کد خبر: ۳۳۷۱۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۴ دی ۱۳۹۰
سجادپور در حاشیه اختتامیه جشنواره عمار:
مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد در حاشیه اختتامیه جشنواره عمار با بیان اینکه این جشنواره بیش از دو سال رشد کرده، درباره جایزه اسکار امسال گفت: اسکار اساسا یک پالس سیاسی به دوستان و دشمنان آمریکا است و اصلا بعد فرهنگی هنری ندارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، «سید‌علیرضا سجادپور» مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد، در حاشیه حضور در اختتامیه دومین جشنواره مردمی فیلم عمار، با اشاره به حمایت معاونت سینمایی از جشنواره مردمی عمار گفت: این حمایت کاملا نشان‌دهنده خطوط ما در این عرصه است.
وی افزود: جشنواره عمار با اینکه جشنواره دو ساله است اما خیلی بیشتر از دو سال از خودش رشد نشان داده است و برخی محصولات این جشنواره امید به ما می‌دهد؛ اولا پیدا کردن استعدادهای تازه آن هم نه در دور دست بلکه افرادی که در آینده نزدیک استعدادهای سینمای ایران خواهند شد و دوم محصولات و سوژه‌هایی که می‌توانند خمیرمایه محصولات بلند سینمایی شوند.

سجاد‌پور با اشاره به فیلم‌های حاضر در این جشنواره تاکید کرد: من به خصوص در بخش انیمیشن فرصت کردم آثاری را دیدم که برخی از آن‌ها با موضوعات کوچک‌شان می‌توانند موضوع یک محصول فاخر شوند و با بازیابی هویت ملی و ایجاد امید در نسل جوان و نوجوان به حفظ ارزش‌ها کمک کنند.

* افرادی که عنادآمیز بین سینما و مردم فاصله می‌اندازند باید حذف و منزوی شوند

مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقادات مطرح به سینمای ایران و عدم پرداخت آن به موضوعاتی که جشنواره عمار به آن پرداخته است، گفت: در تمامی جشنواره‌های دو سال گذشته بحث فتنه 88 و بصیرت بحث اصلی بوده است و در یک سال گذشته بیداری اسلامی بخش کلیدی جشنواره‌ها بوده است.

وی افزود: در جشنواره فجر امسال نیز بیداری اسلامی بر بخش بین‌الملل ما سایه خواهد افکند و حضور معاونت سینمایی و مسئولان آن در کشورهایی که در آن انقلاب رخ داده است و ارتباطات با آن‌ها نشان از فعال بودن معاونت سینمایی در بخش بیداری اسلامی دارد.
سجادپور تصریح کرد: جشنواره عمار در یک اقدام مردمی محصولش را سریع عرضه می‌کند اما سینمای کشور دیر به محصول می‌رسد و اگر شما «33 روز» و فیلم‌های دیگر چون «سیب و سلما» و ... را می‌‌بینید این نتیجه برنامه‌ریزی 16 - 18 ماه پیش است.

وی با بیان اینکه سینما محصول خودش را دیر نشان می‌دهد اما محصول ماندگاری است، تاکید کرد: در جشنواره فجر امسال شاهد آثاری خواهید بود و رویکرد ما هم همین‌طور تغییر خواهد کرد.

مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادات نزدیک نبودن بدنه سینمای ایران و مردم است، گفت: این انتقاد را ما هم بالنسبه داریم و سینما باید با تلاش بیشتری در جهت همراهی مردم ایران حرکت کند و در جهت اهداف نظام حرکت کند البته این‌طور نیست که همراه نبوده بلکه باید شیب حرکتش را تندتر کند و اوضاع ایران و جهان مقتضی است که این شیب تندتر شود و سیاستگذاری ما در دو سال گذشته همین‌طور بوده است.

وی افزود: به‌ویژه در بخش بین‌الملل از جشنواره‌زدگی پیشین به کلی فاصله گرفتیم و مهم‌ترین تغییر ریل در این زمینه رخ داده است.
سجادپور ادامه داد: در جشنواره‌های مهم داخلی نیز سیاست‌های رهبری که دین‌باوری، امید، آ‌گاهی و بیداری بوده است به عنوان سرفصل آثار قرار گرفته است.

وی تحرک فعالیت‌های خارجی معاونت سینمایی در کشورهای اسلامی را زیاد دانست و گفت: برگزاری هفته‌ها و بازار فیلم و تلاش تولیدات مشترک آن قدر زیاد بوده است که وقتی من نگاه می‌کنم می‌بینیم خیلی بیشتر بوده است و بهتر است بدانید این در حالی است که بعد خارجی سینمای ایران مغفول واقع شده و حتی منحرف شده بود.

سجادپور افزود: اما در بعد خارجی بحث ارتباط‌گیری سریع و متناسب با تحولات فوری را به شدت مدنظر داریم؛ چرا‌که ما می‌توانیم منتظر بمانیم تا آب‌ها از آسیاب بیافتد بلکه در همین اوان بحث تولیدات مشترک را آغاز کردیم که نباید دست کم گرفت.

مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی با اشاره به ساخت فیلم‌های سیاسی با محور بصیرت و بسترسازی بیشتر برای تولیداتی با نیازهای جدی مردم و خانواده‌ها، تاکید کرد: انتقاد از وضعیت سینمایی به جایی نمی‌رسد بلکه با بسترسازی و تغییر جدی سیاست‌ها و با توزیع موضوع به بدنه سالم سینمای ایران و با حذف و منزوی کردن افرادی که به صورت عنادآمیز تلاش می‌کنند بین سینما و مردم فاصله بیاندازند باید تلاش کرد که کارها را پیش ببریم و وظیفه ما مدیران عمل کردن و انتظار نداریم میوه‌هایش را امروز بچینیم.

* اسکار اساسا یک پالس سیاسی به دوستان و دشمنان آمریکا است

وی همچنین در پاسخ به فارس درباره نگرانی‌ها از برنده شدن فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اسکار امسال علی‌رغم نامناسب بودن این فیلم از لحاظ محتوا با توجه به سیاست‌های بین‌المللی معاونت سینمایی، گفت: اصلا این را واجد بحث نمی‌دانم؛ برنده شدن و یا برنده نشدن در اسکار به هیچ وجه وجهه فرهنگی هنری ندارد بلکه وجهه سیاسی دارد؛ اسکار اساسا یک پالس سیاسی به دوستان و دشمنان آمریکا است و اصلا بعد فرهنگی هنری ندارد.
سجادپور افزود: شما به جای این موضوع نگاه کنید به هفته‌های فیلم متعددی که از ده‌ها گذشته و به عدد سه رقمی نزدیک می‌شود و در دو سال گذشته در کشورهای مختلف فیلم‌هایی که در این هفته‌ها به نمایش در آمده به شدت متفاوت است و باکس‌های فیلم که نمایندگان سینمای ایران در خارج است، 180 درجه با قبل متفاوت شده است و حضور خود ما در جشنواره‌ها و نوع ارتباط ما با آن‌ها که در دو سال گذشته خیلی خیلی سیاسی‌تر نیز شد حضور فعال و زنده‌ای است.
وی ادامه داد: الان در کشور ما به هیچ عنوان تولید آثار جشنواره‌ای ارزش نیست و حضور در جشنواره‌ها و گرفتن جایزه به شدت از ارزش افتاده است و این فرهنگ در سینماگران آنچنان صورت گرفته است که باید در یک فرصت مناسب مفصل آن را گفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها