کد خبر: ۳۳۷۴۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۱۴ دی ۱۳۹۰
عصرامروز : حاج علی انسانی از شعرا و مداحان پیشکسوت اهل بیت (ع) است که به غبر از تبهور در سرودن اشعار آئینی ، در طول دوران طاغوت بر اثر مبارزه بر علیه رژیم شاه چند این بار بازداشت و در کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی مجبور به تحمل حبس شده بود.

کارنامه درخشان وی در قبل از انقلاب او را نا خواسته به عنوان یکی از مداحان سیاسی معرفی می کند که اوج بصیرت خود را با سرودن اشعاری در مدح و ستایش رزمندگان دفاع مقدس ، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، مقام معظم رهبری و همچنین سرودن اشعاری در مذمت فتنه گری های  سال 88 به منحصه ظهور گذاشت.

آنچه که در پی می آید ماحصل گفتگو خبرنگار عصر امروز با استاد علی انسانی است که در آن به موضوعات مختلفی از جمله وطایف مداحان اهل بیت (ع ) ، بررسی نقش مردم  در خلق حماسه 9 دی ، نا گفته هایی از اشعار ضد فتنه اش اشاره کرده است :

*بي هيچ مقدمه‌اي بايد گفت كه رسانه ملي، مؤثرترين كانون نشر حقايق اسلام ناب محمدي(ص) است و در ترويج ذكر اهل بيت(ع) و مداحي آن ستارگان هدايت، بايستي قدري با سامان و برنامه دقيق‌تري گام بردارد. لذا جلسات همفكري، هم‌انديشي و ... براي ايجاد مفاهمه بين مسؤولان رسانه و مداحان اهل بيت(ع) بيش از گذشته ضرورت دارد.

*در اواسط خرداد ماه امسال به همت معاون سيماي سازمان صدا و سيما جلسه‌اي با ذاكرين اهل بيت(ع) برگزار شد تا به دغدغه‌هاي گذشته و حال اين جمع دلسوز توجه شود. اين بنده كمترين نيز توفيق حضور يافتم و مطالبي را عرض كردم. عمده بحث‌ام در آن جلسه اين است كه دست‌اندركاران اين مهم بايد اهليت لازم را در این زمینه داشته باشند و فرمايشات مقام عظمای ولايتفصل الخطاب کارهای خود قرار دهند..

*البته اميدوارم اين جلسه مفاهمه بين مسؤولين رسانه و ذاكرين اهل بيت(ع) اولين و آخرين جلسه نباشد چرا كه شرط ساماندهي، توليد و پخش ذكر و مداحي اهل بيت(ع) در رسانه ملي، استمرار اين جلسات و رفع برخي مشكلات و موانع است.

*در ميان مداحان ارجمند، آقاي ارضي، سازور و ... از جمله كساني هستند كه لطف الهي، شامل آنها شده و در ميان اهل دل محبوب هستند اينها از جمله كساني هستند كه شايستگي دارند تا اين رابطه را استحكام بيشتري ببخشند و برخي نابساماني‌ها را به سامان برسانند.

*از وظايف ذاكرين اهل بيت(ع) كه در همكاري با رسانه ملي محقق مي‌شود،‌ «بصيرت‌افزايي» است. اين موضوع بسيار مهم كه همواره مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب بوده بر همه ما يك فريضه واجب است.

*ذاكرين اهل بيت، بصيرت‌افزايي را در سروده‌ها، مصائب، مدايح، شعرهاي اجتماعي و عرفاني خود مورد توجه قرار دهند و رسانه ملي نيز با اهميت به جايگاه ذكر و ذاكرين و پخش اين موارد، در اين جهت حركت نمايد.

اظــهـار درد دل به زبـان آشــنـا نـشــد دل شد ز خون لبالب و اين غنچه وانشد


-با برچسب شاعر آئینی مخالفم

*ما در حال حاضر بايد شاهد فعاليت بيشتر شعرا در عرصه ادبيات آئيني باشيم و توصيه بنده به شعراي جوان اين است كه با ارائه اشعار وزين دِين خود را نسبت به اهل‌ بيت (ع) عصمت و طهارت ادا كنند.

*بنده با تمام وجود با برچسب شاعر آئيني مخالف هستم، زيرا همه كساني كه رگ و پوست‌شان با محبت اهل‌بيت (ع) آميخته و صاحب اثري در مورد ائمه هدي هستند، شاعر آئيني محسوب مي‌شوند؛ البته اين تفاوت در تعداد آثار شعرا نمايان است كه بايد با تلاش بيشتر بر تعداد اشعار در اقيانوس بي‌پايان اهل بيت (ع) افزود.

*جذب شعرا در حلقه ادبيات آئيني بايد به گونه‌اي باشد كه اين افراد به وظيفه خود در مورد ستايش خاندان عصمت و طهارت عمل كنند.

*هنرنمايي شعرا در عرصه ادبيات مذهبي، رگ‌هاي شفافي از نورانيت را نمايان مي‌كند كه سهل و ممتنع بودن اشعار، انسان را غرق در انديشه و ندبه مي‌كند.

* شعر پيام‌دار و سرشار از عاطفه را از لحاظ ادبيات قابل قبول است و شعراي جوان با ارائه اشعار معناگرا و بهره‌گيري از آرايه‌هاي ادبي مي‌توانند با فضاسازي خلق حماسه كنند و به دامنه شعر مذهبي خود ارزش دهند.

*وظيفه اصلي شعرا، ارائه آثار با ارزش و كامل در مورد اهل‌بيت (ع) و خصوصاً قيام عاشورا است

فتنه گران از عظمت اهل بیت (ع) غافل بودند

*برخي افراد مانند سران فتنه براي تصاحب مقام‌هاي بي‌ارزش دنيا با آرمان هاي شهدا و امام راحل بازي کردند و با فتنه گري و ايجاد اغتشاش مانند روز عاشورا سال ۸۸ درصدد ضربه زدن به نظام و اصل ولايت فقيه در آمدند.

*فتنه‌گران و كساني كه با توهين به مراسم عزاداري امام حسين (ع) در روز عاشورا ۸۸ سر به دامن دشمنان قسم خورده نظام و اسلام گذاشتند از اين مسئله غافل بودند كه امام حسين (ع) كشتي نجات است و هر كسي از ائمه (ع) پيروي كند سعادتمند و عاقبت به خير خواهد شد.

* فتنه گران باید بدانند دست پروردگار و دعاي حضرت مهدي پشتوانه اصلي اين نظام است كه با خلوص‌ و باور امام توسط امت حزب‌الله پيوند خورده است به همين دليل اين نظام از سوي هيچ مستكبري آسيب نخواهد ديد.

*خون شهدا و رشادت‌هاي جانبازان و ايثار مقام عظماي ولايت سبب شده است تا درخت تنومند انقلاب با فتنه‌گراي آشوب‌گران هيچ تزلزلي پيدا نكند.

*حوادث مانند عاشورای سال ۸۸ نشان اگر دشمنان بخواهند با اهانت به عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) و انقلاب به اسلام ضربه بزنند،ملت مسلمان ايران با مدد از اهل بيت (ع) و با خلق حماسه ۹ دی فتنه‌گران را نابود خواهند كرد.

حماسه ۹ دی  «مانور الهي» بود

*هر شخصي كه در فضاي متبرّك ايران اسلامي نفس مي‌كشد و لطف، صفا و صميميت مردم را مي‌بيند بايد از آرمان‌هاي انقلاب دفاع كند.

*ما مديون و مرهون خون شهدا و امام شهدا هستيم و خود را در سرزميني كه صاحب اصلي آن امام زمان (عج)است، حس مي‌كنيم.

*حماسه ۹ دی را به راستی باید «مانور الهي» عنوان كرد که در آن دشمنان انقلاب نتواستند با سمپاشي‌هاي دروغین در طول فتنه ۸۸ ایجاد کرده بودند از حضور ملت در صحنه جلوگیری کنند و مردم مسلمان ایران نشان دادند که با پیروی از خط امام راحل (ره) و ذيل فرامين مقام معظم رهبري حركت و فتنه‌ها را خنثي می کنند.

ناگفته‌هاي علي انساني درباره رباعيات ضد فتنه‌

*در رباعي «اي مي‌زدگان، ميكده پيري دارد/اي راهروان قافله ميري دارد/اين حيله و مكر و چنگ و دندان تا كي؟/اي روبه و گرگ، بيشه شيري دارد»‌ منظور از «پير» ميكده و «شير» بيشه، مقام معظم رهبري است. «روبه» و «گرگ» نيز در اصطلاح شعري آرايه «لف و نشر» است و به «حيله و مكر» و «چنگ و دندان» مربوط است

*مراد از روباه حيله‌گر و مكار، انگليس است. چنگال گرگ نيز به آمريكا و فرزند نامشروعش اسرائيل اشاره دارد

*در رباعي «آن روز بساط خويش را برچيدند/حرمت شكنان كوردل بد ديدند/بهتر كه به لانه‌هاي خود برگردند/گرگان كه ز عكس شير مي‌ترسيدند» مصرع «حرمت شكنان كوردل بد ديدند» مفهومي سه‌وجهي دارد. بدين صورت كه حرمت‌شكنان كوردل نمي‌توانستند عاقبت خود را ببينيد. ضمن اينكه ديد بدي داشتند و عاقبت خوشي نداشتند.
 
*درباره «عكس شير» باید گفت که فتنه‌گران از تصوير امام امت هم مي‌ترسیدند و آن را پاره كردند. بهتر است اين افراد دست از سر اين انقلاب بر دارند، چرا كه اين انقلاب بر نهضت خميني كبير (ره) استوار است.

متن رباعی های ضد فتنه علی انسانی :

آن روز بساط خويش را برچيدند
حرمت شكنان كوردل بد ديدند

بهتر كه به لانه‌هاي خود برگردند
گرگان كه ز عكس شير مي‌ترسيدند

***
اي مي‌زدگان، ميكده پيري دارد
اي راهروان قافله ميري دارد

اين حيله و مكر و چنگ و دندان تا كي؟
اي روبه و گرگ، بيشه شيري دارد . .

گفتگو از امبر هاشمی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها