کد خبر: ۳۴۰۴۵۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
یک هفته است که سومین حرم مبارک مسلمانان شاهد درگیری مدافعان حرم قدسی با متجاوزان صهیونیستی است و در این بین از الازهر و قرضاوی تا قم و لبنان همه در حمایت از این مدافعان هم نظر هستند و این فرصتی برای وحدت جهان اسلام است.
به گزارش پایگاه 598، یک هفته است که سومین حرم مبارک مسلمانان یعنی مسجد الاقصی «الذی بارکنا حوله» شاهد درگیری مدافعان حرم قدسی با متجاوزان صهیونیستی است.

اتفاقی که در میانه درگیری‌های متعدد در کشورهای اسلامی از سوریه و عراق تا یمن و لیبی درگرفته است و خشم مردم و رهبران اسلامی در مناطق مختلف جهان اسلام شده است.

از یک طرف در شیخ الازهر با حمایت از مدافعان حرم قدسی خواستار جلسه فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای اتخاذ مواضع فوری و اقدامات سخت‌گیرانه در برابر رژیم صهیونیستی شد و گفت: وقت آن است که از سخنان درباره محکومیت عبور کرده و موضعی شرافتمندانه در دفاع از قدس گرفته شود»

در طرف دیگر شیخ یوسف القرضاوی رهبر معنوی اخوان المسلمین، گفته است: هر کس می‌تواند باید در این دوره با صهیونیست‌ها مقابله و مبارزه کند این مبارزه چه عملی باشد چه مالی و چه معنوی باید انجام شود و آزادسازی این سرزمین اسلامی از این جرثومه واجبی دینی و میهنی است.

«اتحادیه جهانی علمای اسلام» نیز در بیانیه‌ای به امضای شیخ یوسف القرضاوی و شیخ علی محیی‌الدین القره‌داغی، دبیر این اتحادیه خواستار صدور «فراخوان عمومی» و فشار بر صهیونیست‌ها شده و به پادشاهان و امیران و روسای کشورهای اسلامی خطاب کرده است که «مشروعیت شما وابسته به دفاع از مسجد الاقصی است».

این اتحادیه همچنین این اتحادیه خواستار تشکیل کمپین «نجات الاقصی» شده و از رهبران فلسطینی نیز خواسته است از مذاکرات بی‌فایده و همکاری‌های امنیتی مضر با رژیم صهیونیستی دست بردارد و زیر سایه مقاومت متحد شوند و همچنین از رهبران جهان خواسته سکوت خود را بشکنند.

در این طرف ماجرا نیز آیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد که « مسجد الاقصی برای همه مسلمانان است و اسرائیل با این جنایت و حرکت وحشیانه خود می‌خواهد مسجد الاقصی را تصاحب کند، بنابراین وظیفه همه مسلمانان ایستادگی، مقاومت در برابر این رژیم و ایادی او است و همچنین وظیفه دارند در برابر این حرکات سکوت نکنند و هوشیاری خود را بیش از گذشته اعلام کنند.»

آیت‌الله اراکی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز از این حوادث ابراز نگرانی کرده و گفته است: درگیری و اختلاف بین مسلمانان باعث شده که اسرائیل طی چند روز، اقدام به تقسیم زمانی مسجدالاقصی بزند کاری که تاکنون جرأت آن را نداشت. الان چند روزی است که مسلمانان را از مسجد الاقصی بیرون کرده‌اند و اجازه ورود به آنها را نمی‌دهند و تصرف مسجدالاقصی در قلب جهان اسلام توسط صهیونیست‌ها به معنای تصرف همه جهان اسلام است.

همچنین آیت‌الله سیدعلی فضل‌الله نیز در سخنانی عنوان کرده است که «جهان اسلام شاهد نوعی از افراطی‌گری و تکفیر است که از جوهره دین به دور است اما باید همه تلاش‌ها در این زمان دوری از جنگ‌های داخلی باشد و تفنگ‌ها برای حمایت از مسجدالاقصی به سوی دشمن صهیونیستی گرفته شود».

این وحدت نظر درباره مسجد الاقصی و ضرورت حمایت از آن یک اتفاق ویژه در دورانی است که جریان‌های مختلف شیعی و سنی به دلیل حوادث منطقه و به‌ویژه سوریه و نفوذ جریانات صهیونیستی و غربی نتوانسته‌اند در کنار هم قرار بگیرند لذا به نظر می‌رسد این نیز از فرصت‌های مهمی برای وحدت جهان اسلام است.

در این بین اما حرکت چابک دستگاه «دیپلماسی وحدت اسلامی» و مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای اقدام عملی مناسب جهت وحدت اسلامی در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد.

بازوهای مجمع تقریب در این زمینه که در چند سال اخیر تاسیس شده از جمله « اتحادیه جهانی علمای مقاومت» و همچنین «کمیته مساعی حمیده» می‌تواند در اقدامی سریع و چابک با برگزاری نشستی فوری گوی سبقت را از مراکز تصمیم‌ساز اسلامی چون اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی بربایند و تعاملات و ارتباطات نخبگانی بین دو یا چندکشور را برای شکل‌گیری اقدامات عملی در حمایت از مسجد الاقصی را دنبال کنند.

سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که آیا مجمع تقریب مذاهب اسلامی آنچنان که دبیرکل آن مدعی است چابکی لازم برای حرکت در عرصه بین‌المللی را دارد و توان این امر را دارد که از فرصت پیش آمده برای وحدت حول محور جهاد و مقاومت استفاده کرده و از همه پتانسیل‌های موجود از الازهر و اتحادیه جهانی علمای اسلام گرفته تا جریان‌های مردمی جهان اسلام استفاده کند؟

سوالی که پاسخ آن به نظر منفی می‌رسد چراکه در اتفاقات پیشین چون حوادث سوریه، میانمار،حملات به غزه، حوادث عراق و حتی حادثه اخیر تروریستی در کویت هیچ تحرکی از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی دیده نشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها