کد خبر: ۳۳۹۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۶ دی ۱۳۹۰
یک مستندساز با بیان اینکه خیلی از آثار جشنواره عمار آثاری بود که توسط فیلمسازان برای پخش به صداوسیما عرضه شده بود و تلویزیون از پخش آن‌ها استنکاف کرده است، گفت: صدا و سیما مسلما حاضر نیست جشنواره‌ای که همه این فیلم‌ها را نمایش می‌دهد پوشش خبری دهد چون خود صداوسیما زیر سؤال می‌رود.
«سیدسلیم غفوری» مستندساز و داور دومین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره مردمی بودن این جشنواره گفت: مردمی بودن جشنواره عمار از دو جنبه است یکی اینکه فیلم‌های حاضر در این جشنواره فیلم‌هایی بود که توسط فیلم‌سازهایی ساخته شده است که به معنای مصطلح شهرت و اسم و رسمی نداشتند و کسانی بودند که در سه سال اخیر بعضاً به دلیل احساس نیازی که کردند رو به فیلم‌سازی آوردند تا ایده‌ها و حرف‌های که در ذهن دارند را به این واسطه بیان کنند.

* هدف ویژه جشنواره عمار اکران فیلم‌ها در محافل مردمی بود

وی با بیان اینکه جشنواره عمار، قالب جشنواره‌های کلاسیک معمول را شکسته و دچار خدشه کرده است، افزود: در جشنواره مردمی عمار اینگونه نبود که کسانی که حضور دارند باید حتماً اسم و رسمی داشته باشند.
غفوری با بیان نکته دیگری درباره مردمی بودن جشنواره عمار، تاکید کرد: جشنواره عمار علاوه بر اینکه در سالن اصلی اکران شد همزمان در خیلی از شهرها و روستاها هم‌ اکران داشت و این به این دلیل بود که فیلم‌های جشنواره به مجامع مردمی برود و آنجا دیده شود.
وی افزود: این در حالی است که در جشنواره‌های دیگر هدف این نیست که عموم مردم فیلم‌ها را بینند بلکه بیشتر هدف این است که آنچه به آن «قشر نخبه» می‌گویند یا «مخاطب خاص» فیلم‌ها را بینند در حلی که جشنواره عمار هدف خاصش این بود که این فیلم‌ها که کمتر هم دیده شده و ضریب نگرفته در محافل مردمی اکران شود و توسط مردم دیده شود.

* رسانه‌ها فکر می‌کنند یک جشنواره موفق یک جشنواره پرطمطراق است

داور دومین جشنواره مردمی عمار درباره اینکه چرا صداوسیما و دیگر رسانه‌ها پوشش مناسبی به این جشنواره ندادند، گفت: علت اصلی آن این است که صداوسیما و حتی عمده‌ مراکز اصلی متولی فرهنگ و هنری در کشور، خودشان را در همان چارچوب رویدادهای کلاسیک و رسمی محدود کرده‌اند و احساسشان این است که اگر اسم جشنواره آمد به شرطی موفق می‌شود که حتماً یک مرکز رسمی پای کار جشنواره باشد و با یک طمطراق خاصی برگزار شود و ستاد بزرگی داشته باشد.
وی افزود: اما وقتی یک ستادی که اسم و رسم آنچنانی ندارد و به این معنا در سیستم رسمی آنها شناخته شده نیست، می‌آید و اعلام می‌کند که چنین جشنواره‌ای برگزاری می‌شود شاید از نظر آن‌ها مضحک جلوه می‌کند و با یک پیش داوری احساس آن‌ها این است که حتماً این جشنواره موفق نمی‌شود و به حسابش نمی‌آورد و با این پیش داوری حاضر نمی‌شوند به این عرصه ورود کنند و آن را انعکاس دهند.
این مستندساز کشور به دلیل مهمتری نیز اشاره کرد و گفت: دلیل مهمتری که می‌شود عنوان کرد این است که خیلی از آثاری که در این جشنواره نمایش داده شد آثاری است که شاید بخشی از آنها توسط فیلمسازان برای پخش به صداوسیما عرضه شده اما تلویزیون از پخش آنها استنکاف کرده و حاضر نشده است که آن‌ها را نمایش بدهد و طفره رفته است.
وی افزود: بالطبع وقتی صداوسیما این برخورد را با فیلم‌هایی از این دست کرده حاضر نیست بیاید و جشنواره‌ای که می‌خواهد همه این فیلم‌ها را نمایش بدهد پوشش تبلیغاتی بدهد و خبری از آن پخش بکند چون احساس می‌کند که خود صداوسیما زیر سؤال می‌رود که اگر این فیلم‌ها خوب است چرا شما در تلویزیون این فیلم‌ها را نمایش ندادید و حاضر نیستید به نمایش بدهید.

* آثار حاضر در جشنواره عمار حرفه‌ای بود و افق خوبی می‌تواند داشته باشد

داور دومین جشنواره مردمی عمار در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره کیفیت آثار جشنواره فیلم عمار گفت: بخشی از آثار به نظر من حرفه‌ای و بالطبع بخشی از آثار هم آثاری بود که توسط افرادی که تازه وارد این عرصه شده بودند، ساخته شده بود.
وی افزود: در هر دو بخش آثار خوب وجود داشت که حرفی برای گفتن داشتند؛ بخشی از آثار آثاری بودند که نشان می‌داد فیلمسازان ولو اینکه تازه به این عرصه وارد شده‌اند حرفی جدی برای گفتن دارند و اگر از آثارشان حمایت شود قطعاً‌ در آینده کارهای بهتر و موفق‌تری خواهند داشت.
این مستندساز تاکید کرد: نکته دیگری که هست و باید به آن توجه کرد این است که این جشنواره دوره دوم خود را طی می‌کند و قطعاً یکی جشنواره در دوره دومش به آن اهدافش نمی‌رسد اما افق خوبی می‌تواند داشته باشد و اگر خدا کمک کند و دوستان تلاش کنند برای سال‌های بعد جشنواره به جایگاه خوبی خواهد رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها