کد خبر: ۳۳۳۴۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
نیوزویک نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بازرسان خود را سه برابر کند تا بتواند پای‌بندی ایران به برجام را راستی‌آزمایی کند و به هزینه‌ای معادل ماهانه سه میلیون دلار نیاز دارد
به گزارش پایگاه 598، به نقل از نیوزویک، بر اساس گزارش مرکز سیاست های بارپارتیزانی که نهادی در واشنگتن است، هزینه بازرسی و نظارت بر تاسیسات تسلیحات هسته ای در توافق جدید دو برابر شده است.

طبق توافق، آژانس سالانه به 50 میلیون دلار نیاز دارد تا تاسیسات هسته ای ایران را بازرسی و نظارت کند که این مبلغ فارغ از بودجه ای است که اژانس تا کنون برای ایران و نظارت بر ایران داشته است. این نهاد موظف است پای بندی ایران به توافق را راستی ازمایی کند و بودجه خود را از آمریکا و سایر دولت های عضو سازمان ملل تامین می کند.

در سال 2014، حدود 145 میلیون دلار از بودجه 386 میلیون دلاری برای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای 160 کشور عضو صرف شده است. اما بر اساس توافق اخیر هسته ای، کارکنان آژانس باید سه برابر شوند و از 50 نفر دست کم به 130 تا 150 بازرس دیگر نیاز است.  قبل از توافق، ایران 12 درصد از بودجه آژانس صرف ایران می شده است.

 50 میلیون تخمین زده شده با افزایش سالانه 36 میلیون دلار و یا به عبارتی ماهی 3 میلیون دلار برای بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای ایران بر حسب توافق موقتی که در نوامبر 2013 منعقد شد نیاز است. آژانس به تاسیسات هسته ای ایران شامل مکان های غنی سازی و نگهدداری اورانیوم دسترسی خواهد داشت. 18 تاسیسات هسته ای و 9 تاسیسات در داخل بیمارستان های ایران وجود دارد که آژانس به ان ها دسترسی خواهد داشت.

آمریکا عمده ترین تامین کننده های آژانس است و بر اساس گزارش مرکز سیاست های بارپارتیزانی، تقریبا یک چهارم از بودجه ان را می پردازد. آژانس در اواخر ماه جاری طی جلسه ای مسائل مالی توافق هسته ای را بررسی خواهد کرد. بودجه راستی ازمایی این نهاد با 2 میلیون در سال 2015 به 147 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها