کد خبر: ۳۳۷۰۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
در پی انتقادهای کم سابقه به موجودیت شورای رقابت از سوی برخی خودروسازان و درخواست آن‌ها برای خارج کردن خودرو از لیست کالاهای انحصاری برخی نمایندگان به این منتقدان پاسخ دادند.
به گزارش پايگاه 598، اخیرا محمدرضا نعمت‌زاده در نامه‌ای به شورای اقتصاد خواستار خروج کالا از لیست کالاهای انحصاری شده و درخواست کرده تا شورای رقابت دست از قیمت‌گذاری خودرو بردارد و این کار را به حاشیه بازار بسپارد. در پی این درخواست برخی بر این باورند که کاهش اختیارات شورای رقابت منطقی و کارشناسی نیست و نباید موجودیت این شورا را زیر سوال برد.

علی علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: به نطر من در این باره یک موضوعی به ذهن آقای وزیر آمده و آن را مطرح کرده است اگر این موضوع به درستی مطالعه شود قطعا حرف کارشناسی نخواهد بود. بیش از 100 کشور دارای شورای رقابت هستند شورای رقابت برای از بین بردن انحصارها و ایجاد فضای رقابتی ضروری است اما اینکه این شورا نتواند وظایف خودش را به درستی انجام دهد این اشکال دارد و این اشکال‌ها را نفع می‌کنند و باعث نمی‌شود که صورت مسئله‌ها حل شود.

او خاطر نشان می‌کند: یک اشتباه بزرگی در طرح شبنم رخ داد و وزیر صنعت یک سویه لغوش کرد به خاطر وجود بعضی از اشکال‌ها دقیقا کالای قاچاق بعد از آن به شدت رشد کرد. طرح شبنم طرح بسیار خوبی بود اما دارای اشکالاتی بود و ما این مشکلات را پذیرفتیم و باید رفع می‌شد اما به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کردندو این ضررش زیاد شد.

علی‌لو ادامه می‌دهد: در حال حاضر اگر برای شورای رقابت چنین تفکری داشته باشند درست نیست که بخواهیم حرف از انحلال شورای رقابت بزنیم این یک بحث کارشناسی نیست و امیدواریم وزیر صنعت دقت نظر داشته باشند.

او درباره قیمت خودرو تصریح می‌کند: در بحث قیمت خودرو ما هم معتقدیم که قیمت باید در قواعد طبیعی و قاعده علمی خود تعیین شود نه اینکه قیمت‌گذاری قیم در کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار می‌کند: این از علامت‌های جهان سومی است که هنوز هم در کشور ما کمیته‌ای درست نشده که این قیمت‌گذاری‌های به خرید و فروش برسد و آقای وزیر باید این را مد نظر داشته باشد که زیر ساخت‌ها برای بازار وجود ندارد. اول باید زیر ساخت‌ها وجود داشته باشد تا بتوان از آن صحبت کرد.

او در پایان بیان می‌کند: وزیر صنعت باید حتما در این قضیه دقت کافی داشته باشند و بیان چنین موضوعاتی در جامعه التهاب ایجاد می‌کند. و گفتن چنین موضوعاتی از سوی وزارت درست نیست.

نادر قاضی‌پور عضو ناظر شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: جلسه شورای رقابت برای بررسی پرونده یکی از واردکنندگان خوراک دام و طیور، 650 میلیون یورویی که به آن از طرف دولت انحصاری پول دادند  دو ماه است که تشکیل نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: شورای رقابت شورای قوه‌ای است و یک وزیر نمی‌تواند خواستار انحلال یا کاهش اختیارات آن باشد، مگر اینکه مجلس شورای اسلامی آن را منحل کند.
منبع:اقتصادنيوز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها