کد خبر: ۳۳۴۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۳ دی ۱۳۹۰
محمد بشیری/
ظاهرا سریال «تا ثریا...» آنقدر در پرده‌دری و هنجار‌شکنی پیش رفته که صدای خود تلویزیون را نیز بلند کرده و این ضرب‌المثل را در ذهن تداعی می‌سازد که آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم بلند شده است!
در روزهای گذشته شاهد پخش یک گزارش در مجموعه‌های مختلف خبری سیما در‌باره سریال «تا ثریا» بودیم که نسبت به ترویج و تبلیغ روابط آزاد بین دختران و پسران نوجوان (نه حتی جوان!) به شدت انتقاد می‌نمود و با نشان دادن صحنه‌هایی از این سریال که اعضای یک خانواده به پسر نوجوان خود توصیه می‌کردند تا بجای عقد، همچنان با دوست‌دختر خود روابط دوستانه داشته باشد، به نکوهش تبلیغ چنین روابطی در سریال‌های تلویزیونی می‌پرداخت. البته چنین انتقادی گذرا از یک سریال که با هزینه‌های میلیاردی ساخته شده است، تنها یک فرار رو به جلو از سوی سیما محسوب می‌شود و گرنه اگر صدا و سیما واقعا نسبت به چنین آشی که خود پخته و به خورد خلق داده، صادق ‌باشد، باید سر آشپز مربوطه را مواخذه و این آش را از روی سفره ملت جمع نماید.
 
با کمال تاسف باید گفت علی‌رغم اینکه بعض معاونان سازمان در بدو تصدی پست خود قول‌های زیادی برای ایجاد تحول در برنامه‌های این رسانه دادند و در این راستا انواع و اقسام شوراهای راهبردی را شکل بخشیدند، اما درعمل تاکنون هیچ‌گونه تحول محسوسی در این سازمان عریض و طویل رخ نداده و هم‌چنان درب بر همان پاشنه‌ای چرخیده که سال‌هاست می‌چرخد. بخشی از این مشکل و عدم هماهنگی البته شاید توسط کسانی رقم می‌خورد که سال‌هاست در بدنه سازمان جا خوش کرده و هیچ‌گونه تحولی را بر‌نمی‌تابند. نگارنده شخصا در چندین مورد وقتی که بعضی از دست‌اندرکاران سیما را به سخنان معاونت سیما ارجاع داده و از آن‌ها می‌خواستم تا حداقل بر اساس چشم‌اندازی که بر اساس افق رسانه ملی اعلام شده، حرکت نمایند و از برخوردهای سلیقه‌ای و حذفی با مضامین ارزشی اجتناب کنند، با لبخند معنی‌دار آن‌ها روبرو شده که اظهار می‌داشتند شما این حرف‌ها را بشنوید اما باور نکنید!
 
فقدان استراتژی و برخوردهای به شدت شخصی و سلیقه‌ای و عدم توجه به افق رسانه ملی در صدا و سیما، چنان از حد گذشته است که در همین جشنواره جام جم که به فیلم‌های تلویزیونی اختصاص داشت، بعضی از برندگان اعلام کردند که ما قبلا فیلمنامه همین فیلمی را که اکنون برگزیده شده، بارها و بارها به شبکه‌ها و گروه‌های مختلف تلویزیونی برای تولید پیشنهاد دادیم، اما آن‌ها به راحتی آن را رد کردند و سرانجام بر اثر پافشاری و پس از سال‌ها دوندگی وقتی همان فیلمنامه در یک گروه به تولید رسید، دیدیم که با اقبال مردم و داوران روبرو شد.
 این حرف آن هم از سوی بعضی برندگان سیما، خود نشانی آشکار از همان برخورد سلیقه‌ای و فله‌ای با مضامین ارزشی در صدا و سیماست که گاهی شان بعضی شبکه‌ها و گروه‌های تلویزیونی و سیما فیلم را در حد یک موسسه خصوصی و با منافع خصوصی پایین می‌آورد و باعث از دور خارج شدن متون ارزشمند و ارزشی و به حاشیه رفتن هنرمندان دلسوز و متعهد می‌گردد.
واضح است در چنین شرایط آشفته‌ای، سریالی مانند «تا ثریا» تولید شود که به اعتراف خود سیما، به مروج روابط غیر شرعی و غیر عرفی تبدیل شده و در همان حال بسیاری از فیلمنامه‌های ارزشی در شوراهای مختلف تلویزیون مورد قلع و قمع قرار می‌گیرند.
البته بعضی از گمانه‌زنی‌ها درباره علت پخش چنین گزارش شدید انتقادی از سریال «تا ثریا» در شبکه‌ها و بخش‌های مختلف خبری، دلالت بر اختلافات موجود بین معاونتهای سازمان دارد. به هر حال این انتقاد بی‌سابقه، چه بر اساس اختلافات سیاسی درون سازمانی صورت گرفته باشد یا خیر، اما در اصل و درستی انتقاد جای هیچ شکی نیست و بر این اساس از شورای نظارت بر سیما و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا به چنین بی‌اخلاقی‌های فرهنگی در بعضی برنامه‌های تلویزیونی  واکنش نشان داده و فریادی رسا و تاثیر‌گذار سر دهند.
باور کنیم که اضمحلال نهاد خانواده که با چنین برنامه‌هایی شدت می‌گیرد، روزی روزگاری دامن تمام بخش‌های کشور را خواهد گرفت و دستگاه‌های مختلف باید هزینه‌های هنگفتی برای آن پرداخت کنند. پس تا این دیوار کج «تا ثریا» بالا نرفته آستینی، باید بالا زد.
 منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها