کد خبر: ۳۴۱۲۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۲۲ دی ۱۳۹۰
اندر احوالات فیلم سازی های به سبک رسانه ملی:
برنامه سازان و مسئولین سیما و بسیاری از مردم در جواب به چنین نقدهایی همیشه می گویند: "اینها مشکلات جامعه است و باید نشان داده شود و نقد شود". آیا واقعاً مشکل کسانی که این حرف را می زنند، یک مشکل نظری است؟ آیا اختلاف ما با آنها، بر سر شیوه تربیت است؟ آیا این حرف ساده که "برای نقد یک زشتی، آن را عیان نمی کنند" حرفی است که درک آن نیاز به فکر زیادی داشته باشد؟ آیا اینکه "نشان دادن زشتی، ولو با نقد کردن آن، سبب ریختن قبحش می شود" واقعاً حرفی است که یک انسان بالغ متوجه نمی شود؟... ممکن است برخی بگویند که اتفاقاً نشان دادن چنین صحنه هایی، منجر به حل مشکل بالا رفتن سن ازدواج می شود. در پاسخ می گوییم ...
سرویس فرهنگی نقد رسانه 598/ یکی از اساتید گاهی به طنز می گفت من برخی برنامه ها را که در تلویزیون می بینم، می خواهم زنگ بزنم 110 و سوال کنم: آقا هنوز جمهوری اسلامی برقرار است؟!! تبدیل شدن نقد به طنز از دو حال خارج نیست: یا اصولاً مسأله ی مورد نقد، مسأله ای خیلی جدی نیست و با یک مزاح و لبخند، می توان آن را به خطاکار منتقل کرد.

 اما نوعی دیگر از تبدیل شدن نقد به طنز وجود دارد که اتفاقاً در مورد مسائل فوق العاده جدی اتفاق می افتد؛ مسائلی که بنیان ها را بر می کنند و جامعه را ویران می کنند. مسائلی که انسان به محض مواجهه با آنها،  تمام وجودش را خشم می گیرد و یک لحظه واقعاً یأس را احساس می کند. آنگاه اگر بخواهد واقعاً حق نقد را ادا کند، می بیند غیر از مجازات سنگین خاطی، کاری نیست که بتواند وافی باشد و چون این کار میسر نیست، به نوعی جنون مبتلا می گردد و جدی ترین حرف ها را به حالت تمسخر مطرح می کند.

به راستی ما با این همه رنج کشیده ایم و فشار و تحریم ها متحمل شده ایم که تلویزیونمان بعد از سی سال، بیاید دوباره همان مطالب مبتذل تلویزیون شاهنشاهی را نشان دهد؟ اصلاً مشکل اصلی ما با آمریکا که بخاطرش این همه فشار تحمل می کنیم چیست؟ جز دین و فرهنگمان؟ شبکه من و تو در برنامه کارشناسی اش سبک ازدواج سنتی را می گوبد، صدا و سیمای ما پیشی گرفته و در سریالش چشم چرانی و نگاه بازی دو نوجوان 17-16 ساله به جنس مخالفشان را نشان می دهد.

برنامه سازان و مسئولین سیما و بسیاری از مردم در جواب به چنین نقدهایی همیشه می گویند: "اینها مشکلات جامعه است و باید نشان داده شود و نقد شود". آیا واقعاً مشکل کسانی که این حرف را می زنند، یک مشکل نظری است؟ آیا اختلاف ما با آنها، بر سر شیوه تربیت است؟ آیا این حرف ساده که "برای نقد یک زشتی، آن را عیان نمی کنند" حرفی است که درک آن نیاز به فکر زیادی داشته باشد؟ آیا اینکه "نشان دادن زشتی، ولو با نقد کردن آن، سبب ریختن قبحش می شود" واقعاً حرفی است که یک انسان بالغ متوجه نمی شود؟

خودتان را جای نوجوان 15 – 20 ساله جامعه ما (خصوصاً غیر تهرانی و خصوصاً شهرستان های مذهبی که شبکه ملی جمهوری اسلامی را تماشا می کنند) قرار دهید. ما الآن که در تاکسی می نشینیم و آهنگ مبتذلی می شنویم، از ترس آنکه نشنویم "رادیوست!" یا "مجوز وزارت ارشاد داره!" جرأت نمی کنیم تذکر دهیم که با این سوال مواجه نشویم که "جمهوری اسلامیتان اسلامی نیست که به اینها مجوز می دهد یا شما متحجر و تند رو هستید؟". حال آیا دیگر می توانیم به نوجوان 15 ساله مان بگوییم دختربازی بد است؟ اصلاً می توانیم به او نگاه چپ کنیم که چرا می روی سراغ دختر مردم؟ اگر گفت "این را در تلویزیون جمهوری اسلامی نشان داده"، چه بگویم؟ بگوییم آخرش بد شد؟ خب می گوید مال من بد نمی شود آخرش. بگویم تلویزیونم تابع اسلام نیست، می گوید این چه نظامی است که بعد از سی سال، هنوز تلویزیون دولتی اش را هم نتوانسته جمع کند؟ آیا نوجوان پاک مذهبی جامعه ما، با دیدن صحنه ذوق زدگی خواهر و برادران آن دختر، احساس نوعی عقب ماندگی در خود نمی کند؟

ممکن است برخی بگویند که اتفاقاً نشان دادن چنین صحنه هایی، منجر به حل مشکل بالا رفتن سن ازدواج می شود. در پاسخ می گوییم اولاً سبک صحیح و حکیمانه ی ازدواج سنتی ما بر این است که یا پدر و مادر برای فرزند خود به دنبال همسر می گردند و یا او از دور کسی را می پسندد و باز هم از پدر و مادرش تقاضا می کند پا پیش بگذارند، نه اینکه خودش برود با او صحبت کند که درگیر هیجان زدگی ارتباط با جنس مخالف شود و آن را عشق بپندارد. ثانیاً پایین آوردن سن ازدواج به چه قیمتی؟ بالا رفتن سن ازدواج، عللی دارد که اگر ما می خواهیم مشکل حل شود، آن علل را باید سامان دهیم. اینکه ما سریعاً جوان ها و نوجوان ها را کنار هم بگذاریم تا هیجان زده شوند و ازدواج کنند و بلافصله هم طلاق بگیرند، مشکلی را حل نمی کند. ثالثاً ما توجه نداریم که با این کار، برقراری رابطه عاطفی با جنس مخالف در سنین کم را مباح کردیم، اما هیچ الزامی نگذاشتیم که حتماً این لذت به ازدواج باید منجر شود. به عبارتی، نوجوان ما وقتی این صحنه را می بیند، وقتی لذت و هیجان را در چشمان شهوت آلود آن نوجوان مشاهده می کند، از طرفی به خود اجازه دوست دختر پیدا کردن می دهد، ولی از طرف دیگر دلیلی نمی بیند که خود را در دردسر ازدواج بیندازد. به راستی به این تصویر نگاه کنید؛ آیا اثر سوء آن برای جوان 15 ساله مسلمان شیعه، از اثر عکس های پورنو بیشتر نیست؟ (تأمل کنید)

اما کمی از آن خروش دینی بکاهیم و با همان زبان جنون آمیزِ طنز، چند جمله ای با فیلم سازان عزیز صحبت کنیم. آقایان (و احیاناً خانم ها)! جای خرسندی است که افراد دلسوزی نسبت به وضعیت فرهنگی جنسی جامعه پیدا شدند و به فکر درمان آن معضلات اند. و بسی جای شکر که به روش این کار هم دست یافته اند: نشان دادن کار بد و نشان دادن اینکه آخر سر اینکار سرنوشت خوبی در پی نخواهد داشت (و البته عدم ارائه حتی یک دلیل که از کجا معلوم هر کسی این کار بد را بکند، همین سرنوشت را پیدا کند؟ مثلاً در فاصله ها، از شانس بد پسر قضیه، عدم توجه او به پدرش، سبب این شد که اسیر دختری شیاد شود؛ اما آیا همیشه اینگونه است؟ چه دلیلی وجود دارد که هرگاه من دنبال دختربازی رفتم، هرگاه به حرف پدرم گوش ندادم، اسیر دختری شیاد شوم؟ آیا در 99 درصد موارد، غیر از این نیست؟) خب توصیه می کنم سریعتر، تا همه ی مردم فاسد نشدند، این روش را تعمیم دهیم و تمام مشکلات فرهنگی جامعه را با آن حل کنیم. برای این منظور، چند ایده ی جدید برای فیلم سازی در اختیار شما قرار می دهیم، انشاءالله که ما هم در اجر آن فیلم ها شریک شویم:

1- برای حل مشکل ترافیک، از داداش سیا الگو بگیرید! چندین موتور و ماشین که در خیابان با ویراژ (یا ویراج) دادن، بوق زدن، آهنگ بلند کردن، تک چرخ زدن و... و لذت آن را هم قشنگ و ملموس نشان دهید (جلوه های ویژه فراموش نشود) و آخرش اینها را دستگیر و یا مجروح کنید (سعی کنید تا حد ممکن مرگ در کار نباشد؛ چون دل مردم می گیرد)

2- برای حل مشکل دروغگویی، و یا بی ادبی، آدم دروغگو و بی ادبی را نشان دهید که دروغگویی اش و بی ادبی هایش، باعث خنده مخاطب و جلب توجه او می شود (و اصلاً نترسید که نکند یک وقت مخاطبی که عاشق جلب توجه است، از این کار الگو بگیرد) و البته نشان دهید که این دروغگویی و بی ادبی، گاهی هم سبب شرمندگی آن فرد می شود.

3- برای حل مشکل دزدی، در سریالی چندین دزدیِ موفق نشان دهید که آخر کار، منجر به دستگیری دزدان می شود.

4- برای حل مشکل رشوه خواری، چندین رشوه خوار را که زندگی مرفهی با رشوه بدست آوردند و راه های رشوه گیری آنها را نشان دهید و آخر سر آنها را دستگیر کنید.

5- برای حل مشکل اعتیاد، به طور مفصل در سریالی راه های بدست آوردن مواد، مکان های آن، انواع آن، طرز استفاده از آن و لذت ناشی از آن را نشان دهید، و البته در کنار آن مشکلات اندکش را هم نشان دهید که مردم یک وقت هوس نکنند برای چشیدن آن لذات، این بدبختی ها را به جان بخرند. آخرش هم البته بلایی سر آن معتاد بیاورید.

6- و نهایتاً برای حل مشکلات جنسی جامعه، در سریالی به طور مفصل، به توضیح راه های پیدا کردن دوست دختر یا دوست پسر، انواع روابطی که بین آنها شکل می گیرد، نحوه پنهان کردن از والدین و خلاصه همه شیرینی هایش را همراه با موسیقی لذت بخش نشان دهید. اتفاقاً توصیه می کنم با مسئولین صحبت کنید تا مرزها را بردارند و بگذارند شما تا جای ممکن پیش روید. برای توجیه آنها، بگویید آخر فیلم قرار است اینها بدبخت شوند.

(پورنوکراسی به معنای اصالت دادن به شهوت پرستی است؛ یعنی در جامعه ببینیم شهوت ها چه چیز را می طلبند، همان را اساس کارمان قرار دهیم)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۲۱
۱۱
واقعاً به عنوان يك مسلمان ايراني وقتي ثريا خانم رو توي اين وضع زننده مي بينم، به جاي مسئولين فرهنگي كشور عرق سرد شرمندگي روي پيشونيم ميشينه!
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۹
۱۶
من فیلم رو ندیدم ولی فکر کنم نقد شما هم خیلی تند رفته.
پاسخ
سیدعلی
SWITZERLAND
۲۰:۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۲۰
۷
در مورد همین عکسی که گذاشتید اگر کمی در محافل سینمایی بگردید می فهمید که ارسلان قاسمی و ترلان پروانه( بازیگران دو نقش نوجوان سریال) که 15-16 سال بیشتر ندارند چند سالی است که با هم ارتباط دوستی دارند و کلی شایعه از ارتباطات مختلف! آن ها در محافل مطرح است. بعد درست می آیند و این دو نوجوان رو جلوی هم در یک سریال قرار می دهند و از زیبایی پسر داستان که در دنیای واقعی کلی طرفدار دختر دارد سوءاستفاده می کنند و آن را در کارکتری قرار می دهند که همان دختران تحریک شوند.
هیچ گاه حتی در دوره محمد خاتمی هم نداشتیم که دو نوجوان به این سن کم داستانی پورنوکراسی را به وهله حضور بگذارند!!!
پاسخ
امیرشیرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۱۱
۹
باسلام
بنده اوایل فیلم را دیده ام و اصلا راغب نیستم بقیه اش را ببینم حتی برادرم که هنوز 18سالش نشده می گوید مگر این هم فیلم است چیش را نگاه کنم
واقعا سیما چه میکند ایا سیما نظام را نمی خراشد؟
کمی از جشنواره عمار یاد بگیرند..
رسانه ها فشار بیاورند تعدادی از فیلم های عمار را سیما نشان دهد...
خدمات شما مستدام....
پاسخ
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۷
۷
عالی بود ممد حسین عالی
پاسخ
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۱۵
۵
مردم کم بدبدختی دارن ضرغامی هم شده غوز بالا غوز. جمع کنید این سریال های مزخرف و . میخواد بگه ربا بده ، دختر بازی و برداشتن محرم و نامحرم و ترویج می کنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
دقت کنی، نمی گه ربا بده، می گه پولت رو بزار بانک تا امنیت داشته باشه و از کفت نره، یه جاش اون کاراکتر گدای فیلم این رو می گه، می گه اگه پولمون رو گذاشته بودیم بانک ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۱۰
۶
فیلم ... می ذاشتن اثرات مخربش کمتر بود
پاسخ
رهگذر
NORWAY
۰۱:۵۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۶
۰
اگر مجوز ساخت و پخش اینگونه فیلمها را وزارت ارشاد «اسلامی» صادر میکند دیگر گناهی بگردن سیمای جمهوری اسلامی نیست، هر چند که در مورد پخش بسیاری از برنامه ها انتقادات زیادی به سیما وجود دارد که در جای خود قابل بحث هستند.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۵
۱
احتمالاً قضیه فرهنگ و کار فرهنگی انقدر ساده نیست رفیق شفیق من ! والبته نقد رسانه و سینما و تلویزیون هم ! هرچند تاثریا فیلم خوبی نیست ولی این که شما گفتید نیز در باب فرهنگ نشان از عذر میخواهم سطحی انگاری دارد ... یاعلی
پاسخ
اعظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۳
۲
ببین درست که ما در یک جامعه اسلامی هستیم . ولی در کنار رشد اجتماعی و بودن برنامه های ماهورای به نظر من بد نیست که یک مقدار بچه ها را با محیط آشنا کنیم و در کنار این برنامه ها خود خانواده خوب و بد بودن با فرزندنش کار کند .
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۷
۳
بابا پس یکی بگه همون نوجوونی که میفرمایید زشته اینجوری کنه اونجوری کنه ... چیکار کنه با غرایز طبیعیش؟ یه مرد پیدا بشه راه حل بده...
پاسخ
دتر علفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۱۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۰
آبلیمو بخوره تا شهوتش کم شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۰
ایضا کافور هم مفید فایده خواهد بود.
الاحقر میرزا ابوالشلغم هاتوراتانی
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۳
۱
آنچه مسلم است تو اين وضعيت آشفته ،صدا و سيماي قوز بالاقوز توان فرهنگ سازي ندارد
سريال هاي آبكي از پول مفت ملت ساخته مي شود
فيلمام كه اگه عزاداري توش نباشه به يسري برميخوره
بهتره اصلا در غرايز رو تخته كرد
پاسخ
Dafk
UNITED STATES
۰۰:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۵
۳
زنده باد آقا عزت الله!!
با این کاراش یه تنه اسلام و مسلمین رو ریشه کن می کنه.
پاسخ
سياوش آقاجاني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۱
۱
سلام و خداقوت از اين که افتخار داديد و به وبلاگم آمديد و اينکه شخصا پاسخ داديد خيلي ممنونم. هم من و هم شما از ديدن اين همه شتاب در مفاسد مختلف اقتصادي و اجتماعي ناراحتيم و نگران! و اين يک نقطه ي تفاهم بزرگ ولي تلخ است. بحث ديگر پاسخ به سوال شماست و اين که هر نمايش قبيحي باعث قبح شکني نمي شود بلکه نوع بيان قبيح مي تواند قبيح را قبيح تر جلوه دهد. يک هنرمند مي تواند در عين حال که سيگار کشيدن را نشان مي دهد کاري کند که سيگاري ها هم از سيگار کشيدن خود نزد خانواده ي خود و جامعه شرمگين شوند. هدف از بسياري از داستانهاي تربيتي قرآن مانند داستان حضرت يوسف و زليخا يقينا چنين مسئله اي است و البته کسي نمي تواند به قرآن انتقاد کند که چرا با ترسيم صحنه ي دست درازي زليخا به يوسف در حال اشاعه ي فساد است. و ديگر اين که همين که شما مجموعه اي از گناهان را با اضطراب نگاه مي کني خودش ضد گناه است يعني اين مفهوم را تداعي مي کند که گناه يعني اضطراب و البته مي توان مثل برخي فيلمهاي ضد اخلاقي طوري گناه را نشان بدهد که گناه آرامش بخش شود و حلال تلخ و ضد آرامش که اين مسئله در فيلمهاي ماهواره اي قابل مشاهده است و به نظر من چنين فيلمهايي شايسته ي برچسبهايي مانند پورنوکراسي هستند. بازهم ممنون و التماس دعا
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
ممنون از شما دوست عزیز. این نکته که فرمودید، نکته قابل تأملی است و البته مربوط می شود به روانشناسی تربیت. من هیچ قضاوتی راجع به میزان صحت فرمایشتان نمی کنم، چون یک مسأله تخصصی است. و بینید بدبختی ما تا کجاست که امسال بنده بی سواد باید بیایم در مورد مسائل تربیتی اظهار نظر کنم و این همه روانشناس و روحانی و... نمی دانم کجایند؟ این نقدها که خرد است، نقد اصلی این است که به راستی تصور می کنید در حد همین دو سه رفت و برگشت بحثی ما هم در صدا و سیما راجع به مسائل تربیتی بحث می شود؟ اصلاً در صدا و سیما راجع به مسائل تربیتی بحث هم می شود؟ یا هرچه نویسنده نوشت و صلاح دانست؟ در این رابطه، پیشنهاد می کنم مقاله حقیر با عنوان "هفتاد میلیون موش آزمایشگاهی" را ملاحظه بفرمایید.
انوشیروان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۲
۱
سلام بر نویسنده مقاله برادر من بجای متهم کردن صدا وسیما وگرفتن ایرادهای بنی اسرائیلی به این نکته توجه کنید انسان موجودی است که یک سری هورمون شیمیایی دارد خداوند این قدرت را برای ادامه نسل بشردخلق کرده است و این واقعیت زندگیست اگر شما می خ.اهید جوانان ما برن از ماهواره این مسائل دنبال کنند خوب پس سخت در اشتباهید ما باید خودمان به فرزندانمان یک سری مسائل را آموزش دهیم وبعد از آموزش به آنها کمک کنیم تا در مسیر درست هدایت شوند
پاسخ
غریب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۰
۲
۲
وای وای جیز مواظب باش نسوزی؟البته ی کمی اشکال نداره.
پاسخ
s
UNITED KINGDOM
۱۰:۳۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۰
۰
۰
afarin
man ba anoshiravan movafegam
kheili bad nis
ta soraiya
hamchin chizaii baiad bashe
پاسخ
mrkha
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۰
۱
۱
كاش صدا و سيما به خودش بيادو براي مقابله با رسانه هاي ضد اسلامي و ايراني به هر قيمتي مقابله نكنه و مواظب خط قرمز ها باشه.
پاسخ
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۰
۱
۰
دوستان من خودم الان زن دارم اما از وقتی این سریالهای صدا و سیما رو دیدم فهمیدم که توی جوانی اشتباه کردم که دوست دختر نداشتم حالا به لطف این سریالهای قشنگی که برامون گذاشتند روشهای دوست دختر یابی رو هم یاد گرفتم و می خوام برام یه دوست دختر برای خودم پیدا کنم , حالا از خانومهایی هم که به این نتیجه رسیدن که رابطه با جنس مخالف خوبه دعوت می کنم بیاند با من دوست بشند. ببینید من مثل طاها دروغ هم نمی گم و از اولش می گم زن دارم بعدش مثل سریال فاصله ها پنهان کاری هم نمی کنم و مثل سریال تا ثریا خالی بندی هم ندارم .. هر کس دوست داره بیاد جلو
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱
۰
هر کس از نگاه خودش حرف می زند.
پاسخ
ر ش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۰
۱
۰
با سلام خدمت شما عرض کنم انصافا فیلم سیار مزخرف . بدی بود
بابا آخه به چه زبونی مراجع عطام بگویند بانک رباست آقا رباست دیگه
حالا این فیلم تبلیغ میکنه که بیاید پول خود را در بانک بگذارید
اونم از ارتباط این بچه 15 ساله واقعا دمتون گرم
حداقل اسم مسلمونی رو از خودتون بر دارید بعد هرکاری خواستید کنید
آخه مگه دستورات اسلام چه بدی به شما کرده که آن ها را کنار گذاشتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
۱
۱
سلام لقمان را گفتند ادب از كه آموختي گفت از بي ادبان
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
تربیت نوجوونای بیچاره اینقدر هرتکی نیست.کاش برای ساخت برنامه هابایه سری روانشناس مشورت کنن
پاسخ
تینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
کاش برای ساختن برنامه ها با دوتاروانشناس مشورت کنن.تربیت نوجووناکه الکی نیست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها