کد خبر: ۳۳۴۷۰۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
آیت الله محسن اراکی در مشهد مطرح نمود:
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر جمعی بر مردم حکومت کنند که مبنای آن هوای نفس باشد، آن حاکمیت استبداد است، اگر چه حاکمیت جمع باشد، ملاک در حاکمیت کمی نیست بلکه کیفی است تفاوت حکومت استبدادی و غیر استبدادی در همین مسأله است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جوار حرم رضوی گفت: متکبران محکوم به حکومت هوای نفس و متواضعان محکوم به حکومت الهی هستند، تکبر و سبک زندگی اسلامی دو اصل اجتناب پذیر هستند، متکبر حق و آیات را می بیند و می شنود اما حاضر به پذیرفتن آن نیست در حالی که فرد متواضع در برابر حق خضوع می کند و می پذیرد.

آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز در نشست علمی «امام رضا(ع) و سبک زندگی اسلامی» با محور همدلی و همزبانی  که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با تبیین مراحل پنج گانه حیات انسانی در آیات و روایات، اظهار کرد: اولین مرحله حیات نباتی مبتنی بر تغذیه و نیازهای اولیه و دومین مرحله حیات حیوانی مبتنی بر غرایز جنسی است.

وی تصریح کرد: مرحله سوم حیات بشر که «ذکر» یعنی تعقل و تفکر است انسان را موظف به تعقل در آنچه می بیند و می شنود می کند، انسان اگر آنچه را با چشم می بیند در آن نیندیشد، بصر نیست اگرچه نظرباشد و هر چیزی استماع نیست اگر چه سمع باشد.

آیت الله اراکی با بیان این که یکی از خصوصیت های سبک زندگی اسلامی اندیشیدن در نظام طبیعت و آفرینش است، مبنای شهر اسلامی را تفکر و شهر غربی را غفلت است عنوان کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: میان آدمیان این دو شهر فرق است؛ آدمیانی که با سبک اسلامی زندگی می کنند در طلوع و غروب، آسمان و زمین، اختلاف لیل و نهار می اندیشند و آدم هایی که در غرب زندگی می کنند، نسبت به  همه اصول زندگی انسانی غفلت می ورزند.

وی تصریح کرد: تذکر به موت در غرب عیب است در حالی که یاد مرگ یکی از اساس سبک زندگی اسلامی است، زیارت اهل قبور تقدیس اموات نیست، بلکه برای این است که مردن در ذکر به سر ببرند؛ اهم ذکرها ذکرالموت است که در روایات و آیات قران بر آن تأکید شده است تا انسان بداند زندگی دنیایی گذرا است.

آیت الله اراکی اظهار کرد: زندگی با تعقل ممکن نیست به مرحله چهارم یعنی «ایمان» منتهی نشود، حیاتی که قرآن به آن تصریح کرده است به این معنا کسی که ایمان در آن ثبت شده باشد مؤید به روح ممتاز یعنی روح ایمانی می شود که از خصوصیت آن حب خدای متعال و محبان خدا و در رأس آن ها نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است.

وی مرحله پنجم را که مورد تأکید قرآن قرار دارد را «روح عصمت و قدسی» دانست و گفت: روحی بالاتر و برتر از روح عادی است، که افراد با ورود به این مرحله علی صراط مستقیم می شوند، دارای روحی مانند روحی که رسول اکرم(ص) در وصف حضرت فاطمه زهرا(س) فرمودند، می شوند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: در سبک زندگی اسلامی انسان از مرحله حیوانی به مرحله ذکر و در نتیجه به طهارت می رسد، در واقع کسانی که در بستر ائمه اطهار(ع) رشد کنند، به تطهیر که همان تربیت الهی است، می رسند.

وی بر ضرورت تبیین حقایق سبک زندگی اسلامی که در مقابل زندگی غربی تحریف شده است، تأکیدکرد و گفت: با خصوصیات برجسته زندگی «ذکر» می توان به ارکان زندگی اسلامی که امام رضا(ع) الگوی کاملی در این زمینه است، دست پیدا کرد که دریافت چگونه حیات در وجود امام رضا(ع) جلوه گر ذکر الله شد.

آیت الله اراکی بیان کرد: تفکر در آیات الهی که عملی عبادی است به عنوان یکی از خصوصیات حیات ذکر از اساسی ترین محورهای سبک زندگی اسلامی به شمار می رود که انسان در حیات گذشته، بررسی شرایط فعلی و آینده اش تفکر کند هم چنین محاسبه نفس که مورد تأکید آیات و روایات است، داشته باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برای این که محبت خدا و اولیای الهی در دل ها ریشه کند، باید مردم نسیت به نعمت های الهی آگاه شوند و نعمت های خدایی بر مردم آشکار شود و مهم ترین فرازهای دعاهای ائمه اطهار چون دعای امام حسین(ع) در روز عرفه و ابوحمزه ثمالی به همین مسأله اشاره می کند.

وی با اشاره به تأکید قرآن به تذکیر ابراز کرد: یکی از وظایف رسانه های جمهوری اسلامی چه دیداری، شنیداری، مکتوب و سایر آن تذکیر به نعمت های الهی در نظام است ولی متأسفانه رسانه ها امروز بیش از آن که به آگاه سازی مردم بپردازند از مسائل گوناکون انتقاد می کنند.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: نقد مسأله مطلوبی است اما در وهله اول باید به تذکیر نعمت های الهی پرداخت، امنیت حاکم در جامعه از نعمت هایی است که خداوند در سایه نظام جمهوری اسلامی به ما عطا کرده و بزرگ ترین نعمت این نظام رهبری فردی دلسوز، عادل، آگاه، مدیر و مدبر بر جامعه است.

وی افزود: انسان با این خصوصیت یعنی محبت الهی شایستگی محبوب شدن خالقش را مشروط به ایمان و عمل صالح را پیدا می کند که این عشق متقابل بین خالق و مخلوق از نتایج سبک زندگی اسلامی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: ایمان به حاکمیت خداوند از دیگر خصائص حیات ذکر است که منجر به سبک زندگی می شود و تذکیر به نعمت ها، تذکیر به فضائل رسول اکرم(ص) برای نهادینه شدن محبت خدا در دل ها است که تنها راهش تبعیت از رسول خدا که لازمه تحقق حاکمیت الهی است، می باشد.

وی گفت: از دیگر نعمت های این نظام وجود رییس جمهور و وزرای اهل تفکر است، خداوند دست اندرکاران حاکم بر جامعه را از صلحای ما قرار داده است البته به این معنا نیست که خطا نمی کنند آن ها مانند دیگران ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شوند.

آیت الله اراکی ابراز کرد: در مقایسه با ممالک دیگر که اشرار بر آن ها حکومت می کنند، به این نعمت یعنی حاکمیت الهی بر نظام جمهوری اسلامی می توان پی برد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: انسان هر عملی را که با اختیار و اراده اش انجام می دهد ناشی از دو دستور خداوندی یا هوای نفس است، هرگاه انسان از هوای نفس دستور بگیرد، به استبداد حقیقی یعنی حاکمیت نفس دچار می شود اما با دستور گرفتن از رسول اکرم(ص) و افراد صالح به اطاعت از دستورات الهی می رسد.

وی افزود: اگر جمعی بر مردم حکومت کنند که مبنای آن هوای نفس باشد، آن حاکمیت استبداد است، اگر چه حاکمیت جمع باشد، ملاک در حاکمیت کمی نیست بلکه کیفی است تفاوت حکومت استبدادی و غیر استبدادی در همین مسأله است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: اگر بسیاری از مردم در انتخاب شرکت کنند اما انتخاب آن ها براساس هوای نفس باشد، حاکمیت غیر الهی برقرار می شود، اما چنانچه این سه عنصر «تفکر»، «تذکیر» و «ایمان به حاکمیت خدا» تحقق پیدا کند، زندگی متواضعانه می شود، تواضع از خصوصیات زندگی اسلامی و الهی است که در مقابل کبر قرار دارد.

وی افزود: متکبران محکوم به حکومت هوای نفس و متواضعان محکوم به حکومت الهی هستند، تکبر و سبک زندگی اسلامی دو اصل اجتناب پذیر هستند، متکبر حق و آیات را می بیند و می شنود اما حاضر به پذیرفتن آن نیست در حالی که فرد متواضع در برابر حق خضوع می کند و می پذیرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی فرد به بصیرت که نتیجه تواضع است، می رسد، قدرت گزینش راستین پیدا می کند، وقتی این خصوصیان تفکر، ایمان و نهادینه شدن حب خدا و نفرت از شر و بدی در او نمو پیدا کرد، در مقابل دو موضوع مخالف به قدرت تشخیص درست از نادرست می رسد./ رسا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها