کد خبر: ۳۳۶۷۶۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش سرويس اقتصادي پايگاه 598، وزیر صنعت ، معدن و تجارت اخیرا با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل، از کسانی که موضوع نخریدن خودروی صفر داخلی را تبلیغ می کنند به شدت انتقاد کرد . با توجه به واکنش های فراوانی که سخنان آقای نعمت زاده برانگیخت ، واقعیت های بازار خودرو در برنامه تیتر امشب بررسی شد.

در ابتدای این گفتگو حسین گروسی نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از تولید ملی گفت: به نمایندگان مجلس خودروهای داخلی وی آی پی اختصاص داده شده است اما کیفیت همین خودروها اصلا مناسب نیست و خودروی من تاکنون چندین بار برای تعمیر به نمایندگی رفته اما بدون اینکه ایراد آن برطرف شود تحویل داده شده است.
 

گروسی

 

گروسی ادامه داد: اگر وضع خودروهای وی آی پی اینچنین است وای به خودروهایی که به مردم تحویل داده می شود علاوه بر این امروز خودرو از کشورهای دیگر و با کشتی به ایران می آید اما از نظر قیمتی کاملا با خودروهای ساخت داخل قابل رقابت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات بالای قطعه سازان از خودروسازان افزود: هم اکنون حدود یک میلیون خودرو در کشور تولید می شود در حالی که اگر خودروسازان داخلی سه میلیون خودرو تولید نکنند ، برایشان توجیه اقتصادی ندارد و متضرر می شوند.

گروسی همچنین با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا 50 تا 70 درصد قیمت خودرو را وام عادلانه می پردازند تصریح کرد: انتظار می رود در مدیریت کارخانجات خودروسازی ثبات ایجاد شود و خودروسازان با مردم راه بیایند نه اینکه پول نقد را یک سال پیش از تحویل خودرو دریافت کنند و پس از تحویل خودرو نیز خدمات پس از فروش ارائه نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تنها راه برون رفت از وضع کنونی صنعت خودرو را خصوصی سازی این صنعت دانست و اظهار داشت: باید مدیریت این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود تا از جابجایی پی در پی مدیران نیز جلوگیری شود زیرا اگر صنعت خودرو همچنان دولتی باقی بماند برنامه ده ساله صنعت خودرو محقق نخواهد شد.

در ادامه این گفتگو مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در زنجیره صنعت خودرو 600 هزار اشتغال داریم گفت:  پارسال 106 هزار خودرو به کشور وارد شد که برای ورود آنها دو میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد در همین زمان نیز کارخانجات خودروسازی یک میلیون و صد هزار دستگاه خودرو تولید کردند که این تولید ملی نیز دو میلیارد دلار ارز بری داشته است پس وقتی قرار است درباره صنعت خودروی داخلی صحبت می شود باید تمامی مزیت های آن را در نظر گرفت.
 

خسرو

 

خسروتاج درباره ارائه نامناسب خدمات پس از فروش خودرو در کشور اظهار داشت: وقتی یک صنعت مشتری در صف داشته باشد کمتر به اصل مشتری مداری توجه می کند اما از پارسال که تولید افزایش یافته است باید بیشتر به فرهنگ مشتری مداری توجه کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه ده ساله برای صنعت خودروی کشور گفت : به موجب این برنامه ده ساله  تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال هدف گذاری شده است که اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد می توان به این هدف دست یافت.

خسروتاج با تاکید بر اینکه رکود اقتصادی فقط مختص بخش خودرو نیست و در حوزه مسکن نیز وجود دارد ادامه داد: ماهها پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای به مردم وعده داده می شد که با حل و فصل پرونده هسته ای قیمت ها کاهش می یابد و شرایط هزینه ای رو به کاهش خواهد رفت و بخشی از رکود امروز ما متاثر از فضای انتظار مردم برای کاهش

قیمت هاست .

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهار داشت: ما معتقدیم که با وجود ضعف های صنعت خودرو باید از این صنعت حمایت کرد تا بتوان بر اساس برنامه راهبردی رشد تولید داشته باشیم و از آنجا که رکود فراگیر است باید بخش تقاضا را تقویت کرد تا تقاضا برای خودرو ایجاد شود.

در بخش دیگری از این گفتگو محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با تاکید بر مخالفت خود با شورای رقابت و قیمت گذاری خودرو در این شورا گفت : با توجه به افزایش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن مردم نباید انتظار داشته باشند قیمت خودرو کاهش یابد .
 

نجفی

 

نجفی منش با اشاره به فضای انتظار بین مردم برای اینکه تکلیف قیمت ها مشخص شود اظهار داشت: اگر مردم بدانند قیمت ها کاهش نخواهد یافت آن وقت خرید می کنند اما باید برای خرید خودرو به مردم ، وام های ارزان سه درصدی پرداخت کرد تا شرایط خرید فراهم شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ادامه داد: اگر نان سنگگ شد 50 تومان، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت! که با این وضع نرخ تورم افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نخواهد بود.
منبع:شبكه خبر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها