کد خبر: ۳۳۷۲۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: هجمه‌ها برای تضعیف جایگاه شورای نگهبان از سوی کسانی مطرح می‌شود که به نوعی احتمال عدم تأیید آنها است.

به گزارش پایگاه 598، بر اساس اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را برعهده دارد، نظارت استصوابی شورای نگهبان سال‌ها است که مورد مناقشه موافقان و مخالفان است.

مخالفان می‌گویند شورای نگهبان از این نظارت برای حذف برخی افراد و جریان‌های سیاسی استفاده می‌کند، اما شورای نگهبان با تأکید بر ضرورت نظارت در انتخابات، این اظهارات را رد می‌کند لذا بر این اساس گفت‌وگویی با عضو کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی داشتیم.

 محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون حرف و حدیث‌ها و برخی از موضع‌گیری‌ها از سوی دولتمردان نسبت به نحوه نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری آتی و دلیل هجمه به جایگاه شورای نگهبان گفت: جایگاه شورای نگهبان جایگاهی حائز اهمیت است چرا که این همواره مورد تأکید امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و از لحاظ قانون اساسی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.

وی با تأکید بر جایگاه خاص و رفیع شورای نگهبان از منظر قانون اساسی کشور افزود: کسی حق ندارد کمترین خدشه‌ را به شورای نگهبان در عمل و حرف وارد کند و با بیان سخنان و مواضعی این جایگاه را تضعیف و متزلزل کند لذا گاهاً این جایگاه مهم که وظیفه حفاظت و حراست از اساس دین و قانون را دارد زیر تیغ بی‌انصافی برخی قرار می‌گیرد که مطابق با واقعیت‌ها و اصول حقوقی نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: در برخی از اظهارنظرها شاهد بحث راجع به نحوه نظارت شورای نگهبان هستیم که مطرح می‌شود نظارت شورای نگهبان استصوابی است یا استظهاری؟

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جایگاه شورای نگهبان به نحوی در قانون اساس تعریف شده که باید یک امری را تأیید یا رد کند و از لحاظ حقوقی تصمیم‌گیرنده است لذا ما نمی‌توانیم شأنی جز شأن نظارت استصوابی برای شورای نگهبان قائل شویم و این بیان که نظارت شورای نگهبان باید نظارتی غیر استصوابی باشد خلاف قانون است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس خاطرنشان کرد: نکته بعدی در این بخش آن است که اصولاً اینگونه هجمه‌ها برای تضعیف جایگاه شورای نگهبان از سوی کسانی مطرح می‌شود که به نوعی احتمال عدم تأیید آنها است و به این دلیل چنین موضع‌گیری‌هایی می‌شود که افراد بتوانند از این امر برای خود وجهه و علیه شورای نگهبان اهرم فشاری ایجاد کنند تا در صورت عدم تأیید و صلاحیتشان، بحث را به نفع جناح سیاسی خود کنند.

وی یادآور شد: در هر حال ملاک قانون است، اینکه شورای نگهبان صرف تأیید مراجع چهارگانه باید کسی را تأیید یا رد کند بحثی قانونی دارد که برمی‌گردد به این موضوع که آیا شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را احراز کند یا اصل بر صلاحیت افراد است.

اسفنانی اظهار کرد: با توجه به اصول قانون اساسی و نظر رهبری که در سال‌های گذشته بیان شده است، شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را احراز کند لذا تأیید مراجع چهارگانه، موانع را برای احراز صلاحیت برمی‌دارد ولی این موضوع که اگر فردی که مانعی ندارد صلاحیت دارد یا خیر، موضوعی است که در قاموس تصمیم‌گیری شورای نگهبان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها