کد خبر: ۳۳۸۱۶۹
زمان انتشار: ۰۸:۴۰     ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
۳۳سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی: برنامه های ضد انقلاب در داخل همیشه هماهنگ با ضد انقلاب در کل جهان است. زمانی که کنفرانس سران عرب مطرح شد و ما آن طور موضع گرفتیم و در آستانه حرکت جدیدی که ما می بایست در جبهه ها داشته باشیم، اینها هم در اینجا دست به چنین عملی زدند.

رخدادهای 18 شهریور 1361

چکیده

  • رهبران عرب روز گذشته طرحی را برای حل صلح آمیز مناقشه اعراب و اسرائیل تنظیم کردند که در این طرح دولت صهیونیستی به طور ضمنی به رسمیت شناخته شده است .

 

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور :  ما هر تصمیمی را که به معنای نقطه پایان گذاشتن بر حرکت و  مقاومت مردم فلسطین باشد محکوم می کنیم و آن را خیانت به مردم فلسطین می دانیم . 

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی:[غربی ها و دشمنان منطقه ای ایران ] می دانند که امنیت خلیج فارس در دست ما است و تا روزی که بخواهیم خلیج فارس امن باشد ، امن است.

 

  • هیئت دولت جمهوری طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ایران به کشورهای مستقل از طریق فروش نفت کمک می کند .

 

  • سرهنگ صیاد شیرازی: قرارگاه حمزه سید الشهدا در مرحله اول پناهگاهی برای فریب خوردگان منطقه و سپس محلی است که پس مانده ها و این جرثومه های فساد را ریشه کن خواهد کرد . 

کنفرانس فاس رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت !

منابع مغربی گفتند : رهبران عرب روز گذشته طرحی را برای حل صلح آمیز مناقشه اعراب و اسرائیل تنظیم کردند که در این طرح دولت صهیونیستی به طور ضمنی به رسمیت شناخته شده است . هنوز جزئیات کاملی از این طرح در دسترس نیست ، ولی منابع کنفرانس گفتند که این طرح راه را برای ایفای نقش بزرگتر آمریکا در جهت دستیابی به یک راه حل صلح آمیز در خاورمیانه هموار خواهد کرد .

این گزارش می افزاید : اجلاس سران عرب طرحی را مطابق با خطوط هشت ماده ای عربستان سعودی تنظیم کرده اند که در آن دولت یهود به طور ضمنی به رسمیت شناخته می شود این منابع گفتند که این طرح خواستار سرزمینی برای فلسطینیان در ساحل غربی اشغالی رود اردن و نوار غزه است که مرکز آن بیت المقدس شرقی باشد .

طرح مذکور همچنین از اسرائیل تقاضا می کند که سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان نماینده مردم فلسطین به رسمیت بشناسد .  یادآوری می شود علی ناصر محمد رئیس جمهور یمن جنوبی روز گذشته به علت به رسمیت شناختن اسرائیل توسط اجلاس سران عرب با عصبانیت عازم کشورش شد .

از سوی دیگر یونایتدپرس گزارش داد : روزنامه النهار چاپ بیروت نوشت : یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین گفته است : طرح صلح ریگان دارای نکات مثبتی است ! النهار در گزارشی از کنفرانس سران عرب در فاس مراکش نوشت : اظهارات عرفات در جریان بحث درباره نقش آمریکا در خاورمیانه ایراد شده است .

در حالی که انتظار می رفت عرفات در این نشست به سران عرب که کمکی به فلسطینی ها در نبرد با اسرائیل نکرده اند حمله کند وی طی سخنانی اظهار داشت : ما برای قصاص یا متهم کردن به این جا نیامده ایم و می خواهیم صفوف اعراب را متحد کنیم . (1)

محصور شدن یک انقلاب در یک کشور به معنای نابودی انقلاب

سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در اروپای غربی به اتفاق احمد عزیزی قائم مقام وزارت خارجه و همچنین رایزنان فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در سراسر دنیا همراه اصغرزاده معاون امور بین الملل این وزارتخانه ، عصر امروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن تاکید بر این که کار شما چه سفرا و کارداران و چه نمایندگان فرهنگی در واقع هر دو یک فعالیت را ، ولی از دو طریق انجام می دهید ، گفتند  : اینکه تفکر و مبانی این انقلاب ، محدود به کشور ما و مخصوص به این ملت نیست . جوشش انقلابی یک ملت در صورتی تداوم خواهد داشت که بتواند در رابطه با اذهان و افکار و زمینه های متعدد ذهنی و دل های مردم دنیا قرار بگیرد و در این صورت است که انقلاب خواهد ماند ، و الا محصور شدن یک انقلاب در محدوده یک کشور و یک ملت به معنای نابودی آن انقلاب خواهد بود .

رئیس جمهور ضمن تشکر از زحمات و خدمات سفر ا و کارداران گفتند  : سفر ا و  کارداران جمهوری اسسلامی کسانی هستند که وجو د آنها به عنوان یک حکایتی از جمهوری اسلامی است و باید هم این گونه باشد. پیام انقلاب توسط اعمال و رفتار و برخورد و تفکر شخصی و تشکیلاتی آنها منعکس خواهد شد ، نه به وسیله فعالیت و تلاش خارج از محدوده و حوزه کار رسمی و سیاسی آنها ، شما ماموریت دارید که نظر و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران را در نوع و کیفیت و کمیت مطلوب در رابطه با دولت های مقیم تامین کنید ، محیط داخل سفارتخانه محیط ایران است و لذا باید فضا طوری باشد که وقتی کسی که وارد سفارتخانه شد ، بیابد که این محل ، جزئی از ایران اسلامی است و جمهوری اسلامی را در آنجا مشاهده و احساس کند.

باید از نیروهای ایرانی در خارج به عنوان بازوی فعال استفاده کرد  

آیت الله خامنه ای خطاب به حاضرین گفتند  : باید از نیروهای ایرانی که در خارج از کشور هستند ، به عنوان یک بازوی فعال استفاده شود. رئیس جمهور ادامه دادند : کلیه نیروهایی که در خارج هستند باید به عنوان بازوان فعال و مغزهای متفکر در مسیر سیاست های جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود و در آن صورت است که نمایندگان ما تنها و غریب نخواهند بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : ما اگر در ارائه و تفسیر درست مبانی اسلام و قرآن موفق شویم و مردم دنیا واقعیت ها برایشان روشن شود آن کسانی که نان اسلام را می خورند و از اسلام کمترین بویی نبرده اند رسوا خواهند شد. امروز تنها کشور و تنها ملتی که بر مبنای اسلام حرکت می کند جمهوری اسلامی است و این رسالت بر عهده شما است که این حقیقت را به گوش مردم جهان برسانید .

آیت الله خامنه ای فاجعه به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را تسلیت گفتند

رئیس جمهور ضمن ابراز تاسف شدید ازتصمیم اخیر کنفرانس سران عرب در فاس گفتند : این حرکت آنها عبارت است از ذبح کردن و خنثی و ناکام نمودن حرکت عظیم انقلابی مردم فلسطین که بر اثر تظاهرات ، مقاله ها، سخنرانی ها و  غیره در ایجاد سازمان مقاومت فلسطین تحقق و عینیت پیدا کرده بود یعنی در حقیقت خط بطلان کشیدن بر روی تمامی تلاش ها و جان فشانی ها و کوشش های انجام شده از سال 1947 می باشد و این فاجعه مصیبت بار به مباشرت اسرائیل و با تشویق و کارگردانی آمریکا و به کمک مستقیم و غیر مستقیم حکام مرتجع عرب انجام گرفت. ما امروز به همه آزادگان جهان و مسلمانان دنیا و به ویژه ملت فلسطین این حادثه غم انگیز را تسلیت می گوئیم .

ایران هر تصمیمی که به معنای پایان مقاومت فلسطین باشد نمی پذیرد و آن را خیانت می داند

آیت الله خامنه ای در پایان گفتند : این سران عرب به چه حکمی و بنا بر چه وظیفه ای است که برای ملت فلسطین تصمیم می گیرند؟ هیچ کس اعم از عرب وغیر عرب حق ندارند برای مردم فلسطین به غیر از مصلحت آنها تصمیم بگیرد و هرگونه تصمیم برای سرنوشت فلسطین و فلسطینیان فقط به عهده و مربوط به خود آنهاست. این مسئله ، مسئله ای فلسطینی و در چهارچوب بزرگتر ، اسلامی است و به هیچ کس دیگری ارتباط ندارد ، ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران مصوبات این کنفرانس را مطلقا نمی پذیریم و قبول نداریم و هر تصمیمی را که به معنای نقطه پایان گذاشتن بر حرکت و  مقاومت مردم فلسطین باشد محکوم می کنیم و آن را خیانت به مردم فلسطین می دانیم . (2)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : مردم طوری عمل کنند که نشان دهد از جنگ خسته نشده اند  

آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع در پایان جلسه امشب این شورا گفت : در طول هفته جنگ ، مردم باید طوری عمل کنند که نشان دهند جنک آنها را خسته نکرده و رزمندگان را تشویق کنند.

