کد خبر: ۳۴۳۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۹ دی ۱۳۹۰
تحریم حج عمره و جام‌جهانی فوتبال برای ممانعت ازخروج ارز؛
التهابات بارز ارز و افزایش بی رویه قیمت آن در هفته های اخیر، بخشی از ناظران را به این نتیجه رسانده است که افراد یا گروه هایی به دلایل سیاسی و اقتصادی درصدد خروج ارز از کشور و جلوگیری از ورود آن و تعادل در بازار هستند.
به گزارش 598 به نقل از جهان، این واقعیت نه فقط مربوط به این روزها که تاکنون چندین بار در کشور روی داده است. به عنوان نمونه، در ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی هم کار به جایی رسید که حتی امام راحل خروج ارز از کشور را "حرام" دانستند.

ایشان این حکم را در تاریخ 4 اسفند 1358 و در پاسخ به این استفتا بیان کردند: نظر مبارك را در مورد اخراج ارز از مملكت به طرق مختلف بخصوص طلاى خالص و مشخص شدن رابطه خارج كنندگان از مرز با طلافروشان شهرستانها و معاملاتى كه كمك به اخراج ارز مى‏كند، در شرايطى كه خروج ارز به ضرر كشور است بيان فرماييد.

امام خمینی(ره) در پاسخ فرمودند: بسمه تعالى. در فرض مذكور، هم اخراج ارز و هم اعانت بر آن- از جمله فروش به اشخاصى كه اخراج مى‏كنند- حرام است و لازم است مسلمانان پايبند به مصالح اسلام و مسلمين از اعمالى كه مخالف مصلحت كشور است، اجتناب كنند.

موضوع خروج ارز در این سال آنقدر بالا گرفت که حتی روز 11 اسفند ماه همین سال اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، در حج عمره شرکت نمی کند.

جالب آنکه تیم ملی فوتبال کشورمان هم به همین دلیل در مسابقات جام جهانی شرکت نکرد.

حدود سه سال بعد و در 9 آبان 1361 هم بار دیگر ارز، موضوع استفتاء از امام راحل شد. این بار محسن نوربخش، رئيس بانك مركزى، از بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران سوال کرد: آيا ارزى كه از طريق فروش نفت كه توسط دولت و با هزينه و سرمايه گذارى دولت استخراج گشته و توسط دولت نيز به فروش مى‏رسد متعلق به دولت و در مالكيت او هست يا نه؟

امام(ره) پاسخ دادند: بسمه تعالى‏. متعلق به دولت و در مالكيت دولت اسلامى است كه بايد صرف در اداره كشور و مصالح ملت شود.
در واقع امام راحل با این پاسخ جنبه دیگر موضوع را نیز روشن و مشخص کردند که سوءاستفاده از ارز توسط مسئولان دولت هم محکوم است و ارز باید برای مصالح مردم مورد استفاده قرار گیرد. این رویداد از آن رو اهمیت دارد که برخی منتقدان، مسئولان بانک مرکزی را به کسب درآمد از راه تغییر ارزش ارز متهم کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
خرم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۰
۰
۰
فرزندان اقایون که در دانشگاها ی خارج تحصیل میکنند بدانند و ارزی که خارج میشود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها