کد خبر: ۳۳۷۱۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
گزارشی از رکود بازار خودرو بعد از توافق هسته ای:
خودرو سازان داخلی اصرار به تولید کم کیفیت محصولات خود دارند و خودروسازان خارجی با وارد کردن خودروهای با قیمت کمتر در حال کنترل میزان فروش خود هستند. از جملات بالا به روشنی می توان نتیجه گرفت که مسئولان عرصه خودرو سازی در حال هدایت مردم به سمت خرید خودرو خارجی و نخریدن خودرو داخلی هستند!/ می توان دوران پساتوافق را تنها گشایشی برای اشراف و ثروت مندان در واردات خودروهای لوکس دانست.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، از اولین روزهای بعد از توافق هسته ای وین کارشناسان اقتصادی دولت و دولتمردان در صحبت های خود اثرات اقتصادی توافق اخیر را به چند ماه بعد موکول کردند. البته نظرات مسئولین در حوزه های مختلف با ادبیات متفاوتی بیان می شود. برای مثال در صنعت خودرو ادبیات قلدر مابانه ای وجود دارد و از همان ابتدا با صراحت و تندی کم نشدن قیمت ها را اعلام کردند.

غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در مصاحبه ای با اعلام کاهش خودروهای وارداتی اعلام کرد به دلیل کم شدن قیمت ارز این کاهش اجتناب ناپذیر است. وی همچنین پیرامون تغییر قیمت خودروهای داخلی، کم شدن قیمت را منوط به نظر مثبت وزیر صنعت و معدن دانست.

سوالات فوق همیشه پیرامون خودرو سازان داخلی و عملکردشان وجود داشته است و در حقیقت این صنعت دولتی با کیفیت نه چندان مناسب و نبود رقیبی برای بهتر شدن ان همواره با کیفیت نامطلوب محصولات خود را دست مشتریان داده است تا مردمی که در واقع چاره ای جز خرید این خودروها ندارند مجبور به استفاده از ماشین هایی شوند که به نسبت قیمت شان کیفیت مناسبی ندارند.



(تعطیلی خط تولید یکی از خودروسازان بزرگ کشور)

در این بین خودروهای وارداتی با کیفیت نه چندان مناسب در کشور توزیع شده اند تا طرفدارانی (نه بیشتر از خودروهای داخلی) پیدا کنند و تنوعی در بازار خودرو بوجود اورند. البته در سال های اخیر واردات خودروهای لوکس مخصوص طبقه ای خاص نیز رونق گرفته که مهمترین دستاورد ان نشان دادن شکاف طبقاتی بین اکثریت جامعه و اقلیتی خاص می باشد!

خودروهای داخلی با نظر دولت گران نمی شوند در حالی که با توجه به توافق هسته ای و امکان معامله بیشتر با غرب، انتظار کم شدن قیمت خودروهای ساخت داخل منطقی بود. البته پافشاری مسئولان به کم نشدن قیمت با واکنش بازار همراه شد و رکود بازار خودرو موجب شد تا ایران خودرو تولید خود را از روزی ۲۴۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه کاهش دهد.

رکود بازار خودرو و اعتراض مردم به کیفیت خودروهای داخلی با ایجاد کمپین نخریدن خودرو صفر ایرانی منجر به کاهش تولید شد تا جایی که انتقاد مسئولان مربوطه را در پی داشت. جالب است که این روزها مسئولان عرصه خودرو به یک کمپین مجازی اعتراض می کنند اما در مقابل کیفیت خودروهای داخل فقط سکوت می کنند.

مدیریت وزارت صنعت و معدن پیرامون خودروهای خارجی نیز به شکل عجیبی انجام می شود. از روزهای ابتدایی بعد از توافق، قیمت خودروهای خارجی با افت معقولی مواجه شده است. این کاهش به دلیل کم شدن قیمت ارز و بحث حضور خودرو سازانی از المان و دیگر کشورها اتفاق افتاده است. خودرو سازان چینی اقدام به کاهش قیمت محصولات خود کردند تا مشتریان خود را از دست ندهند، در حقیقت بازار خودرو خارجی به دلیل اینکه رقابتی تر از خودروهای داخلی می باشد، مجبور به کم کردن قیمت ها برای از دست ندادن بازار خودرو کشورمان است.

اما اتفاقات اخیر چه اثری در خودرو سازی کشورمان دارد؟ خودرو سازان داخلی اصرار به تولید کم کیفیت محصولات خود دارند و خودروسازان خارجی با وارد کردن خودروهای با قیمت کمتر در حال کنترل میزان فروش خود هستند. از جملات بالا به روشنی می توان نتیجه گرفت که مسئولان عرصه خودرو سازی در حال هدایت مردم به سمت خرید خودرو خارجی و نخریدن خودرو داخلی هستند!

یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی توجه بیشتر به تولید داخل بود که خودروسازی کشورمان در حال پیمودن مسیر عکس آن است. خودروهای چینی و اروپایی با سخت گیری کمتری وارد کشور می شوند و نسبت به چند ماه قبل با قیمت کمتری به فروش می رسند، در این شرایط مردم نیز کم کم به خرید خودروهای خارجی متمایل می شوند تا بازار خودرو ساخت داخل بیش از قبل در رکود باشد.

گرایش مردم به خرید محصولات خارجی و غفلت از تولید داخل بعد از توافق هسته ای، در صنعت خودرو سازی نیز ظهور کرده، به این ترتیب که مسئولان برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی اقدامی نمی کنند اما برای قیمت خودرو های خارجی کم و شرایط واردات نیز آسان می شود. حرکت مسئولین به سمت مصرف گرایی و افزایش واردات مطمئنا اثر ناگواری در صنعت خودرو سازی داخل خواهد گذاشت، اولین پس لرزه مدیریت اشتباه چند وقت اخیر نیز کم شدن تولید ایران خودرو بود. یقینا با ادامه این روند اوضاع خودرو سازان داخلی وخیم تر از گذشته خواهد شد.

علاقه دولت یازدهم به واردات خودرو تا امروز ضررهای سنگینی به نظام اجتماعی و اقتصادی کشورمان زده است. از نشان دادن شکاف طبقاتی با وارد کردن و خرید زیاد خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی گرفته تا واردات خودروهای خارجی چینی و اروپایی با کیفیت نامناسب، تنها بخشی از معادله چند مجهولی صنعتی است که بعد از توافق هسته ای بیش از گذشته دچار رکود شده است. در صورتی که سیاست های کلان این صنعت به سمت واردات کمتر و تولید داخلی مطلوب تر پیش نرود امکان خارج شدن از این رکود رویایی دست نیافتنی می شود. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
۰
۱
ديگه از شما اين تيتر رو انتظار نميرفت
مگه ملت .... هستند كه دولت بخواهد مسير بدهد؟ خودشان ميدانند چكاري ميكنند!
پاسخ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
۰
۱
اولا هیچ خودرو وارداتی بی کیفیت تر از خودروهای ساخت داخل نیست.
ثانیا حمایت از تولید داخل به هر قیمتی باعث بوجود آمدن شرایط فعلی است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها