کد خبر: ۳۳۳۸۹۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، مهردخت وزیرپور کشمیری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نقش خانواده و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل ضعف‌هایی که در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها وجود دارد، سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است.
عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: جامعه باید با کتاب و پژوهش آشنا شود، کما اینکه مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه و خانواده‌ها دارد.
وی با تاکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی همه دستگاه‌های فرهنگی باید یک صدا و هماهنگ حرکت کنند، افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس حمایت‌های خوبی از نهاد کتابخانه‌های عمومی دارند.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با انتقاد از آموزش و پرورش به دلیل بی‌توجهی به مقوله کتابخوانی، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید معلمان خود را با اهمیت کتاب آگاه کنند.
وی افزود: این در حالی است که اکثر کتابخانه‌های مدارس آموزش و پرورش بسیار محقر و با کمترین امکانات و کتاب راه‌اندازی شده‌ که این موضوع هیچ نقشی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس ندارد.
وزیرپور کشمیری تصریح کرد: متأسفانه آموزش و پرورش در استخدام‌های خود از همه رشته‌ها به جز فارغ‌التحصیلان کتابداری استخدام می‌کند که همین موضوع نشان می‌دهد که آموزش و پرورش با اهمیت و جایگاه کتابداران آشنا نیست.
عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد مدارس به کتابخانه‌ مجهز شوند که این موضوع خود می‌تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان بسیار اثرگذار باشد.
وزیرپور کشمیری در پاسخ به سئوالی مبنی بر علت استقبال ضعیف از کتابخانه‌های عمومی، اظهار کرد: متأسفانه در کتابخانه‌های عمومی تنها ۳۵ درصد از منابع قابل استفاده است و سایر منابع و کتاب‌های موجود بدون نظر کارشناسان به کتابخانه‌ها وارد شده است.
این مسئول گفت: برای تجهیز کتابخانه‌ها باید سلایق، باورها و اقوام مختلف دیده شود تا سطوح مختلف جامعه به سمت کتابخانه‌ها جذب شوند و متناسب با نیاز هر منطقه کتابخانه‌ها را به منابع کتابی تجهیز کنیم.
وی یکی دیگر از علل استقبال ضعیف از کتابخانه‌ها را عدم خلاقیت کتابداران و نبود نیروهای متخصص در بدنه کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: از سوی دیگر نیز به معیشت کتابداران و تبدیل وضعیت آنها توجه نشده که همین موضوع باعث فقدان انگیزه کافی در میان کتابداران شده است.
مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سنوات گذشته بیش از ۴۰۰ نیرو در سطح کتابخانه‌های عمومی استخدام شدند که از این تعداد تنها ۱۱۰ نفر متخصص کتابداری بودند و همین مسئله به موضوع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی ضربه می‌زند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها