان تاکید کرده بود براساس قانون اساسی، برجام باید در مجلس بررسی شود. در مجلس هم نمایندگان همچنان بر لایحه برجام تاکید دارند. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از اظهارات نوبخت گفت لایحه برجام تصمیم نظام است.

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس گفت: بنده موضوع ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس را تصمیم نظام می‌دانم که در این مورد هم تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: موضوع ارائه لایحه برجام از سوی دولت به مجلس یک موضوع ملی است و براساس تصمیمات نظام به آن عمل خواهد شد. ابوترابی‌فرد همچنین در ادامه در رابطه با شبهاتی مبنی بر وقفه مجلس درباره بررسی برجام، گفت: اراده مجلس اعم از نمایندگان و اعضای هیأت‌رئیسه مجلس بر این است که باید برجام در مجلس مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا براساس آن جمع‌بندی، تصمیم اصولی اتخاذ شود. ابوترابی‌فرد در پایان تاکید کرد: به احتمال زیاد انتخابات اعضای کمیته ویژه برجام، چهارشنبه[امروز] در صحن علنی مجلس  برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
۲
۰
در طول تاریخ دلقکها و نوچه ها همواره در دربار ضمن اینکه ارتزاق میکردند ولی در غالب طنز گاهی با بیان برخی حقایق ملت را میخنداندند ولی از بد حادثه نمی دانم چرا امروز این دلقکها در ایران جاده صافکن غرب میشوند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها