کد خبر: ۳۳۸۰۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
گزارشی از تاکتیک جدید رسانه های اصلاح طلب:
مجله اندیشه پویا در مطلبی که پیرامون وضعیت سیاسی اروپا به چاپ رسانده است در مقابل نام نویسنده این گونه توضیح می دهد، جان کین فیلسوف سیاسی استرالیایی و استاد دانشگاه سیدنی وبرلین است./ نشریه مهرنامه نیز که با توضیح نشریه تخصصی علوم انسانی فعالیت می‌کند در آخرین شماره خود مقاله ای را از "رامین جهانبگو" محکوم امنیتی سابق و متهم و همچنان فراری،مقاله ای را به چاپ رسانده است .

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، با سپری شدن دو سال از عمر دولت یازدهم و بعد از اتمام مذاکرات وین، هر روز اثرات جدیدی از توافق هسته ای در کشورمان بوجود می آید. در حالی که مهمترین تبلیغات دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای، ایجاد گشایش در وضعیت اقتصادی کشور بود اما این گشایش نه در عرصه اقتصاد که در برنامه های فرهنگی کشورمان بیش از پیش خود را نشان می دهد.

یکی از نکاتی که رهبر انقلاب نیز در فرمایشات شان تاکید داشتند، لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی غرب بوده است. تهاجم فرهنگی که مهمترین راه نفوذ خود را در رسانه ها می بیند. موضوعی که در سال های بعد از انقلاب به اشکال مختلفی در کشورمان وجود داشته است. با قدرت گرفتن دولت اصلاحات در سال 76 و ایجاد روزنامه های متنوع، سیاستمداران غربی به این نتیجه رسیدند که حرف خود را نه به شکل مستقیم که توسط برخی سیاستمداران یا روزنامه نگاران اصطلاحا روشنفکر جامعه به مردم بزنند. این راه مطمئنا اثرگذاری بیشتری نسبت به اظهارنظر یا مقابله مستقیم غرب با ایران داشت.

بعد از پایان دوران اصلاحات و با تغییر دولت، این راه کمتر مورد استفاده قرار گرفت. با شروع به کار دولت یازدهم طیف وسیعی از رسانه های همفکر دولت راه اندازی شدند تا به حمایت از دولت فعلی بپردازند. اما در طول این سال ها روش برخورد با کشورهای غربی و مخالفان داخلی با تغییرات محسوسی مواجه شده است.

همزمانی بستن هفته نامه 9دی با دادن مجوز به شبکه بی بی سی در ایران بیش از هر موضوعی گویای رویکرد جدید دولت فعلی در فضای رسانه ای کشورمان است. هفته نامه 9 دی به دلیل انتقاد از نتایج مذاکرات وین بسته می شود، در حالی که رسانه های زیادی از مذاکرات انتقاد می کنند اما هفته نامه مذکور بسته می شود تا پیغامی به همه مخالفان داده شود.

یکی از مهمترین اقدامات رسانه های هم سو با دولت ایجاد راه مستقیم ارتباط با غرب در رسانه ها می باشد! در گذشته در رسانه های اصلاح طلب به صورت غیر مستقیم از برخی مسائل مذهبی و سیاسی کشور انتقاد می شد، یا در زمان اشوب های بعد از انتخابات سال 88 خوش خدمتی به امریکا و غرب به شکل مستقیم در برخی رسانه ها رویت شد اما همه مطالب به شکل غیر مستقیم و نه از زبان اندیشمندان و سیاستمداران غرب بیان می شد.

اما دولت روحانی از ابتدای فعالیت خود رویکرد جدیدی در رسانه های کشور بوجود آورده است. انتقاد از احکام مذهبی یکی از پیشروی های رسانه های موافق دولت بود. هفته نامه اسمان به دلیل انتقاد از حکم الهی اعدام، بسته شد و گروه تشکیل دهنده ان با مجوزی دیگر به عرصه رسانه های کشورمان برگشتند.

دولت فعلی در فضای رسانه ای کشورمان به دنبال ماجراجویی های بیشتری رفته است. بعد از مذاکرات وین، رسانه های اصلاح طلب نوشته هایی از متفکرین غربی را منتشر می کنند.

برای مثال مجله اندیشه پویا در مطلبی که پیرامون وضعیت سیاسی اروپا به چاپ رسانده است در مقابل نام نویسنده این گونه توضیح می دهد، جان کین فیلسوف سیاسی استرالیایی و استاد دانشگاه سیدنی وبرلین است.

اما جان کین کیست و چه ارتباطی با ایران دارد؟

جان کین مغز متفكر سرويس اطلاعات خارجي انگلستان (MI6) به شمار مي رود و هم صاحب لقب «موثرترين متفكر بر تئوري سياسي انگليس» است. كين، انجام ماموريت‌های برون مرزی مهمی را در كارنامه امنيتی خود داشت كه شركت در عمليات فروپاشی حكومت های اروپای شرقي، يكی از آنان بود.

وی از مشاوران حزب منحله مشارکت که در جریان فتنه 88 که به جرم های برنامه‌ریزی برای توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران ، براندازی نرم وکودتای مخملیعلیه حکومت ایران و جاسوسی برای سازمان اطلاعات و امنیت انگلستان و سیامتهم شده است .

نشریه مهرنامه نیز که با توضیح نشریه تخصصی علوم انسانی فعالیت می‌کند در آخرین شماره خود مقاله ای را از "رامین جهانبگلو" محکوم امنیتی سابق و متهم و همچنان فراری،مقاله ای را به چاپ رسانده است . مقاله رامین جهانبگلو در حالی در ماهنامه مهرنامه منتشر شده است که ویدر پرونده خود دارای سوابق محکومیت امنیتی به دلیل تلاش برای ایجاد "انقلاب مخملی" و نرم است. جهانبگلو در زمان دستگیری خود در اعترافاتش اذعان کرده با استفاده از اینترنت و وب در صدد اجرای طرح شبکهٔ جاسوسی سایبربا نام C.E.Sبوده‌ است.

جهانبگلو پس از فرار از ایران، مانند همپالگی های خود به اتاق های فکر رسانه های ضد انقلاب وارد شده است. وی اکنون یکی از مقاله نویسان اصلی سایت رادیو فردا (ارگان رسمی سازمان سیا) است و با بی بی سی فارسی و صدای آمریکا همکاری می کند.

نامبردگان نه به عنوان خرابکار در زمان فتنه 88 که به عنوان اندیشمند و کارشناس در رسانه های مذکور مطالبشان چاپ می شود تا خوانندگان که انها را نمی شناسند با مطالبشان ارتباط برقرار کنند و در حقیقت حضور خود را در رسانه های ایران محک بزنند.

دولت تدبیر و امید معنای جدیدی به مفهوم آزادی در فضای رسانه های کشورمان داده است. رسانه ها و فعالان معاند نظام می توانند در فضای رسانه ای کشور حضور داشته باشند اما مخالفانی مانند هفته نامه 9 دی به دلیل انتقاد از مذاکرات وین بسته می شوند. رویکرد جدید که حتی در دوران اصلاحات نیز در فضای رسانه ای کشورمان وجود نداشت قبل از هرچیز ماهیت نداشتن اعتقاد به اثرات تهاجم فرهنگی در بین سیاستمداران فعلی کشورمان به خوبی نمایان می کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها