کد خبر: ۳۳۵۲۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
خبرگزاری فرانسه نوشت: در پی انتشار اسناد جاسوسی واشنگتن از مقامات سیاسی ژاپن، رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با نخست وزیر ژاپن، از توکیو عذرخواهی کرد
به گزارش پایگاه 598، خبرگزاری فرانسه نوشت: یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن، گفت: در پی انتشار اسنادی از ویکیلیکس مبنی بر جاسوسی واشنگتن از مقامات سیاسی ژاپنی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ژاپن عذرخواهی کرد.

این سخنگو افزود: باراک اوباما صبح امروز با شینزو آبه نخست وزیر این کشور تلفنی گفتگو کرده است. رئیس جمهور آمریکا گفته از این موضوع که  جنجال زیادی در ژاپن به راه انداخته، بسیار متأسف است. وی این اتهامات را تأیید نکرد.

یوشیهیده سوگا گفت: شینزو آبه در این گفتگوی تلفنی، نگرانی جدی خود را در این خصوص ابراز داشت. و (به اوباما) گفته در صورتی که افراد مذکور هدف چنین فعالیت هایی قرار گرفته باشند، روابط بین دو کشور متحد که مبتنی بر اعتماد است، ممکن است به خطر بیفتد.

شینزو آبه در گفتگوی تلفنی دیگری با جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا همین نگرانی ها را ابراز داشته بود.

دولت ژاپن اوایل ماه اوت اعلام کرد در صورتی که این جاسوسی تأیید شود، بسیار « تأسف برانگیز » است. این واکنش با خشم فرانسه و آلمان در پی اتهامات مشابه، قابل مقایسه نیست.

پایگاه اینترنتی ویکیلیکس 31 ژوئیه اعلام کرد آمریکا از مقامات بلند پایه دولت ژاپن و شرکت های ژاپنی و همچنین رئیس بانک مرکزی این کشور جاسوسی کرده است.

ژاپن متحد بسیار نزدیک آمریکا است و دو کشور به طور مرتب درباره مسائل دفاعی با هم گفتگو می کنند. بنا بر اعلام ویکیلیکس، بر خلاف آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، به نظر نمی رسد که نخست وزیر ژاپن به طور مستقیم هدف شنودهای آمریکا بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها