کد خبر: ۳۴۳۳۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۲۰ دی ۱۳۹۰

سرویس نقد رسانه پایگاه 598/ یکی از برجسته ترین موارد کلکسیون "هیچ کس سر جایش نیست" در کشور ما، فیلم نامه نویسان اند. آمریکایی ها وقتی می خواهند یک آزمایش روانشناسی بکنند، اگر این آزمایش خطرناک باشد، از اقوام مستضعفی چون آفریقایی ها یا انسان های قاچاق استفاده می کنند و اگر خطرناک نباشد، از مجموعه های محدودی از شهروندان داوطلب.

اما آمریکایی ها اصلاً چرا آزمایش  روانشناختی می کنند؟ چون می خواهند راه حلی برای مشکلات اجتماعی و روانی و فرهنگی جامعه شان پیدا کنند. حالا چرا "روانشناسان" در مورد مشکلات فرهنگی و اجتماعی و روانی جامعه به تأمل و بررسی می پردازند؟ چون مشکلات فرهنگی و اجتماعی و روانی جامعه، مشکلاتی هستند که مربوط به روان انسان اند و لذا روانشناس باید راجع به آن فکر کند.

شاید مخاطب پس از خواندن پاراگراف بالا، تصور کند که نویسنده او را به سخره گرفته. ولی واقعاً اینگونه نیست؛ واقعاً قصد پاراگراف بالا، ارائه ی یک حرف جدید بود برای عده ای خاص: مسئولین فرهنگی جامعه و خصوصاً مدیران صدا و سیما. باور کنید این افراد، مطالبی که در آن پاراگراف آمده را نمی دانند؛ باور کنید.

این افراد نمی دانند خاصیت علم، حل مشکلات جامعه است، باور کنید. نمی دانند وقتی مشکلی در جامعه پیش می آید، خصوصاً مشکل فرهنگی، باید از دانشمندان راه حل آن را پرسید. لذا بندگان خدا اشتباهاً، و نه خدای ناکرده از روی قصد و غرض، برای حل مشکلات فرهنگی جامعه سراغ دو قشر می روند:

1- سیاستمداران

2- هنرمندان.

و باز هم تصور نکنید به سراغ سیاستمداران یا هنرمندانی می روند که احیاناً موضوع فکر و پژوهش و حتی در بسیاری موارد، رشته دانشگاهی شان ربطی به فرهنگ و جامعه شناسی و روانشناسی دارد. و حتی فکر نکنید سراغ افرادی می روند که حتی مطالعات آزادی در این زمینه ها داشته اند. زیرا همانطور که اشاره کردم، اصلاً تصور نمی کنند که جامعه شناسی و روانشناسی ربطی به حل کردن مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه دارند، باور کنید.

همواره در کشور ما دغدغه ی "آموزش پژوهش محور" وجود داشته. یعنی اینکه حین آموزش، دانش پژوهان آموخته ها و احیاناً تئوری های خود را به آزمون عملی و تحقیقات میدانی بیازمایند. از ابداعات مسئولین فرهنگی ما در این سی سال، که در دنیا بی سابقه است، نوع جدیدی از آموزش پژوهش محور است؛ به اینصورت که حتی نیاز نیست شما رشته دانشگاهی تان ربطی به امکانات پژوهشی وسیعی که در اختیارتان قرار می گیرد داشته باشد، بلکه کافی است هنرمند باشید و توانایی نوشتن فیلمنامه جذاب و گیرا داشته باشید، تا آزمایشگاهی با هفتاد و پنج میلیون موش در اختیارتان قرار گیرد تا انواع تئوری های جامعه شناختی و روانشناختی تان را روی آنها بیازمایید.

از ویژگی های واقعاً منحصر بفرد این نوع آموزش پژوهش محور، این است که شما لازم نیست روی تئوری تان مطالعات خاصی کرده باشید و حتی لازم نیست تئوری خاصی داشته باشید! آزمایشگاه کاملاً در اختیار شماست که هر چیزی را با هر چیز خواستید ترکیب کنید و هر چیزی را به هر چیزی اضافه کنید تا فقط ببینید چه می شود. مثلاً آزادید هر روشی را که احساس می کنید منجر به درست شدن مشکل ازدواج در جامعه می شود، روی ذهن مردم پیاده کنید. می توانید در فیلم هایتان هر سنی از پسرها با هر ویژگی شخصیتی را عاشق هر سنی از دخترها با هر ویژگی شخصیتی بکنید تا ببینید چه می شود و جامعه چه بازخوردی می دهد.

هر راهی که برای کاهش یا اصلاً افزایش آمار طلاق دارید، می توانید در فیلم هایتان پیاده کنید و ببینید چه اثری در هفتاد و پنج میلیون موش دارد. اما نترسید! کسی از شما نمی پرسد که آیا تو سواد روانشناختی یا جامعه شناختی داری؟ (از سواد دینی که اصلاً نمی پرسند و ای چه بسا داشتنش مانع راهیابی ات به آن دوره ها شود) اگر شما یک دانش آموز دبیرستانی هستی و داری دیپلمت را می گیری، باز هم نگران نباش، چون فیلم نامه نویسی در تلویزیون جمهوری اسلامی حتی لیسانس هم نمی خواهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۹
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
گاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۴
۰
موش آزمایشگاهی!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۱
۲
سر سلطان محمود به سلامت بادا!
پاسخ
علی اصغر کوثری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۴
۱
آقای کرمانشاهی ادبیات، ادبیات، ادبیات........
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
گویا مقصود حقیر درست منتقل نشده؛ بنده مردم را موش نمی دانم، دارم می گویم که مسئولین صدا و سیما مردم را موش می دانند.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۲
۳
تیتر بسیار بدی زده اید. وقتی می خواهید ملت غیور و شجاع و با شهامت ایران اسلامی را مخاطب قرار دهید در انتخاب واژه ها دقت کنید. مردان و زنان این مرز و بوم را با این واژه ها خطاب قرار دادن جفایی نابخشودنی است حتی اگر در قالب مثال و تمثیل باشد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
ای کاش آنقدری که از "تیترهای توهین آمیز به خودمان" ناراحت می شویم، از خود توهین هم ناراحت می شدیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱
کدام تیتیر توهین آمیز

توهین کارهای بی ارزشی است که صداوسیما به خورد مردم میدهد و هر کاری دلش بخواهد میکند
توهین عدم جواب گویی ضرغامی و زیر دستانش به منتقدین به صداوسیماست
ن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۰
۳
۰
آقایان در صدا و یسیما نشسته اند و دارند پول رو پول می گذارند اون وقت با سریال های مسخره یشان استرس به زندگی ملت وارد می کنند. ماهواره هم که ممنوعه. واقعا متاسفم
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
بعضی ها تو شهر ماهستند که در خانه تلویزیون ندارند! و تلویزیون رو تحریم کردند شاید این راه خوبی باشه !!
جدیدترین اخبار پربازدید ها