هاشمی در پایان جلسه شورای عالی دفاع ضمن اظهار این مطلب از مسئولین برگزاری مراسم هفته جنگ خواست مردم را در جریان مسائل جنگ و حواشی آن و توطئه های تبلیغاتی دشمن قرار دهند.

در پایان جلسه شورای عالی دفاع که به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع تشکیل شد ، هاشمی رفسنجانی طی گفتگویی پیرامون مسائل مطروحه در این جلسه اظهار داشت : امشب گزارشی از وضع جبهه های جنوب و غرب به جلسه ارائه شد. مقدار نسبتا زیادی از وقت جلسه را صرف رسیدگی به آثار تاسیس قرارگاه حمزه سیدالشهداء «ع» در استان های کردستان و آذربایجان غربی و موفقیت های این قرارگاه و مسئله هماهنگی پایان جنگ با حل مسئله کردستان و آغاز سازندگی در آن مناطق کردیم. در این رابطه از پاکسازی هایی که این قرارگاه کرده خبرهای خوبی دادند.

خلیج فارس تا زمانی که مصلحت بدانیم امن است

هاشمی رفسنجانی در پاسخ سئوالی پیرامون ادامه تبلیغات رسانه های گروهی غرب ، مبنی بر نا امن بودن تنگه هرمز با اشاره به اهداف ضد اسلامی و مرحله ای امپریالیسم در رابطه با جنگ گفت: در این مرحله آنها موفق نشدند. می خواستند صدور نفت ما را متوقف کنند که خوشبختانه هم با حرکت سریع نیروهای دفاعی ما در منطقه و هم با اعلام به جایی که شرکت بیمه کرد و کارهای دیگری که شد ، توانستیم ثابت کنیم که در اطراف جزیره خارک امنیت کامل وجود دارد و الان کشتی ها می آیند و نفتشان را می گیرند و می روند و خود آن ها می دانند که امنیت خلیج فارس در دست ما است و تا روزی که بخواهیم خلیج فارس امن باشد ، امن است و اگر روزی مصلحت ندیدیم که امن باشد ، امن نخواهد بود . منتهی ما فکر می کنیم امنیت خلیج فارس ضروری است برای مملکت خودمان.

ضد انقلاب داخلی همواره هماهنگ با خارج عمل می کند

هاشمی رفسنجانی سپس در پاسخ به سئوالی در مورد بمب گذاری اخیر گفت : برنامه های ضد انقلاب در داخل همیشه هماهنگ با ضد انقلاب در کل جهان است. زمانی که کنفرانس سران عرب مطرح شد و فلسطینی ها را از لبنان خارج کردند و ما آن طور موضع گرفتیم و در آستانه حرکت جدیدی که ما می بایست در جبهه ها داشته باشیم و هماهنگ با تبلیغات غربی ها در خلیج فارس ، اینها هم در اینجا دست به چنین عملی زدند و خواستند مثلا ادای انقلابیون عراق را در بیاورند که در بغداد بسیار به موقع برای منتفی کردن کنفرانس سران غیرمتعهدها عملیاتی کرده بودند. منتهی این حرکت آنقدر زشت بود که خودشان هم جرات نکردند به عهده بگیرند ، چون جز آبروریزی چیزی برایشان نداشت.

بدتر از این نمی شود که سران عرب اسرائیل را تثبیت کنند و به رسمیت بشناسند

 هاشمی رفسنجانی پیرامون خبرهای منتشر شده از کنفرانس فاس و گزارش خبرگزاری ها مبنی بر به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط این کنفرانس با تاکید بر اینکه این ملت ها هستند که تصمیم می گیرند نه سران دولتهای عرب ، گفت : من هنوز قضاوتی ندارم و منتظر آخرین خبر قطعی هستم ، لیکن به نظر ما بدتر این است که سران کشورهای اسلامی یا عربی و جود اسرائیل را قبول کنند و در این مرحله کسی نمی تواند بیش از این خیانت کند و این مقدار خیانت هم گام بسیار خطرناکی است که سران کشورهای عربی به طرف تثبیت موقعیت اسرائیل بر خواهند داشت.

عراق با پول سعودی ها و کویت و اردن با ایران می جنگد

هاشمی رفسنجانی همچنین در این مورد که بعضی از گزارشات حاکیست که در کنفرانس سران عرب به نحوی از عراق حمایت شده گفت : اکثریت کشورهایی که در کنفرانس شرکت کرده اند، بیش از حرف درگذشته به عراق کمک عملی کرده اند، پول داده اند، اسلحه داده اند، تبلیغاتشان در خدمت عراق بوده ، هنوز هم می کنند و هنوز هم کشتی های حامل اسلحه از بندرهای کویت ، عربستان سعودی ، اردن و مصر به طرف عراق می آیند و هنوز هم عراق با پول آن ها دارد می جنگد. اردن و مصر که رسما اعلام کرده اند از عراق حمایت می کنند. حتی اردن ارتشیان را به اسم داوطلب فرستاد.

این که می گویند ایران از شرایط خود برای پایان جنگ عدول کرده دروغ است

 نماینده امام درشورایعالی دفاع آنگاه در پاسخ  به این سئوال که در ارتباط با سفر وزیر خارجه الجزایر به کشورمان برخی از مطبوعات بین المللی و خبرگزاریهای غربی گزارش دادند که ایران از دو شرط خود برای خاتمه یافتن جنگ صرف نظر کرده است نظرتان در این باره چیست؟ اظهار داشت :  دروغ گفته اند . هنوز اصلا مذاکره ای نشده است. ما از اظهارات ایشان در این سفر این مطلب را برداشت کردیم که مقداری در جهت خواست های ما جلو رفته اند. البته هنوز به حد خواست های ما نرسیده اند و خیلی فاصله دارند و تا ما احساس نکنیم که دشمن جدا می خواهد جنگ را خاتمه دهد و حاضر است تسلیم حق شود ، به طور جدی وارد مذاکره هم نمی شویم. ما با ایشان حرف های گذشته را تکرار کردیم و اصولا خواسته های ما چیزی نیست که بتوانیم از آنها تنزل کنیم.

ادعای مضحک صدام در خورد خسارات ایران در دو سال ابتدایی جنگ

 نماینده امام در شورای عالی دفاع آنگاه در پاسخ سئوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مورد ادعای عراق مبنی بر اینکه از ابتدای جنگ تاکنون 834 فروند هواپیما و هلیکوپتر و بیش از 4 هزار تانک ایران را منهدم کرده و بیش از دویست هزار نفر از رزمندگان مسلمان ما را به شهادت رسانده است ، گفت : البته این اظهارات عراق که گزاف است و مثل همه حرف های دیگرش دروغ، اما به هرحال ما در محاسبه غرامت ها روی این حرف های خودشان هم به عنوان سند حساب می کنیم ، منتهی ما چیزی بیشتر از حقوق واقعی خودمان نمی خواهیم و خسارت های واقعی را از آنها خواهیم گرفت. (3)

کمک ایران به کشورهای مستقل از طریق فروش نفت

هیئت دولت جمهوری اسلامی پیش از ظهر دیروز به ریاست میرحسین موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد و طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ایران به کشورهای مستقل از طریق فروش نفت کمک می کند .

در این جلسه مهندس غرضی وزیر نفت که اخیرا به آفریقا سفر کرده بود گزارش بازدید از 15 کشور آفریقایی و ملاقات با سران این کشورها و همچنین وضع سیاسی ، اقتصادی کشورهای مزبور را به اطلاع هیئت وزیران رساند و پس از بحث و تبادل نظر در این زمینه کلیات پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر تقدیم ماده واحده راجع به کمک به کشورهای مستضعف که سیاست های نه شرقی و نه غربی را تعقیب می کنند به تصویب رسید . (4)

محسن رضایی : جنگ به مرحله بسیار جدید و تعیین کننده رسیده است

محسن رضایی: در حال حاضر جنگ تحمیلی به مرحله بسیار جدید و تعیین کننده رسیده و امیدوارم که با کمک مردم مسلمان هر چه زودتر تکلیف صدام و حزب بعث تعیین شود .

سرهنگ صیاد شیرازی نیز با اشاره به ترکیب مقدس ارتش و سپاه در جبهه ها گفت : قرارگاه حمزه سید الشهدا در مرحله اول پناهگاهی برای فریب خوردگان منطقه و سپس محلی است که پس مانده ها و این جرثومه های فساد را ریشه کن خواهد کرد . (5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 18 شهریور 1361 ، صفحه 20

2- جمهوری اسلامی ، 20 شهریور 1361 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 20 شهریور 1361 ، صفحه 3

4- کیهان ، 18 شهریور 1361 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 18 شهریور 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها