کد خبر: ۳۳۳۵۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
از سوی یک نماینده مجلس مطرح شد:
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان طرح سؤال از زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت پیگیری جدی برای به نتیجه رسیدن بانک اطلاعاتی قطعات و تجهیزات صنعت نفت انجام نمی‌دهد، گفت: واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی ایران به آزمایشگاهی بزرگ برای حدس و خطا تجهیزات خارجی تبدیل شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي پایگاه 598، نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در بخشی از طرح سوال خود از وزیر نفت به بررسی وضعیت نامناسب ساخت داخل در صنعت نفت و مشکلات موجود آن پرداخت.

قاضی پور با اشاره به جزئیات آئین‌نامه با موضوع نحوه خرید و پشتیبانی از ساخت داخل که در سال 81 توسط زنگنه به شرکت‌های اصلی و تابعه ابلاغ شده بود، گفت: مسئولیت خرید خارج تمامی تجهیزات سرچاهی، انواع توربین‌ها، پمپ ها و کمپرسورها، لوله‌های حفاری، شیرآلات صنعتی و اتصالات خطوط نفت و گاز، اقلام شیمیایی و کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی را به شرکت کالای نفت تهران سپردید، یعنی به شرکتی که حیات آن در گروی خرید خارج است و تخصص آن فقط بازرگانی است.

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با تاکید بر اینکه موضوع ساخت ده گروه کالای ضروری که توسط وزارت نفت در مهرماه سال 93 تکرار همان بندهای آیین‌نامه 1950 است، گفت: این بار نیز مسئولیت به معاونتی از وزار‌تخانه داده شده که نه تنها چارت سازمانی و نیروی انسانی متخصص را ندارد بلکه هیچ اطلاعات و شناخت دقیقی از وضعیت کالاها و تجهیزات صنعت نفت ندارند و صرفا می‌خواهد با یک سری مبانی نظری و ادبیاتی در حوزه فناوری، انقلاب صنعتی در صنعت نفت کشور ایجاد کنند.

قاضی پور ضمن انتقاد از تصمیم زنگنه در خردادماه امسال مبنی بر تشکیل شرکتی با مشارکت صندوق بازنشستگی نفت، شرکت ملی نفت و معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت به جای شرکت کالای نفت تهران، گفت: آیا دوباره قرار است به سال 62 برگردیم و یک شرکت بازرگانی به بهانه حمایت از ساخت داخل برای تامین قطعات و تجهیزات از خارج راه بیاندازیم؟!

نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: چه کسی نمی داند که مدیران صندوق بازنشستگی فقط به فکر سودآوری و افزایش سرمایه هستند؟با این تفکر چگونه می‌توان توقع پذیرش ریسک ساخت داخل و حمایت از سازندگان داخلی را از این شرکت داشت؟

قاضی‌پور با اشاره به اینکه ضمانت خرید قطعات و تجهیزات و مشخص بودن حجم و اندازه این بازار بزرگترین حمایت ازسازندگان داخلی است، افزود: چرا بانک اطلاعاتی قطعات و تجهیزات صنعت نفت پس از پنج سال به نتیجه نمی‌رسد و در اولویت کاری وزیر قرار نمی‌گیرد؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تنوع برندهای کشورهای مختلف در تجهیزات صنعت نفت کشور گفت: عربستان روزانه 10 میلیون بشکه نفت خام و صد میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال تولید می‌کند و کل صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش این کشور با صدهزار قلم قطعه و تجهیز اداره می‌شود. اما در صنعت نفت کشور ما با تولید 2.8 میلیون بشکه در روز و تولید 25 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال، حدود دو میلیون قلم قطعه و تجهیز در صنعت نفت تعریف شده است؛ یعنی ما با یک چهارم تولید، 20 برابر عربستان تنوع قطعات و تجهیزات داریم.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به اینکه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی ایران به آزمایشگاهی بزرگ برای حدس و خطای تجهیزات خارجی تبدیل شده است، اضافه کرد: گویا قرار نیست سامانه خرید الکترونیکی کالای صنعت نفت که باعث از بین رفتن فساد و زدو بند در معاملات و  ایجادشفافیت در مناقصات می گردد با جدیت اجرایی شود چرا که حق سهم و پورسانت عده‌ی زیادی از بین خواهد رفت.

قاضی پور با اشاره به اینکه اگر تلاش بیشتری برای دریافت به موقع پول نفت می‌کردید، امروز شاهد آن نبودیم که انجمن‌ها و تشکل‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور به انجمن‌های تامین کننده تجهیزات از کشور چین تبدیل شوند، اضافه کرد: چه شده است که شرکت ایکس که تابلوی حمایت از ساخت داخل را داشته به دلالی حرفه‌ای در تامین کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی تبدیل گردیده است؟

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در پایان تاکید کرد که اعتقاد به توان داخلی و اتکا به اقتصاد مقاومتی در عمل و نه در سخنرانی مشخص می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها