کد خبر: ۳۳۵۶۰۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۹     ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
تحریم‌های هسته‌ای عمدتا شرکت‌های غیرآمریکایی را هدف قرار داده بودند اما تحریم‌هایی که غیر هسته‌ای بوده و پس از توافق نیز بر جای خواهند ماند، مستقیما شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با ایران محروم می‌سازند.
به گزارش پایگاه 598، در صورتی که برنامه جامع اقدام مشترک اجرایی شود، با اینکه آمریکا هدایت این مذاکرات را در گروه 1+5 عهده‌دار بود اما شرکت‌های دیگر کشورها فرصت سرمایه‌گذاری بر ظرفیت‌های اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای را خواهند داشت و در این میان شرکت‌های آمریکایی در حاشیه تنها نظاره‌گر استفاده رقبای اروپایی، روسی و چینی از فواید اقتصادی خواهند بود.

روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای‌تودی می‌نویسد تحریم‌های هسته‌ای که آمریکا لغوشان خواهند کرد شرکت‌های خارجی را بیش از شرکت‌های آمریکایی هدف قرار داده بودند. این تحریم‌ها شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری بر بخش نفت، خرید نفت، انجام امور مالی و بیمه‌ای چنین مبادلاتی، همچنین معامله با بانک‌ها و سایر نهادهای ایرانی تحت تحریم و ... محروم می‌ساخت.

اما دیگر تحریم‌های آمریکا - یعنی تحریم‌هایی که باقی خواهند ماند -، بر خلاف تحریم‌های هسته‌ای، همگی تحریم‌های هدف‌مندی هستند که شرکت‌های آمریکایی را از مبادلات تجاری با ایران منع می‌کند.

این امر بدین معناست که هنوز قوانینی وجود دارند که افراد آمریکایی را از صادرات و یا ارائه خدمات به ایران بازمی‌دارد و آمریکایی‌هایی از سرمایه‌گذاری در ایران و نیز معامله کالاهای با منشأ ایرانی، منع می‌کنند. قوانین موجود صادرات تقریبا همه کالاهای آمریکایی را ممنوع اعلام کرده است.

خلاصه اینکه، ایران دور از دسترس شرکت‌های آمریکایی خواهد بود مگر در برخی شرایط محدود که توافق اجازه می‌دهد به مانند فروش هواپیماهای مسافربری تجاری و یا واردات فرش،‌ پسته و خاویار ایرانی.

شعبه خارجی شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با ایران معامله کنند اما شرکت‌های مادر آنها در آمریکا توان چنین کاری را نخواهند داشت. بانک‌های آمریکایی نیز قادر به انجام مبادلات خارجی دلاری نخواهند بود زیرا این پرداخت‌ها باید توسط حساب‌های بانکی آمریکایی انجام گیرند.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که ایران در انتظار 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز است. شرکت‌های آمریکایی نخواهند توانست در این پروژه‌ها یا شرکت‌های توسعه انرژی شرکت کنند، تجهیزات سنگین بفروشند، مبادلات مرتبط با کارت‌های اعتباری را انجام داده و یا خدمات مشورتی ارائه کنند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها