کد خبر: ۳۳۵۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۳ دی ۱۳۹۰
دبیر جشنواره مردمی عمار در نشست صمیمانه مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: برخی آثار عمار را می‌توان با سربلندی در خارج از ایران نمایش داد لذا هم‌اکنون در حال مذاکره برای حضور 5 فیلم برتر عمار در جشنواره‌های خارجی هستم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، ششمین روز جشنواره مردمی فیلم عمار روز گذشته با پخش 12 فیلم و 23 انیمیشن به کار خود ادامه داد و در آن برای فیلم‌های «علی شیر خدا» و «چمران» جلسه نقد و بررسی برگزار شد و همچنین در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام همازاده به بررسی نقش و جایگاه عمار یاسر در فتنه‌های صدر اسلام پرداخته شد.
بنابر این گزارش مهمترین حادثه روز ششم جشنواره مردمی فیلم عمار نشست صمیمانه مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور وحید جلیلی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و مسعود ده‌نمکی و سیدسلیم غفوری داوران جشنواره بود.

* جلیلی: جغرافیای ایران و فرهنگ ایران را می‌توان در جشنواره عمار دید

در این مراسم وحید جلیلی با بیان اینکه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جشنواره عمار را را برگزار می‌کند، گفت: این دفتر رسما ۶-۵ سال است که شروع به کار کرده و در عرصه فیلمسازی 1.5 تا  2 سال است که فعالیت می‌کند.
وی افزود: علاوه بر این تدریس فیلم‌سازی، نقد فیلم و فیلمنامه نویسی داریم و از برخی آثار که البته تاکنون معطوف به مستند بوده حمایت کردیم و اخیرا در حمایت از تولید فیلم وارد شدیم که البته به جایی نرسیده است؛ علاوه بر این چند کار داستانی کوتاه را هم شروع کردیم و تولید تله فیلم و فیلم سینمایی نیز در برنامه داریم.
جلیلی درباره علت برگزاری جشنواره عمار گفت: جشنواره را از این بابت برگزار کردیم که حس می‌کردیم جنسی از فیلمسازی در ایران امروز وجود دارد که به اندازه کافی فضای پیرامونی و رسانه‌ای برای آن وجود ندارد.
وی افزود: به طور مشخص سینمای روشنفکری ما قله‌های خودش را دارد، چهره‌های خودش را دارد رسانه متنوع خودش را دارد و سابقه ممتد هم کسب کرده است و ورود به آن مساوی با مواهب کثیر است و حتی در خارج از کشور ساز و کارهایی وجود دارد که استعدادها در این پارادایم شناسایی کنند جذب کنند تا رشد داده شود.
جلیلی ادامه داد: اما این طرف و نوع فیلم‌های جشنواره عمار متفاوت بود و برخی فیلم‌هایی که هست سازندگان گفتند که به دیگر جشنواره ها فرستاده‌اند اما هیئت‌های انتخاب آنها رد کرده‌اند با اینکه وقتی نگاه می‌کنیم کار ضعیفی از لحاظ فنی نیست و ضمن اینکه چیز عجیبی نیست که در برخی موضوعات که تاکنون به آن پرداخته نشده اگر کارهای اول حتی کارهای ضعیفی باشد آن را می‌پذیرند مثلا در نقد درون گفتمانی باید تجربیاتی شکل بگیرد تا سینمایی در این زمینه راه بیفتد و این جنس کار شکل بگیرد.
وی با اشاره به موضوع «جنگ نرم» در جشنواره فیلم عمار، تاکید کرد: در حوزه جنگ نرم مثلا کار «مشتی اسماعیل» یکی از این نمونه‌ها بود که خیلی‌ها می گفتند چه ربطی به عمار دارد.
مدیر مسئول نشریه راه افزود: ما در  جنگ نرم ۲ محور داشتیم؛ ۱ شناسایی تهدیدهای جامعه امروز ایران و ۲ شناخت فرصت‌ها و داشته‌های جامعه دینی بود که به اینها کم پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه در 24 سال گذشته در کانون سینمای جوان ۱۰۰ هزار فیلمساز تربیت شده است؛ گفت:‌ اما از این ۱۰۰ هزار تا نمی‌دانم چقدر می‌توانند یک تصویر روشن از ایران امروز به دست بدهند لذا بسیاری از اثار مثل «مشتی اسماعیل» هست که معطوف به داشته‌های جامعه امروز ایران است اما خوب دیده نمی‌شود که امیدواریم که فیلم‌های نسل جوان امروز به این سمت برود.
جلیلی با بیان اینکه جشنواره عمار یک شروع است، افزود: برای اینکه این جوانه‌ها در کشور یک محفل و پاتوقی پیدا کنند این جشنواره راه افتاد و امیدواریم امثال جشنواره عمار بیشتر بشود.
وی با اشاره به اکران روستایی در جشنواره عمار، تاکید کرد: با رسیدن خبر جشنواره عمار به مناطق مختلف آنها درخواست کردند که این فیلم‌ها را در منطقه خودشان نمایش دهند و ما در هفته‌های آینده و تا یکی دو ماه در خیلی از شهرها و روستاهای کشور اکران خواهیم داشت.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: در جشنواره جشنواره عمار ما از خراسان، از تبریز و از همه جای ایران فیلم دارید و جغرافیای ایران و فرهنگ ایران را در این جشنواره می‌بینیم و حتی اهل‌تسنن در این جشنواره فیلم دارد و درباره زرتشتی‌ها نیز فیلم داریم.
وی تاکید کرد: البته جشنواره عمار نسبت به واقعیت فیلمسازی نیروهای ارزشی و حزب‌الهی خیلی عقب است و از آن طرف فیلمسازی نیروهای ارزشی نسبت به ظرفیت‌های موجود خیلی عقب است.

* ده‌نمکی: خودسازی‌ای که هنرمند به آن نیاز دارد بیش از خودسازی یک رزمنده در شب عملیات است

بنابر این گزارش در ادامه این مراسم مسعود ده‌نمکی در سخنانی با اشاره به خاطره‌ای از حضور فیلم «اخراجی‌ها 2» گفت: پس از اکران «اخراجیها ۲» به شکلی من را از لحاظ فنی و محتوایی سوال پیچ کرده بودند که چرا آمدید در این عرصه و چرا به زمین ما آمدید.
وی افزود: تعبیری رهبری دارند که من با یک واسطه از اقای صفار هرندی شنیدم که عرصه فرهنگ و هنر خاکریز فتح نشده انقلاب است
حالا این تعبیر را از لحاظ جنگی حساب کنید که کسی که از این خاکریز می‌گذرد و می‌رود آن طرف در زمین دشمن بازی می‌کند، زمینی که قاعده‌اش را آنها برای شما نوشتند مگر اینکه جبهه‌ای کار بکنید و آن را فتح کنید.
ده‌نمکی ادامه داد: البته وقتی عده‌ای می‌آیند برای فتح این خاکریز هم خودی‌ها و هم دشمن آتش تهیه روی آن می‌ریزد و حکایت شما عماری‌ها همین است و وقتی من حالا که فیلم‌ها را دیدم، معتقدم اتفاقی در حال رخ دادن است.
کارگردان سلسله فیلم‌های «اخراجی‌ها» تاکید کرد: البته بدانید که از هر دو طرف به سر شما آتش می‌ریزند هم این طرف که اهمیت این عرصه را نمی‌دانند و هم آن طرف که نمی‌خواهد شما وارد آن حوزه شوید و آن جا را حیات خلوت خودش می‌داند.
وی افزود: آمدن در این حوزه آسانتر از ماندن هست البته این به آن معنا نیست که آمدن سخت نیست اما ماندن خیلی سخت‌تر است چرا که جمع الجمع همه زیبایی‌های دنیوی در سینما نهفته است و امکان لغزش بسیار است و چه شهرت، چه شهوت و چه ثروت همه هست و اگر می‌خواهیم عمارگونه سخن بگویید باید سلوک عمارگونه داشته باشید.
ده‌نمکی ادامه داد: خودسازی‌ای که یک هنرمند به آن نیاز دارد بیش از خودسازی یک رزمنده در شب عملیات است.

* طالب‌زاده: در حال مذاکره برای حضور 5 فیلم برتر عمار در جشنواره‌های خارجی هستم

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار نیز در سخنانی در این نشست صمیمی، گفت: جشنواره‌های دیگر تقلیدی از فرش قرمز غرب است اما این جشنواره از دغدغه‌هایی سخن گفته است که پیش از این گفته نشده است.
وی افزود: یقین بدانید ۱۰ اثر از آثار عمار را شبکه‌های داخلی و خارجی پخش خواهند کرد و در برنامه راز نیز با حضور کارگردان‌ها ـ انشاء ا... ـ این کارها را پخش خواهیم کرد و برخی کارها را می‌توان با سربلندی در خارج از ایران نمایش داد چراکه ساخت و خیلی از اینها جرات می‌خواهد.
دبیر جشنواره عمار تاکید کرد: الان نیز دارم رایزنی می‌کنم که حداقل ۵ اثر اینها را به خارج از کشور و جشنواره‌های دیگر بفرستیم و کارگردان‌ها آنجا حضور پیدا کنند و در یکی از جشنواره‌های معتبر مستند دنیا بتوانیم کارها را نشان دهیم.
وی با بیان اینکه ما نباید منتظر مراکز رسمی بمانیم، افزود: الان در غرب جشنواره‌هایی هست که این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارند و می‌توان فیلمها را در آنجا به نمایش گذاشت.
طالب‌زاده با بیان اینکه قدم‌های اول جشنواره عمار برداشته شده است، تصریح کرد: این قدم اول عمار قبل از این نشده است و جبهه سکولار اصلا وارد این حوزه ها نمی‌شود لذا خیلی عصبانی هستندکه چرا مثلا «اخراجی‌ها» پرفروش شده است.
وی افزود: ما در جشنواره عمار حتما باید به سمت فیلم‌های داستانی برویم و در دوره‌های یک یا دوساله به این سمت حرکت کنیم و اینکه جشنواره عمار در ایذه دیده شده است خیلی عالی است و جوانان مختلف در ایران استعداد دارند و باید فیلم‌ها آنجا برود

* غفوری: فعالان سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب به صنف و جبهه نیاز دارند

در ادامه این نشست سیدسلیم غفوری نیز با اشاره به نیاز مستندسازان و فعال سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب به صنف و جبهه گفت: ما دوستانی داشتیم که مثل آقای اسلام‌زاده، اصغرزاده و ... که حتی در جشنواره های بین‌المللی در عرصه مستند جایزه کسب کردند اما هنگامی که رفتند عضو صفوف موجود شوند به بهانه اینکه شما برای تلویزیون کار کرده اید اجازه ندادند و عضویت آنها را رد کردند لذا این جبهه باید شکل بگیرد و آن وقت می‌تواند در توزیع آثار در کشور اقدام کند.
در این مراسم که مستندسازان حاضر در جشنواره عمار حضور داشتند پیشنهادهایی مبنی بر دائمی‌شدن دبیرخانه جشنواره عمار، ایجاد جلسات دائمی بین اهالی مستندساز جبهه فرهنگی انقلاب و تشریک مساعی در تولید مستند ارائه شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها