کد خبر: ۳۴۱۲۸۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۳     ۰۲ مهر ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، می‌گویند «احمد محمد» قهرمان جدید سیلیکون‌ولی،‌ محل استقرار غول‌های دنیای تکنولوژی است. برخی او را سمبل جدیدی از مبارزه با اسلام‌هراسی در آمریکا و شاید سرتاسر جهان غرب می‌دانند.

این دانش‌آموز 14 ساله‌ که یک ساعت دست‌ساز را با خودش به مدرسه برده بود، توسط پلیس ایالتی تگزاس در کلاس درس بازداشت شد و به مرکز پلیس رفت. معلمی که احمد می‌خواست ساعت دست‌سازش را به او نشان بدهد، تصور کرده بود که این دانش‌آموز مسلمان رنگین‌پوست یک «بمب» به مدرسه برده است.

چند ساعتی طول کشید تا خانواده احمد، مادر و پدر و خواهر را در جریان قرار بدهند و آن‌ها خودشان را به مرکز پلیس برسانند، تا آن زمان، تصویر پسربچه‌ای که با تی‌شرت ناسا و عینکش از سر کلاس با دست‌بند به ایستگاه پلیس برده شده بود، چندین هزار بار در توئیتر بازنشر داده شد.

پدر احمد در کنفرانس مطبوعاتی که بعد از بالا گرفتن توجه‌ها به او، مقابل خانه‌شان برگزار شد و در آن از خبرنگاران و عکاس‌ها با پیتزا پذیرایی کردند، به مطبوعات گفت پسرش همیشه می‌گوید که می‌خواهد مثل اینشتین باشد و مدام در خانه در حال ساخت و تعمیر چیزهای کوچک با خرده‌ریزهای انباری و گاراژ است. احمد سال گذشته را در دبیرستان دیگری گذراند و در آنجا او را به عنوان مخترع و کسی که می‌داند چطور باید وسایل الکتریکی را تعمیر کرد، می‌شناختند و بعضی از همکلاسی‌هایش حتی وسایل کوچک الکترونیکی خودشان را به او می‌دادند تا برایشان تعمیر کند.

امسال، او مدرسه‌اش را عوض کرده و به دبیرستان مک‌آرتور رفته است. او تصمیم گرفت همان کاری را انجام دهد که در مدرسه قبلی ‌می کرد؛ یعنی چیزهایی را که در خانه اختراع می‌کرد به مدرسه ببرد و به دیگران نشان بدهد.

البته وسایلی که او می‌سازد، آن‌قدرها شکیل نیستند. همین ساعت دردسرساز در واقع مجموعه عجیب و بزرگی از سیم‌ها و مدارهاست، اما به هر حال، زمان را نشان می‌دهد. دردسر او با آخرین اختراعش وقتی شروع شد که روز دوشنبه ساعت را به مدرسه برد و همه را مشکوک کرد. روز چهارشنبه وقتی دوباره ساعت را به مدرسه برد، معلمش به پلیس خبر داد و احمد بازداشت شد.

خبر اتقاقی که برای او افتاد، توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب کرد؛ پلیس تگزاس البته می گوید که هیچ وقت مشکلی در رابطه با جامعه ی مسلمانان این منطقه وجود ندارد،‌ و سخنگوی مرکز اسلامی منطقه‌ای که احمد در آن زندگی می‌کند هم به گاردین گفته است که «مسلمانان هیچ مشکلی با دیگر مردم ساکن در منطقه ندارند»، اما دانش‌آموز 14 ساله بعد از آزادی‌اش به رسانه‌ها گفت که دیگر هیچ‌وقت نمی‌تواند به دنیا آن طوری نگاه کند که قبلا نگاه می‌کرد و برایش عجیب است که چرا این هم برخورد تنها به دلیل رنگ پوست تیره ترش اتفاق افتاده است.

در دو روز گذشته احمد به یک پدیده رسانه‌ای تبدیل شده است. او که اصالتاً اهل سودان است، یک تماس تلفنی از یکی از شاهزاده‌های سعودی دریافت کرده است. هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا نیز در توئیترش در مورد این اتفاق نوشت: «ظن و گمان و ترس ما را ایمن نگه نمی‌دارد، بلکه ما را عقب می‌راند. احمد، به کنجکاوی و سازندگی ادامه بده.»

این‌ها تنها بخشی از حمایت‌ها از احمد بوده است. احمد در دو روز گذشته یک دعوت از توئیتر، یکی از فیس‌بوک و یکی هم از گوگل دریافت کرده برای این‌که به دیدن این شرکت‌ها برود و شاید حتی با آن‌ها همکاری کند. حساب رسمی توئیتر با هشتگ حمایت از احمد، خطاب به او نوشته است: «... ما هم درست کردن وسایل را دوست داریم. دوست داری پیش ما کارآموزی کنی؟ ما که خیلی دوست داریم».

حساب رسمی گوگل در توئیتر نیز با همین هشتگ خطاب به او نوشته است: «ما در نمایشگاه علوم جمعه یک صندلی برای تو کنار گذاشته‌ایم. می‌خواهی بیایی؟ ساعتت را هم بیاور». مارک زوکربرگ، مدیر فیس‌بوک هم در صفحه‌اش نوشته است: «توانایی و اراده برای ساختن چیزها باید تشویق شود، نه اینکه با بازداشت جواب داده شود. آینده متعلق به آدم‌هایی مثل احمد است. اگر دوست داری به فیس‌بوک بیایی، من واقعاً دوست دارم که تو را اینجا ببینم».

همچنین، ناسا به احمد پیشنهاد داده است که برای دیدن آزمایشگاه‌ها به آنجا برود، اما جالب‌تر از اینها او که روز پنجشنبه به همراه یک وکیل در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شده بود، یک دعوت دیگر هم دریافت کرد؛ استاد دانشکده اخترفیزیک دانشگاه ام‌.آی‌.تی در این برنامه زنده با تاکید بر اینکه به نظر او احمد همان دانشجویی است که این استاد دانشگاه دوست دارد داشته باشد. وی از احمد دعوت کرد تا به ام.آی.تی برود؛ هرچند که برای یک بچه دبیرستانی 14 ساله، حضور در کالج کمی زود به نظر می‌رسد.

آمریکا تمام سال گذشته را درگیر خشونت‌های نژادی بوده و حالا ماجرای این بازداشت و حواشی بعد از آن در روزهای گذشته بحث‌های بسیاری را در مورد اسلام‌هراسی و خشنونت در مدارس آمریکا دامن زده است. پدر احمد در یک مصاحبه که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر کرده، گفته است که به نظر او برخورد با پسرش در مدرسه تنها یکی از نمونه‌های اسلام‌هراسی است که در نتیجه حوادث 11 سپتامبر ایجاد شد.

خواهر احمد، نوجوان 17 ساله‌ای که در این روزها زیاد در کنار او دیده شده است، در حالی که چشم‌هایش تقریباً از اشک خیس بود، به گاردین گفت که در واقع هیچ‌کس نمی‌خواست این داستان را مورد توجه قرار بدهد: «ما خودمان تلاش کردیم و داستان را منتشر کردیم.»

هشتگ حمایت از احمد، که روز پنجشبنه بسیار داغ بود، به طور متوسط در هر ساعت مورد استفاده 80 هزار کاربر قرار گرفته است. تحلیلگران می‌گویند علت این همه توجه به ماجرای احمد، در واقع این است که اسلام‌هراسی برای بیشتر خانواده‌های مسلمان در غرب موضوعی آشناست که تجربه‌های مشترکی در مورد آن دارند. البته همه مسلمانانی که در غرب با مشکلات مشابه رو‌به‌رو شده‌اند، نتوانسته‌اند مثل احمد به یک جریان تبدیل شوند و از چنین حمایت‌هایی برخوردار باشند، چراکه بسیاری از نمونه‌های برخورد عجیب با مسلمانان در غرب اصلاً گزارش نمی‌شود. حنا یوسف، تحلیلگر ایندیپندت، می‌گوید علتش این است که بسیاری از مسلمانان چنین برخوردهای خارج از عرفی را «عادی» می‌دانند.

ماجرا دستمایه جلب حمایت‌های مشابه از سوی مهاجران و جنگ‌زده‌ها هم قرار گرفت. روزنامه ایندیپندنت در حاشیه مرور اخبار در مورد برخورد اخیر با احمد، نوشته است که حمایت از احمد به تنهایی کافی نیست و کشورهای غربی باید حمایت‌های اینچنینی را به کل جامعه مهاجرانی که از جنگ‌های داخلی فرار می‌کنند تعمیم بدهند.

باراک اوباما، پنجشنبه گذشته در توئیتر خود از احمد دعوت کرد که به برای دیدنش به کاخ سفید برود و «ساعت باحالی» را که ساخته است نیز با خودش ببرد. بعد از چنین حمایت‌هایی، عجیب نیست که بسیاری از مردم و سیاسیون هم از اسلام‌هراسی انتقاد کنند و به جمع کسانی که از احمد حمایت می‌کنند بپیوندند. با این وجود، احمد که قرار است به کاخ سفید برود، نمی‌تواند ساعتش را به رئیس‌جمهور نشان بدهد، چون پلیس ساعت دست‌ساز احمد را ضبط کرده و هنوز نزد خود نگه داشته است.

تهیه و ترجمه: ایسنا - فاطمه کریمخان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها