کد خبر: ۳۳۶۶۴۳
زمان انتشار: ۱۵:۵۶     ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
چرایی اصرار دولتی ها بر عدم نیاز تصویب برجام در مجلس:
بر اساس اظهار نظر بسیاری از نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و کارشناسان حقوقی ارشد کشور، توافق هسته ای و متن برجام به علت تحمیل نمودن تعهدات سنگین و بر اساس بند 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیاز به تصویب در مجلس را دارد. موضوعی که در روزهای گذشته توسط رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی به شدت با آن مخالفت شده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بر اساس اظهار نظر بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان و کارشناسان حقوقی ارشد کشور، توافق هسته ای و متن برجام به علت تحمیل نمودن تعهدات سنگین و بر اساس بند 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی را دارد.

موضوعی که در روزهای گذشته به علت هراس دولت از عدم تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، توسط رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی به شدت با آن مخالفت شده است و دولتی ها در اظهار نظرهای متعددی بر عدم نیاز تصویب برجام در مجلس اصرار ورزیده اند و حتی رئیس جمهور در نشست خبری اخیرش برای اثبات مدعای خود بیان نمود: طبق قانون اساسی و براساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ که در واقع این اصل بیشتر بند ۷۷ آن را بیشتر تبیین می‌کند، در اصل ۱۲۵ قانون می‌گوید وقتی یک توافقنامه و معاهده‌ای را رئیس‌جمهور یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد. ما چیزی را امضاء نکردیم نه تنها رئیس‌جمهور بلکه نماینده رئیس‌جمهور هم چیزی را امضاء نکرده است.

این سخنان رئیس جمهور با واکنش رسانه ها و برخی از نمایندگان روبرو شد و بسیاری از رسانه ها اقدام به انتشار تصویر امضای تیم مذاکره کننده ایران پای سند برجام که توسط توئیتر وزارت امور خارجه آلمان منتشر شده بود نمودند که در ادامه دولتی ها سعی کردند با صورتجلسه خواندن تصویر مذکور این سخنان رئیس جمهور را توجیه نمایند.



(عدم تمایل دولتی ها برای بررسی برجام در مجلس)

همچنین حجت الاسلام رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت‌وگویی درباره علت عدم تمایل دولت برای بررسی برجام در مجلس اظهار داشته بود که: دولت محترم چون می‌داند بسیاری از بندهای این توافقنامه برخلاف اصول قانون اساسی است و خطوط قرمز صریح رهبری و حقوق ملت در آن رعایت نشده، ترجیح می‌دهد توافقنامه برجام پشت درهای بسته و به شکل محرمانه بررسی شود تا پشت تریبون‌های باز مجلس تمام ابعاد نیمه پنهان و پنهان آن با چکش‌کاری نمایندگان آشکار ‌شود. علاوه بر این رسیدگی در مجلس نیاز به تصویب شورای نگهبان هم دارد این نکته مضاعفی برای بی رغبتی دولت در رسیدگی برجام در صحن علنی مجلس دارد.

تلاش رسانه ای دولت برای سرباز زدن از قانون تا جایی پیش رفت که آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیر در هجدهمین نشست خبرگان در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی براینکه گفته بود لازم نیست برجام در مجلس بررسی و تصویب شود، تصریح کرد: لازم نیست که چیزی امضا شود، تعهد که باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود. اینکه مجلس نباید در بررسی برجام باشد، از نظر قانون اساسی وقتی مسئله تعهدی را داشته باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد برجام را بررسی کند.

حال باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور حقوق دادن و دولت محترم چقدر نسبت به رعابت و عمل به قانون اساسی کشور متعهد هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
ROMANIA
۲۳:۱۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
مگر قطعنامه 598 را در مجلس پذیرفتند که حالا بخواهند برجام را در مجلس تصویب کنند؟
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
از نشانه های منافق این است که به چیزی مثلا پایبند بودن قانون که میگوید به
آن عمل نمی کند درود بر عمارهای انقلا خصوصا آیت الله یزدی که بار دیگر دروغ روحانی را در عمل به قانون را آشکار کرد
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
یادمون باشه فرمایش حضرت اقاست که برجام باید سیرقانونی خود را طی کند
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
کار شما فقط مخالفت با دولت است کمی هم انصاف داشته باشید و خوبی ها و موفقیت هارا ببینید هر روز در کیهان علیه توافق و دولت تیتر میزنید سخنان مسولین امریکایی تیتر یک روزنامه شما می شود یک بار دیگر نتیجه انتخابات اخیر راببینید سیاست خارجی اقای جلیلی چند درصد حامی داشت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
چیزی که فقط یک بیانیه است پس نباید عمل شود اگر عملی شود باید حتما به مجلس بیایدوغیر از این حرف مف می زنی حرف مفت میزنی برم برات می پیچانمت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها