کد خبر: ۳۳۸۷۱۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین واکنش نعمت‌زاده به کمپین نخریدن خودرو این روزها دردسرهایی را برای وزیر سالخورده دولت یازدهم ایجاد کرده‌است.

به گزارش پایگاه 598، در آخرین دیداری که به مناسبت هفته دولت بین رهبری و اعضای هیات دولت برگزار شد رهبری درباره ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمودند: چهار وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده و یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزرات بازرگانی با وزرات صنایع و معادن بود، یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل‌ نشده است.

 

پس از این اظهارت بود که زمزمه تفکیک این وزارت‌خانه‌ها از یکدیگر مطرح شد. اما در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت با حضور محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، وی در این باره اظهار کرد: بحثی برای جداسازی نيست و انتقادی هم از سوی مقام معظم رهبری نیست. ایشان به خاطر گزارش‌های من گفتند که كار زيادی به اين وزارت‌خانه سپرده شده است. در حال حاضر یک سوم تولید ناخالص داخلی در وزارت‌خانه ماست.


اما موضوع به اینجا ختم نشد و نمایندگان مجلس نیز به تفکیک دو وزارت‌خانه صنعت و تجارت چراغ سبز نشان دادند.
 

 بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: من موافق جداسازی هستم اما به شرطی که بحث قانون و برنامه آن به درستی انجام شود، شاید این موضوع در خود دولت حل شود بهتر باشد به این دلیل که خود آقای وزیر اگر یک معاونت مستقل بازرگانی چه در داخل و خارج داشته باشد و در استانها دو اداره کل تشکیل دهد معقول‌تر خواهد بود.


همچنین محسن بیگلری، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره به اقتصادنیوز گفت: من 100 درصد موافق این جداسازی هستم، متاسفانه وضعیت بسیار بدی که نسبت به این موضوع داریم این است که وزارت صنعت و معدن و تجارت وزارت‌خانه بسیار بزرگی است.
 

 

او ادامه داد: این دو وزارت‌خانه را در دولت قبلی با هم ادغام کردند اما در حال حاضر کار این وزارت‌خانه به خوبی پیش نمی‌رود. جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند یکی از طرح‌های بسیار مفید این دولت شود.

 

 

پیگیری تفکیک وزارت‌خانه در دولت

 

اما موضوع جداسازی این دو وزارت‌خانه به این‌جا ختم نشد و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در این‌باره گفت: در آن زمانی هم که تصمیم گرفتند چند وزارتخانه را ادغام و وزارت صمت را ایجاد کنند برخی کارشناسان معتقد بودند انجام این کار درست نیست.

 


وی ادامه داد: سخنان اخیر رهبر انقلاب فرصتی را به وجود آورد که ما بتوانیم به این موضوع ورود کنیم، البته نیازمند مجوزهای قانونی هستیم و هر زمانی که این مجوزها اخذ شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

 


از زمان روی کار آمدن محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت این دومین بار است که مضوع تفکیک این وزارت‌خانه‌ها مطرح شده‌ است. بار اول در حد زمزمه و این ‌بار گویی جدی‌تر شده که وزیر سالخورده دولت یازدهم را در معرض فشار قرار داده‌است. با اظهارات رهبری در نشست با اعضای هیات دولت به نظر می‌رسد موضوع تفکیک در دولت و مجلس در دست بررسی است.

چالش خودرویی دست از وزیرصنعت بر نمی‌دارد

 

در حالی‌ که زمزمه‌های تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز رسا‌نه‌ای‌تر می‌شود نعمت‌زاده این روزها با چالش جدید‌تری مواجه شده‌ که در پی آن نه‌تنها با واکنش مردم به پایان نرسید بلکه با تذکر رئیس‌جمهور ادامه یافت و با واکنش سخنگوی دولت شدت بیشتری گرفته‌ است.
 

 

موضوع از آنجایی آغاز شد که برخی در اعتراض به افزایش قیمت خودرو کمپین نخریدن خودرو داخلی را راه‌انداختند. واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت به این کمپین در نشست خبری وی اینگونه بود: راه‌اندازی کمپین‌های ضد تولید داخل که مردم را تحریک به مصرف نکردن کالاهای داخلی از جمله خودرو می‌کند ضدانقلابی است. کمپين نخريدن كالای داخلی گناه و ضدانقلاب است. رهبری و همه می‌گويند كالای داخلی بخريم. خودرو هم كالای ضروری نيست و مردم خريد آن را عقب می‌اندازند که البته این ضرر به توليد داخلی است.

 


پس از این، وی درباره این سخنان خود در گفت‌وگوی ویژه خبری اصلاحاتی انجام داد و اعلام کرد: من نگفتم هر که خودروی داخلی نخرد ضدانقلاب است، منظور من این بود که مبارزه سازمان یافته ضدخرید محصولات داخلی و نخریدن خودروی داخلی مغایر با منافع ملی است.
 

 

پس از انعکاس این توضیحات وی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور به نعمت‌زاده تذکر داده است؛ موضوعی که خود نعمت‌زاده آن را تایید نکرد.
 

 

 در همین حال محمدباقر نوبخت در کسوت سخنگوی دولت در نشست اخیر خبری خود به سخنان حاشیه‌سازی نعمت‌زاده واکنش نشان داد و در این‌باره گفت: قطعا باید به تولید داخل توجه داشته باشیم و در بسیاری از مذاکرات نیز در کنار موضوعات سرمایه‌گذاری به بحث دانش فنی نیز توجه شده است تا در عرصه صنایع داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
 

 

وی ادامه داد: کیفیت خودروهای داخلی باید افزایش یابد و انتظار داریم متناسب با مطالبات مردم این شرایط فراهم شود و قیمت‌ها نیز متناسب‌تر شود تا اگر کسی نخواهد از خودروی داخلی استفاده کند در چارچوب قانون خودروی دیگری را انتخاب کند.
 

 

وی اضافه کرد: از همکاران خود نیز انتظار دارم از ادبیاتی استفاده نکنند که در شان دولت نیست و آن را منطقی نمی‌دانیم. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت از افراد باتجربه در بخش صنعت هستند و می‌دانیم قصد تقویت صنعت داخلی را داشته است بنابراین همه باید تلاش کنیم متناسب با شخصیت فاخر ایرانی در بیان نظرات استفاده کنیم.
 

 

در حال حاضر به نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت این روزها با دو چالش اصلی تفکیک این وزارت‌خانه و واکنش‌ها نسبت به اظهاراتش مبنی بر ضد انقلاب بودن کمپین نخریدن خودرو مواجه شده‌است که باید دید نقطه پایان این دو چالش کجا خواهد بود؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها