کد خبر: ۳۳۹۵۴۰
زمان انتشار: ۱۵:۴۱     ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
روایت نقوی حسینی از سخنان نهاوندیان در کمیسیون برجام گفت: مجاز نبودیم در ارتباط با تحریم‌های آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای با ایالات متحده وارد گفتگوی سیاسی شویم/ ظلمی که به بازار نفت وارد شد نابخشودنی است
به گزارش پایگاه 598، سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در تشریح نشست امروز این کمیسیون که با حضور نهاوندیان، عراقچی و قشقاوی در نوبت صبح برگزار شد اظهار داشت: در ابتدای جلسه به عدم حضور صدا و سیما اعتراض شد و آقای ابوترابی به اینکه صدا و سیما حضور نیافتند اعتراض کردند و گفتند چرا وقتی که جلیلی در جلسه حضور دارد همه دوربین‌ها حضور دارند ولی حالا آقایان حضور ندارند.

وی در تشریح حاشیه ایجاد شده در جلسه صبح امروز کمیسیون برجام که به دلیل عدم ضبط تلویزیونی این نشست صورت گرفته بود افزود: آقای ابوترابی همچنین به صدا و سیما از این بابت اعتراض داشتند که چرا مباحث و دیدگاه‌های ایشان را در برخی از گزارشات جلسات حذف کرده‌اند که در پاسخ رئیس جلسه توضیح دادند که احتمالاً این موضوع که قبلاً بحث شده بود که بعدازظهر ضبط نداریم با جلسه صبح مشتبه شده و صدا و سیما فکر کرده که صبح نباید جلسه ضبط شود البته دو رسانه خانه ملت و مجلس حضور دارند که جلسه را ضبط می‌کنند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

نقوی حسینی افزود: آقای زاکانی به عنوان ریاست کمیسیون در ابتدای جلسه اعلام کردند که با توجه به سفر آمانو به ایران کمیسیون از وی دعوت می‌کند تا در صورت صلاحدید دولت در یکی از جلسات کمیسیون شرکت کرده و نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کند و در مقابل به سوالات اعضا پاسخ دهد چرا که بحث بازرسی‌ها و همکاری ایران و آژانس مبحث مهمی است و خاطره خوبی از بازرسی‌های آژانس در ذهن ملت ایران نیست و تقدیم شهدای هسته‌ای به علت عدم امانت‌داری آژانس بوده است و در همین بخش از شهدای هسته‌ای یادی شد.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه بعد از توضیحات مذکور جلسه وارد بحث شد و ابتدا کمیته اقتصادی سوالات خود را مطرح کرد گفت: عمده‌ترین سوالات پیرامون شرایط اقتصادی کشور در صورت عدم توافق، شرایط مبادلات ارزی مطابق برجام، افق آینده اقتصادی پس از توافق، میزان سقف و کف مطالبات ایران که بلوکه شده است و اینکه آیا مطابق برجام بالاخره پول نقد بر می‌گردد یا خیر؟ اینکه آثار اقتصادی بعد از توافق ژنو که خیلی مثبت نبوده است که ارزیابی را در پی دارد و در نهایت اینکه ایا می‌دانید که چه نوع تحریم‌هایی باقی می‌ماند که بعدها مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند و هزینه تحریم بر کشور تا کنون چگونه بوده و اگر توافق نمی‌شد ما به کجا می‌رفتیم مطرح شد.

نقوی حسینی در ادامه در ادامه در تشریح سخنان نهاوندیان گفت: آقای نهاوندیان در جلسه صبح امروز کمیسیون برجام اظهار داشت؛ که از همه ظرفیت‌های کشور برای شرایط پسا برجام استفاده می‌کنیم و در واقع تیم اقتصادی دولت همپای مذاکرات دامنه تحولات اقتصادی و آینده آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و قرار می‌دهد اگر چه در طول مذاکرات 16 بند برجام مربوط به مسائل اقتصادی است و ما به دنبال این بودیم که کلیه تحریم‌های اقتصادی برداشته شود که البته به اعتقاد ما چنین هدفی به دست آمده است و بخش اصلی تحریم‌ها در برجام لغو شده و حتی معتقد بودیم آثار لغو تحریم‌ها باید در بخش‌های حقوقی فعالیت‌ شرکت‌ها دیده شود.

نقوی به نقل از نهاوندیان ادامه داد: آنچه که در چارچوب تحریم‌ها باقی مانده تحریم‌های غیر هسته‌ای است و با رفع تحریم‌ها اقتصاد کشور را از گروگان بودن آزاد کردیم و در بخش هسته‌ای هم حضور هسته‌ای ایران در عرصه بین المللی را تثبیت کردیم؛ ما حتی در جهت رفع تحریم‌های غیر هسته‌ای مقدم بر تحریم‌های هسته‌ای نیز رفع کردیم مثلاً خدمات به هواپیماها، کشتی‌های مسافربری، امکان همکاری شرکت‌های غیر آمریکایی به ایران و رفع تحریم صادرات ایران در حوزه مواد غذایی و فرش کشور از جمله این موارد است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام با اشاره به پاسخ نهاوندیان به سوال اعضا کمیسیون در جلسه صبح امروز گفت: آقای نهاوندیان در ادامه توضیح دادند که در حوزه مالی و بانکی نیز رفع تحریم‌های مهمتری صورت گرفته است و به طور صریحی در برجام و قطعنامه طرح مقابل منع شد از اینکه تحریم‌های رفع شده را به صورت دیگری اعمال کند.

نقوی در ادامه تشریح سخنان نهاوندیان در جلسه امروز با اشاره به اینکه آقای نهاوندیان نکته مهم در رفع تحریم‌ها را در این دانسته که خط قرمز رفع تحریم‌ها یک جا و در آغاز توافق رعایت شده است افزود: به گفته ایشان در ارتباط با تحریم‌های آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای ما مجاز نبودیم که با آمریکا وارد گفتگوی سیاسی شویم.

سخنگوی کمیسیون بیان داشت: نهاوندیان با اشاره به اینکه حالا می‌توانیم در مورد آثار به گروگان گرفتن اقتصاد کشور صحبت کنیم اولین اثر تحریم را بالا بردن هزینه‌های مبادله برشمرد و گفت که ما اجازه ندادیم اقتصاد کشور متوقف شود و این در حالی است که هزینه‌های آن برای ما سنگین بوده است.

وی به نقل از نهاوندیان ادامه داد: ارزیابی ما نشان می‌دهد که تا 15 درصد هزینه به کشور در بخش مبادلات تجاری تحمیل شد که در مجموع سالانه 15 میلیارد دلار می‌شد از سوی دیگر در بازار نفت لطمه‌های شدیدی به این بازار وارد شد و قدرت چانه‌زنی و اثرگزاری ایران را کاهش داد که در این راستا باید گفت چنین ظلمی به ایران نابخشودنی است.

نقوی حسینی به نقل از نهاوندیان ادامه داد:‌ سومین اثر این بوده که پروژه‌های عمرانی کشور عقب مانده بود و با تأخیر رو به رو شده بود و دیگر اینکه محرومیت دانشجویان ما از تحصیل هم ظلم به ما بود و نکته بعدی غارت ذخایر مشترک در حوزه‌های نفتی و گازی از سوی کشورهای دیگر بود که تحریم موجب همه این موارد بوده است البته دستاوردهای ملت ایران در حوزه‌های مختلف علمی و تکنولوژیکی در دوران تحریم غیر قابل انکار است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در تشریح سخنان دیگر رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای نهاوندیان پنجمین اثر تحریم‌ها را غیر رسمی شدن تجارت ایران در عرصه بین المللی دانستند که به گفته ایشان این امر موجب فساد در چنین مبادلاتی شکل گیرد و عده‌ای از این موضوع سوء استفاده کنند و از سوی دیگر شرایط ایران در فاینانس‌ها تحمیل شد چرا که پول ایران بلوکه شده بود.

نقوی ادامه داد: نهاوندیان همچنین در این جلسه گفته که پول‌های بلوکه شده درحوزه‌های مختلف است بنابراین ارقام آن نیز متفاوت می‌باشد پس آنچه که به دولت بر می‌گردد بخش کوچکی از این مبلغ است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام ادامه داد: نهاوندیان همچنین در این جلسه گفته که پول‌های بلوکه شده درحوزه‌های مختلف است بنابراین ارقام آن نیز متفاوت می‌باشد پس آنچه که به دولت بر می‌گردد بخش کوچکی از این مبلغ است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام با اشاره به اینکه: رئیس دفتر رئیس جمهور در جلسه امروز اذعان داشته که افزایش نرخ ارز و از دست دادن بازارهای تجاری بخش دیگری از آثار تحریم‌ها بوده است گفت: به گفته نهاوندیان اگر تحریم‌ها ادامه می‌یافت تغییر و تحولات زیادی در بازار ارز رخ می‌داد.

نقوی حسینی همچنین با بیان اینکه نهاوندیان در ادامه گفت: ما می‌توانستیم طرف مقابل را به جایی برسانیم که از ما شفافیت بخواهند و حق هسته‌ای ما را بپذیرند متذکر شد توافق مانع از اعمال محدودیت‌های ظالمانه‌ای که بسیاری از حقوق ما را از بین برد شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در بخش پایانی توضیحاتم در مورد جلسه صبح امروز این کمیسیون گفت: در ساعت 10 و سی دقیقه آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به جای آقایان سیف و همتی در کمیسیون حضور پیدا کرد و در نهایت آقایان سیف و همتی به جلسه کمیسیون نیامدند و آقای طیب‌نیا هم در سفر به سر می‌بردند.

نقوی در ادامه گفت: عراقچی در این بخش به کمک آقای نهاوندیان آمد و گفت هیچ تحریمی در زمینه سوئیفت باقی نمانده است و افرادی که در لیست تحریم‌های اشاعه‌ای قرار داشتند همچنان از خدمات بانکی محروم می‌مانند، هم حقوقی‌ها و هم حقیقی‌ها.

نقوی به نقل از عراقچی ادامه داد: عراقچی همچنین گفت: باز هم عرض می‌کنم اتحادیه اروپا کلیه تحریم‌های مالی اقتصادی خود را لغو می‌کند و تحریم‌های اشاعه‌ای خود را 8 سال بعد لغو می‌کند یعنی لغو تحریم‌ها در هر دو بخش شامل کلیه شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌شود پس شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که محکوم به تحریم اشاعه‌ای می‌شوند تحریمشان لغو نمی‌شود بلکه 8 سال بعد لغو می‌شود.

نقوی در پایان گفت: آقای نهاوندیان نیز در این بخش اظهار داشتند که به طور جدی ساختار تحریم‌ها شکسته شده و فضای روانی همکاری اقتصادی به طور جدی در جهت مثبت تغییر کرده است و شما صف کشورها در مبادله با ایران را شاهدید اما برنامه دولت اقتصادی مقاومتی است و دولت تمهیداتی دارد که انتظارات و تقاضاهای جامعه را مدیریت کند و از ایجاد انتظارات بی جا جلوگیری کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها