کد خبر: ۳۳۵۹۱۹
زمان انتشار: ۰۱:۱۰     ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی با مسخره کردن شعار انتخابات آزاد نهضت آزادی می گوید: از این سران نهضت آزادی یک وقتی یکیشان به من می‌گفت که امروز اگر رای آزادی باشد ما مثلا ۷۰-۸۰ درصد رای می‌آوریم .

رخدادهای 5 و6 و 7 شهریور 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی با مسخره کردن شعار انتخابات آزاد نهضت آزادی می گوید :  از این سران نهضت آزادی یک وقتی یکی شان به من می گفت که امروز اگر رای آزادی باشد ما مثلا ۷۰-۸۰ درصد رای می آوریم .

 

  • یعنی اینها با انسان های ناراضی رابطه دارند، خانمشان ناراضی هست ، خاله شان ناراضی است ، عمه شان ناراضی است، مثلا قوم و خویش آن ها ناراضی اند و خب اینها با این ها زندگی می کنند و فکر می کنند مجموع مردم این گونه هستند !

 

  • آیت الله جنتی: برادران و خواهران انقلابی ایران که به سفر حج می روند باید حداکثر بهره برداری را بکنند و از جمله مسائلی که حتما باید مراعات شود مسئله وحدت و برادری امت اسلام است .

 

  • در جریان یک یورش وحشیانه منافقین مسلح به منزل یک پاسدار عضو سپاه منطقه ده کشوری 3 تن شهید و یک کودک خردسال مجروح شدند .

 

  • عامل سوء قصد به جان کاردار سفارت امارات متحده در کویت روز پنجشنبه اعتراف کرد که از جانب رژیم عراق مامور انجام این کار شده بود .

 

  • امام خمینی در دیدار اعضای ستاد انقلاب فرهنگی  در مورد پذیرش دانشجو فرمودند باید از ورود دانشجویانی که وابسته و خادم شرق و غرب هستند جلوگیری شود.

 

  • 5 دانشجوی حزب اللهی ایرانی که در ماه آوریل گذشته به دنبال تظاهرات شدید در شهر ماینز دستگیر شده بودند روز سه شنبه هفته گذشته از جمهوری آلمان فدرال اخراج شدند .

 

  • قرارگاه حمزه سید الشهدا با انتشار بیانیه ای خطاب به برادران کرد مناطق کردنشین از آن ها خواست به یاوه سرائی های ضد انقلابیون گوش ندهند و با استقبال از برادران ارتشی و پاسدار در عملیات پاکسازی در پناه اسلام جای گیرند .

 

  • آیت الله منتظری: باید با بهره گیری از نیروهای انقلابی و جوان که متعهد به انقلاب و آشنا به مسائل حقوقی و قضایی اسلام باشند ، به زودی سیستم دادگستری را متحول کنید.

 

  • آیت الله هاشمی در دیدار سفیر فلسطین : ما نظرمان این بود که فلسطینی ها در بیروت می ماندند و مقاومت می کردند و همین مقاومت در پایان به نفع اسلام تمام می شد ولی حال مسئله لبنان مشکل تر است.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفت : در کنفرانس آینده طرح هایی را که از طرف آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده افشا خواهیم کرد.

5 شهریور 1361

نامه گلایه آمیز یک پیرمرد به هاشمی رفسنجانی

نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران گفت : پیرمردی است که به من نامه نوشته و در آن نامه از من گله کرده که این امت حزب الله وقتی تو می آیی و بلند می شوند آن شعارها را می دهند و می گویند نور چشم مائی و از این حرف ها می گویند چرا شما در مقابل اینها اظهار احساسات نمی کنید و از من گله کرده است.

وی ادامه داد : البته من هر روز تشکر می کنم و سلام خاضعانه عرض میکنم و فکر می کنم این همه احساسات و محبت را غیر از سکوت چیری نمی تواند جواب دهد. من اولا خودم را لا یق نمی دانم و واقعاً شرمنده می شوم و وجدانا بدون تعارف شرمنده می شوم که این مردم به این خوبی نسبت به بنده ای که خود م می دانم عیوبم را بیشتر از همه این احساسات ابراز کنم و باز عرض می کنم من لایق نیستم  و محبت شماها را یک بار برای همیشه عرض میکنم و روی چشم من است و امیدوارم که کمتر شرمنده شوم.

روایت هاشمی از ترور هیئت های موتلفه و شکست های بعدی

هاشمی در ادامه با اشاره به موضوع تروریسم و ترورهایی که توسط گروهک های منحله انجام می شود گفت :  حالا اگر فرض می کردیم که حکومت هم ناحق بود، آیا ببینید تروریزم با این شیوه می تواند مفید باشد یا نه؟ آیا سودی برده اند؟ حتی خودمان آن روزی که مبارزه مردم بود و جمهوری اسلامی بود ، نهضت اسلامی بود ، امام و روحانیت بود دریک مورد اولین باری که بعد از پانزده خرداد دست به یک ترور زدیم نتیجه اش این هیئت های موتلفه که در سطح کشور همه جا حرکت می کردند به کلی از میدان رفتند که رفتند ، یعنی ما دیگر بعد از آن تروری که انجام شد ، نتوانستیم جان بدهیم به هیئت های موتلفه ، آقایان که دستشان درکار است خودشان می توانند ببینند. رژیم بهانه خوبی دستش آمد و به مامورینش میدان داد و آنها هم با نهایت قساوت افتادند به جان نیروهای موتلفه و روحانیت و کشف کردند سازمان را و به کلی متلاشی کردند که متفرقه هایشان به صورت های مختلف کار می کردند.

آقای خامنه ای که ایشان از بیست و چند سال پیش در همه کارهای مبارزه با هم بودیم ، من در دنیا هیچ وقت مثلا یک آدم خوب از امام گذشتیم یک آدم خوب که به ذهنم می خواست جلوه کند آقای خامنه ای بود.

 

تند و تند ندامت نامه می نوشتند و آزاد می شدند

وی گفت : انقلاب ما یک الگوست تجربه خودمان در عمل بود و از آن به بعد هم این آقایانی که به نام حرکت مسلحانه آمدند میدان ، همه شان و آن هایی که حسن نیت داشتند و خوب بودند و آن هایی  که چپ بودند و دین نداشتند خودشان می دانند که در سال 54 در زندان چه خبر بود. سال 54  این رهبران منافقین و همه آن هایی که بودند و بریده بودند و در مقابل مامورین و استوار های زندان ذلیل بودند و ما  وضع آن ها را در رندان می دیدیم و این مردم بودند که می آمدند در خیابان ها و این دستور امام به مردم و تظاهرات و راهپیمائیها و آن هجوم مردمی بود که آنها را وادار کرد که صلیب سرخ آوردند در زندان و یک قدری رفاه دادند و بعد هم یک حرکتی آمد تند و تند ندامت نامه می نوشتند و از زندان می آمدند بیرون.

هاشمی گفت : همان هایی که مدعی حرکت مسلحانه هستند. مادر تاریخ انقلاب خودمان یک تجربه ای است برای دیگران و می تواند برای دنیا الگو باشد که «انقلاب الله اکبر» اسم گذاشته اند و انقلاب به نام خدا اسم گذاشته اند و الله اکبر شبانه پشت بام و الله اکبر مشت گره کرده در میدان و مقابل مسلسل و البته ما این طور هم نبوده که یک جائی اگر لازم بود ضرب شستی بزنیم ، نزنیم. من گفتم بکلی نفی نمی کنیم. یک جائی هم ممکن است یک کاری باید می شد که مفید هم بود . اما آنچه نتیجه داد ، این است. یعنی آن متن توده مردم که وارد میدان شدند.

ایجاد کینه از انقلابی ها هدف منافقین

رئیس مجلس افزود :  حالا ببینیم آقایانی که علیه جمهوری اسلامی در یک دوره ای دست به افشاگری زده بودند - به خیال خودشان - و با صحنه سازی ها برنامه آنها این بود که چون ما با الفبای این ها آشنا بودیم و با اینها کار طولانی داشتیم ، ایجاد کینه انقلابی در افرادشان این جزو اصول حرکت مسلحانه است ، یعنی با صحنه سازی، یعنی یکی کتک بخورد یکی فحش بشنود، یکی به زندان برود، یکی در روزنامه فروشی با او دعوایش بشود و امثال اینها صحنه درست بکنند تا اینکه افرادشان نسبت به دولت و مامورین دولت و پاسدار و پلیس کینه انقلابی پیدا بکنند .

وی ادامه داد : کینه که پیدا کردند ، حاضر می شوند بزنند بکشند ، منفجر کنند و هیچ رحم نکنند و این حرکتی بود که آقایان در یکی دو سال اول کردند و کینه انقلابی را در بچه ها خوب محکم کردند و کارشان را شروع کردند. البته در کارشان به جمهوری اسلامی خسارت خیلی وارد کردند. منتها وضع جمهوری اسلامی طوری است که این خسارت ها را فوری ترمیم می کند و جایش چیزهای دیگری ایجاد می کند ، والا آنها خسارت وارد کردند .

بعد از امام بهترین کسی که می شناختم آقای خامنه ای بود

هاشمی گفت :  بعد انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و رفتن آن دوستانمان و بعد دکتر باهنر ورجائی و قبلش هم رئیس جمهوری ، آقای خامنه ای که ایشان از بیست و چند سال پیش در همه کارهای مبارزه با هم بودیم ، من در دنیا هیچ وقت مثلا یک آدم خوب از امام گذشتیم یک آدم خوب که به ذهنم می خواست جلوه کند آقای خامنه ای بود. یعنی به نظرم در میدان عمل و فکر و حرکت مثل او نمی دیدم و همه دوستان هم این را قبول داشتند ، ایشان را زده بودند و افتاده بود  در بیمارستان و ما باید به ایشان هم می رسیدیم علاوه بر کمکی که ایشان نمی توانست بکند آقای باهنر و رجائی را آن طور از ما گرفتند و آقای بهشتی و بقیه را آن طوری گرفتند و بعد هم طولی نکشید که شهید قدوسی که از یاران خیلی خوب این انقلاب بود از ما گرفتند و یک حالتی بود که آدم احساس تنهایی می کرد.

رئیس مجلس ادامه داد : اما خدا را شاهد می گیرم، در همین حالات که خیلی می تواند شکننده باشد، در همین حالات بنده و کسانی که با هم کار می کردیم ، من تنها نبودم ، ما احساس می کردیم که نیرومندتر از زمانی هستیم که این آقایان در کنار مان هستند. احساس می کردیم و وقتی که خدمت امام می رسیدیم آن روح عظیم به ما القاء می شد و وقتی که می آمدیم میان شما مردم و آن تظاهرات را می دیدیم و آن تکبیرها را می دیدیم و این تابوت های بالای دست شما را می دیدیم که نمی خواهید اینها را زمین بگذارید و به خاک تحویل بدهید، اینها را می دیدیم ، آنچه را که درذهن فکر می کردیم ملموس و مشهود می دیدیم و احساس می کردیم ما هیچی نیستیم ... این مردمند و اینها مردمند و امام است و جریان ، کار خودش را دارد میکند .

اینها اشتباهشان این بود که خیال می کردندمردم طرفدار آنها هستند. بنی صدر در شورای انقلاب با صراحت گفت ما فرستادیم آمارگیری کردند در مدرسه ها ، در خیابان ها ، در کارخانه ها و امروز امام 48 درصد توی مردم رای دارد و من 56 درصد.

 

اگر بمیرم راحت هستم چون هدف برپایی جمهوری اسلامی بود که شد

وی گفت : ما همیشه در دنیا آرزویمان این بود که روزی در این مملکت جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی باشد و ما دیگر هیچی نمی خواهیم . یعنی بنده تنها نه ، اکثر همکاران و دوستان ما در هیئت دولت و الان هر کداممان بمیریم راحت سرمان را می گذاریم روی زمین و راضی هستیم ، یعنی فکر می کنیم که رسیدیم به آنچه که می خواستیم . ما نمی خواستیم حاکم باشیم، ما می خواستیم اسلام حاکم بشود و اسلام حاکم شد و آنچه را که ما فکر می کردیم به عنوان یک ضرورت و هدف و راه مهم این رسیده بود . حالاببینیم تروریست ها و منافقان چه بدست آورده اند ؟

چرا عده ای را زندانی کردیم ؟

وی گفت : منافقین چه دستشان آمده؟ امروز یک مشت بچه را فرستاده اند توی زندانها ، البته ما فرستاده ایم ، ولی آن ها واسطه بودند . ما که نمی توانستیم بگذاریم این گرگ ها توی مردم باشند و هر چه می خواهند بکنند. این که نمی شد و مردم را همین جور که دارید می بینید می روند توی مغازه یک حزب اللهی را پیدا می کنند ، می روند ماست بخرند ، شیشه ماست را از دستش میگیرند و یک گلوله هم توی مغزش می زنند ، این آدم را ما بگذاریم بیرون باشد ؟ این که نمی شود ، اینها با این وضعی که دارند هر چه آدم داشتند به خیال خودشان که ناآدم بودند ، این ها همه توی زندان رفته اند و یک عده ایشان توی درگیری ها کشته شده اند و یک عده شان اعدام شده اند و یک عده ایشان هم توی زندان منتظر اعدام هستند و یک عده هم باید دیگر در زندان بپوسند چون تعصب آنهارا گرفته و آدم نمی شوند و انشاء الله یک عده ای شان هم آدم بشوند و بیرون بیایند. اینها محصولشان این است ، رهبرانشان به گدائی افتاده اند .

نظر سنجی مضحک رئیس جمهور فراری به روایت هاشمی

هاشمی در مورد اشتباه منافقین گفت : این وضعی که برای اینها پیش آمده ، به علت اشتباه بزرگی است که کرده اند . این تحلیلی که من می کنم آنها هم می دانند . یعنی آنها هم قبول دارند که به دلیل زمینه نداشتن افکار عمومی حرکات مسلحانه بجائی نمی رسد . این را قبول دارند ، اما اینها اشتباهشان این بود که خیال می کردندمردم طرفدار آنها هستند. بنی صدر در شورای انقلاب با صراحت که شاید توی مذاکرات شورای انقلاب ثبت شده باشد ، گفت ما فرستادیم آمارگیری کردند در مدرسه ها ، در خیابان ها ، در کارخانه ها و امروز امام 48 درصد توی مردم رای دارد و من 56 درصد. یعنی ایشان معتقد بود که اینحور است. تازه این هنوز اوج نگرفته بود یک وقتی گفت حالا بیشتر شده ، یعنی خودش مثلا در ۲-۳ ماه بعدش گفت که آن موقع این جوری بود و حالا بیشتر شده . این آمارگیری را چه کسی می کرد؟ آن موسسه آمارگیری بنی صدر مال منافقین بود . این ها می رفتند و آمار می گرفتند . یعنی همین حالا هم اشخاص با آن کانال های ارتباطی خودشان آمار می گیرند.

هاشمی شعار انتخابات آزاد نهضت آزادی را مسخره می کند

هاشمی در ادامه با مسخره کردن شعار انتخابات آزاد نهضت آزادی می گوید :  از این سران نهضت آزادی یک وقتی یکی شان به من می گفت که امروز اگر رای آزادی باشد ما مثلا ۷۰-۸۰ درصد رای می آوریم . می گفت من رفتم فلان شهر برای من این مقدار جمعیت جمع شده و آقای مثلا فلان آیت الله مدنی آمده و برای ایشان مثلا این مقدار . معتقد هستند و حال می کنند که آن کانال هائی که دارند، یعنی اینها با انسان های ناراضی رابطه دارند، خانمشان ناراضی هست ، خاله شان ناراضی است ، عمه شان ناراضی است، مثلا قوم و خویش آن ها ناراضی اند و خب اینها با این ها زندگی می کنند و فکر می کنند مجموع مردم این گونه هستند !

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: وقتی میگوئیم که نماز جمعه چه؟ می گویند خوب نماز جمعه مردم می خواهند نماز بخوانند و کاری به این چیزها ندارند . می گوئیم که پس آن تشییع جنازه چند میلیونی آن ها چی ؟ می گویند خب مردم احساساتشان تحریک می شود . یک چیزهائی برای خودشان درست می کنند و گرفتار اوهام می شوند . آن روز که بعد از آن حادثه شوم ۱۹ اسفند خدمت امام رفتیم ، امام این حرف را به بنی صدر با صراحت فرمودند که خیال نکن تو رای داری ، چون متکی شد در حضور امام به آرای مردم ، امام فرمودند آن هائی که به توی رای دادند ، همان 400 – 500 هزار نفرند که اگر مواضع مشخص بشود ، آن  عده هستند، آن ها بهائی ها ، توده ای ها ، کمونیست ها هستند (البته توی کمونیستها هم به این رای نمی دادند ، آنها هم برای خودشان یک چیز دیگری داشتند) آنها سرمایه دارها ، ساواکی ها ، تصفیه شده ها ، اهالی فحشا و قمار و این طور چیزها هستند و رقم نسبتا درشتی هم هستند اینها هستند که به تو رای می دهند .

شعارهایی که بنی صدر با آن ها رای جمع کرد

هاشمی در ادامه خطاب به بنی صدر گفت :  تو وقتی که می خواستی رئیس جمهور بشوی اول آمدی به عنوان وزیر دارائی گفتی من ربا را تحریم کردم و افکار همه مردم را به نفع خودت تحریک کردی ، خب آقائی که یک دفعه ربا ، این بلا را از جامعه برداشته بدین دلیل خیلی جا پیدا می کند ، نه به دلیل تو . رفتی توی خانه امام و بیرون آمدی ، آن جا گفتی من اینجا خودم را کاندیدا می کنم ، یعنی امام مرا ، کاندیدا کرده برای این کار و یک عده مردم به تو رای دادند . روحانیت یک عده از تو حمایت کردند و آن جور شد. این خیال می کرد که این مال او هست ، یعنی در اصل این تحلیل را همه قبول دارند که اگر مردم با آدم نباشند در یک محیط آزاد نمی شود حکومت کرد . به زور باید حکومت کرد .

مردم اگر ببینند من هاشمی به اسلام متعبد نیستم متنفر می شوند

هاشمی گفت : این را قبول داشتند ، ولی اشتباهشان این بود که افکار مردم را با خودشان می دانستند و هنوز هم این طوری هستند و این از چیزهای بسیار بد و اشتباهاتی است که اینها را توی این چاه عمیق انداخته ، مردم چیز دیگری هستند . ما تحلیلمان توی این انقلاب همیشه من گفته ام و امام قبل از ما فرموده اند و شماها می دانید که این انقلاب اصلا موتورش اسلام است . اصلا امام چرا اینقدر محبوبند، برای اینکه امام مسلمان خوبی است. نعوذبالله ، نعوذبالله اگر مردم از امام یک لغزش دینی ببینند، همین مردمی که خاک پای امام را توتیای چشمشان می کنند ، اگر یک روز لغزش دینی ببینند ، مردم دیگر این نیستند. ماها را اگر مردم ببینند که مسلمان نیستیم و یا متعبد نیستیم ، همه این احساسات تبدیل به بغض می شود . اصلا آن چیزی که مردم را حرکت می دهد ، این است .

امروز الحاد افیون توده ها است

وی گفت : امروز در دنیا دین عامل حرکت است و این را باید به مغز اینها فهماند . توی ایران الان این است ، در دنیا الان این است . آن چیزی که یک روز گفته بود آن رهبر مارکسیست ها ، حالا معکوس آن ثابت شده است و من فکر می کنم که این دیگر باید حرف ما و شعار ما باشد ، اینها گفتند که دین افیون ملتهاست و ما امروز باید بگوئیم که الحاد و مارکسیسم افیون ملت ها شده است.(1)

هاشمی: اگر این انقلاب به صورت یک فکر در جهان زنده بماند مستکبران و امپریالیسم در مقابل روند تکاملی آن آرام نمی نشیند و ما دشمن را نمی توانیم به این زودی ها ندیده بگیریم و مسئولیت ارتش در این زمینه بسیار سنگین است .

 

هشدار آیت الله جنتی نسبت به تفرقه افکنی در مراسم حج

نماز سیاسی عبادی جمعه این هفته قم به امامت آیت الله جنتی برگزار شد . آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم اظهار داشت : برادران و خواهران انقلابی ایران که به این سفر می روند باید حداکثر بهره برداری را بکنند و از جمله مسائلی که حتما باید مراعات شود مسئله وحدت و برادری امت اسلام است .

وی گفت : آنجا جای وحدت است و باید مراقب بود سخنی که اختلاف برانگیز باشد گفته نشود که گناهی بزرگ است و نباید حرکتی بشود که دلها از هم جدا شود این ضربه به اسلام است .

آیت الله جنتی گفت : در آن جا شاید کتاب ها و جزواتی پخش کنند و سعی کنند شیعه را نسبت به برادران سنی خود بدبین کنند ، از مدت ها پیش کتاب ها نوشته اند و انقلاب اسلامی را به عنوان انقلاب شیعه خالص معرفی کرده اند و این چنین می خواهند انقلاب اسلامی ایران را به مردم بشناسانند و ما باید با کمال هوشیاری رعایت تمام مسائل را بکنیم . (2)

قتل عام اعضای یک خانواده توسط منافقین !

در جریان یک یورش وحشیانه منافقین مسلح به منزل یک پاسدار عضو سپاه منطقه ده کشوری 3 تن شهید و یک کودک خردسال مجروح شدند .

یک مقام آگاه در این رابطه گفت : ساعت 6 و 30 دقیقه صبح دیروز دو سرنشین یک موتورسیکلت هوندا 125 که مسلح به اسلحه های کلت کمری و یوزی بودند به منزل یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه ده کشوری مراجعه کردند و پس از به صدا در آوردن زنگ منزل ، از صاحبخانه خواستند در را بگشاید ولی ساکنین منزل از باز کردن در خودداری کردند منافقین مسلح آن ها را تهدید کردند و بدین ترتیب صاحبخانه در را به روی منافقین باز کرد .

این مقام مسئول افزود : منافقین مسلح وارد منزل برادر پاسدار شدند و در بدو ورود به جست و جوی این برادر پاسدار در اتاق ها پرداختند و زمانی که متوجه شدند او در خانه نیست با شلیک چند گلوله اکبر خدادادی و فاطمه عشعری دایی و زن دایی پاسدار را به شهادت رساندند .

در پی این جنایت همسر پاسدار به عمل جنایتکارانه آن ها اعتراض کرد که منافقین با شلیک چند گلوله به سر وی ، او را به شهادت رساندند . بر اثر این تیراندازی فرزند خردسال پاسدار به نام منصوره نیز به شدت مجروح شد . (3)

6  شهریور 1361

اعتراف عامل ترور کاردار امارات در کویت به اخذ دستور از رژیم صدام

عامل سوء قصد به جان کاردار سفارت امارات متحده در کویت روز پنجشنبه اعتراف کرد که از جانب رژیم عراق مامور انجام این کار شده بود .

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد : به دنبال تحقیقات فوق العاده از عامل ترور کاردار امارات متحده عربی که زیر نظر ولیعهد کویت انجام شد ، وی اعتراف کرد که مستقیما از سوی رژیم عراق مامور انجام این کار بوده است . وی علت سوء قصد به جان کاردار امارات را طرفداری این کشور از مواضع جمهوری اسلامی ایران ذکر کرده است . (4)

دستورات جدید امام به ستاد انقلاب فرهنگی

آقایان عبدالکریم سروش ، حسن حبیبی ، علی شریعتمداری ، جلال الدین فارسی و حجج اسلام احمدی و خوشبخت اعضای ستاد انقلاب فرهنگی صبح پنجشنبه به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیده و پیرامون مسائل مختلف دانشگاه ها با امام امت گفت و گو کردند .

دکتر علی شریعتمداری در پایان این دیدار پیرامون مطالب مطرح شده در حضور امام اظهار داشت : پیرامون کارهای ستاد انقلاب فرهنگی حضرت امام فرمودند که ما مسئول تاریخ هستیم و شما باید خدا را حاضر و ناضر بدانید ، من به این ستاد رسمیت دادم و اگر کارها آهسته پیش برود مانند گزینش استاد باید محکم باشد.

شریعتمداری گفت : امام امت در مورد پذیرش دانشجو فرمودند دانشجویانی باید به دانشگاه وارد شوند که وابسته به شرق و غرب نباشند و باید از ورود دانشجویانی که وابسته و خادم شرق و غرب هستند جلوگیری شود ، اگر چه آن ها متظاهر به حمایت از جمهوری اسلامی باشند .

وی گفت : امام فرمودند : اگر انحرافی پیش بیاید در آینده مسئول خواهیم بود ما باید اسلام را حفظ کنیم همه با ما مخالفند ، آمریکا و شوروی ، ما گفته ایم باید خودمان باشیم ، اگر یک قدم عقب بنشینیم آن ها یک قدم جلو می آیند و اگر بایستیم و بگوئیم می خواهیم جلو برویم آن ها احتیاط می کنند و پا پیش نمی گذارند و ما موفق می شویم نباید از هیچ کس بترسیم ، آمریکائی ها و شوروی ها با ما مخالفند ، ما تا هستیم نباید بگذاریم آن ها موفق شوند .

شریعتمداری همچنین گفت : امام فرمودند ستاد باید همچنان تمام وقت باشد ، نمایندگانی که من منصوب کرده ام در هر جمع تصمیم گیرنده باید اکثریت رای را داشته باشند . (5)

هاشمی : وظیفه ارتش در برابر مبارزه با امپریالیسم مهم است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در دیدار با دانشجویان آموزشگاه افسری مرکز آموزش صفر – یک گفت : ملت در صورتی می تواند به خوبی سازندگی خود را انجام دهد که خیالش از مرزها آسوده باشد .

وی اظهار داشت : مردم و امام از شما خیلی توقع دارند و انقلاب تا حدود زیاد به شما بستگی دارد ، نکته مهم این است که انقلاب ما دشمنان زیادی دارد و آن ها به زودی تمام نمی شوند برای این که ما بنا نداریم انقلابمان را در مرزهای خودمان محبوس کنیم ، اگر این انقلاب به صورت یک فکر در جهان زنده بماند مستکبران و امپریالیسم در مقابل روند تکاملی آن آرام نمی نشیند و ما دشمن را نمی توانیم به این زودی ها ندیده بگیریم و مسئولیت ارتش در این زمینه بسیار سنگین است . (6)

5 دانشجوی ایرانی از آلمان فدرال اخراج شدند

خبرگزاری فرانسه از شهر دانشگاهی ماینز در آلمان فدرال گزارش داد : وزارت امور داخله ایالت راین پالاتینات در شهر ماینز اعلام کرد که 5 دانشجوی حزب اللهی ایرانی که در ماه آوریل گذشته به دنبال تظاهرات شدید در شهر ماینز دستگیر شده بودند روز سه شنبه هفته گذشته از جمهوری آلمان فدرال اخراج شدند .

این 5 دانشجو اولین گروه از هشتاد دانشجوی ایرانی هستند که روز 24 آوریل پس از درگیری با مخالفین در شهر دانشگاهی ماینز دستگیر شده اند ، در جریان این درگیری ها حدود سی نفر از ایرانیان و ده نفر از مامورین پلیس آلمان فدرال مجروح شده اند . وزارت امور داخله آلمان در شهر ماینز روز پنجشنبه اعلام کرد که این 5 دانشجو با اخراج خودشان موافقت کرده اند . (7)

بیانیه قرارگاه حمزه خطاب به اهالی کردستان

قرارگاه حمزه سید الشهدا با انتشار بیانیه ای خطاب به برادران کرد مناطق کردنشین ضمن یادآوری این واقعیت که رزمندگان اسلام پیام آوران رحمت و لطف الهی هستند از آن ها خواست به یاوه سرائی های ضد انقلابیون گوش ندهند و با استقبال از برادران ارتشی و پاسدار در عملیات پاکسازی در پناه اسلام جای گیرند .

در این بیانیه همچنین از عناصر مسلح غیرقانونی خواسته شده تا فرصت باقی است اسلحه خود را بر زمین بگذارند و با تسلیم خود به رزمندگان اسلام از الطاف خدایی جمهوری اسلامی برخوردار شوند.(8)

هاشمی : آن چه که نبایستی در لبنان پیش آید ، آمد ، در این مرحله از توطئه امپریالیسم صهیونیسم و ارتجاع منطقه به آرمان فلسطین خیانت کرد ولی نباید مایوس شد و باید هرچه سریع تر حرکت جدیدی را آغاز کرد .

 

تردید در برگزاری کنفرانس وزرای خارجه عدم تعهدها در بغداد

در حالی که فقط یک هفته به کنفرانس وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد که قرار است در بغداد تشکیل شود باقی مانده ، برخی از کشورهای آسیایی غیر متعهد قانونی بودن اقدام عراق برای دعوت به این کنفرانس را مورد چون و چرا قرار داده اند .

یک دیپلمات آسیایی در این رابطه به رویترز گفت : در صورتی که قرار باشد اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد تشکیل نشود ، در حوزه اختیارات عراق نیست که وزیران خارجه کشورها را به بغداد دعوت کند.

عراق پیشنهاد کرده است که اجلاس وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد دوم و سوم سپتامبر در بغداد تشکیل شود تا در مورد محل کنفرانس سران و تاریخ آن تصمیم گیرد و ظاهرا این پیشنهاد هنگامی مطرح شد که عراق دریافت تعداد کمی از رهبران غیرمتعهد در کنفرانس سران غیرمتعهد که قرار بود دهم سپتامبر در بغداد تشکیل شود ، شرکت خواهند کرد .

ایران برای تعویق اجلاس سران غیر متعهد یا انتقال محل آن به پایتخت دیگری مبارزه کرده است و هند یکی  از اعضای موسس جنبش غیرمتعهدها اوایل ماه جاری اعلام کرد که در صورت تقاضا مایل است میزبانی این کنفرانس را به عهده گیرد.

عراق اعلام کرده است که در مورد برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد اصرار نمی ورزد ولی خواستار آن است که کنفرانس وزیران خارجه در بغداد تشکیل شود . (9)

7 شهریور 1361

آیت الله منتظری : دادگستری باید نظر امام را عملی کند

آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور، پریروز در قم با آیت الله منتظری ملاقات و گفت و گو کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از قم، در این دیدار، ابتدا دادستان کل کشور، گزارشی از اوضاع قضائی کشور و کیفیت عمل به فرمان اخیر امام خمینی را به عرض وی رساند.

آنگاه آیت الله منتظری ضمن تقدیر و تشکر از تلاش مسئولین قضایی تاکید کردند : مسئولین قضائی و سایر ارگان های مربوطه باید با همفکری و هماهنگی کامل و بهره گیری از نیروهای انقلابی و جوان که متعهد به انقلاب و آشنا به مسائل حقوقی و قضایی اسلام باشند ، به زودی سیستم دادگستری را متحول کنند و نظر حضرت امام را که نباید در جمهوری اسلامی قانونی غیر از احکام الهی حاکم باشد تامین نمایند . (10)

هاشمی : وظیفه مبارزه با اسرائیل را با یک عقب نشینی تمام شده حساب نمی کنیم

صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران عصر دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار هاشمی گفت : آن چه که نبایستی در لبنان پیش آید ، آمد ، در این مرحله از توطئه امپریالیسم صهیونیسم و ارتجاع منطقه به آرمان فلسطین خیانت کرد ولی نباید مایوس شد و باید هرچه سریع تر حرکت جدیدی را آغاز کرد .

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود گفت : ما وظیفه مبارزه با اسرائیل را با یک عقب نشینی تمام شده حساب نمی کنیم . ما نظرمان این بود که فلسطینی ها در بیروت می ماندند و مقاومت می کردند و همین مقاومت در پایان به نفع اسلام تمام می شد ولی حال مسئله لبنان مشکل تر است.(11)

ولایتی : اکثر پیشنهادهای ایران تصویب شد

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان به اتفاق هیئت همراه پس از شرکت در سیزدهمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در نیجر و دیدار از گینه بعد از ظهر دیروز وارد تهران شد .

وزیر خارجه کشورمان در گفت و گویی با اشاره به اصول پیشنهادی ایران به کنفرانس ملحوظ شدن مواردی نظیر تجدید نظر کشورهای اسلامی در روابط سیاسی با آمریکا و طرح بررسی نفوذ صهیونیسم و عوامل اسرائیل در قاره آفریقا در قطعنامه نهایی را از اثرات حضور هیئت ایرانی در کنفرانس دانست .

ولایتی همچنین گفت : اصول قابل ملاحظه ای در زمینه مقابله با آمریکا و اسرائیل ، همبستگی اسلامی و مقابله با سازشکاری ها و طرح های ذلت بار از سوی هیئت ایرانی به کنفرانس پیشنهاد شد که پس از طرح آن ها در یک کمیته سیاسی و سپس بررسی و تصویب این پیشنهادها و طرح های سوریه و فلسطین در یک کمیته فرعی ، قسمت اعظم آن ها در مجمع عمومی مرکب از وزرای خارجه و روسای هیئت های نمایندگی نیز به تصویب رسید . (12)

میرحسین موسوی: در کنفرانس عدم تعهدها علیه آمریکا افشاگری می کنیم

میرحسین موسوی نخست وزیر در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفت : به طور کلی موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان های بین المللی بر این اصول متکی است که این سازمان ها را ارزیابی کند و مطالعه کند تا چه اندازه ای متکی به ابرقدرت ها هستند ، با توجه به ترکیب درونی جنبش غیرمتعهدها می بینیم که طیف هایی در آن وجود دارد که عده ای متمایل به غرب و عده ای متمایل به شرق هستند .

وی ادامه داد : طیف هایی هم وجود دارند که سعی در ایستادن روی پای خود دارند تا بتوانند به صورت قطبی در آمده و در دنیای پر آشوب امروزی جایی داشته باشند .

نخست وزیر اظهار داشت : با شرکت در جنبش غیرمتعهدها همان گونه که در سابق نیز بوده ما سعی کرده ایم که مواضع روشن خود را در قبال مسائل جهان اعلام کرده و از تریبون جنبش برای رساندن پیام انقلابی ایران به ملت های جهان استفاده کنیم و اگر ایران شروطش که همانا تشکیل کنفرانس در کشوری به جز عراق است مورد قبول واقع شود در کنفرانس شرکت کرده و بر همان اصول قبلی و همان مواضع ظاهر خواهد شد . بدین شکل که توطئه های امپریالیسم و صهیونیسم بین الملل را افشا خواهیم کرد.

موسوی گفت : در کنفرانس آینده طرح هایی را که از طرف آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده افشا خواهیم کرد و همچنین مسئله فلسطین و لبنان را که دارای برجستگی خاصی است مورد بحث قرار خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد که دست ابرقدرت ها را از سر کشورهای مورد ستم آن ها کوتاه کنیم . (13)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 10 ، آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه 5 شهریور 1361 به نکته جالبی اشاره می کند که مداقه در این نکته با توجه به مواضع این سال های نامبرده مهم و حیاتی به نظر می رسد . هاشمی در خطبه های 5 شهریور 1361 مهم ترین اشتباه بنی صدر و منافقین را آن می داند که با توجه به اطرافیان خود کل کشور را همان می دانست و می دانستند که این اطرافیان ترسیم گر می شوند ، هاشمی می گفت بنی صدر با استناد به نظر سنجی های مغلوط گمان می کرد که محبوبیت او بیشتر از امام است . هاشمی نهضت آزادی را که سخن از انتخابات آزاد می گفتند را نیز به سخره گرفته و می گوید این ها چون همسران و فرزندانشان را با خود همراه می بینند گمان می کنند که دیگران نیز این گونه اند و حال همین اشتباه را هاشمی خود نیز مرتکب شده و همچنان در این اشتباه است . به فتنه 88 پلی می زنیم ، در این فتنه راس داخلی فتنه یعنی میرحسین موسوی با استناد به گروهی از مردم که در تجمعاتی که با حضور وی و یا برای وی ترتیب داده شده بود مدعی می شود که همه مردم این گونه اند و فتنه ای بزرگ آغاز می شود فتنه ای با رمز تقلب بزرگ ! بعد از انتخابات و مشخص شدن نتیجه میرحسین موسوی که حمایت هاشمی را پشت سر خود داشت با استناد به آن تجمعات و نیز چندین تجمع غیرقانونی بعد از انتخابات به اشتباه خود اصرار می ورزد و مرتکب خیانتی عظیم در حق جمهوری اسلامی می شود . این بار نیز هاشمی از محکومیت نامبرده اجتناب کرده و نمی گوید که ایران فقط تهران نیست و همه مردم آن ها نیستند که در برخی تجمعات حضور داشتند . ایران کشوری به وسعت بیش از یک میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع است که از روستاهای دورافتاده تا مرکز کشور امتداد دارد و این ها گفته نمی شود و موسوی بر خیانت خود اصرار می ورزد . از فتنه بگذریم و به سال های گذشته برسیم ...هاشمی در این سال ها با استناد به آن چه که خانواده او گفته اند و همچنان در مصاحبه های متعدد می گویند در عمل مقابل اصول و معیارهایی که خود برای آن ها مبارزه کرده و شکنجه ها دیده است پایداری و استقامت می کند . مهدی هاشمی در دادگاه محاکمه و به زندان محکوم می شود ، دختران و پسران و همچنین همسر هاشمی در مصاحبه های متعدد جمهوری اسلامی را بابت عدالت در رفتار خود محکوم می کنند و ...هاشمی این بار نمی گوید که ایران تهران نیست و تهران نیز تنها خانواده و اطرافیان من نیستند ...ای کاش بزرگان به اظهارات دیروز خود و اعمال امروز خود نگاهی دیگر باره بیندازند تا عمق تغییرات را درک کنند .

2- اطلاعات ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 4

3- کیهان ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 3

5- کیهان ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 19

6- اطلاعات ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 6 شهریور 1361 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 6 شهریور1361 ، صفحه 23

10- اطلاعات ، 7 شهریور 1361 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 7 شهریور 1361 ، صفحه 3

12- جمهوری اسلامی ، 7 شهریور 1361 ، صفحه 10

13- اطلاعات ، 7 شهریور 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر:‌سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها