کد خبر: ۳۳۷۵۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
این روزنامه‌های عربی با اشاره به کشته شدن ده‌ها نظامی سعودی و اماراتی در منطقه صافر استان مأرب یمن نوشت: ضربه بزرگی که به ائتلاف سعودی وارد شد ثابت کرد که این ائتلاف باید تهدیدهای جنبش انصار الله یمن را جدی بگیرد
به گزارش پایگاه 598، صدا و سیما نوشت: روزنامه عربی "رأی الیوم" چاپ لندن در نسخه اینترنتی خود در سرمقاله‌ای تحت عنوان «ضربه بزرگ به ائتلاف عربی » نوشته که از زمانی که عملیات «طوفان قاطعیت» به فرماندهی عربستان علیه یمن آغاز شد روشن بود که این جنگ طول خواهد کشید و هزینه های مالی و انسانی بسیار بالائی خواهد داشت. به همین خاطر وارد شدن خسارتهای جانی در میان یمنی‌ها برای ناظران سیاسی و تحلیلگران نظامی تعجب آور نبود ولی به مخیله این تحلیلگران و ناظران خطور نمی کرد که در یک روز این همه نظامی از ائتلاف عربی کشته شوند.

رأی الیوم با اشاره به این که این حمله را گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبد الله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن صورت داده است و به دنبال آن ،‌ 60 نظامی از ائتلاف عربی کشته شدند می افزاید این خسارت انسانی این گمانه زنی را مطرح می کند که در روزها و ماههای آینده این درگیریها تلفات بیشتری را از دو طرف خواهد گرفت.

رأی الیوم ادامه داد که حمله به ائتلاف عربی چند نکته را مشخص می کند اول این که ‌نیروهای ویژه اماراتی ،‌بحرینی و عربستانی در خاک یمن حضور دارند و در درگیریها عملا مشارکت دارند و بدان معناست که حمله ائتلاف عربی صرفا محدود به حملات هوائی نیست و این امر ( حضور نظامی ) تحول بزرگی در حمله به یمن محسوب می شود. دوم اینکه نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به عبد الله صالح به میادین جنگ وارد شده اند و برای اولین بار از موشکهای بالستیک آن هم با این قدرت و کارآمدی استفاده کرده اند حال آن که از اظهارات سرهنگ احمد عسیری سخنگوی عملیات طوفان قاطعیت این طور برداشت می شد که این موشکها نابود شده اند. سوم این که ‌، هماهنگی‌ها و همکاریها میان گروه حوثی و طرفداران صالح در میادین جنگ بعد از اختلافهایی که بر سر حضور در کنفرانس ژنو میانشان به وجود آمده بود مجددا از سرگرفته شده است . چهارم این که گزارشهای منتشر شده در برخی محافل خبری خلیج فارس مبنی بر حمایت امارات از عبد الله صالح صحت ندارد چون شمار تلفات نیروهای ویژه اماراتی در این حمله بالا بوده است و قبل از این حمله هم ،‌ در حدود ده سرباز اماراتی کشته شده بودند و علاوه بر اینها تهدیدهای گارد ریاست جمهوری وابسته به صالح علیه « جنگجویان » اماراتی گزارشهای مزبور را رد می کند. رأی الیوم می افزاید به طور قطع ‌شمار تلفات بالای سربازان عربی در مقایسه با جمعیت این کشورهای عربی خلیج فارس ‌ ضربه بزرگی هم به این دولتها و هم به مردم این کشورها محسوب می شود.

از طرف دیگر ، با وجود برگزاری عزای عمومی به ویژه در امارات ولی مقامات کشورهای عربی بر ادامه مشارکت در جنگ یمن و ادامه حملات هوایی به این کشور تاکید کرده اند و این مواضع تماما بدان معناست که ائتلاف عربی همچنان به راهبرد خود ادامه خواهد داد و تحولات یمن در روزها و هفته های آینده به چند علت شدت خواهد یافت .

نخست آنکه سخنگوی رسمی گروه حوثی یک هفته قبل اعلام کرد باید منتظر تحولات غافلگیر کننده دراین جنگ بود. همین نکته را نیز عبدالله صالح اعلام کرد ولی ائتلاف عربی این اظهارات را به سخره گرفت ولی موشک دیروز ثابت کرد تهدیدهای گروه حوثی و صالح را باید جدی گرفت. دوم این که ‌گزارشهای خبری آمریکایی که به نقل از منابع نظامی و اطلاعات امنیتی منتشر شده است نشان می دهد ائتلاف عربی به رهبری عربستان به شدت خود را برای حمله به صنعاءدر هفته های بعد آماده می کند و بعید نیست که کشته شدن این همه نظامی عربی ،‌ به این عملیات( حمله به صنعاء) سرعت ببخشد و منجر به تسریع آن شود. سوم این که‌ باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به سلمان پادشاه عربستان قول داده است کمکهای نظامی واطلاعات امنیتی خود را به ائتلاف عربی علیه یمن افزایش دهد.

رأی الیوم خاطر نشان کرد جنگ در یمن در حال تبدیل شدن به جنگ منطقه ای با گستره جغرافیائی و خطرات بیشتر است و کم کم به جنگ فرسایشی برای همه طرفها تبدیل می شود . چون درگیرها در حال گسترش یافتن و افزایش شمار قربانیان است و علاوه بر اینها ،‌ آزادی عدن ،‌ امنیت و دولت ( فراری ) یمن را بازنخواهد گرداند. رأی الیوم تاکید کرد تنها راه حل بحران یمن راه حل سیاسی است و راه حل در هشت بند عرضه شده در طرح ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن نهفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها