کد خبر: ۳۴۱۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۱۸ دی ۱۳۹۰
روزنامه ابتکار نوشت:

تيمي بين‌المللي از محققان اعلام کردند مي‌توان مورچه‌ها را به گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که به ابرسربازهايي با سرهايي بزرگ تبديل شوند!

بنابر اين گزارش، تمامي کلوني‌هاي مورچه‌ها از حشراتي در مشاغل مختلف از جمله سربازها و کارگرها تشکيل شده است.

محققان دانشگاه «مک گيل» با ايجاد تغييراتي در لارو مورچه‌ها راهي را براي تبديل مورچه‌ها در دوران لاروي به ابرسربازاني جنگجو ارائه کردند.

محققان بر اين باورند که کشف جديد نشان مي‌دهد بسياري از ويژگي‌هاي گونه‌هاي زيستي مختلف از قابليت رمزگشايي برخوردارند، راهکاري که مي‌تواند مطالعه بر روي روند تکامل جانداران را تسهيل کند. در اين مطالعه محققان لارو مورچه‌ها را در دوره‌اي تعيين شده از رشد تحت تاثير هورموني قرار داده و آنها را به مورچه‌هايي ابرسرباز و بزرگ تبديل کردند.

دانشمندان توانستند اين آزمايش را در دو گونه مختلف از مورچه‌ها که کلوني آنها بصورت طبيعي از صنف ابرسرباز برخوردار نيست، با موفقيت اجرا کنند. ايده تلاش براي برنامه‌ريزي مورچه‌هاي در حال رشد براي ساخت اين ابرسربازها زماني مطرح شد که محققان دريافتند گونه رايج ديگري از مورچه‌هاي فيدل که در کلوني خود از ابرسربازها برخوردار نيستند، به شکلي عجيب از سرهاي بسيار بزرگي برخوردارند.

اين مورچه هاي تغيير يافته شباهت زيادي به ابرسربازها در گونه‌هايي خاص از مورچه ها داشتند از اينرو دانشمندان تصميم گرفتند تا عامل تبديل اين مورچه‌هاي سرباز معمولي به ابرسربازها را دريابند. به گفته محققان زماني‌که ملکه مورچه تخمگذاري مي‌کند، هر يک از آنها متناسب با محيطي که در آن رشد مي‌کنند، حرارت و مواد غذايي که دريافت مي‌کنند ويژه کاري خاص رشد مي‌کنند، کارگر يا سرباز اما کليد تبديل شدن به يک ابرسرباز به ماده شيميايي خاصي بستگي دارد که به «هورمون کودکي» شهرت دارد

به گزارش بي‌بي‌سي؛ از اينرو محققان دريافتند در صورتي‌که اين هورمون در زماني مناسب به لارو مورچه‌ها برسد آنها را به ابرسربازها تبديل خواهد کرد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها