کد خبر: ۳۴۳۳۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۲ مهر ۱۳۹۴
سرمربی گسترش فولاد گفت: «در فوتبال ایران یکی را به من معرفی کنید که مانند جاسم کرار با دو پا کرنر بزند.»
به گزارش پایگاه 598، فراز کمالوند از محبوبیت بالایی در تبریز برخوردار است. پرشورها هیچ زمان خاطرات خود از زمان حضورش در تراکتور را از یاد نخواهند برد و با اینکه نزدیک چهارسال است از تراکتور دور شده اما بارها از روی سکوهای یادگار امام نامش را فریاد زده‌اند.

 

وقتی صحبت از تراکتورسازی می‌شود از چهره‌ او به راحتی می‌توان از علاقه‌ اش به این تیم باخبر شد. کمالوند از جاسم کرار و شرایط گسترش فولاد هم صحبت کرده است.

 

مصاحبه جالب کمالوند پیش روی شماست:

 

* می‌خواهیم مصاحبه را از کرار شروع کنیم. اولین بار چه زمانی او را دیدید و به تراکتور آوردید؟

- سال اولی که با تراکتور به لیگ برتر صعود کردیم تیم را خوب بسته بودیم اما در به در دنبال جذب یک دفاع راست بودیم. از بازیکنان داخلی با هیچکدام به توافق نرسیدیم و به همین دلیل مجبور شدیم گزینه خارجی را جذب کنیم. از اینجا بود که پروژه حضور کرار در ایران رقم خورد.

 

* یعنی کرار را به عنوان دفاع راست جذب کردید؟!

- نه. یک مدیر برنامه که اصلیت عراقی داشت فیلم بازی تیم‌ملی این کشور مقابل نیوزلند را در اختیار ما قرار داد تا عملکرد حیدر عبدالقادر را زیر نظر بگیریم. فیلم را دیدم اما از نظر فنی این بازیکن به دل من ننشست. آن زمان مجید باقری نیا که چند هفته بعد سرمربی استقلال اهواز شد دستیارم بود. رفتم حمام وقتی بیرون آمدم دیدم او دوباره دارد فیلم این بازی را نگاه می‌کند من هم از روی بیکاری مجدد به تماشای فیلم نشستم.

 

* و سرانجام کرار به چشم آمد؟!

- دقیقه هفتاد این بازی بود که دیدم یک پسر مو بلند با شماره سیزده با یک بدن بازیکن مستقیم خود را از پیش رو برداشت و سپس با یک پا دو پا بازیکن بعدی نیوزلند را از بازی خارج کرد. به باقری‌ نیا گفتم فیلم بازی را نگه دار بلافاصله زنگ زدم به همان مدیر برنامه‌ای که این فیلم را به ما داده بود. به او گفتم عبدالقادر را نپسندیدم اما شماره سیزده این تیم را می‌خواهم بعد از جمله من او پای تلفن شوکه شد.

 

* چرا شوکه؟!

- او گفت این بازیکن تا حدودی عصبی است و کنترل کردن او مشکل است. گفتم هر چه باشد او را می‌خواهم و شرایط حضورش را فراهم کن.

 

* چه زمانی کرار به ایران آمد؟

- دوشنبه روزی بود که او برای اولین بار در تمرین تراکتور حاضر شد. آنقدر خوب بود که از آمادگی کرار تعجب کرده بودم. هفته چهارم لیگ با راه‌آهن بازی داشتیم آن زمان برای بازی های تراکتور زیر هشتاد هزار نفر نمی‌آمد. در این بازی با گل عیسی ترائوره از حریف عقب افتادیم حدود دقیقه هشتاد بود که روی نیمکت چشمم به جاسم خورد. گفتم می‌روی در زمین و به عنوان بازیکن آزاد هر کاری خواستی انجام بده. دو دقیقه از حضور او در زمین نگذشته بود که پشت هجده قدم یک توپ نصیب کرار شد توپ را روی سینه استوپ کرد گارد شوت با پای راست را گرفت اما با پای چپ چنان شوتی زد که ورزشگاه منفجر شد. بازی را به تساوی کشیدیم در آخرین دقیقه بازی محمد ابراهیمی در داخل هجده قدم یک پاس به بیرون داد و دوباره به جاسم رسید این بار برخلاف گل اول با پای راست از پشت هجده قدم به سمت دروازه راه‌آهن شوت زد و این توپ هم وارد دروازه حریف شد و در نهایت بازی را بردیم.

 

* همیشه از نظر فنی خیلی از کرار تعریف کرد‌ه‌اید دلیلش چیست؟

- او نظیر ندارد. در فوتبال ایران یکی را به من معرفی کنید که با دو پا کرنر بزند. کرنر سمت چپ را با پای راست می‌زند و کرنر سمت راست را با پای چپ کاری که فقط به زبان آوردن آن آسان است. از نظر فنی کرار خیلی خوب است و اگر حواشی روی عملکرد او تاثیر منفی نگذارد بهترین است. استقلال اگر او را نمی‌خواهد به ما بدهد تا از جاسم استفاده کنیم. (با خنده)

 

* در تراکتور اولین بار چه زمانی با کرار از نظر انضباطی دچار مشکل شدید؟

- برای تعطیلات یک مرخصی پنج روزه به کرار دادیم او رفت اما بیست و پنج روز بعد به ایران آمد. گفتم به چه علتی این کار را انجام دادی؟ اخراجی و دیگر با تو کار نمی‌کنم.

 

* چه شد او را بخشیدید؟

- یک دوست داشت به نام آقای موسوی دو نفری به خانه من آمدند و مشغول صحبت شدیم. در لابه‌لای حرف‌ها کرار عنوان کرد من بچه نجف هستم و تو را به حضرت علی (ع) واگذار می‌کنم.

 

* شما چه جواب دادید؟

- گفتم من هم تو را به آن حضرت (ع) واگذار می‌کنم. او آمده بود خداحافظی کند و برود اما وقتی متوجه شدیم شیعه امیرالمومنین (ع) است تغییر موضع دادم و عنوان کردم اجازه نمی‌دهم از تراکتور بروی. همدیگر را در آغوش گرفتیم و او گفت "من و تو از امشب مثل دو برادر هستیم." دیدم او در گذشته یکسری مشکلات داشته و این مشکلات روی اعصاب کرار تاثیرگذار بوده است به همین دلیل با او رفاقتی کار کردم.

 

* از نظر رفاقتی با او چه کار کردید که حواشی را کنار گذاشت؟

- به عنوان مثال بعضی اوقات سر تمرین می‌آمد و می‌گفت عصبی هستم و به همین دلیل نمی‌توانم تمرین کنم. می‌گفتم ایراد ندارد و فقط دور زمین بدو. این برخوردهای من باعث شد کرار حتی با پای متورم هم برای ما بازی می‌کرد.

 

* آن زمان گفته می‌شد شما خانه خود را هم در اختیار او قرار داده بودید. صحت داشت؟

- بله. او چند مرتبه خانه خود را جا به جا کرده بود و به همین دلیل عصبی بود.

 

* درست مثل شرایطی که حالا در استقلال دارد.

- دقیقا. وقتی شرایط را اینگونه دیدم از کرار خواستم به خانه من بیاید. باشگاه آن سال یک خانه ویلایی دوبلکس به من داده بود. وقتی آمد از او خواستم کل خانه را ببیند و درباره آن نظر بدهد. وقتی متوجه شدم از خانه خوشش آمده بلافاصله صبح از خانه رفتم و کرار اسباب کشی کرد. او وقتی رفتار من را دید پنجاه درصد به خاطر تیم و پنجاه درصد برای شخص من بازی می‌کرد. وقتی متوجه شد واقعا با او رفیق هستم تبدیل به ستاره تراکتور شد و از جان مایه گذاشت.

 

* از محرومیتی که آن سال پس از بازی با پرسپولیس نصیب کرار شد صحبت کنید.

- در آن بازی محمد نصرتی با دست کوبید تو صورت محمد نوری اما کمک داور به داور وسط اعلام کرد کرار این کار را انجام داده است. وقتی کرار این اتفاق را دید به حالت خیلی عصبی به سمت کمک داور حمله کرد و زد توی صورت کمک داور که بعد از این کار او را محروم کردند.

 

* بعد از محرومیت چه شد؟

- به نیم فصل خوردیم و لیگ یک ماه تعطیل شد. وقتی شرایط را به این شکل دیدم گفتم چهل روز برو نجف و بعد از آن به ایران برگرد. چند روز مانده بود به بازگشت کرار که سعیدلو به تبریز آمد و به ما اعلام کرد کمکی می‌خواهید و کاری از دست من برمی‌آید که برای شما انجام بدهم؟

 

* چه پاسخی به او دادید؟ درخواستی داشتید؟

- گفتم هیچ کمکی نمی‌خواهیم حتی پول اما فقط یک خواسته مهم داریم و از شما می‌خواهیم به ما کمک کنید. کرار را به ناحق محروم کرده‌اند و اگر می‌شود شرایطی فراهم کنید تا او بخشیده شود. چند بازیکن از سایر تیم‌ها نیز محروم بودند و سعیدلو به مناسبت بیست و دوم بهمن همه آنها را بخشید. وقتی این اتفاق افتاد ساعت هشت بعدازظهر با او تماس گرفتم اما خانه نبود و به شکار رفته بود. از خانواده کرار خواستم هر چه زودتر به کرار بگویند با من تماس بگیرد. زنگ زد و او را در جریان بخشش قرار دادم بلافاصله به ایران آمد. وقتی آمد اتفاق جالبی افتاد.

 

* چه اتفاقی؟!

- چهارشنبه بود و جمعه با شاهین بوشهر بازی داشتیم. کرار ساعت یازده شب آمد پیش من و از او پرسیدم در این مدت در عراق تمرین کرده‌ای؟ که در جواب عنوان کرد یک جلسه هم تمرین نداشته‌ام. وقتی دیدم شرایط به این شکل است همان نیمه شب او را بردم به یک پارک و حدود نیم ساعت او را تمرین دادم تا مقداری شرایط کرار بهتر شود.

 

* مقابل شاهین بوشهر او را با این شرایط بازی دادید؟

- پنجشنبه در تمرین فقط دوید و او را در فهرست هجده نفر قرار دادم. اتفاقی که باعث تعجب دستیارانم شد. وقتی در رختکن اعلام کردم کرار در ترکیب ثابت است همه شوکه شدند. همکارانم به این موضوع اعتراض داشتند اما من می‌دانستم کرار به بهترین شکل جواب اطمینان من را خواهد داد.

 

* حالا جواب اطمینان شما را داد؟

- آن بازی دقیق مقابل چشمم است. حوالی دقیقه سی با یک کاشته زیبا دروازه حریف را باز کرد و یک بر صفر جلو افتادیم. نیمه دوم شاهینی‌ها گل مساوی را زدند اما کرار از پشت هجده قدم با یک شوت از پشت هجده قدم گل دوم را زد و با سه امتیاز از زمین خارج شدیم. حدود ده دقیقه به آخر بازی مانده بود که جاسم را تعویض کردم. بعد از بازی همه بدن او گرفت و نمی‌توانست راه برود.

 

* در تراکتور هم او مشکل مالی داشت؟

- بارها اتفاق می‌افتاد که زمان پرداخت پول به او به تعویق می‌افتاد اما چون رفاقتی کار می‌کردیم هیچ اعتراضی نمی‌کرد و ناراحت نمی‌شد. با همه ما رابطه خوبی داشت و هر زمان به عراق می‌رفت در بازگشت برای کل کادر فنی سوغاتی می‌آورد.

 

* از بحث کرار فاصله بگیریم و از تراکتور صحبت کنیم. چرا این تیم روزهای خوبی ندارد؟

- به نظر من باید آسیب‌شناسی شود. آن زمان هم که ما این تیم را به لیگ برتر آوردیم آسیب‌شناسی کردیم و شرایط تیم را مورد بررسی قرار دادیم. این اتفاقات باعث شد ما سال اول بازگشت به لیگ برتر هفتم شدیم اما دو تیم دیگری که همراه ما صعود کرده بودند دوباره سقوط کردند. حالا هم همانطور که گفتم باید در این تیم آسیب‌شناسی شود به عنوان مثال چرا ورزشگاه یادگار امام (ره) خالی شده است؟ آن زمان برای بازی های معمولی ما حدود هشتاد هزار نفر به ورزشگاه می‌آمدند اما حالا می‌بینیم برای بازی با پرسپولیس سه هزار نفر به استادیوم می‌روند.

 

* از شما نخواستند به تیم کمک کنید؟

- فقط پارسال که یک کنفرانس بود به این باشگاه رفتم دیگر تا امروز درخواستی از من نشده است. در تراکتور روزهای خوبی را کنار هواداران تجربه کردیم و من به یک دلیل در این تیم صاحب رکورد هستم.

 

* چه رکوردی؟

- تنها مربی از سال هفتاد تا حالا هستم که سه سال پشت سر هم هدایت این تیم را به عهده داشته‌ام. واسلی گوجا و همین تونی چند سال در تراکتور کار کردند اما پشت سر هم نبود و آنها می‌رفتند و دوباره می‌آمدند. متاسفانه برخی آقایان اجازه ندادند این سه سال ادامه پیدا کند.

 

* واضح صحبت می‌کنید؟

- رفتن من از تراکتور دست خودم نبود. مردم من را دوست داشتند و من با آنها و نام تراکتور عشق می‌کردم اما برای من داستان درست کردند و اعلام شد نمی‌توانم دیگر مربیگری کنم. تا عمر دارم عزیز محمدی را حلال نمی‌کنم او باعث شد خیلی شایعات نا به حق درباره من به راه بیفتد و اتفاقاتی که همه می‌دانید برای من رقم خورد.

 

* مسئولان فعلی تراکتور اعتقاد دارند در تبریز مافیا وجود دارد و اجازه نمی‌‌دهند تیم نتیجه بگیرد. این موضوع را قبول دارید؟

- به هیچ عنوان. مردم تبریز عاقل هستند و همه چیز را خوب می‌فهمند. در تبریز مافیا وجود ندارد و همه آذری‌ها دوست دارند تراکتور نتیجه بگیرد. به نظرم همین حالا هم این تیم درست هدایت شود باز به روزهای اوج خود باز خواهد گشت.

 

* برخی عنوان می‌کنند سربازها با جان و دل برای تیم بازی نمی‌کنند.

- چنین چیزی نیست. اتفاقاً آنها با جان و دل بازی می‌کنند. سینا عشوری و شجاع خلیل‌زاده را از نزدیک می‌شناسم آنها اهل کم کاری نیستند. مشکل تراکتور این است که اسکلت تیم را تغییر دادند. چرا بازیکنانی مثل کیانی و ابراهیمی باید از این تیم بروند؟!

 

* شایعه شده احتمال دارد تونی برکنار شود و از افرادی مثل قلعه‌نوعی و قطبی به عنوان جانشین احتمالی او نام برده می‌شود.

- باید از تونی حمایت کرد. مردم تبریز فوتبالی که تیم او بازی می‌کند را دوست دارند. او مربی کاربلدی است. علاوه بر این به نظرم با توجه به شرایط خاصی که تبریز دارد قطبی در این شهر موفق نخواهد شد. او تا بخواهد خود را با شرایط وفق دهد کلی مشکل به وجود می‌آید. به نظرم افرادی که سابقه حضور در تراکتور را دارند به این تیم بیشتر می‌توانند کمک کنند. البته باز هم تاکید می‌کنم باید از تونی حمایت شود.

 

* چه شد در یک مقطع با عادل فردوسی‌پور به مشکل برخوردید؟

- ناخواسته این مشکلات به وجود آمد. ما زمانی با یکدیگر همکار بودیم و رابطه خوبی داشتیم. به نظرم اشتباه از من بود و نباید می‌گفتم او قبلاً طرفدار پرسپولیس بوده است. هر فردی می‌تواند در گذشته طرفدار تیمی باشد اما مهم این است که این موضوع در کار آن فرد تاثیرگذار نباشد. درست مثل عادل که برنامه او عدالت خود را دارد.

 

* برسیم به گسترش، از شرایط این تیم صحبت کنید.

- گسترش تیمی است که از شرایط کاملاً حرفه‌ای برخوردار است. زنونی فردی است که اول برای گسترش ورزشگاه ساخت بعد تیم را تشکیل داد. آن هم استادیومی که به نظرم بهترین ورزشگاه ایران است. باشگاه گسترش می‌تواند برای همه باشگاه‌ها یک الگو باشد. زیرا از یک مجموعه ورزشی برخوردار است. به عنوان مثال زمین تمرین ما از خیلی استادیوم‌ها شرایط بهتری دارد.

 

* از عملکرد تیم تا اینجای فصل راضی هستید؟

- در چند سال گذشته تیم برای سقوط نکردن بازی می‌کرد اما حالا در رده هفتم جدول هستیم. پارسال گسترش در کل نیم فصل اول سه برد به دست آورد اما حالا از هفت بازی سه امتیاز گرفته‌ایم. نه بازیکن میلیاردی داریم و تا امروز یک پرونده مالی هم مربوط به این باشگاه در کمیته انضباطی وجود ندارد. امسال حدود ده میلیارد بودجه هزینه کردیم و بالاترین رقم قرارداد بازیکنان مربوط به کیانی، اسدی و نصرتی است که قرارداد ششصد و پنجاه میلیونی دارند. در تیم حتی بازیکن پنجاه میلیونی هم حضور دارد. مهم این است که بازیکنان می‌دانند در گسترش سر کار نیستند.

 

* داوری‌ها در هفت هفته ابتدایی لیگ خیلی سر و صدا به پا کرد در این باره چه صحبتی دارید؟

- با این رویه که داوری‌ ما در پیش گرفته است فکر کنم تا چند هفته دیگر اصلاً داوری برای قضاوت وجود نداشته باشد. داوران هم مثل همه انسان‌ها خطا می‌کنند اما هیچکدام از روی عمد نیست. اینکه یک داور مطرح فوتبال ما بعد از ده سال با استرس وارد زمین می‌شود فاجعه است.

 

* برخی اعتقاد دارند در تیم‌ملی بیش از اندازه به‌ کی‌روش اختیارات داده شده است با این موضوع موافق هستید؟

- در وهله اول وظیفه همه ما حمایت از تیم‌ملی است. مربی که در رئال و منچستر مربیگری کرده را نمی‌توان مربی کوچکی قلمداد کرد و کی‌روش نام بزرگی است اما اینکه همه چیز فوتبال را او تعیین تکلیف می‌کند زشت است. به نظرم در حال حاضر بهترین عملکرد را سازمان لیگ دارد. تاج از جنس فوتبال است و اگر همه مثل او باشند خیلی چیزها درست خواهد شد. او در کمیته داوران خوب کار کرد البته اسدی هم از روزی که به فوتبال آمده فوتبال ما از نظم خاصی برخوردار شده است. او سالم کار می‌کند. قول می‌دهم هم تیم‌ملی به جام جهانی می‌رود و هم امیدها به المپیک صعود خواهند کرد.

منبع: روزنامه نود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها