کد خبر: ۳۳۳۵۲۸
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
رییس اتحادیه فرش دستباف با بیان اینکه هزینه صادرات بسیار بالا است، گفت: اگر دولت از صادرکنندگان حمایت نکند نمی‌توانیم به آمریکا فرش صادر کنیم.

به گزارش پایگاه 598،  سیدمجتبی عراقچی رییس اتحادیه فرش دستباف با اشاره به اینکه آمریکا مقصد 25 درصد صادرات فرش ایران محسوب می ‌شود، گفت: این میزان صادرات بعد از اعمال تحریم ها به شدت کاهش یافت.

وی افزود: در حال حاضر اگر روابط تجاری در زمینه فرش با آمریکا افزایش یابد مجددا بازار از دست رفته خود در را پس خواهیم گرفت.

 با بیان اینکه تحریم فرش حدود 7 سال پیش اعمال شد، گفت: در پی این تحریم ها به جای بازار آمریکا در کشورهایی مانند چین و روسیه که خودشان تولیدکننده فرش هستند و حتی در کشورهای آمریکای جنوبی، بازارهایی را جایگزین کردیم.

عراقچی در پاسخ به اینکه آیا در بازار فرش میزان تولید از صادرات بیشتر است، اظهار کرد: فرش ایرانی مصرف داخلی هم دارد بنابراین تولید به علت رکود صادرات، کاهش یافته و تولیدی که در بخش فرش دستباف انجام می شود عمدتا به مصرف داخل می رسد.

وی با بیان اینکه اگر دولت از صادر کنندگان حمایت نکند به آمریکا فرش صادر نخواهیم کرد، بیان کرد: هزینه صادرات فرش زیاد است و دولت برای به صرفه تر کردن صادرات موظف به پرداخت یارانه به صادرکنندگان است.

رییس اتحادیه فرش دستباف تورم داخلی و تلاش دولت برای تثبیت دلار را منجر به افزایش هزینه صادرات دانست و تصریح کرد: به علت پایین بودن قیمت فرش هندی و پاکستانی در آمریکا، ایران نمی تواند با این کشورها رقابت کند.

وی افزود: شاید تنها بتوانیم در بخش فرش های هنری بازار ایجاد کنیم که آن هم بازار گسترده ای نخواهد بود.

دستمزد کارگران بالا است

عراقچی با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران علت اصلی قیمت بالای فرش است، اظهار کرد: دولت سال قبل 20درصد و امسال 17درصد مزد کارگران را افزایش داد که این میزان دستمرد، اثر مستقیم بر قیمت فرش دارد.

وی گفت: 80درصد قیمت فرش مربوط به مزد کارگران و تنها 20درصد آن مربوط به قیمت مواد اولیه است که در آن مشکل چندانی نداریم.

عراقچی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی صنعت فرش پرداخت مالیات فروشندگان است، گفت: در صنعت فرش سه رشته تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان وجود دارد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان از مالیات معاف هستند.

رییس اتحادیه فرش دستباف ادامه داد: در این چرخه که فروشندگان از تولیدکنندگان فرش را خریداری کرده و به صادر کنندگان میدهند، باید مالیات پرداخت کنند ولی به علت بالا بودن مالیات، این کار را انجام نمی دهند و فروشندگی فرش را کنار می گذارند، همین امر باعث شده فروشندگان در بازار کمتر و مشاغل کاذب جایگزین آن شود.

رییس اتحادیه فرش دستباف در پایان با بیان اینکه دولت می تواند مالیات فرش را به حداقل کاهش دهد و خساراتی که به صادرکنندگان وارد شده را پرداخت کند، افزود: دولت در رادیوها و شبکه های بیگانه تبلیغات گسترده انجام دهد تا فرش ایرانی در دنیا شناخته شود، چون بخش خصوصی توان پرداخت هزینه بالای تبلیغات را ندارد.



منبع:رازق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها